Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Wat denken jullie van de prijs van deze woning? https://www.zimmo.be/nl/assebroek-8310/te-koop/huis/K0HFH/ en naar renovatiekosten toe naar energiezuinige woning?
Als ik het zo even bekijk is het :

1) duur. 560k€ is veel geld.
2) Energieklasse D, dus in principe ben je hier weg voor een totaalrenovatie. Dit wil zeggen
a) ofwel de muur afbreken en heropbouwen en isoleren ofwel naisoleren (dit gaat goedkoopste zijn)
b) dakisolatie voorzien inclusief een substantiële impact van dat bijgebouwd dat men daar gezet heeft waarbij de ramen zo te zien in het dak zitten. Naar isolatie en energiezuinigheid is zoiets in mijn ogen huilen met de pet op. Maar bon, ik ben geen expert hierin.
3) het ziet er voor de rest gedateerd maar goed onderhouden uit.
4) het wordt nog met mazout verwarmd. Dat heeft voordelen, maar je ziet duidelijk dat de verwarming er nog volgens de goede oude tijd is.

Koop je het om 5-10j in te leven en we zien dan wel, dan moet je er niet noodzakelijk werken in doen en betaal je gewoon redelijk wat geld aan energie. Maar je kunt altijd eens navragen wat hun jaarverbruik is. Dus eigenlijk als het uw intentie is om het uit te leven zonder investeringen. Dan is dat een piste. Al blijft het duur.
Koop je het als een totaalrenovatie dan betaal je een premium voor iets dat je eigenlijk gaat willen afbreken.

Persoonlijk zou ik dan eerder voor andere zaken gaan :
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje...assebroek/8310/9720846?searchId=6217bd2baf7e9, Al is dit ook niet perfect.
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/villa/te-koop/sint-kruis/8310/9765613?searchId=6217bd2baf7e9 (hier kun je u dan nog een beetje esthetisch uitleven met uw budget zonder dat je u al te veel moet gaan aantrekken van structurele verbouwingen, al is het niet zo'n sexy woning natuurlijk - maar perfect functioneel)
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/assebroek/8310/9739291?searchId=6217bd2baf7e9 (als je op termijn wilt zeggen van kijk ik ga nog naisoleren en ooit eens mijn dak vervangen, al ga je daar niet happy worden van uw verwarmingsverbruik - maar het heeft potentieel). Het is in ieder geval makkelijker in orde te krijgen dan de woning die jij voorstelde.

Dit persoonlijk niet :
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/assebroek/8310/9707785?searchId=6217bd2baf7e9 Of je moet nog 250 - 300k aan de kant hebben staan voor werken laten uit te voeren. Indien dit gekocht kon worden voor 450 - 470k dan zou dat een betere piste geweest zijn als uw voorstel op voorwaarde dat je een grote liefhebber bent van een groot perceel.
Al lijkt het wel dat al die gelijkaardige typewoningetjes verkocht worden voor een premium... https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/st-kruis/8310/9485438?searchId=6217bd2baf7e9 Dat is echt dat budget niet waard...

Nu bon, je moet dat afwegen tegenover de nieuwbouwalternatieven natuurlijk en zien aan welke prijs je daar komt.
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/villa/te-koop/assebroek/8310/9666379?searchId=6217bd2baf7e9 al zou indien ik het budget had waar jij over sprak, eerder geneigd zijn om hiervoor te opteren. Maar ik weet natuurlijk niet of dit goed gesitueerd is, of niet. Maar als je kijkt dat dit in principe garage + normale zaken op gelijkvloers heeft en 3 slaapkamers, badkamer en bureau boven, dan lijkt mij dit voor de vermelde prijs (al komt er nog BTW bij) voordeliger dan als je de totale kostprijs gaat rekenen van wat uw voorstel gaat kosten na alle wijzigingen. Maar het heeft dan natuurlijk ook een ander uitzicht en cachet.

De huizen blijven naar mijn gevoel lang te koop staan hier. De huizen die in rond kerst aan het bekijken was staan nog steeds te koop. Zou de markt aan het afkoelen zijn? Ik spreek over oudere vrijstaande woningen.

De huizen blijven naar mijn gevoel lang te koop staan hier. De huizen die in rond kerst aan het bekijken was staan nog steeds te koop. Zou de markt aan het afkoelen zijn? Ik spreek over oudere vrijstaande woningen.
Ik heb dezelfde indruk wel een beetje. De goede koopjes (lees recente woningen of goed gerenoveerde woningen) gaan nog steeds voor veel geld snel weg, maar er blijft veel meer langer te koop staan.

Ik heb dezelfde indruk wel een beetje. De goede koopjes (lees recente woningen of goed gerenoveerde woningen) gaan nog steeds voor veel geld snel weg, maar er blijft veel meer langer te koop staan.

Misschien deels omdat de prijzen zo door het dak geschoten zijn, maar sowieso ook omdat er vorig jaar meer dan gebruikelijk gekocht is, dus het moest ergens eens vertragen.
En met de huidige energieprijzen denk ik dat de schrik er wel in zit bij veel mensen om iets ouder minder energetisch te kopen?

Ik denk eerder omdat het nu al een dik jaar problematisch is om én vakmannen én materialen te kunnen krijgen, laat staan betalen! 🙈

Ik denk eerder omdat het nu al een dik jaar problematisch is om én vakmannen én materialen te kunnen krijgen, laat staan betalen! 🙈
Wie weet. Ik probeer hier al dikke week een dakwerker voor de stormschade vast te krijgen. 1 van 7 heeft gereageerd op mijn vraag en dan is het nog afwachten of hij er effectief volgende week gaat doorkomen :/.

Vrienden hebben hun akte getekend oktober 2020, hun ruwbouwwerken van hun verbouwing zijn nog steeds niet klaar. Als je vandaag niet sleutel op de deur bouwt met boeteclausules kom je steeds achteraan in de rij.

Wie weet. Ik probeer hier al dikke week een dakwerker voor de stormschade vast te krijgen. 1 van 7 heeft gereageerd op mijn vraag en dan is het nog afwachten of hij er effectief volgende week gaat doorkomen :/.

Vrienden hebben hun akte getekend oktober 2020, hun ruwbouwwerken van hun verbouwing zijn nog steeds niet klaar. Als je vandaag niet sleutel op de deur bouwt met boeteclausules kom je steeds achteraan in de rij.
Waar zat jij ook al weer, ik zal anders mijn broer op sturen. Ik weet dat die tenminste van zijn woord is.

Ik merk vooral dat de minder gegeerde panden (nog veel werk aan, slecht gelegen...) langer te koop staan, of zelfs niet verkocht geraken. Op "goede" huizen (goede EPC, goede locatie, instapklaar...) wordt nog steeds vlot stukken boven de vraagprijs geboden en verkocht op de bezoekdag.

Dit bv staat ondertussen al meer dan een jaar te koop: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/kortrijk/8500/9753207?searchId=

Weliswaar zeer slecht gelegen (vlak voor de spoorlijn), klein, donker, oud, epc F. Eerst hebben ze het zelf proberen te verkopen, dat ging niet, dan twee makelaars ingeschakeld, ging ook niet, dan hebben ze alles offline gehaald en ik zie dat ze het nu terug online hebben gezet. Misschien dat ze het wat opgekalefaterd hebben, er staat dat de elektriciteit vernieuwd is, dat was vorig jaar alleszins niet zo.

Dit bv staat ondertussen al meer dan een jaar te koop: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/kortrijk/8500/9753207?searchId=

Weliswaar zeer slecht gelegen (vlak voor de spoorlijn), klein, donker, oud, epc F. Eerst hebben ze het zelf proberen te verkopen, dat ging niet, dan twee makelaars ingeschakeld, ging ook niet, dan hebben ze alles offline gehaald en ik zie dat ze het nu terug online hebben gezet. Misschien dat ze het wat opgekalefaterd hebben, er staat dat de elektriciteit vernieuwd is, dat was vorig jaar alleszins niet zo.
Op het eerste zicht is daar toch wel wat werk in en voor een instapwoning schrikt dat jonge gezinnen die alles instapklaar willen vast wat af.

Op het eerste zicht is daar toch wel wat werk in en voor een instapwoning schrikt dat jonge gezinnen die alles instapklaar willen vast wat af.

Ja plus twee extra dingen:
1) Het ligt vlak voor een spoorlijn: daar valt gewoon niets aan te doen, dat is de grond
2) De living is permanent donker: daar krijg je geen licht in zonder echt grote verbouwingen te doen, en waar eindig je dan met je budget?

Keukenbouwer laten komen om in nieuw huis afwasmachine, 2e oven en groter vuur in te bouwen => "ja dat kan, maar de electro krijgen zal dik mei zijn, en dan kan ik komen in de zomervakantie" :crazy:

Dan maar zelf een afwasmachine kopen en inbouwen, want zonder dat wil ik toch geen maanden zitten :tongue:.

Keukenbouwer laten komen om in nieuw huis afwasmachine, 2e oven en groter vuur in te bouwen => "ja dat kan, maar de electro krijgen zal dik mei zijn, en dan kan ik komen in de zomervakantie" :crazy:

Dan maar zelf een afwasmachine kopen en inbouwen, want zonder dat wil ik toch geen maanden zitten :tongue:.

Die levertermijnen beginnen ook wel belachelijk lang te worden!

Hier volledige nieuwe keuken in December besteld. 2weken geleden al geleverd en geinstalleerd.

Alles toestellen present (vaatwas, frigo, stoomoven, microwave, kookplaat, dampkap).

Ze hadden gewaarschuwd voor tekorten, maar blijkbaar ge issues geweest hier.

Terug
Bovenaan