Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Correct.

Laten we het als volgt samenvatten:
* coronadip
* ingehaald door de markt
* gebrek aan bouwgrond
* (familiale) situatie waarbij we zo snel mogelijk dienen te verhuizen naar iets groter
* illusie van minder kopzorgen

@JPV Er is m.i. een groot verschil tussen sluwe verkoopstechnieken & flagrante leugens en pure oplichting. Op het eerste was ik voorbereid, op het tweede niet.

Als je spreekt van leugens vermoed ik dat er mondeling iets anders werd beloofd dan hetgeen in het contract staat? Dat is moreel verwerpelijk, maar uiteindelijk is hetgeen op papier staat het enige wat telt, want het enige dat je kan bewijzen.
Pure oplichting: Oplichting is een strafbaar misdrijf en dus een zware beschuldiging. Kan je dit even duiden? Want het is niet omdat jij je opgelicht voelt, dat er juridisch sprake is van oplichting.

De Morgen:

"Dit is de goedkoopste weg naar de hoogste EPC-score"

CV buiten en elektrische kachels?

Als je spreekt van leugens vermoed ik dat er mondeling iets anders werd beloofd dan hetgeen in het contract staat? Dat is moreel verwerpelijk, maar uiteindelijk is hetgeen op papier staat het enige wat telt, want het enige dat je kan bewijzen.
Pure oplichting: Oplichting is een strafbaar misdrijf en dus een zware beschuldiging. Kan je dit even duiden? Want het is niet omdat jij je opgelicht voelt, dat er juridisch sprake is van oplichting.
Vaak is het eerste contact bij SOD een verkoper, dat zijn rasechte verkopers. Al kennen ze uiteindelijk weinig van het technisch inhoudelijke. Wij hebben de verkoper van onze SOD ook zo op meerdere tegenstrijdigheden betrapt. Was dat bewust oplichten, neen, wel duidelijk verkooppraatjes: zo snel mogelijk geruststellen en verkoop afronden. Vraag is maar in hoeverre een makelaar dat niet doet, die gaat ook proberen de pluspunten te benadrukken en de minpunten te minimaliseren.

De Morgen:

"Dit is de goedkoopste weg naar de hoogste EPC-score"

CV buiten en elektrische kachels?
Zit achter een paywall :(.

Kan mij niet inbeelden dat uitsluitend elektrische kachels het EPC gunstig zouden beïnvloeden. Ons wordt bijvoorbeeld aangeraden om aansluitingspunten voor elektrische verwarming (hulpmiddel einde zomer/einde lente wanneer uw vloerverwarming af ligt) te voorzien maar daar pas effectief iets van verwarming te hangen na het finaal EPB verslag.
Daarnaast is het rendement van zonnepanelen (en bijhorende batterij) in de winter, wanneer je net het meest verwarming nodig hebt, maar povertjes.

Zit achter een paywall :(.

Kan mij niet inbeelden dat uitsluitend elektrische kachels het EPC gunstig zouden beïnvloeden. Ons wordt bijvoorbeeld aangeraden om aansluitingspunten voor elektrische verwarming (hulpmiddel einde zomer/einde lente wanneer uw vloerverwarming af ligt) te voorzien maar daar pas effectief iets van verwarming te hangen na het finaal EPB verslag.
Daarnaast is het rendement van zonnepanelen (en bijhorende batterij) in de winter, wanneer je net het meest verwarming nodig hebt, maar povertjes.
Het was een grapje hé. Ze zeggen: "dit is de goedkoopste weg naar de hoogste EPC-score" in de titel. Volgens mij wil iedereen een lage EPC-score.

Uiteraard is een elektrische kachel de doodsteek voor een lage EPC.

Het was een grapje hé. Ze zeggen: "dit is de goedkoopste weg naar de hoogste EPC-score" in de titel. Volgens mij wil iedereen een lage EPC-score.

Uiteraard is een elektrische kachel de doodsteek voor een lage EPC.
Als er effectief nuttige tips instaat mag je ze altijd delen :p.
Wij hebben een voorstudie gevraagd maar nog niets ontvangen. Moeten nu wel zo snel mogelijk finaal beslissen over de materiaalkeuzes om de werken te doen opstarten, maar zou het zo zonde vinden moesten we door 1 kleine extra inspanning net naast de 100% vermindering onroerende voorheffing de eerste jaren grijpen :/.

Als er effectief nuttige tips instaat mag je ze altijd delen :p.
Wij hebben een voorstudie gevraagd maar nog niets ontvangen. Moeten nu wel zo snel mogelijk finaal beslissen over de materiaalkeuzes om de werken te doen opstarten, maar zou het zo zonde vinden moesten we door 1 kleine extra inspanning net naast de 100% vermindering onroerende voorheffing de eerste jaren grijpen :/.
Maar jij spreekt over een nieuwbouw, daar gaat het toch over E-peil en S-peil?
Ik las gewoon de titel van dat artikel en vond het lomp/grappig.

Hier in het dorp een tweewoonst te koop gezien voor 370k. Gecombineerde huuropbrengst van 1300/maand.
Klinkt toch verleidelijk om eens te gaan kijken ook al zie ik er mijzelf nooit in wonen, maakt het meteen ook pijnlijk qua registratierechten.

Je kan ook gewoon uw vloerverwarming laten aanliggen einde zomer/einde lente, gaat goedkoper zijn dan een elektrische verwarming te moeten kopen :)

Je kan ook gewoon uw vloerverwarming laten aanliggen einde zomer/einde lente, gaat goedkoper zijn dan een elektrische verwarming te moeten kopen :)
Ja of voorzie dan gewoon de leidingen voor een airco. Die je dan op dat moment laat bijwarmen en in de zomer laat bijkoelen.

Ipv dat je specifiek gaat aan voor een elektrische verwarming.

Ja of voorzie dan gewoon de leidingen voor een airco. Die je dan op dat moment laat bijwarmen en in de zomer laat bijkoelen.

Ipv dat je specifiek gaat aan voor een elektrische verwarming.
Die zitten momenteel in de offerte. Nog eens finaal met de architect bespreken wat nu exact het meest aangewezen is. Hebben immers ook screens voorzien.

Die zitten momenteel in de offerte. Nog eens finaal met de architect bespreken wat nu exact het meest aangewezen is. Hebben immers ook screens voorzien.
Screens zijn een preventief middel.

Maar als het te warm is binnen lossen screens het probleem niet op.

Sowieso de bekabeling ervoor voorzien is altijd al een goede maatregel. Schaaf dan 1000€ af van uw keukenbudget :p.

Je hebt volledig gelijk, JPV.
Ik liet me na de zoveelste slapeloze week even triggeren door het zien passeren van hun volgende high-value-project.
Ik kan op dit moment weinig in detail treden. Mijn uitgebreide review zal op termijn waarschijnlijk volgen. Voel u vrij om mijn berichten hier te verwijderen.

Om toch even een 2-tal voorbeelden te geven (dit zijn nog de kleinste, de lijst is eindeloos):
* Bij de vaste tuinaannemer krijgt u onmiddelijk een meerprijs van enkele duizenden euro's, omdat Huysman Bouw o.a. een aantal deksels is "vergeten vermelden" in het lastenboek (dixit Tanio Van Paemelen, zaakvoerder VPK-Albo, vaste partner van Huysman Bouw). Bel gerust aan in om het even welke Huysman wijk van de laatste 5 jaar, en dit business-model zal u bevestigd worden.
* Wanneer u zwarte klinken wilt, betaalt u een flinke meerprijs. Bij deze zwarte klinken, horen uiteraard zwarte tegenplaatjes (hetgeen in je deurkader zit). Standaard wordt dit door de fabrikant uiteraard als set verkocht. Huysman Bouw trekt dit uiteen. Eerst betaalt u extra voor de zwarte klinken. Daarna zal u extra betalen voor het bijhorende zwarte tegenplaatje ipv het verchroomde model. Er zijn woningen opgeleverd met zwarte klinken, en verchroomde tegenplaatjes, héél mooi...

Dat van die tuinaannemer is inderdaad, indien dit zo is, wel jammer.
Anderzijds, bij veel SOD’s zit de tuinaanneming niet eens inbegrepen, dat is ook snel voor een basic afwerking 15k.

Dat van die deuren en zwart beslag: herkenbaar.
Ik had een andere SOD-firma, maar ik heb gewoon een grens getrokken en gewoon de basisdeuren genomen.
Een deur dat kan wachten, dat is geen keuken of badkamer.
En zeker op den boven kan een schilderdeur met chromé beslag mij totaal niet schelen.

Ik denk dat je, en uw andere post laat dat uitschijnen, heel snel beslist hebt (oké, iedereen heeft zijn redenen en je neemt nu eenmaal een beslissing), er is een periode gewest dat je inderdaad heel snel moest beslissen bij nieuwe SOD-verkavelingen, want dat was direct uitverkocht.
Genoeg tijd om het lastenboek te lezen was er niet.

En als je daar niet echt in thuis bent, dan kijk je gewoon ook over dingen.
Iemand als @Renegadexxripxx leest dat bv super goed door hier.

Eigenlijk moet je ook elke winkel vooraf eens gaan bekijken (zonder u kenbaar te maken als SOD-klant) om te kijken wat je eigenlijk krijgt voor het budget dat er is.
Maar nogmaals, er is inderdaad een lange periode geweest dat de verkaveling nog maar online kwam en het was uitverkocht.
Hier in Belzele twee jaar terug, wijk van Danneels, op een week tijd ca 15 woningen weg.
Ik wou me daar eentje kopen, maar er waren daar zelfs een pak kopers die zonder opschortende voorwaarde hebben getekend.

Hier in het dorp een tweewoonst te koop gezien voor 370k. Gecombineerde huuropbrengst van 1300/maand.
Klinkt toch verleidelijk om eens te gaan kijken ook al zie ik er mijzelf nooit in wonen, maakt het meteen ook pijnlijk qua registratierechten.
Mocht je hier interesse in hebben, ga ook eens bij de gemeente/stad na of het wel vergund is om apart te verhuren.
Hier ook zo'n project bezocht, makelaar gaf zelf toe tijdens het bezoek dat het niet in orde was en vergunning zelfs geweigerd was.

Ik zit te azen op een huis, maar eigenlijk is het mij niet meer waard dan 350K, wat ik dan nog te veel vind. Het is een EPC F, 80's huis met bruine ramen en onderdak in asbest. De eigenaars willen zakken tot 410. Ik heb als laatste bod 365 gedaan, maar het is vast gelopen. De eigenaars hebben het huis gekregen en verhuren dit huis, het huis ziet er eigenlijk niet zo fris meer uit. Ondertussen staat het al 1,5 maand te koop, veel interesse is er blijkbaar niet want anders ging het al verkocht zijn. Het is dus duidelijk dat iedereen het te duur vindt en opziet tegen de elektrische radiatoren en 80's sanitair en afgekeurde installatie. De huurders wisten mij te vertellen dat de eigenares geen euro kosten wilt doen aan de woning en dat ze 600/ maand aan elektriciteit betalen.

Ik heb een hele lijst gebreken opgesteld, maar helaas mocht dit niet baten en willen ze het bod niet aanvaarden. In hun ogen is alles op te lossen met een rijtje zonnepanelen en een likje verf. Er zit nog een makelaar tussen die eigenlijk ook niet echt veel moeite doet om het te willen verkopen. Ik heb nog wat andere kopers het huis weten bezichtigen, maar het blijft voorlopig te koop staan. Misschien adviseert de makelaar om te wachten met verkopen en hoopt hij dat er alsnog een koper komt die 400 wilt geven. Is het done om aan de huurders de nr van de eigenaars te vragen?

Ik heb een hele lijst gebreken opgesteld, maar helaas mocht dit niet baten en willen ze het bod niet aanvaarden. ... Is het done om aan de huurders de nr van de eigenaars te vragen?
Eerst hen schofferen en dan nog het nr van hen vragen ... ;).

Hou er rekening mee dat de eigenaars misschien ook wel de gebreken van de woning kennen en hun prijs ook mét kennis van die gebreken hebben opgesteld. Het is voor jezelf zéker nuttig om een lijstje met gebreken te maken, maar ik zou die nu ook niet zomaar uitspelen en daarna, als het verschil dan nog 50k is, opnieuw contact opnemen met hen. Dat lijkt me nutteloos, toch de eerste maanden. De woning is immers verhuurd, dus hebben ze rendement.

Terug
Bovenaan