Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Tja dat klopt ook wel, maar zelfs al bouw of koop je nu volgens 'hun' standaard... véél prijsverschil is dat niet op een hele bouw. De enige luxe die wij vandaag meer hebben dan mijn ouders is vloerverwarming tov een houtvuur (en idd elektrisch op de kamers) bij mijn ouders, en domotica.
Gewoon al puur aan isolatie ben je al vlot "een half miljoen bef" kwijt tegenwoordig hoor. 😖
Vraag maar aan @Tomski met zijn poolhouse. 🤣

Nu goed, ik denk dat het argument dat jonge mensen te veel willen ook heel soms kan opgaan, als ik zo rondkijk ken ik wel een voorbeeld waar dat geldt, maar over het algemeen toch niet.
Goh.

De prijzen zijn sowieso exponentieel gestegen.
De kanttekening erbij is wel dat ik zie dat veel (zeker niet allemaal he, wij zijn zelf alvast een uitzondering op die regel) jonge mensen nu wel effectief direct "alles" willen. Als in een dure trap, dure deuren, hypermoderne keuken met stoomoven en dergelijke, domotica, de tuin direct volledig aangelegd naar hun zin. En ik kan zo nog wel wat zaken bedenken. Het huis dat ze aankopen moet vaak ook meteen volledig in orde zijn, in plaats van telkens een stukje te verbeteren/verbouwen.
Mijn ouders hebben destijds een huis gekocht en ook al was dat in verhouding misschien goedkoper, hebben ze wel in stukken over jaren gespreid daar aan verbeterd en verbouwd.

Het is dus denk ik een combinatie van de 2.

Gisteren goedkoop huis online gekomen. Had zo goed als alles wat we wilden + in regio die we wilden, enkel de tuin was naar Noorden.
Aanvraag gedaan om het te bezoeken en het was al verkocht lol.

Nu een ander online gekomen, mooi groot huis, maar wel ver uit de richting, en toch wel aan bovenkant van ons budget als vraagprijs.
Sowieso zouden we er 10% onder bieden

Goh.

De prijzen zijn sowieso exponentieel gestegen.
De kanttekening erbij is wel dat ik zie dat veel (zeker niet allemaal he, wij zijn zelf alvast een uitzondering op die regel) jonge mensen nu wel effectief direct "alles" willen. Als in een dure trap, dure deuren, hypermoderne keuken met stoomoven en dergelijke, domotica, de tuin direct volledig aangelegd naar hun zin. En ik kan zo nog wel wat zaken bedenken. Het huis dat ze aankopen moet vaak ook meteen volledig in orde zijn, in plaats van telkens een stukje te verbeteren/verbouwen.
Mijn ouders hebben destijds een huis gekocht en ook al was dat in verhouding misschien goedkoper, hebben ze wel in stukken over jaren gespreid daar aan verbeterd en verbouwd.

Het is dus denk ik een combinatie van de 2.
Wij zijn daar ook niet in meegegaan, en wonen nu in een ouder huis dat wel vrij goed in orde stond. Maar zaken zoals een nieuwe dakbekleding met isolatie, en nieuwe ramen horen er dan wel bij. Maar dat zijn dan zaken die ik er wel voor overhad, en die we ook uitbesteden en je zo praktisch bij de prijs mag rekenen (als het aan ons lag was dit meteen gebeurd maar dat was buiten de stielmannen gerekend). Eerlijk gezegd denk ik dat we gewoon geluk hadden met dit huis te vinden en snel te zijn.
Natuurlijk, de trap is gewoon een oude houten trap, de keuken is groot maar van begin jaren 90 (wel nieuwe oven en kookplaat), deuren zijn overwegend goedkope schilderdeuren, 0 domotica, tuin is een hobbelige grasvlakte waar ik mij mee bezig houd, enz.

Maar al bij al zie ik geen zotte dingen rond mij, op de al genoemde uitzondering na die ook gewoon geen idee heeft van geld. Iedereen koopt wel iets volgens de financiële mogelijkheden. Natuurlijk zal er ook wel de "peer pressure" zijn om elkaar te overtreffen, maar gelukkig speelt die niet zo bij ons en de vriendengroep.

Laatst bewerkt:
Wij zijn daar ook niet in meegegaan, en wonen nu in een ouder huis dat wel vrij goed in orde stond. Maar zaken zoals een nieuwe dakbekleding met isolatie, en nieuwe ramen horen er dan wel bij. Maar dat zijn dan zaken die ik er wel voor overhad, en die we ook uitbesteden en je zo praktisch bij de prijs mag rekenen (als het aan ons lag was dit meteen gebeurt maar dat was buiten de stielmannen gerekend). Eerlijk gezegd denk ik dat we gewoon geluk hadden met dit huis te vinden en snel te zijn.
Natuurlijk, de trap is gewoon een oude houten trap, de keuken is groot maar van begin jaren 90 (wel nieuwe oven en kookplaat), deuren zijn overwegend goedkope schilderdeuren, 0 domotica, tuin is een hobbelige grasvlakte waar ik mij mee bezig houd, enz.

Maar al bij al zie ik geen zotte dingen rond mij, op de al genoemde uitzondering na die ook gewoon geen idee heeft van geld. Iedereen koopt wel iets volgens de financiële mogelijkheden. Natuurlijk zal er ook wel de "peer pressure" zijn om elkaar te overtreffen, maar gelukkig speelt die niet zo bij ons en de vriendengroep.
Op 1 na, maar die hebben geen garage, denk ik dat ik het grootste huis heb van de vriendengroep momenteel. En dat zijn allemaal mensen met een gezinsinkomen dat een drievoud is van het mijne. Maar zij investeren in een 2de eigendom met hun geld. Als je bescheiden bent opgegroeid, zie je weinig meerwaarde in pure luxe heb ik de indruk. We hebben allemaal een huis van minimum 50j oud dat wel gerenoveerd is maar geen snufjes heeft.
Op 1 na (zoon van een chirurg) allemaal van bescheiden komaf (lagere middenklasse).

Zou ook wel straf zijn mocht dat effect nu al zichtbaar zijn, een verhuis doe je niet zo vlug (en zo lang is Covid + homeworking er nog niet).
Als ik verhuis van de provinciestad zal dat naar ergens ver weg van de provinciestad zijn, met een losstaande woning + tuin om van daaruit 3-4 dagen homeworking te doen. De provinciehoofdsteden worden (naar mijn bescheiden mening) elk jaar een beetje minder aantrekkelijk: geen parking, minder en minder horeca, retail winkels die aan de lopende band verdwijnen, straten die je niet in mag als niet-inwoner, 30 km/u, ...
De laatste tien jaar is het echt aanzienlijk verslechterd. Als in de toekomst onderwijs + de job nog meer digitaliseert zie ik die trend ook niet omkeren.
In Gent is er al van voor corona een trend dat jonge gezinnen van om en bij de 30-35 (met kinderen) het stad meer een meer terug uittrokken naar de rand. Las toch ooit iets daarover in 2012-2013. In de plaats kwamen oa veel Bulgaren en Roemenen.
Op 20 jaar tijd steeg de bevolking in Gent met 60k mensen vanwaar hoofdzakelijk migratie. Ja het is ook een studentenstad en gewild wegens klein en gezellig. Maar dat de stad enkel voor welgestelden van 40+ was/is (zie VRT artikel) .... Hmmm. Nu misschien :S . Buurt hoofdstation en Zuid etc misschien wel. Rabot, Muide, Dok Noord dampoort etc toch niet, maar die wijken worden ook duurder nu door oa gentrificatie, corona ...

Ik kan geen huis kopen. Ik huur op mijn alleen en op ziekte uitkering nu. Mijn ergernis (alweer gemoved :S) was over een huurhuis. Die vriend met z'n ma van 67 was hier gisteren.... hij zei, we zijn 'single sukkelaars' nu alles zo duur is, hij werkt 4/5de omwille gezondheid ook

Zijn huisbazin heeft huur app. nu opgeslaan met 100€ /maand... Van 590 naar 690, ze wou zelfs eerst naar 720€. Aan de stadsring op de Vlaamse Kaai in Gent: veel lawaai, vuile lucht, mottige lawaaierige buren, geen parkeerplaats. 100€ huur erbij in 1lap.... en geen ingrijpende renovatie gedaan, nog NOOIT gezien of gehoord. Die elektriek daar is bv maar triest, dat eens aanpakken, neen hoor ... wel 100€ opslaan.
Dit aan einde 3 jarige periode, eigenares berust zich op prijsstijgingen. Heeft epc laten doen en herziet het contract na 6 maand tijd te geven. Tis slikken of verhuizen voor hem. Voor wat hij nu betaald vindt hij wel iets in de rand met wat groen rond en parkeerplaats.

Gent heeft dus een effect dat mensen weg willen doordat de stad drukker en duurder werd, maar blijft dus ook gewild want er komt zo veel meer volk in de plaats van de vertrekkers(zoals ik in 2020 ook Gent verliet bvb na 21 jaar). En ja een exit golf naar de 'groenere rand' zet de prijzen daar onder druk, maar die is dus al een tijdje bezig.

Laatst bewerkt:
Gisteren goedkoop huis online gekomen. Had zo goed als alles wat we wilden + in regio die we wilden, enkel de tuin was naar Noorden.
Aanvraag gedaan om het te bezoeken en het was al verkocht lol.

Nu een ander online gekomen, mooi groot huis, maar wel ver uit de richting, en toch wel aan bovenkant van ons budget als vraagprijs.
Sowieso zouden we er 10% onder bieden
Je kan ook wat makelaarkantoren contacteren en je wensen doorgeven. Er bestaat ook nog iets als de offlinemarkt hé :)

Boomer-HOB van mijn oompje verkocht op 3/4 dagen.
Rand van Gent.
Bord stond er van zaterdag, en van deze woensdag op de site.

Rand van Gent.

1800m2 grond onder het half miljoen? Lijkt me nu niet zo verwonderlijk...

Dat kan allemaal wel zijn, maar denk je dat de eigenaars dit vergeten zijn bij de bepaling van dewaarde van de woning? Zoniet heeft het geen nut om daar teveel opmerkingen over te maken.
De waarde? De waarde is de grondprijs plus de ruwbouwwaarde. Maar nieuw zou je al niet meer in die vorm bouwen, dus is het voor velen niet aantrekkelijk als huis op zich. In de zijgevel zitten ook geen ramen in de slaapkamers, dat maakt dat je 2 vrij donkere kamers hebt. Ondertussen zijn de huurders al vertrokken. De woning geeft nu nog een triestigere indruk.
Je kan ook wat makelaarkantoren contacteren en je wensen doorgeven. Er bestaat ook nog iets als de offlinemarkt hé :)
Waarom zou een makelaar dat doen? Ik geloof niet meer in die offline-markt. De kans om nu nog een woning te kopen zonder dat ze op immoweb komt is zeer klein (met uitzondering van intra-familiale verkopen).

Rand van Gent.

Lijkt me redelijk goedkoop

De waarde? De waarde is de grondprijs plus de ruwbouwwaarde. Maar nieuw zou je al niet meer in die vorm bouwen, dus is het voor velen niet aantrekkelijk als huis op zich. In de zijgevel zitten ook geen ramen in de slaapkamers, dat maakt dat je 2 vrij donkere kamers hebt.
De waarde is wat mensen ervoor willen geven. Als jij niks voor de afwerking wil geven kan dat zijn, maar misschien heeft de gemiddelde Belg wél nog iets voor de waarde van de afwerking van die woning.
Chauffagist zei:
Ondertussen zijn de huurders al vertrokken. De woning geeft nu nog een triestigere indruk.
In een ideale wereld (die er effectief niet is, zie jouw eigen waardering) hebben alle mensen die de woning wilden kopen eenzelf waarde van de woning, ongeacht of die woning nu bewoond is of volledig leegstaat.

Lijkt me redelijk goedkoop
Hoe kun je dit nu goedkoop gaan noemen? De woning is op energetisch vlak niet veel meer waard. Uiteindelijk leg je 500K, maar heb je een woning die zowel esthetisch als energetisch verouderd is.

De gevel zou moeten afgebroken worden, de vloeren er uit, de ramen er uit.

Nieuwe isolatie en gevel, nieuwe ramen, overal vww, nieuwe chape en vloeren, dak bij-isoleren of van eerste keer moderne pan er op, pv panelen en WP en dan nog die plafonds binnen aanpakken. Het lijkt alsof er nergens geplakt is, maar overal valse plafonds zitten.

Hoe kun je dit nu goedkoop gaan noemen? De woning is op energetisch vlak niet veel meer waard. Uiteindelijk leg je 500K, maar heb je een woning die zowel esthetisch als energetisch verouderd is.

Nieuwe isolatie en gevel, nieuwe ramen, overal vww, nieuwe chape en vloeren, dak bij-isoleren of van eerste keer moderne pan er op, pv panelen en WP en dan nog die plafonds binnen aanpakken. Het lijkt alsof er nergens geplakt is, maar overal valse plafonds zitten.

'moeten'

Lijkt me dat je daar perfect in kan gaan wonen zonder ook maar iets te doen.

En dat is dus absoluut wat we noemen: "de markt niet begrijpen". 😁
Wat betaalbaar is, voldoet niet aan alle eisen, wat wél voldoet aan alle eisen, past niet binnen budget.

Hier gaan soortgelijke woningen ondertussen ook voor 300k van de hand, in een goedkope regio. Het is de lap grond specifiek die de prijs zwaar opdrijft.

Van overdrijven gesproken.
Woning was op een wip weg, de markt denkt er dus anders over.
Woning van eerste eigenaars, steeds netjes onderhouden.
Ruimte (!), iets wat heel vaak mankeert bij de nieuwbouwwoningen van deze tijd.

Terug
Bovenaan