Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Om dan te bleiten omdat ze de energiekost niet kunnen betalen.

En als ze eindelijk KI eens zouden hervormen...
Of zouden afschaffen... KI is een vermogensbelasting, je wordt belast op bezit. Bij het verwerven van dat bezit heb je al belastingen betaald onder de vorm van registratierechten of en/of BTW.

Enerzijds stimuleert de overheid de aankoop van vastgoed vanuit de redenering dat het bezit ervan een belangrijke component is van de gezinsvermogens. Wie immers een eigen huis heeft zal veel minder kans hebben om op latere leeftijd in armoede te verzeilen. Anderzijds belasten ze het bezit van een woning dmv het KI. Bovendien is het systeem van het KI dan nog's volledig scheefgegroeid waardoor er de meest absurde situaties zijn ontstaan en eigenaar A een ander bedrag betaald dan eigenaar B voor gelijkaardige woningen. KI is zo'n absurd systeem geworden dat je als politieker het maar beter kan afschaffen ipv te hervormen.

Of vooral omdat in streek x het een pak duurder is aan KI. Dus steunen ze mensen die ver van hun werk in de uithoek gaan wonen :rofl:
De goedkoopste gemeentes qua KI (als dat al zo zou zijn, ik vind er geen cijfers over), hebben de hoogste percentages opcentiemen voor de onroerende voorheffing. Zie: https://www.demorgen.be/nieuws/in-k...elastingen,opcentiemen, tegenover 880 in 2019.
SomeDude zei:
En KI van verbouwingen zijn vaak nog altijd stuk lager dan nieuwbouw 3 huizen verder hoewel die vaak kleiner is en op kleinere grond staat en energiezuiniger is (wat toch een hot topic is dezer dagen)
Energiezuinigheid heeft zoals gezegd geen enkele invloed op het KI (om te vermijden dat investeringen in energiezuinigheid zou zorgen voor een hoger KI).

Er is ook op het vlak van KI geen verschil tussen een verbouwing van een woning en een volledige nieuwbouw op dezelfde locatie. Beide worden herschat volgens dezelfde criteria. Het "probleem" is dat nieuwbouw vaak op nog niet aangeboorde grond ligt en daar het KI van de ligging correct ingeschat wordt.

Sinds 1 januari moet je na de aankoop, binnen 5j, een energielabel C halen.
Dat is grofweg de ramen vervangen en uw dak isoleren.
Dat is wel voor iedereen haalbaar zeker?
Ik heb er het EPC van mijn woning, aangekocht in 2020, nog 's bijgenomen.

Momenteel heeft dat een D label ontvangen met volgende aanbevelingen om de norm te halen (in die volgorde):

- 14,5 vkm van het dak is vermoedelijk te weinig geïsoleerd. Bijkomende isolatie zou 2000 euro kosten en daarmee blijf ik op D. Er staat ook dat 124 vkm het dak al voldoet aan de doelstelling 2050. Welk deel van het dak dan te weinig zou zijn geïsoleerd staat er niet bij.
- 3,9 vkm van de muren is niet geïsoleerd en 229 vkm van de muren is vermoedelijk te weinig geïsoleerd. Geraamde kostprijs om dat te verbeteren is volgens EPC tussen de 48000 en 72000 euro (!). Om dat aan te pakken zal dus meer studie nodig zijn want zo'n bedrag uitgeven op basis van een vermoeden? Ook, ik heb geen enkel idee over welke muren het zou gaan.
- 120 vkm van de vloeren zijn vermoedelijk te weinig geïsoleerd. Ik gok dat dit over de gelijkvloerse verdieping met daaronder de kelder. Dit aanpakken kan dus waarschijnlijk via de kelder. Geraamde kostprijs volgens EPC is 5000 euro.

Volgens dat EPC zou ik na aanpakken dak, muren en vloeren op label B belanden. Als ik dan nog de verwarming verander naar een hoogrendementsinstallatie of warmtepomp dan belandt dit huis in A. Knal ik er nog 's zonnepanelen bovenop dan zou het epc in de tweede helft van de A zonde belanden.

Bij aankoop (dus zit niet in het EPC dat ik hier beschrijf) heb ik de verwarmingsketel al een update gegeven, waterboiler via een warmtepomp en voor de radiatoren een hoogrendement mazoutketel. Warmtepomp met vloerverwarming was geen optie vanwege de marmeren vloer die ik niet wou uitbreken. Wanneer je natuurmaterialen gebruikt laat je die best zo lang mogelijk meegaan, da's ook een vorm van duurzaamheid.

Totale kost volgens volgens toenmalig EPC om de A norm te halen (ik tel dan laagste bedrag van de geschatte vork): 67.500 euro. Om naar C te springen: 50.000 euro. Of dat haalbaar is zal afhangen van iemands financiële situatie maar het is wel een stevige som. Bovendien is vooral die muurisolatie eentje om te kraken. Volgens dat EPC zou er langs de buitenzijde isolatie moeten worden bevestigd en dan kan het worden afgewerkt met panelen, hout of steenstrips. Ik kan me daar weinig anders bij voorstellen dan dat ik van mijn huis een soort uit de hand gelopen tuinhuis ga maken...

Om het kot te verwarmen gebruik ik op een jaar iets van een 1000 liter mazout. Electriciteit kost ongeveer 90 euro per maand en als bijverwarming gebruik ik een ingebouwde houtkachel (een nieuwe met optimale verbranding en er komt nog een filter op de schouw) die drie à vier paletten aan droog brandhout verbruikt. Kostprijs: paar honderden euro's.

Met die energiekosten is de (financiële) incentive om dat bedrag te investeren niet zo groot. Dan zou ik het puur uit ideologische overwegingen doen. Echter, het EPC geeft me relatief weinig concrete aanwijzingen want er staat imo net teveel 'vermoedelijk' en 'mogelijk' in. Bij de ramen staat er bijvoorbeeld: 'energetisch redelijk in orde maar voldoet nog niet aan de energiedoelstelling'. Tja, dan denk ik 'redelijk in orde' zal wel ok zijn. De ramen zijn vervangen in 2020 dus die nu even uitbreken en vervangen door nog betere exemplaren lijkt me ook niet de meest milieuvriendelijke keuze. Als die ramen binnen 20-30 jaar versleten zijn dan kan de nodige update ineens goed gebeuren.

Zo'n EPC is een indicatie maar roept tegelijkertijd bij mij nog 's veel meer vragen op. In elk geval, liever de ruimere (oudere) woning met een grote tuin én een vermoedelijke extra investering van 67 - 87, dan de reeds in orde kleinere nieuwbouw. Maar da's uiteraard een persoonlijke keuze.

Laatst bewerkt:
Of zouden afschaffen... KI is een vermogensbelasting, je wordt belast op bezit. Bij het verwerven van dat bezit heb je al belastingen betaald onder de vorm van registratierechten of en/of BTW.
Niet noodzakelijk. Dingen zoals meeneembaarheid van registratierechten zorgen ervoor dat dit niet noodzakelijk zo is. Bovendien betaal je slechts 1-maal op de toenmalige waarde van de woning, niet op de actuele waarde.

KI op zich vind ik een terecht systeem, het is zelfs beter dan een algemene gemeentelijke personenbelasting omdat het "gebruik" van de stad rechtvaardiger belast. Bvb iemand met een lange voorgevel heeft meer infrastructuurwerken rond zijn huis nodig waar hij mee van geniet. Het gemeentelijk deel van de personenbelasting mag wat mij betreft dus omlaag en KI (of de opcentiemen erop) omhoog. Beetje zoals men doet in de kustgemeenten.
ThomasMore zei:
Enerzijds stimuleert de overheid de aankoop van vastgoed vanuit de redenering dat het bezit ervan een belangrijke component is van de gezinsvermogens. Wie immers een eigen huis heeft zal veel minder kans hebben om op latere leeftijd in armoede te verzeilen. Anderzijds belasten ze het bezit van een woning dmv het KI.
Men stimuleert opstarten van een zelfstandige activiteit ook, maar belast dat ook. Op zich geen enkel probleem.
ThomasMore zei:
Bovendien is het systeem van het KI dan nog's volledig scheefgegroeid waardoor er de meest absurde situaties zijn ontstaan en eigenaar A een ander bedrag betaald dan eigenaar B voor gelijkaardige woningen. KI is zo'n absurd systeem geworden dat je als politieker het maar beter kan afschaffen ipv te hervormen.
Met dat laatste niet mee eens. Op zich is het niet absurd. het is wel moeilijk te onderhouden, al zou dit in tijden van Google Streetview nu ook niet echt moeilijk moeten kunnen zijn. Oppervlaktes en volumes van woningen zouden perfect automatisch inschatbaar moeten zijn en een correcte waardering van de ligging kan met AI ook wel beter. En dingen zoals zwembaden etc zou men toch ook moeten kunnen detecteren.

Nu, mss moeten we dit topic opsplitsen.

Muurisolatie aanpassen is quasi onmogelijk zonder ingrijpende werken te doen. Soms zie ik wel eens mensen die de gevel afbreken, 14cm pur platen er tegen, en een nieuwe gevel er voor, maar dat laten uitvoeren is toch een serieuze kost. Isolatie en crepi of isolatie en steenstrips, dat is allemaal mogelijk, maar die kost is ingrijpend.

Vloeren uitbreken voor vloerverwarming, ook een serieuze kost. Maar eigenlijk zijn radiatoren achterhaald anno 2022 en moeten we streven naar Lage temperatuur-systemen, dus vvw.

Andere ramen, qua breekwerk valt dat soms nog mee, maar het blijft ook een grote kost.

Dakisolatie, vaak zijn die 90's villa's volledig uitgeplakt op gyplat of stucanet. Wil je daar beter isoleren: weer afbreken .

Terechte punten...

EPC verslag is heel vaak gebaseerd op "vermoedelijk" of "geen informatie", heb dat zelfs gezien bij een EPC verslag bij een aannemer die zijn huis zelf gezet heeft, hoe kan het dan dat ze niet weten of er dakisolatie of vloerisolatie op bepaalde plaatsen zit; ook veel onduidelijkheid over het glas (spreken we over HR+, HR++ scheelt enorm qua terugverdientijd om naar nog beter isolerend glas over te gaan)

En mijn ervaring: om van EPC klasse B naar A over te gaan, is er voor de meeste maatregelen geen deftige ROI, terugverdientijden van 30 tot 70 jaar (pak 20 - 35 jaar aan de huidige energieprijzen) omdat zoals Chauffagist aangeeft, sommige aanpassingen zeer ingrijpend zijn.

Amai zo kleine grondjes.

Ik wil deze, maar wil max 500K geven. Wil nog strippen , vvw nieuwe ramen, dakisolatie, andere vloeren, keuken, badkamer...

Verwachten dat je dat in de huidige markt in Koksijde of all places kan kopen aan 500k is toch totaal onrealistisch?

Amai zo kleine grondjes.

Ik wil deze, maar wil max 500K geven. Wil nog strippen , vvw nieuwe ramen, dakisolatie, andere vloeren, keuken, badkamer...

lijkt me dat je gewoon een nieuwbouw moet zetten

Nieuwbouw sub-500k inclusief niet-klein grondje?
Alleszins nergens in de buurt van waar je doorgaans wil zitten (uitzonderingen daar gelaten).
Als je het pand van Chauffagist bekijkt en zijn opmerking erbij neemt, kan je enkel maar concluderen dat het beter is dat hij een nieuwbouw zet. Alles is te duur, en uiteindelijk wilt hij doorgaans 80% vernieuwen. Dan zet je idd beter nieuwbouw :p

Nieuwbouw sub-500k inclusief niet-klein grondje?
Alleszins nergens in de buurt van waar je doorgaans wil zitten (uitzonderingen daar gelaten).
Hij wil 500k betalen en dan nog strippen dus vermoed dat zijn budget eerder rond de 700k zit. Moet zeker doenbaar zijn want hij kan wel enkele dingen zelf doen.

Ki heeft niks met isolatie te zien, je betaalt dus geen hoger ki als je isoleert.

Als je ki 2050 is, dan is dat omdat je woning groot of luxueus is* (niet alle luxe telt wel mee). De woning die wij nu aan het inrichten zijn heeft een ki van slechts 609. Nochtans volledig gestript en in 2014 herschat.

* = In steden kan je wel bepaalde verloederde buurten hebben die een hoog ki hebben omdat ze vroeger 'hot spots' waren (genre stationsbuurten)

1) KI heeft niet rechtstreeks met isolatie te maken, maar onrechtstreeks natuurlijk wél heel vaak. Isoleren gaat namelijk heel vaak gepaard met een renovatie. Een renovatie met een omgevingsvergunning (althans in de steden want op den buiten mag je blijkbaar doen wat je wil, er controleert toch niemand). En een omgevingsvergunning met een herziening van het KI. Zo is de cirkel rond.
Zo heeft ons huidig huis een gedeeltelijke renovatie ondergaan onder de vorige eigenaars, en is het KI zo gestegen van een 400-tal naar meer dan 800, terwijl het dus veel beter geïsoleerd was. Die vorige eigenaars waren duts genoeg om daar nooit tegen te protesteren. Een jaar later hebben wij het gekocht en mochten we 10% registratierechten betalen omdat het boven de grens van 745 zat. Nogmaals kassa kassa voor de overheid.
2) Dat formuliertje op basis waarvan het KI ingeschat wordt is zodanig basic en outdated dat het geen enkele maatstaf meer is voor de luxe. Volgens mij komen 80% van die formuliertjes binnen met exact dezelfde bolletjes die ingekleurd zijn. Het is vooral die supergeheime magische factor die er op het laatste nog uit de losse pols tegenaan wordt gegooid, die zal bepalen hoe hoog uiteindelijk uw KI wordt.
* Supergoed geïsoleerd rijhuis in Brussel met minimale impact op milieu en omgeving? -> Afstraffing met KI van 2000.
* Dikke villa op den buiten die door de jaren heen illegaal verbouwd werd met enorme impact op milieu en omgeving? -> Beloning met KI van 400.

Hemeltergend.

Laatst bewerkt:
Ki heeft niks met isolatie te zien, je betaalt dus geen hoger ki als je isoleert.

Als je ki 2050 is, dan is dat omdat je woning groot of luxueus is* (niet alle luxe telt wel mee). De woning die wij nu aan het inrichten zijn heeft een ki van slechts 609. Nochtans volledig gestript en in 2014 herschat.

* = In steden kan je wel bepaalde verloederde buurten hebben die een hoog ki hebben omdat ze vroeger 'hot spots' waren (genre stationsbuurten)

Ik had deze in een andere thread gepost, maar niets lijkt mij dat KI te kunnen rechtvaardigen. Andere panden in diezelfde omgeving gaan ook steeds gepaard met een hoog KI. Misschien te maken met het feit dat het allemaal nieuwbouw was tijdens de invoering van het KI?

Amai zo kleine grondjes.

Koop dit: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/bouwgrond/te-koop/koksijde/8670/9678267?searchId=620d0791c940f

En zet er nog een huis op van 400k (+/- 200m²) :)

Ik had deze in een andere thread gepost, maar niets lijkt mij dat KI te kunnen rechtvaardigen. Andere panden in diezelfde omgeving gaan ook steeds gepaard met een hoog KI. Misschien te maken met het feit dat het allemaal nieuwbouw was tijdens de invoering van het KI?
Is 'stationsbuurt', er ligt een natuurgebied vlakbij en is een villawijk. Voor een alleenstaande woning met 5 slaapkamers is het hoog, maar nu ook niet zo gigantisch vreemd.

Amai zo kleine grondjes.

Waarom niet dit :

En probeer een bod te geven voor 250-300k. Op die manier heb je dan nog +/-400k om het ding volledig te renoveren. Indien je toch van plan bent om volledig te strippen en de gevel af te breken om te isoleren, dan moet je ofwel het kunnen kopen voor de grondwaarde. Ofwel voor een serieuze korting tov wat als je het zou begroten als zijnde de kost voor de ruwe constructie (dus zonder ramen, deuren, gevelsteen) EN de kost van dat stuk grond.

Maar dat is dan geen klein avontuurtje meer hé. Dat is een serieus project. En afhankelijk van wat je doet met jullie bestaande huizen is de aankoop ook nog eens aan 12% ipv 3%. Waardoor het nog wat moeilijker wordt.

Bwa, denk je? 2 jaar terug ging dat 400 ofzo...
Als je ziet dat dit in optie staat. Dan lijkt mij dat gewoon moeilijk hoor.

Terug
Bovenaan