Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
De waarde is wat mensen ervoor willen geven. Als jij niks voor de afwerking wil geven kan dat zijn, maar misschien heeft de gemiddelde Belg wél nog iets voor de waarde van de afwerking van die woning.
Ik bekijk dat eerder technisch. Ik vind energie-zuinig wonen belangrijk. Elektrisch verwarmen met radiatoren die 1/1 elektriciteit in warmte omzetten vind ik niet energie-zuinig.

Esthetisch daar kan je nog over discussiëren. Maar wat ga je doen? De cv leidingen in opbouw plaatsen. Of een gleuf maken in de vloer en een nieuwe vloer er op plakken. Zo wordt het natuurlijk vaak gedaan, maar het blijft brielen.

In een ideale wereld (die er effectief niet is, zie jouw eigen waardering) hebben alle mensen die de woning wilden kopen eenzelf waarde van de woning, ongeacht of die woning nu bewoond is of volledig leegstaat.
Dat hangt af van het budget hé. Misschien dat iemand met 700K budget het wel ziet zitten. Maar die hebben dan ook meer value for money bij andere woningen. De categorie die rond de 400K vist kan ook meer value for money krijgen op vlak van afwerking/instapklaar zijn, maar zal dan naar HOB moeten gaan. De koper moet dus iemand zijn met minstens 550K middelen .

Waanzin tegenwoordig als je ziet aan wat voor prijzen die oude briel verkocht wordt.

Zelfde regio, ook Oostakker

Ook maar energieniveau B, geen zonnepanelen, tuin niet afgewerkt, kleinere ruimtes, 1 garage ipv 2, geen zolder.
Oké het is van 2015.

Maar is 469k dan wel value for money? Toch ook onder optie al.

Zelfde regio, ook Oostakker

Ook maar energieniveau B, geen zonnepanelen, tuin niet afgewerkt, kleinere ruimtes, 1 garage ipv 2, geen zolder.
Oké het is van 2015.

Maar is 469k dan wel value for money? Toch ook onder optie al.
Inderdaad, zeer klein voor een gezin met 2 kinderen. Ik zou dan ook die van jouw nonkel kiezen. Maar beide panden vind ik zeer duur. Het zal aan de regio liggen zeker.

Gek dat ze er bij zetten compromis in opmaak. Is dat om nog een hoger bod uit te lokken ? Of is dat gewoon de makelaar die graag de andere geïnteresseerden een beetje pest?
Hier gaan soortgelijke woningen ondertussen ook voor 300k van de hand, in een goedkope regio. Het is de lap grond specifiek die de prijs zwaar opdrijft.
300K is geen 500K.

Inderdaad, zeer klein voor een gezin met 2 kinderen. Ik zou dan ook die van jouw nonkel kiezen. Maar beide panden vind ik zeer duur. Het zal aan de regio liggen zeker.

Regio Gent is inderdaad belachelijk duur.

Dat huis van mijn nonkel trouwens heel dicht bij R4 en haven gelegen, kijk maar eens op Google Maps. Verschiet niet..
Maar ja, veel werkgelegenheid, dicht bij Gent, scholen, winkels,...

Maar ik begrijp zeker wat je bedoelt.
Bv ook die laatste woning van 2015 onder optie, 7j oud, die stenen onderaan al vuil, oprit in gewone betonklinker, tuin niets aan gedaan, slaapkamers en badkamer onder schuin dak, dus enorm verlies van ruimte, niks van hernieuwbare energie, ik zie ook dat het betondakpannen zijn en geen kleidakpannen dus over enkele jaren zal dat dak er ook slordig uitzien. Zeg maar een gewone SOD.

4 mensen in dat huis en een hond en je struikelt over elkaar.
Maar dat is nu eenmaal het nieuwe normaal tegenwoordig.

Ik zei het toch al ... Gent en rand wordt onbetaalbaar voor starters sinds corona. Precorona was er ook al sprake van een verduring wegens vraag aanbod.

En ja, rand Gent stijgt mee, Oostakker .... Drongen en Zwijnaarde, Mariakerke stegen immens veel recent.
Lochristi (net voorbij Oostakker komende van Gent) bv is ook al zon duur geval nu.
Melle m'n thuisdorp, Merelbeke, De Pinte ... Destelbergen Heusden, zot hoeveel kandidaten per huis om te huren bvb alleen daar.

Noordkant van Gent zal tikje beter zijn: Evergem, stukje Wondelgem etc, maar industriezone en kanaalzone daar
Gentbrugge Ledeberg zal ook wel al vrij duur zijn nu, mee met Gent.

Hier in Gavere, rand Vlaamse Ardennen is het wat losser, maar tbegint hier ook al te nijpen nu. Grondprijzen (lees met ouwe afbraakkoten op of zelfs noch niet zo heel ouwe) gaan veel geld.

Voor dat geld in de laatste 2 voorbeelden (bijna 500k) wil ik 'liefst' een OB hoor, en niet m'n buren horen via een luizige gedeelde muur, maar ja welkom in vandaag ...

Als je mensen ziet die zeggen die ze naast een huis grepen omdat andere mensen 80k overboden in Gent, tjah welkom in vandaag. En niet veel later zat die 80K soms al in de vraagprijs.

Laatst bewerkt:
Noordkant van Gent zal tikje beter zijn: Evergem, stukje Wondelgem etc, maar industriezone en kanaalzone daar
Gentbrugge Ledeberg zal ook wel al vrij duur zijn nu, mee met Gent.

Haven zit hem in Evergem vooral rond Doornzele en Rieme.
Evergem is heel groot, dus dat verschilt.
Stukje belzele ook wel, bv wijk van Huysman (600k incl btw voor een HOB) kijkt op de durmakker uit (industrieterrein).
Wel nog geen enkel van verkocht, ben eens benieuwd.
Ze gaan er wel een bufferbos achter planten, maar toch.

In doornzele trekt Durabrik nu een wijk van ca 24 huizen, eerste 6 die op de markt kwamen waren toch weg na 2/3 weken.
Idem met de wijk die Danneels trok in de Pastinaakstraat, ook snel weg. En in doornzele kijk je echt op de koeltoren.

Stuk voor stuk toch kleine woningen, maar verkopen doen ze.
Prijs in doornzele was herinner ik me 390/400k incl btw, ook hob.

Voor dat geld in de laatste 2 voorbeelden (bijna 500k) wil ik 'liefst' een OB hoor, en niet m'n buren horen via een luizige gedeelde muur, maar ja welkom in vandaag .
Ja iedereen wilt liever een OB, maar die worden schaars of het zijn van die kleine kubusjes met witte crepi.
Als je mensen ziet die zeggen die ze naast een huis grepen omdat andere mensen 80k overboden in Gent, tjah welkom in vandaag. En niet veel later zat die 80K soms al in de vraagprijs.
Fomo zeker? Of misschien ook meer steun van ouders/grootouders?

Waarom zou een makelaar dat doen? Ik geloof niet meer in die offline-markt. De kans om nu nog een woning te kopen zonder dat ze op immoweb komt is zeer klein (met uitzondering van intra-familiale verkopen).

Bestaat gewoon nog steeds... Is nog steeds een manier voor makelaars om bepaalde potentiele verkopers te kunnen binnenhalen door een lager makelaarsloon voor te stellen.
Er zijn ook verkopers die gewoon niet willen dat hun huis "openbaar" te koop staat en op privacy gesteld zijn (ook voor de prijs).

Gek dat ze er bij zetten compromis in opmaak. Is dat om nog een hoger bod uit te lokken ? Of is dat gewoon de makelaar die graag de andere geïnteresseerden een beetje pest?

300K is geen 500K.

Om aanwezig te zijn online,nieuwe klanten te lokken en druk zetten.

Wil je een makelaar waarvan hij 20 online artikels online heeft waar alles "te koop" staat of de makelaar met 30 "artikels" online maar al 10 "onder optie" zijn?

Ook voor de koper signaal geven: "rap beslissen want alles is rap onder optie"

En derde reden: Moest het uiteindelijk niet doorgaan, dan moeten ze niet opnieuw betalen voor een nieuwe advertentie op immoweb.

Ja iedereen wilt liever een OB, maar die worden schaars of het zijn van die kleine kubusjes met witte crepi.

Fomo zeker? Of misschien ook meer steun van ouders/grootouders?
Fomo opgezocht, fear of missing out .... hmmm ... Voor sommigen misschien. Naar mijn mening eerder: ik heb genoeg geld en ik wil het en ik wil het nu. Vroeger gingen mensen eerder eerst es 5 - 15 jaar werken en sparen. Kijk maar naar die Harry en Jerina (1 enkel vb natuurlijk). T moest snel en liefst gesponserd en dan nog hoge eisen ivm woning zelf.

Steun van ouders en grootouders is een pluspunt natuurlijk voor jongeren die het zelf nog niet hebben. Want geld lenen vandaag, terug strengere eisen ivm quotiteit, etc, en als de rente nu gaat stijgen na een decennium van lage rentes .....

De markt bepaald, zo simpel is het. En zoals gezegd, als mensen het ook willen of kunnen geven blijft het duren ... anders raakten die woningen niet verkocht.

Er zijn mensen die alles direct luxe en instapklaar willen, of perse daar willen wonen en niets zelf doen of kunnen doen ....
En dan zijn er zij die veel zelf doen. Zie Tomski en velen hier bvb. M'n neef en nicht bvb. OB beide. 1 nieuwe 1 complete renovatie ... Maar, 2 jaar na hun werkuren staan zwoegen en helpen en dat was 4j geleden. Neef kocht ook regio Aalter en zeer nabij E40, anders konden ze hun eis niet realiseren.

@Biljart, ja alle regio's worden duurder: gronden, en zeker nieuwbouw ivm energie eisen
Zie maar wat @Mulan zegt. Bvb Brakel, Zwalm, Ronse werd ook al pak duurder merkte ik.
Geen koopjes meer van oude huisjes onder de 200k vrees ik.
Hell! Het op instorten huisje naast me is 250k gegaan in een boerengat. 370 vierkante meter grond, afbraak kost nog eens tussen 5 en 10k.
In 2018 bvb ging zo iets nooit meer dan 200k gegaan zijn, eerder 150-180k + lager beschrijf <200k. Maar dat is alweer verandert nu.

Grond kopen en bouwen vandaag, is voor de financieel gegoedigden! Of die nu fomo of yolo of hobo of boomer of wat dan ook zijn ...

ps. ik begrijp die 'fomo' wel. Mensen willen bvb in hun geboorte regio gaan wonen door voeling met de streek, jobs, nostalgie etc, dicht bij familie... En denken, hoe langer we wachten hoe minder kans: dus angst om het nu te missen.

Laatst bewerkt:
Ook niet vergeten dat sommigen al 20huizen bekeken hebben en telkens naast het huis grijpen omdat ze te traag beslissen.

Op den duur word je het beu en smijt je een bedrag op tafel.

Ook niet vergeten dat sommigen al 20huizen bekeken hebben en telkens naast het huis grijpen omdat ze te traag beslissen.

Zo is het bij mij ook gegaan.
3 keer een bod willen doen maar steeds te laat.

Dan kijk je niet meer om voor 20k meer of minder. (als single)

Ik begin meer en meer het jaar van afgezegde notaris afspraken en advocaten briefwisseling te vergeten als ik zie wat mijn grond alleen al me nu zou kosten. Laat staan dat die uberhaupt te vinden is. De prijs van bouwgrond is echt compleet geëxplodeerd, en ik ben niet bij de believers die denken dat de grondprijzen terug gaan zakken. De prijs van energetisch nooit verantwoorde krotten (of ze nu recent gebouwd zijn of niet) gaat meer en meer bepaald worden door de grondprijs, oftewel in hoeveel aparte stukken ze opgesplitst kunnen worden.
De markt vandaag is compleet om zeep, en zoals ik al zei zie ik dat niet snel veranderen. Corona heeft al een hele hoop huizen van de oudere laag van de bevolking "vrijgemaakt". Je zou denken dat dit dan lagere prijzen tot gevolg heeft. Het tegendeel bleek waar. Natuurlijk was het merendeel al huisloos, maar dan nog, de vraag is echt enorm vandaag de dag, en de bevolkingsgroei maakt die parameter enkel maar erger.
/doemsayerbericht

yep zoiets was het hier in ieder geval.

Paar keer aan 10-20% beneden de vraagprijs begonnen en dat ging elke keer dan voor 10-20% boven de vraagprijs in de biedronde. Dat is geweldig stresserend want je moet beslissingen nemen over tienduizenden euros nemen terwijl je aan het werk bent, met deadlines van ( zoals het hier gaat) 15-30 minuten. De laatste keer gewoon gezegd van, het is ons de vraagprijs waard, we beginnen daar mee en gaan niet meer omhoog. Was op 10 minuten in orde. Betaal je dan mss iets te veel? Mogelijks, maar dan hebben we nu wel het huis dat ons aanstaat.

Terug
Bovenaan