Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Eigenlijk wel niet slim van makelaar/eigenaar om het met een oud EPC te koop te zetten. Ik heb het voor 420k gekocht (vraagprijs was 439). Denk dat hij die vraagprijs wel had gekregen moest het met een EPC B te koop hebben gestaan.

Bij ons is het omgekeerd.. gekocht in 2018, epc C 284. Nu voor verkoop een nieuwe laten opmaken, er is niks veranderd aan de woning, buiten het feit dat er nu ontdekt is dat er wel dakisolatie zit, dus epc zou beter moeten scoren en nee hoor: 320 en D nu :-(

Bij ons is het omgekeerd.. gekocht in 2018, epc C 284. Nu voor verkoop een nieuwe laten opmaken, er is niks veranderd aan de woning, buiten het feit dat er nu ontdekt is dat er wel dakisolatie zit, dus epc zou beter moeten scoren en nee hoor: 320 en D nu :-(
Waarom gebruik je dan niet het vorige ?

Dat EPC document is toch 10 jaar geldig ?

Goedkoopste 470k + 21% btw, voor een HOB.
Reken 5% boven budget gaan (keuken, tegels,..) en ge zit aan 500k plus 21% btw. Of zegge en schrijve 600k.

(Twee jaar terug een soortgelijke woning gekocht, 437k incl btw wel)

600k. 24 miljoen bef.

Die prijzen stijgen ook wel extreem snel dan...
Er is een reden waarom Huysman in Eeklo zo'n groot, modern kantoor kan bouwen en de appartementsblok(ken?) ernaast ook aan het opkopen is :p
Wij zijn momenteel aan het bouwen met Huysman bouw. Gangsters 1e klas.
Reken overigens maar op +10% als je ook maar iet of wat buiten de sociale-woning collectie wenst te kiezen.

Reken overigens maar op +10% als je ook maar iet of wat buiten de sociale-woning collectie wenst te kiezen.
De prijszetting is dan ook gebaseerd op hun basis lastenboek hé.

Alles wat je afwijkt van dat lastenboek is normaal gezien kassa kassa voor SOD's.

Nochtans wel goede commentaren eerder op internet over hen?

Tja, SOD, been there, done that. Keuken en badkamer kom je sowieso niet toe met budget en als je afwijkt van de tegel heb je het ook zitten.
Ik ben 11k boven budget gegaan en toen vond ik het welletjes. De meerprijs voor gelakte deuren tov de standaard-schilderdeuren (volle kern) was om achterover te vallen, die heb ik niet betaald, ik betaalde mijn deuren twee keer bij wijze van spreken. Voor zwart beslag erbij rekenden ze ook fel door.
Dus heb de standaarddeuren genomen, ik had een budget en ik heb me eraan gehouden.
Deuren zijn ook niet structureel ivgl met een vloer of badkamer.
Niet mooi die deuren, mijn woning is niks extra of minder waard erdoor.

Mijn HOB kostte incl 21% btw 437K (1j oud, getekend 2j terug, dus prijzen 2020.

Maar als ik de prijzen nu zie valt het precies mee..

Kan je ook toelichten waarom? Want zomaar zeggen dat iemand gangster is omdat je extra moet betalen voor zaken die niet in het lastenboek staan, is ook niet netjes. Dus ik hoop dat je méér te zeggen hebt over hen.

Kan je ook toelichten waarom? Want zomaar zeggen dat iemand gangster is omdat je extra moet betalen voor zaken die niet in het lastenboek staan, is ook niet netjes. Dus ik hoop dat je méér te zeggen hebt over hen.
Je hebt volledig gelijk, JPV.
Ik liet me na de zoveelste slapeloze week even triggeren door het zien passeren van hun volgende high-value-project.
Ik kan op dit moment weinig in detail treden. Mijn uitgebreide review zal op termijn waarschijnlijk volgen. Voel u vrij om mijn berichten hier te verwijderen.

Om toch even een 2-tal voorbeelden te geven (dit zijn nog de kleinste, de lijst is eindeloos):
* Bij de vaste tuinaannemer krijgt u onmiddelijk een meerprijs van enkele duizenden euro's, omdat Huysman Bouw o.a. een aantal deksels is "vergeten vermelden" in het lastenboek (dixit Tanio Van Paemelen, zaakvoerder VPK-Albo, vaste partner van Huysman Bouw). Bel gerust aan in om het even welke Huysman wijk van de laatste 5 jaar, en dit business-model zal u bevestigd worden.
* Wanneer u zwarte klinken wilt, betaalt u een flinke meerprijs. Bij deze zwarte klinken, horen uiteraard zwarte tegenplaatjes (hetgeen in je deurkader zit). Standaard wordt dit door de fabrikant uiteraard als set verkocht. Huysman Bouw trekt dit uiteen. Eerst betaalt u extra voor de zwarte klinken. Daarna zal u extra betalen voor het bijhorende zwarte tegenplaatje ipv het verchroomde model. Er zijn woningen opgeleverd met zwarte klinken, en verchroomde tegenplaatjes, héél mooi...

Ik liet me na de zoveelste slapeloze week even triggeren door het zien passeren van hun volgende high-value-project.
Ik kan op dit moment weinig in detail treden. Mijn uitgebreide review zal op termijn waarschijnlijk volgen. Voel u vrij om mijn berichten hier te verwijderen.

Om toch even een 2-tal voorbeelden te geven (dit zijn nog de kleinste, de lijst is eindeloos):
* Bij de vaste tuinaannemer krijgt u onmiddelijk een meerprijs van enkele duizenden euro's, omdat Huysman Bouw o.a. een aantal deksels is "vergeten vermelden" in het lastenboek (dixit Tanio Van Paemelen, zaakvoerder VPK-Albo, vaste partner van Huysman Bouw). Bel gerust aan in om het even welke Huysman wijk van de laatste 5 jaar, en dit business-model zal u bevestigd worden.
* Wanneer u zwarte klinken wilt, betaalt u een flinke meerprijs. Bij deze zwarte klinken, horen uiteraard zwarte tegenplaatjes (hetgeen in je deurkader zit). Standaard wordt dit door de fabrikant uiteraard als set verkocht. Huysman Bouw trekt dit uiteen. Eerst betaalt u extra voor de zwarte klinken. Daarna zal u extra betalen voor het bijhorende zwarte tegenplaatje ipv het verchroomde model. Er zijn woningen opgeleverd met zwarte klinken, en verchroomde tegenplaatjes, héél mooi...
Wat was de reden dat je voor een SOD oplossing bent gegaan? Ik praat deze praktijken zeker niet goed (ik zou loco gaan in zo'n geval) maar dit is gewoon het business model en standaard bij elk van deze bedrijven. Wij hebben verschillende vrienden die via een soortgelijke firma hebben gewerkt en overal hoor je dezelfde verhalen. Ik snap gewoon niet wat die mensen meer en beter doen versus een goeie architect onder de arm nemen en zelf je aannemers kiezen.

Laatst bewerkt:
bedankt voor de verduidelijking. Geen probleem dat je hier je ervaringen plaatst, maar zonder verduidelijking kan een firma dit zien als een gratuite beschuldiging, waar we in het verleden al problemen mee gehad hebben.

Hou er wel rekening mee dat dit geen gangsterpraktijken zijn, maar gewoon sluwe verkoopstechnieken. Het eerste is illegaal, het tweede is moreel zeker discutabel.

Wat was de reden dat je voor een SOD oplossing bent gegaan? Ik praat deze praktijken zeker niet goed (ik zou loco gaan in zo'n geval) maar dit is gewoon het business model en standaard bij elk van deze bedrijven. Wij hebben verschillende vrienden die via een soortgelijke firma hebben gewerkt en overal hoor je dezelfde verhalen. Ik snap gewoon niet wat die mensen meer en beter doen versus een goeie architect onder de arm nemen en zelf je aannemers kiezen.

Koppelverkoop zou ik zeggen.

Het feit dat het stuk grond bij hen te koop was enkel in vorm van casco of volledig standaard afgewerkt
Al doet een groot gedeelte het ook puur voor het feit dat ze er zogezegd geen omkijken naar hebben. Dus state of mind. Al is dat niet noodzakelijk de realiteit.

Dat eerste is natuurlijk beetje ridicuul want voor mij hoort de aanleg van een tuin niet bij de bouw van een huis.
Neem aan dat je dat ook niet moet nemen?

1) je moet een goeie architect vinden en die kost ook geld
2) zelf aannemers zoeken moet je ook al goeie vinden + kost u toch pak meer tijd
3) bouw SOD gaat stuk sneller (en als je ondertussen huurt kost het u ook geld)

Als ik 10% kost architect van bouwkost neem zou ik aan 20k zitten en heb nu 6k betaald
Als ik dan nog een jaar extra zou moeten huren zou dat ook 10k extra zijn

Dus ik had al 24k aan meerkost dat eigenlijk geen meerkost is :p
En hier was het zoals @Renegadexxripxx zegt ook koppelverkoop

Koppelverkoop zou ik zeggen.

Het feit dat het stuk grond bij hen te koop was enkel in vorm van casco of volledig standaard afgewerkt
Al doet een groot gedeelte het ook puur voor het feit dat ze er zogezegd geen omkijken naar hebben. Dus state of mind. Al is dat niet noodzakelijk de realiteit.
Correct.

Laten we het als volgt samenvatten:
* coronadip
* ingehaald door de markt
* gebrek aan bouwgrond
* (familiale) situatie waarbij we zo snel mogelijk dienen te verhuizen naar iets groter
* illusie van minder kopzorgen

@JPV Er is m.i. een groot verschil tussen sluwe verkoopstechnieken & flagrante leugens en pure oplichting. Op het eerste was ik voorbereid, op het tweede niet.

Terug
Bovenaan