Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Ik vraag me toch echt af hoe die vaste rentes van <2% werken voor de banken. Hier zijn vaste rentes van meer dan 10 jaar ongehoord en als je die al krijgt dan zit je aan 3x de variabele rente.

Banken kunnen toch onmogelijk nog iets verdienen op die vaste rentes in België >.>
Banken verdienen weinig tot niets meer op hypotheekleningen zelf. Het is op alles errond waar ze op verdienen. Banken zijn nu actief andere inkomstenbronnen aan het zoeken omdat de traditionele steunpilaar van een bank, de hypotheeklening, er niet meer is (niets meer opbrengt).

Banken verdienen weinig tot niets meer op hypotheekleningen zelf. Het is op alles errond waar ze op verdienen. Banken zijn nu actief andere inkomstenbronnen aan het zoeken omdat de traditionele steunpilaar van een bank, de hypotheeklening, er niet meer is (niets meer opbrengt).
Maar waarom doen banken in België dan allemaal vrolijk mee aan die vaste rentes? Ze kunnen toch perfect doen wat men hier doet waar (echte) variabele rentes de norm zijn. Mijn lening zal eind volgend jaar waarschijnlijk 2,5% hoger zijn dan dat het een jaar terug was bijvoorbeeld.

De meeste hebben ook een hypothecaire lening die ze annuitair aflossen. Als je daarna toch zou veranderen wordt de rentelast weer naar voor geschoven.

M'n gaat ook enkel veranderen indien het uitstaande bedrag en bijhorende rentevoet hoog genoeg is zodat deze winst hoger is als de kosten (notaris, bankkosten,...) Weer een extra filter en waarop ze vaak nog €500+? directe vaste bankkost kunnen aanrekenen.

Maar ben je Honkvast en heb je een vaste rentevoet (die dan erg laag is al) speelt dat niet

Banken hebben ook een hefboom op het geld dat ze uitlenen dus waarschijnlijk is dit dan nog interessant. Maar klantenbinding en extra produkten verkopen zal ook wel een driver zijn in combinatie met cultuur.

Niet alle banken verplichten andere produkten voor een lagere rentevoet, bijvoorbeeld Keytr***.
Ok ze verkopen wel andere producten maar ik denk niet dat iedere lener er een beursrekening zal openen.

Laatst bewerkt:
Maar waarom doen banken in België dan allemaal vrolijk mee aan die vaste rentes? Ze kunnen toch perfect doen wat men hier doet waar (echte) variabele rentes de norm zijn. Mijn lening zal eind volgend jaar waarschijnlijk 2,5% hoger zijn dan dat het een jaar terug was bijvoorbeeld.
Een variabele rente kan wettelijk gezien maar maximum het dubbele worden van de eerste variabele, dus het is niet alsof dat uiteindelijk zoveel meer zal opbrengen met de lage marktrentes.

Het is in de loop van de jaren de standaard geworden denk ik. Als je als bank daar nu vanaf stapt komen de mensen gewoon niet meer naar jou. Mensen verwachten dat en voelen hun daar het beste mee.

Beetje vergelijkbaar met gas en energieprijzen. Slecht voorbeeld in deze tijd misschien maar variabel is al jaren en jaren het beste maar toch heeft 2/3de van de markt een vast tarief.

Ook wel typisch Belgisch dat men onderhandelt over de rentevoet?

Voor EGW, in de winkel, zelfs voor instapkosten bankproducten zie je dat niet of veel minder.

Het doorgedraaide riedeltje "iedereen kan dat toch" ben ik echter ook wel serieus beu gehoord.
Idd.
https://www.energiesparen.be/energiedoelstellingen-tegen-2050#:~:text=Bij een EPC- of EPB,hoeveel energie de woning verbruikt.&text=Een energielabel A voor uw,nieuwbouw of ingrijpende energetische renovatie).

EPC A zal de norm worden. En eigenlijk is dat nog vrij soft voor 2050. Oude woningen zullen sterk in waarde dalen. Tenzij men de schil volledig aanpakt voor 1000en euro's. Tegen dan zijn die boomer huizen 70-80-90 jaar oud en misschien gewoon rijp voor de sloop. Energie gaat beginnen doorwegen. Kijk wat er de laatste 6 maanden gebeurd is, de prijzen kunnen nog stijgen en de indexering van loon is niet genoeg om alles te compenseren. Oude woningen zullen enkel nog goed zijn voor totale strip of sloop en wederopbouw.
Ons huis is binnen 6 jaar exact 100 jaar oud en hoeft helemaal niet gesloopt te worden. Wij hebben ons dak 7 jaar geleden volledig vernieuwd (inclusief isolatie) en de zijgevel bekleed (inclusief isolatie). Voor de rest een stuk bijgebouwd (met vergunning) en dat stuk ook deftig geïsoleerd (zowel vloer, muren (ook de scheidingsmuur) als dak natuurlijk).

Ons huis is een HOB en het oude stuk is qua vloer niet geïsoleerd, een stuk van de muren ook nog niet, we zijn nog aan het bekijken of spouwmuurisolatie een optie is (technisch kan het, is al nagekeken, maar ik wil ZEKER zijn dat we achteraf niet met vochtproblemen zitten).

TL;DR neen, omdat een huis 100 jaar oud is betekent dat niet automatisch SLOPEN. Dat mag hier zelfs niet waar wij wonen.

Een variabele rente kan wettelijk gezien maar maximum het dubbele worden van de eerste variabele, dus het is niet alsof dat uiteindelijk zoveel meer zal opbrengen met de lage marktrentes.
Dus een echte variabele rente bestaat eigenlijk niet in België? Zal waarschijnlijk ook wel een grote factor zijn in wat de prijzen van huizen omhoog drijft.

Dus een echte variabele rente bestaat eigenlijk niet in België? Zal waarschijnlijk ook wel een grote factor zijn in wat de prijzen van huizen omhoog drijft.
Vroeger wel, maar dat hebben ze herzien omdat ik toch hoor van mijn ouders dat er daardoor destijds mensen in de problemen kwamen.

Als je genoeg inkomensbuffer hebt neem je normaal gezien toch altijd een variabele?
Destijds gesimuleerd en zelfs in het worst case scenario was dat nog steeds voordeliger dan een vaste. Volgens mij maken banken gemiddeld dus heel wat meer marge op vaste dan op variabele.

Regio Gent, vraagprijs 485k EUR en dan 560k bieden. Maak je dan kans?
Fjieuw, ver gekomen als je dan al geen kans meer zou maken. 🙈

Kortom: afhankelijk van wat het waard is én wat de rest biedt. Maar vind ik toch al ferm geboden,ja.

Ik zou alleen nooit een rond bedrag bieden maar eerder iets als 560300.

Das wel ferm boven vraagprijs.
Of is het zo een startprijs met biedingen?
Het is Gent, en ze hebben er reeds enkele keren naast gezeten, 425 geboden op iets van 380 en dan bericht krijgen dat het winnende bod “significant” hoger lag dan de rest 🙃

Nu zoeken ze dus in wat duurder segment.. met dus nieuwe vraagtekens. Sowieso enorm veel interesse voor het pand.

@Pyformex ga ik niet delen, wil het niet “jinxen” 😊

@Pyformex ga ik niet delen, wil het niet “jinxen” 😊
As you wish :)
Stuur het gerust via PM en dan wil ik er gerust een blik op werpen. Zelf een 3-tal jaar gezocht in Gent maar ondertussen elders aan het bouwen.
Algemeen kan je volgende vuistregel hanteren: wat is het volgens jou waard in de huidige markt + ~20K.

Maar persoonlijk ben ik eerder van mening: biedt niet meer dan wat het voor jou waard is.

EDIT: PS.: Makelaars laten graag weten dat er 'significant hoger' geboden is, kwestie van de prijs & marges op hun volgende panden nog verder op te drijven. Zou daar niet te veel waarde aan hechten als je geen sluitend bewijs hebt (genre achteraf eens aanbellen en gaan vragen aan de nieuwe bewoners).

Laatst bewerkt:
@Pyformex het is zonder makelaar 😊 Ik had ook eerder richting 520 gedacht…
Tot daar toch ook het riedeltje dat die schandalige gangsters van makelaars de prijzen opdrijven in de markt. De eigenaars zelf hebben duidelijk ook het systeem ontdekt van bieden onder gesloten omslag en zijn niet te beroerd, uiteraard, om ook het maximale uit hun woning te halen.

Wat het bod betreft, we kunnen natuurlijk moeilijk oordelen wanneer we het pand niet kennen, want heel vaak wordt vandaag een lage instelprijs ingezet om veel reacties en kandidaten te lokken.

Een woning is op zich gewoon waard wat het voor jou waard is. Biedt gewoon het maximale van wat je kan of wil. Hoger gaan om toch maar zeker te zijn houdt altijd het risico in dat je idd veel te veel boven de marktprijs biedt en dat je zelf financiële risico's gaat nemen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan