Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
https://www.energiesparen.be/energi...euwbouw of ingrijpende energetische renovatie).

EPC A zal de norm worden. En eigenlijk is dat nog vrij soft voor 2050. Oude woningen zullen sterk in waarde dalen. Tenzij men de schil volledig aanpakt voor 1000en euro's. Tegen dan zijn die boomer huizen 70-80-90 jaar oud en misschien gewoon rijp voor de sloop. Energie gaat beginnen doorwegen. Kijk wat er de laatste 6 maanden gebeurd is, de prijzen kunnen nog stijgen en de indexering van loon is niet genoeg om alles te compenseren. Oude woningen zullen enkel nog goed zijn voor totale strip of sloop en wederopbouw.

Wat bedoel je daar mee? Afgezegde notaris afspraken en advocaten?
Laten we zeggen dat de aankoop van onze grond niet van een leien dakje liep en we uiteindelijk de akte ondertekende in een kamer met twee notarissen, drie advocaten, waarvan toch zeker twee al met één been in het graf stonden, 3 niet zo vriendelijke oude vrouwen waarvan één niet in de gratie lag van een andere.
Belangrijkste is dat het toen ondertekend is, en de rest is geschiedenis.
Ok, grond is schaars, maar op grond kan je tegenwoordig E10 bouwen vanaf nul. Een bestaande woning is doorgaans goedkoper, maar scoort slecht op energetisch vlak. Die boomerhuizen zijn gewoon een ramp. 2000m3 of meer gas/jaar er door stoken is geen uitzondering.
Je kan E10 bouwen, maar niet groot en bouwen is echt wel duur, ook omdat alles gewoon al gratuit 15% duurder is dan bij een renovatie
Je kan dat naar C brengen met wat andere ramen en dak isolatie, maar het blijven woningen vol koudebruggen en spleten etc. Eigenlijk moet je energetisch renoveren, maar daarvoor kosten die huizen doorgaans te veel in aankoop. Er gaat hier dus toch een prijscorrectie moeten gebeuren. Het streefdoel is EPC A/A+ in 2050.
Je wilt wat ruimte hebben (ochgot een apart bureaukamertje ofzo) of een tuin die meer dan een scheet groot is. Dan kom je automatisch bij de oude boomervilla. Er is gewoonweg niets anders meer met die korte eigenschappenlijst. Ik overdrijf natuurlijk, maar met wat geografische eisen ("woon dicht bij uw job" en dergelijke) kom je op een bedroevend aanbod uit hoor. En veel anderen die net dat beetje meer hebben dan jij om toch dat bedrag te leggen.
Ik zie dat persoonlijk niet gebeuren, een correctie. Of België moet een echt apenland worden, en z'n intrinsieke waarde verliezen. Maar dat zie ik nog minder gebeuren, want daar wordt hier veel te hard voor gewerkt doorgaans. Want ja, onze werkloosheidsgraad is belachelijk laag, in vergelijking met andere landen. En het aantal vacatures belachelijk hoog. But I digress...

Je wilt wat ruimte hebben (ochgot een apart bureaukamertje ofzo) of een tuin die meer dan een scheet groot is. Dan kom je automatisch bij de oude boomervilla. Er is gewoonweg niets anders meer met die korte eigenschappenlijst. Ik overdrijf natuurlijk, maar met wat geografische eisen ("woon dicht bij uw job" en dergelijke) kom je op een bedroevend aanbod uit hoor. En veel anderen die net dat beetje meer hebben dan jij om toch dat bedrag te leggen.
Ik zie dat persoonlijk niet gebeuren, een correctie. Of België moet een echt apenland worden, en z'n intrinsieke waarde verliezen. Maar dat zie ik nog minder gebeuren, want daar wordt hier veel te hard voor gewerkt doorgaans. Want ja, onze werkloosheidsgraad is belachelijk laag, in vergelijking met andere landen. En het aantal vacatures belachelijk hoog. But I digress...

Ik vrees toch ook dat een correctie nog niet direct voor de deur staat. Zeker als je naar de prijzen van de afgelopen jaren kijkt heb ik er niet te veel vertrouwen in.

Hoe kun je als bouwheer een nieuwbouwappartement opvolgen? Als je een huis bouwt kun je bij wijze van spreken elke dag op de werf de werken opvolgen. Hoe kan dit bij een nieuwbouwproject van appartementen waar je niet eens de architect kan kiezen. Je kan en mag dan niet de werf bekijken veronderstel ik. Is het dan niet altijd een gok?

Ik ben er ook van overtuigd dat een groep mensen eerder voor ruimte gaat als voor supergoede EPC... Heb de nieuwbouwprojecten (huizen) in mijn regio, de Brusselse rand, 's bekeken op Zimmo en die dingen zijn inderdaad altijd klein in alle opzichten. Kleine kamers, kleine tuin, weinig berging,...

https://www.zimmo.be/nl/steenokkerz...06AK/?search=79b95f6c7193aa1d11239cb9b09a4212

Diene heeft zijn home office in de garage gezet.

https://www.zimmo.be/nl/dilbeek-1700/te-koop/huis/K0APM/?search=79b95f6c7193aa1d11239cb9b09a4212

Dat ziet eruit als een sociale woning.

https://www.zimmo.be/nl/hoeilaart-1560/te-koop/huis/K07MZ/?search=79b95f6c7193aa1d11239cb9b09a4212

Ruimer en beter afgewerkt, dan kijk je naar 850, ex kosten...

https://www.zimmo.be/nl/wemmel-1780/te-koop/huis/JYEQY/?search=37b48164e7f1547311d5ff8f96d191d0

Nog 's klein... Alles rond de 500 k is precies eenheidsworst...

https://www.zimmo.be/nl/meise-1860/...46EG/?search=37b48164e7f1547311d5ff8f96d191d0

Deze zit toch al boven 200 vkm en 5 are tuin.

@ThomasMore : herkenbaar.

Ik woon ook in zo een nieuwe SOD. Ruimtes allemaal “net niet” ervaar ik meer en meer.
Gang/overloop boven ook net 10cm te smal om echt comfortabel aan te voelen.
Slaapkamers ook net die ene of twee m2 te klein.

Leefruimte 4,25m breed (en naar ik zie is dat nog eerder aan de brede kant, er zijn er hier in de wijk die 3,7m of 3,8m breed zijn). Ik vind het al smal voor een kast tegen de muur te zetten, geen idee hoe ze dat in die andere huizen doen?

Heb me ook al afgevraagd, stel dat je zo met twee moet thuiswerken en er nog kinderen zijn, das toch om elkaar in de haren te vliegen?
Maar bon, blijkt dat de percelen zelfs al evolueren naar 200m2 of 170m2.

mijn perceel is 360m2 en ik vind dat al klein.

Die tweede foto van dat eerste huis: die tuin? Je zou toch niet meer buiten durven komen ? Er zitten daar letterlijk 3/4/5 huizen op die tuin te kijken? Gratis spektakel!

Ja allemaal A of A+ maar of je er gelukkig in bent?

Hier 200+ m2 bewoonbaar oppervlak en epc 60.

Tussen oktober en nu 500m3 gas verbruikt, 700 per jaar zal dat worden ?

KI is 2050, dat moet niet meer hervormd worden voor mij.

Het is redelijk tenenkrommend dat wat ik uitspaar aan energiekosten op het einde van de rit de deur uitvliegt met KI.

Als ze echt energie efficient willen worden en deftige nieuwe huizen willen, moeten ze misschien die belonen ipv renovatie bricoleren aan 6% te laten doen en geen KI herziening te laten doen.

Vorige woning was epc 250 of zo. Dat was veel kleiner, maar ongeveer zelfde verbruik. Gerenoveerd en KI nooit herzien. KI was 400 of zo. Op 20-30 y scheelt dat 50k belastingen....

Het is redelijk tenenkrommend dat wat ik uitspaar aan energiekosten op het einde van de rit de deur uitvliegt met KI.

Als ze echt energie efficient willen worden en deftige nieuwe huizen willen, moeten ze misschien die belonen ipv renovatie bricoleren aan 6% te laten doen en geen KI herziening te laten doen.

Vorige woning was epc 250 of zo. Dat was veel kleiner, maar ongeveer zelfde verbruik. Gerenoveerd en KI nooit herzien. KI was 400 of zo. Op 20-30 y scheelt dat 50k belastingen....
Mja, dat heeft te maken met de KI die ze nooit meer hebben aangepast, terwijl ze dat eigenlijk wel zouden moeten doen. Want daarom betaal jij de onroerende voorheffing gebaseerd op een KI van 2000.

Dat is zoals bij mijn vader. Die zijn garage is 3/4de van mijn volledige bouw (gelijkvloers, verdieping en kelder wel te verstaan) en dan heb ik zijn woning er nog niet bijgeteld (die is ook nog eens 5à6/4de mijn woningsoppervlakte ;p). Ik betaal de onroerende voorheffing op een KI van +1000. Hij betaalt de onroerende voorheffing op die van 400.

Is niet echt eerlijk. Maar bon hij woont in het hol van Pluto (geen openbaar vervoer uitgezonderd een belbus, geen andere internetleverancier dan Telenet, midden van een set bossen (al is hij niet de enigste :p), geen bakker, slager, supermarkt kortbij (minstens 5 - 7 km)). Super rustig. Super plezant toen ik vroeger een klein manneke was. Maar ik zag er gewoon tegenop om met de auto naar Diest of Hasselt te knorren elke dag, daar parkeergeld te betalen om dan de trein te pakken naar Brussel en dan ook elke dag 4 à 5 h onderweg te zijn voor woon-werk.

Maar als je met hem spreekt over KI verhoging dan is het kot te klein zulle :p.

Welja, dat is mijn punt. De nieuwe huizen zijn energetisch deftig, geen asbest, meestal deftig watergebruik etc. En wat krijg je ervoor terug? Taxen taxen taxen.

Hoe verwacht je nu een shift naar sloop en heropbouw of brakke zaken fundamenteel aan te pakken als elk verbouwd duivenkot geen drol belastingen dient te betalen...

Ki heeft niks met isolatie te zien, je betaalt dus geen hoger ki als je isoleert.

Als je ki 2050 is, dan is dat omdat je woning groot of luxueus is* (niet alle luxe telt wel mee). De woning die wij nu aan het inrichten zijn heeft een ki van slechts 609. Nochtans volledig gestript en in 2014 herschat.

* = In steden kan je wel bepaalde verloederde buurten hebben die een hoog ki hebben omdat ze vroeger 'hot spots' waren (genre stationsbuurten)

Ki heeft niks met isolatie te zien, je betaalt dus geen hoger ki als je isoleert.

Als je ki 2050 is, dan is dat omdat je woning groot of luxueus is* (niet alle luxe telt wel mee). De woning die wij nu aan het inrichten zijn heeft een ki van slechts 609. Nochtans volledig gestript en in 2014 herschat.

* = In steden kan je wel bepaalde verloederde buurten hebben die een hoog ki hebben omdat ze vroeger 'hot spots' waren (genre stationsbuurten)

Of vooral omdat in streek x het een pak duurder is aan KI. Dus steunen ze mensen die ver van hun werk in de uithoek gaan wonen :rofl:

En KI van verbouwingen zijn vaak nog altijd stuk lager dan nieuwbouw 3 huizen verder hoewel die vaak kleiner is en op kleinere grond staat en energiezuiniger is (wat toch een hot topic is dezer dagen)

Ja, dat weet ik wel. Maar zou er in belgie 1 gerenoveerd huis zijn met die KI? Nee, want KI wordt nooit herzien.
Ja ... ik heb net zo 1 gekocht ... huis van de jaren 80, in 2013 gerenoveerd en KI herzien naar een stevig bedrag :unsure:

KI is niet meer op realiteit gebaseerd in deze tijd.
Moeten ze eens grondig hervormen.. maar daar gaan winnaars en verliezers tussen zitten.

Ik ben er ook van overtuigd dat een groep mensen eerder voor ruimte gaat als voor supergoede EPC... Heb de nieuwbouwprojecten (huizen) in mijn regio, de Brusselse rand, 's bekeken op Zimmo en die dingen zijn inderdaad altijd klein in alle opzichten. Kleine kamers, kleine tuin, weinig berging,...

https://www.zimmo.be/nl/steenokkerz...06AK/?search=79b95f6c7193aa1d11239cb9b09a4212

Diene heeft zijn home office in de garage gezet.

https://www.zimmo.be/nl/dilbeek-1700/te-koop/huis/K0APM/?search=79b95f6c7193aa1d11239cb9b09a4212

Dat ziet eruit als een sociale woning.

https://www.zimmo.be/nl/hoeilaart-1560/te-koop/huis/K07MZ/?search=79b95f6c7193aa1d11239cb9b09a4212

Ruimer en beter afgewerkt, dan kijk je naar 850, ex kosten...

https://www.zimmo.be/nl/wemmel-1780/te-koop/huis/JYEQY/?search=37b48164e7f1547311d5ff8f96d191d0

Nog 's klein... Alles rond de 500 k is precies eenheidsworst...

https://www.zimmo.be/nl/meise-1860/...46EG/?search=37b48164e7f1547311d5ff8f96d191d0

Deze zit toch al boven 200 vkm en 5 are tuin.
Amai zo kleine grondjes.

Ik wil deze, maar wil max 500K geven. Wil nog strippen , vvw nieuwe ramen, dakisolatie, andere vloeren, keuken, badkamer...

Terug
Bovenaan