Sinds 1 januari moet je na de aankoop, binnen 5j, een energielabel C halen.
Dat is grofweg de ramen vervangen en uw dak isoleren.
Dat is wel voor iedereen haalbaar zeker?
Ik heb er het EPC van mijn woning, aangekocht in 2020, nog 's bijgenomen.
Momenteel heeft dat een D label ontvangen met volgende aanbevelingen om de norm te halen (in die volgorde):
- 14,5 vkm van het dak is vermoedelijk te weinig geïsoleerd. Bijkomende isolatie zou 2000 euro kosten en daarmee blijf ik op D. Er staat ook dat 124 vkm het dak al voldoet aan de doelstelling 2050. Welk deel van het dak dan te weinig zou zijn geïsoleerd staat er niet bij.
- 3,9 vkm van de muren is niet geïsoleerd en 229 vkm van de muren is vermoedelijk te weinig geïsoleerd. Geraamde kostprijs om dat te verbeteren is volgens EPC tussen de 48000 en 72000 euro (!). Om dat aan te pakken zal dus meer studie nodig zijn want zo'n bedrag uitgeven op basis van een vermoeden? Ook, ik heb geen enkel idee over welke muren het zou gaan.
- 120 vkm van de vloeren zijn vermoedelijk te weinig geïsoleerd. Ik gok dat dit over de gelijkvloerse verdieping met daaronder de kelder. Dit aanpakken kan dus waarschijnlijk via de kelder. Geraamde kostprijs volgens EPC is 5000 euro.
Volgens dat EPC zou ik na aanpakken dak, muren en vloeren op label B belanden. Als ik dan nog de verwarming verander naar een hoogrendementsinstallatie of warmtepomp dan belandt dit huis in A. Knal ik er nog 's zonnepanelen bovenop dan zou het epc in de tweede helft van de A zonde belanden.
Bij aankoop (dus zit niet in het EPC dat ik hier beschrijf) heb ik de verwarmingsketel al een update gegeven, waterboiler via een warmtepomp en voor de radiatoren een hoogrendement mazoutketel. Warmtepomp met vloerverwarming was geen optie vanwege de marmeren vloer die ik niet wou uitbreken. Wanneer je natuurmaterialen gebruikt laat je die best zo lang mogelijk meegaan, da's ook een vorm van duurzaamheid.
Totale kost volgens volgens toenmalig EPC om de A norm te halen (ik tel dan laagste bedrag van de geschatte vork): 67.500 euro. Om naar C te springen: 50.000 euro. Of dat haalbaar is zal afhangen van iemands financiële situatie maar het is wel een stevige som. Bovendien is vooral die muurisolatie eentje om te kraken. Volgens dat EPC zou er langs de buitenzijde isolatie moeten worden bevestigd en dan kan het worden afgewerkt met panelen, hout of steenstrips. Ik kan me daar weinig anders bij voorstellen dan dat ik van mijn huis een soort uit de hand gelopen tuinhuis ga maken...
Om het kot te verwarmen gebruik ik op een jaar iets van een 1000 liter mazout. Electriciteit kost ongeveer 90 euro per maand en als bijverwarming gebruik ik een ingebouwde houtkachel (een nieuwe met optimale verbranding en er komt nog een filter op de schouw) die drie à vier paletten aan droog brandhout verbruikt. Kostprijs: paar honderden euro's.
Met die energiekosten is de (financiële) incentive om dat bedrag te investeren niet zo groot. Dan zou ik het puur uit ideologische overwegingen doen. Echter, het EPC geeft me relatief weinig concrete aanwijzingen want er staat imo net teveel 'vermoedelijk' en 'mogelijk' in. Bij de ramen staat er bijvoorbeeld: 'energetisch redelijk in orde maar voldoet nog niet aan de energiedoelstelling'. Tja, dan denk ik 'redelijk in orde' zal wel ok zijn. De ramen zijn vervangen in 2020 dus die nu even uitbreken en vervangen door nog betere exemplaren lijkt me ook niet de meest milieuvriendelijke keuze. Als die ramen binnen 20-30 jaar versleten zijn dan kan de nodige update ineens goed gebeuren.
Zo'n EPC is een indicatie maar roept tegelijkertijd bij mij nog 's veel meer vragen op. In elk geval, liever de ruimere (oudere) woning met een grote tuin én een vermoedelijke extra investering van 67 - 87, dan de reeds in orde kleinere nieuwbouw. Maar da's uiteraard een persoonlijke keuze.