Zou ook wel straf zijn mocht dat effect nu al zichtbaar zijn, een verhuis doe je niet zo vlug (en zo lang is Covid + homeworking er nog niet).
Als ik verhuis van de provinciestad zal dat naar ergens ver weg van de provinciestad zijn, met een losstaande woning + tuin om van daaruit 3-4 dagen homeworking te doen. De provinciehoofdsteden worden (naar mijn bescheiden mening) elk jaar een beetje minder aantrekkelijk: geen parking, minder en minder horeca, retail winkels die aan de lopende band verdwijnen, straten die je niet in mag als niet-inwoner, 30 km/u, ...
De laatste tien jaar is het echt aanzienlijk verslechterd. Als in de toekomst onderwijs + de job nog meer digitaliseert zie ik die trend ook niet omkeren.
In Gent is er al van voor corona een trend dat jonge gezinnen van om en bij de 30-35 (met kinderen) het stad meer een meer terug uittrokken naar de rand. Las toch ooit iets daarover in 2012-2013. In de plaats kwamen oa veel Bulgaren en Roemenen.
Op 20 jaar tijd steeg de bevolking in Gent met 60k mensen vanwaar hoofdzakelijk migratie. Ja het is ook een studentenstad en gewild wegens klein en gezellig. Maar dat de stad enkel voor welgestelden van 40+ was/is (zie VRT artikel) .... Hmmm. Nu misschien

. Buurt hoofdstation en Zuid etc misschien wel. Rabot, Muide, Dok Noord dampoort etc toch niet, maar die wijken worden ook duurder nu door oa gentrificatie, corona ...
Ik kan geen huis kopen. Ik huur op mijn alleen en op ziekte uitkering nu. Mijn ergernis (alweer gemoved

) was over een huurhuis. Die vriend met z'n ma van 67 was hier gisteren.... hij zei, we zijn 'single sukkelaars' nu alles zo duur is, hij werkt 4/5de omwille gezondheid ook
Zijn huisbazin heeft huur app. nu opgeslaan met 100€ /maand... Van 590 naar 690, ze wou zelfs eerst naar 720€. Aan de stadsring op de Vlaamse Kaai in Gent: veel lawaai, vuile lucht, mottige lawaaierige buren, geen parkeerplaats. 100€ huur erbij in 1lap.... en geen ingrijpende renovatie gedaan, nog NOOIT gezien of gehoord. Die elektriek daar is bv maar triest, dat eens aanpakken, neen hoor ... wel 100€ opslaan.
Dit aan einde 3 jarige periode, eigenares berust zich op prijsstijgingen. Heeft epc laten doen en herziet het contract na 6 maand tijd te geven. Tis slikken of verhuizen voor hem. Voor wat hij nu betaald vindt hij wel iets in de rand met wat groen rond en parkeerplaats.
Gent heeft dus een effect dat mensen weg willen doordat de stad drukker en duurder werd, maar blijft dus ook gewild want er komt zo veel meer volk in de plaats van de vertrekkers(zoals ik in 2020 ook Gent verliet bvb na 21 jaar). En ja een exit golf naar de 'groenere rand' zet de prijzen daar onder druk, maar die is dus al een tijdje bezig.