Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
1. Die werken met een makelaar met een reden: ze willen bewust NIÉT met jou te maken hebben.
2. Anderhalve maand is ècht niet lang, je hebt al een huis, wacht gewoon enkele maanden af als het volgens jou dan toch ècht dat geld niet waard is.
De markt bepaald de waarde, niet jij. Ook de verkopers of makelaar niet.

Eerst hen schofferen en dan nog het nr van hen vragen ... ;).

Hou er rekening mee dat de eigenaars misschien ook wel de gebreken van de woning kennen en hun prijs ook mét kennis van die gebreken hebben opgesteld. Het is voor jezelf zéker nuttig om een lijstje met gebreken te maken, maar ik zou die nu ook niet zomaar uitspelen en daarna, als het verschil dan nog 50k is, opnieuw contact opnemen met hen. Dat lijkt me nutteloos, toch de eerste maanden. De woning is immers verhuurd, dus hebben ze rendement.
De huurders hebben opgezegd omdat de eigenaars gebreken niet aanpakken en omdat zich blauw betalen aan elektriciteit. Ik denk zelf dat ze er al uit zijn ondertussen. Er lekt o.a. een dakgoot, veluxen zijn rot. Condensatie in de schoorsteen van de kachel, die doordringt in de slaapkamer. Er is echt wel wat werk aan die woning.

1. Die werken met een makelaar met een reden: ze willen bewust NIÉT met jou te maken hebben.

Ze wonen in het buitenland, woning hebben ze gekregen uit nalatenschap. Volgens realo al paar keer verhuurd geweest.
2. Anderhalve maand is ècht niet lang, je hebt al een huis, wacht gewoon enkele maanden af als het volgens jou dan toch ècht dat geld niet waard is.
Een pand met gelijkaardig bouwjaar, zelfde buurt vraagprijs 400K was overigens wel direct weg, enige verschil. Er waren al radiatoren en verwarming op gas. Mensen zien daar tegen op hoor als er geen hydraulisch afgiftesysteem is in de woning. Anno 2022 ga je echt geen buizen meer in opbouw leggen. Dus begin maar met de vloer open te breken.

De markt bepaald de waarde, niet jij. Ook de verkopers of makelaar niet.
Voor zover ik weet ben ik de enige geïnteresseerde koper. Als de prijs op 300 stond waren er waarschijnlijk meer geïnteresseerden, 300+150K en voor 450 heb je een mooi en ruim huis dat echter nog steeds 80's oogt en energetisch niet wauw is.

400+150 kosten maakt al 550K. Dat is veel geld om dan nog altijd in een huis te wonen dat energetisch niet wauw is.

Maar misschien ziet iemand dat anders en wilt hij er gewoon zo in wonen of misschien is iemand gecharmeerd door de zuidgerichte grond van 700m2 en duwt hij de kraan er in...

Ik zit te azen op een huis, maar eigenlijk is het mij niet meer waard dan 350K, wat ik dan nog te veel vind. Het is een EPC F, 80's huis met bruine ramen en onderdak in asbest. De eigenaars willen zakken tot 410. Ik heb als laatste bod 365 gedaan, maar het is vast gelopen. De eigenaars hebben het huis gekregen en verhuren dit huis, het huis ziet er eigenlijk niet zo fris meer uit. Ondertussen staat het al 1,5 maand te koop, veel interesse is er blijkbaar niet want anders ging het al verkocht zijn. Het is dus duidelijk dat iedereen het te duur vindt en opziet tegen de elektrische radiatoren en 80's sanitair en afgekeurde installatie. De huurders wisten mij te vertellen dat de eigenares geen euro kosten wilt doen aan de woning en dat ze 600/ maand aan elektriciteit betalen.

Ik heb een hele lijst gebreken opgesteld, maar helaas mocht dit niet baten en willen ze het bod niet aanvaarden. In hun ogen is alles op te lossen met een rijtje zonnepanelen en een likje verf. Er zit nog een makelaar tussen die eigenlijk ook niet echt veel moeite doet om het te willen verkopen. Ik heb nog wat andere kopers het huis weten bezichtigen, maar het blijft voorlopig te koop staan. Misschien adviseert de makelaar om te wachten met verkopen en hoopt hij dat er alsnog een koper komt die 400 wilt geven. Is het done om aan de huurders de nr van de eigenaars te vragen?

Ik zie het probleem niet. De eigenaars mogen kiezen aan welke prijs ze het verkopen, toch?

Is uw bod schriftelijk geweigerd? Anders zou ik gewoon nog even de termijn laten weten tot wanneer jouw bod geldig is.
En voor de rest, move on en niet te veel bij stilstaan.

De huurders hebben opgezegd omdat de eigenaars gebreken niet aanpakken en omdat zich blauw betalen aan elektriciteit. Ik denk zelf dat ze er al uit zijn ondertussen. Er lekt o.a. een dakgoot, veluxen zijn rot. Condensatie in de schoorsteen van de kachel, die doordringt in de slaapkamer. Er is echt wel wat werk aan die woning.
Dat kan allemaal wel zijn, maar denk je dat de eigenaars dit vergeten zijn bij de bepaling van dewaarde van de woning? Zoniet heeft het geen nut om daar teveel opmerkingen over te maken.

Ik weet dat ik het mezelf aandoe, ik weet dat het hln is. Maar holy shit, wat krijg ik het op mijn heupen van dit soort artikels. En dan heb ik het nog maar enkel over de inleiding aangezien ik geen geld aan een abonnement ga uitgeven.

Wat ik lees: Gepensioneerde die op 55 jaar reeds op pensioen ging trekt een pensioen dat veel mensen nog niet als vast loon krijgen. Deze persoon kocht zijn woning toen je makkelijk met 1 loon toekwam en zag de waarde van zijn woning de laatste jaren hoogstwaarschijnlijk x2 of x3 gaan. Deze persoon gaat even de "tip" geven aan jongeren dat je best je leningen afbetaald hebt voor je pensioen. Dat veel jongeren 10+ jaar langer gaan mogen werken om zijn rijkelijk pensioen te betalen, en dat huizen vrijwel onbetaalbaar aan het worden zijn vergeet Alain even. Maar hey, hij heeft een zotte moustache dus het is wel ne toffe.

En van vooral dit stukje: De pensioenleeftijd alsmaar optrekken – werken tot je er kreupel bij neervalt – dat is toch te belachelijk voor woorden?. Echt waar, simpele sus. Het is omdat we de pensioenen voor mensen zoals u die ergens in hun 50ste al op pensioen zijn gegaan moeten betalen dat we langer moeten werken.

Die wereld vreemdheid zie ik bij ouders van een goeie vriend ook. Die denken nog alsof het de 90's is betreft huizen kopen.

Mijn ergernis hierbij

Rand Gent en z'n peperdure immo prijzen en 10 tallen kandidaten per huis breidt zich verder uit

Huis in Laarne (+-15km van Gent).... 4 uur online op immoweb, reactie ->bezoekdag al vol
Je moet al naar 20km van een (gewilde)stad gaan om iets betaalbaar te vinden waar geen 47 man op zit
Fuckin Gent en Leuven en omtstreken zijn duurder dan Antwerpen en Brussel.

Die wereld vreemdheid zie ik bij ouders van een goeie vriend ook. Die denken nog alsof het de 90's is betreft huizen kopen.

Mijn ergernis hierbij

Rand Gent en z'n peperdure immo prijzen en 10 tallen kandidaten per huis breidt zich verder uit

Huis in Laarne (+-15km van Gent).... 4 uur online op immoweb, reactie ->bezoekdag al vol
Je moet al naar 20km van een (gewilde)stad gaan om iets betaalbaar te vinden waar geen 47 man op zit
Fuckin Gent en Leuven en omtstreken zijn duurder dan Antwerpen en Brussel.
Gent versta ik dus niet. Ik bedoel, ik versta er willen wonen - ik ben er geboren maar nooit gewoond - maar als je immo sites bekijkt dan zijn zo veel van die huizen echt armoe troef en betaal je nochtans boven-premium prijzen. Gewoon om ‘in Gent’ te wonen. Ok, ‘cultuur’ en ‘alles dichtbij’ maar tegenwoordig kan je makkelijk genoeg daar geraken.

Gent versta ik dus niet. Ik bedoel, ik versta er willen wonen - ik ben er geboren maar nooit gewoond - maar als je immo sites bekijkt dan zijn zo veel van die huizen echt armoe troef en betaal je nochtans boven-premium prijzen. Gewoon om ‘in Gent’ te wonen. Ok, ‘cultuur’ en ‘alles dichtbij’ maar tegenwoordig kan je makkelijk genoeg daar geraken.
Mja, overal dichtbij zijn doet echt veel.
Locatie betaalt ge nu eenmaal. Vraag en aanbod enzo. Ze maken het zo duur omdat het toch verkocht geraakt.

Maar ik was zo ook onlangs eens aan t piepen voor huizen in de vlaamse rand rond Brussel en is ook maar duur vind ik en zelfs die rommelwoningen raken verkocht en van het moment dat ge een beetje twijfelt is het ook weg.

(Ben ook gestopt met kijken voorlopig :unsure: )

Huizenprijzen in provinciehoofdsteden stijgen sneller dan Vlaams gemiddelde: dit zijn de prijzen in jouw deelgemeente

Het gevreesde negatieve prijseffect door Corona op huizen in de steden blijkt toch niet te kloppen blijkbaar, wel integendeel. Een sterkere prijsstijging dan gemiddeld.
Maar vooral in de randdeelgemeentes en niet zozeer in het centrum zelf. Dus toch een drang naar huis met tuin buiten het centrum, maar nog steeds in dezelfde stad. Kijk bv naar de prijzen voor Gent, ja het centrum stijgt zelf ook, maar Drongen, St Denijs, Zwijnaarde, Mariakerke, Oostakker zijn nog altijd duurder (en vaak ook gestegen) en dat zijn echt geen stadscentra.

Boomers gaan dat nooit verstaan. Als ik even veel had betaald voor mijn huis als dat mijn ouders betaalden 30 jaar geleden, had ik het out of pocket kunnen kopen, met een kleine lening voor de verbouwingen.
Mijn ma haar antwoord was destijds "maar wij hebben er nog eens zoveel ingestoken als verbouwing als dat we betaald hebben". Maar dan komen ze nog altijd maar aan 1/3e van wat mijn huis gekost heeft, en er was even veel werk aan. In totaal heb ik 5x meer betaald dan hen.

Boomers gaan dat nooit verstaan. Als ik even veel had betaald voor mijn huis als dat mijn ouders betaalden 30 jaar geleden, had ik het out of pocket kunnen kopen, met een kleine lening voor de verbouwingen.
Mijn ma haar antwoord was destijds "maar wij hebben er nog eens zoveel ingestoken als verbouwing als dat we betaald hebben". Maar dan komen ze nog altijd maar aan 1/3e van wat mijn huis gekost heeft, en er was even veel werk aan. In totaal heb ik 5x meer betaald dan hen.
Ja, ik heb ook zo'n gesprekken gehad. Het grote argument is dan dat zij zo'n hoge rentevoeten hadden...terwijl dat ook gewoon wil zeggen dat door inflatie die afbetaling best wel gaat meevallen, en het hele bedrag was ook al een kleiner veelvoud van het jaarloon.

Maar ja, dat is een beetje dat rigide denkpatroon waar "alles toch wel duur is geworden, maar gelle hebt het toch gemakkelijk". Ik denk trouwens wel dat we het algemeen gezien beter hebben, maar op vlak van een betaalbare woonst ligt dat wel anders.

Ja, ik heb ook zo'n gesprekken gehad. Het grote argument is dan dat zij zo'n hoge rentevoeten hadden...terwijl dat ook gewoon wil zeggen dat door inflatie die afbetaling best wel gaat meevallen, en het hele bedrag was ook al een kleiner veelvoud van het jaarloon.

Maar ja, dat is een beetje dat rigide denkpatroon waar "alles toch wel duur is geworden, maar gelle hebt het toch gemakkelijk". Ik denk trouwens wel dat we het algemeen gezien beter hebben, maar op vlak van een betaalbare woonst ligt dat wel anders.
Ah ja, het hoge rente argument idd. Da's dan 10-20 euro per maand meer... dat zal zeker het verschil maken op een aflossing die nu op misschien 200 euro zou komen...

Ah ja, het hoge rente argument idd. Da's dan 10-20 euro per maand meer... dat zal zeker het verschil maken op een aflossing die nu op misschien 200 euro zou komen...

10-20 per maand meer?

In die tijd scheelde dat toch wel meer dan dat. Mijn pa vertelde me ooit dat de lening voor onze ouderlijke thuis afgesloten was aan 18%.

reken je woonlening nu es uit aan dat tarief?

Huizenprijzen in provinciehoofdsteden stijgen sneller dan Vlaams gemiddelde: dit zijn de prijzen in jouw deelgemeente

Het gevreesde negatieve prijseffect door Corona op huizen in de steden blijkt toch niet te kloppen blijkbaar, wel integendeel. Een sterkere prijsstijging dan gemiddeld.
Zou ook wel straf zijn mocht dat effect nu al zichtbaar zijn, een verhuis doe je niet zo vlug (en zo lang is Covid + homeworking er nog niet).
Als ik verhuis van de provinciestad zal dat naar ergens ver weg van de provinciestad zijn, met een losstaande woning + tuin om van daaruit 3-4 dagen homeworking te doen. De provinciehoofdsteden worden (naar mijn bescheiden mening) elk jaar een beetje minder aantrekkelijk: geen parking, minder en minder horeca, retail winkels die aan de lopende band verdwijnen, straten die je niet in mag als niet-inwoner, 30 km/u, ...
De laatste tien jaar is het echt aanzienlijk verslechterd. Als in de toekomst onderwijs + de job nog meer digitaliseert zie ik die trend ook niet omkeren.

10-20 per maand meer?

In die tijd scheelde dat toch wel meer dan dat. Mijn pa vertelde me ooit dat de lening voor onze ouderlijke thuis afgesloten was aan 18%.

reken je woonlening nu es uit aan dat tarief?
Ik heb mijn ouders hun lening eens gesimuleerd. 650k BEF, in euro geïndexeerd (aan 2.5% inflatie) afgerond naar boven is dat 35k.
Aan 2% op 25 jaar is dat 148,35 euro en 9.500 intrest betaald.
Aan 18% op 25 jaar is dat 531,1 per maand en 124.300 intrest en 159k totaal betaald.

OK ik verschoot toen ik dat las. Ze hebben er even veel ingestoken aan verbouwingen werd me altijd gezegd, dus reken dat ze ca 194k betaald hebben voor een huis dat volledig verbouwd en bewoonbaar was. Dat is iets meer dan mijn volledig te strippen huis. Op die 8 jaar dat ik het mijne heb is die prijs al zeker nog eens 20% gestegen.

Ik heb mijn ouders hun lening eens gesimuleerd. 650k BEF, in euro geïndexeerd (aan 2.5% inflatie) afgerond naar boven is dat 35k.
Aan 2% op 25 jaar is dat 148,35 euro en 9.500 intrest betaald.
Aan 18% op 25 jaar is dat 531,1 per maand en 124.300 intrest en 159k totaal betaald.

OK ik verschoot toen ik dat las. Ze hebben er even veel ingestoken aan verbouwingen werd me altijd gezegd, dus reken dat ze ca 194k betaald hebben voor een huis dat volledig verbouwd en bewoonbaar was. Dat is iets meer dan mijn volledig te strippen huis. Op die 8 jaar dat ik het mijne heb is die prijs al zeker nog eens 20% gestegen.
Vergeet niet welke technologie dat toen was versus nu.
Mijn ouders hebben 1miljoen frank betaald voor het huis en er 200.000 bef ingestoken naar verbouwing toe, eind jaren 70.

Daar hadden ze een huis voor met 1 gaskachel, 8cm rotswol tegen het dak, 1wc naast de keuken.
Dus wij studeerden met een elektrisch vuurtje tegen onze voeten, moesten s nachts het ganse huis door om te plassen,... Allemaal zaken waarvoor we nu onze neus optrekken als we denken aan een gezinswoning.

Het is natuurlijk ook het verschil in wetgeving/luxe, mijn ouderlijk huis uit 1975 is een soort van houtskeletbouw met minimale isolatie. De huidige (terechte) wetgeving rond S-peil, E-peil, enz. zal wel de prijs omhoog drijven (wat @Mulan zegt ook). Maar natuurlijk spreken we dan al over nieuwbouw.

Nu goed, ik denk dat het argument dat jonge mensen te veel willen ook heel soms kan opgaan, als ik zo rondkijk ken ik wel een voorbeeld waar dat geldt, maar over het algemeen toch niet.

Over het algemeen hebben onze ouders gewoon nog een huis kunnen kopen of zelfs bouwen voor een prijs die een lager veelvoud was van het mediaanloon lijkt me.

Vergeet niet welke technologie dat toen was versus nu.
Mijn ouders hebben 1miljoen frank betaald voor het huis en er 200.000 bef ingestoken naar verbouwing toe, eind jaren 70.

Daar hadden ze een huis voor met 1 gaskachel, 8cm rotswol tegen het dak, 1wc naast de keuken.
Dus wij studeerden met een elektrisch vuurtje tegen onze voeten, moesten s nachts het ganse huis door om te plassen,... Allemaal zaken waarvoor we nu onze neus optrekken als we denken aan een gezinswoning.
Tja dat klopt ook wel, maar zelfs al bouw of koop je nu volgens 'hun' standaard... véél prijsverschil is dat niet op een hele bouw. De enige luxe die wij vandaag meer hebben dan mijn ouders is vloerverwarming tov een houtvuur (en idd elektrisch op de kamers) bij mijn ouders, en domotica.

Terug
Bovenaan