Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Dat is eigenlijk omgekeerde wereld, honden hebben vrije loop nodig en dat vind je daar net minder
Helemaal als je hier de wijkvoorschriften erbij haalt: 'artificiële erfscheidingen dienen vermeden te worden'
Maw een draad is eigenlijk NIET TOEGELATEN en kan je dus geen hond laten rondlopen in uw tuin
Ik had ook zicht op zo een grond, de oplossingen is dan om schapendraad te zetten en daartegen een struik te planten vb beukenhaag.

Ik weet nog toen wij vertelden tegen onze buren dat we een hond namen. De helft schreeuwde moord en brand, de andere helft kon niet stoppen met klagen. Op nieuwjaarsdag stonden we hier op straat en kwam de vraag: "seg, hebben jullie nu uiteindelijk een hond gekocht"?

Blijkbaar veel last van dan :sarcastic: Mensen beseffen toch vaak niet dat veel van de irritante honden gewoon niet goed opgeleid zijn, en die klein(ere) zijn meestal nog de ergste.

Ik had ook zicht op zo een grond, de oplossingen is dan om schapendraad te zetten en daartegen een struik te planten vb beukenhaag.
schapendraad is ook artificieel ;)

Ik weet nog toen wij vertelden tegen onze buren dat we een hond namen. De helft schreeuwde moord en brand, de andere helft kon niet stoppen met klagen. Op nieuwjaarsdag stonden we hier op straat en kwam de vraag: "seg, hebben jullie nu uiteindelijk een hond gekocht"?
klopt, van een goed opgevoede hond heb je geen last.
Helaas zijn niet alle baasjes geschikt en vind ik het ganse dagen opsluiten van een hond in de kennel in de garage niet kunnen :p

Dat is eigenlijk omgekeerde wereld, honden hebben vrije loop nodig en dat vind je daar net minder
Helemaal als je hier de wijkvoorschriften erbij haalt: 'artificiële erfscheidingen dienen vermeden te worden'
Maw een draad is eigenlijk NIET TOEGELATEN en kan je dus geen hond laten rondlopen in uw tuin
Dat zijn dwaze voorschriften zeg :o
Blij dat dat niet overal is. Het SOD project dat wij momenteel voor ogen hebben heeft tussen de tuinen een afscheiding. Deze is bepaald en mag niet vervangen worden door bijvoorbeeld betonplaten of zo.
Op deze manier is er uniformiteit in de wijk (maar heb je geen kans op honden van de buur in je tuin ;) )

Blijkbaar veel last van dan :sarcastic: Mensen beseffen toch vaak niet dat veel van de irritante honden gewoon niet goed opgeleid zijn, en die klein(ere) zijn meestal nog de ergste.
Hier hebben onze twee buren link en rechts een hond en vielen ze uit de lucht dat wij er ook een hadden, want dat beest blaft amper. Ik viel eerlijk gezegd ook uit de lucht, want ik had die andere beesten nog niet gehoord.

Nu, zelfde voor een andere buurman met een haan die naast onze tuin zit, die vroeg zich af of ons dat niet stoorde. Euhm neen, nog nooit gehoord als we binnen zaten.

Ik denk dat algemeen veel mensen wat minder op elk detail moeten vitten.

Maar niet zichtbaar als het in de struiken/haag zit, dus dat wordt wél getolereerd. Nagevraagd op het stadhuis.

Dat zijn dwaze voorschriften zeg :eek:
Blij dat dat niet overal is. Het SOD project dat wij momenteel voor ogen hebben heeft tussen de tuinen een afscheiding. Deze is bepaald en mag niet vervangen worden door bijvoorbeeld betonplaten of zo.
Op deze manier is er uniformiteit in de wijk (maar heb je geen kans op honden van de buur in je tuin ;) )
95% heeft een draad, maar heb het nagevraagd op de gemeente en dat mocht dus eigenlijk niet.
Idem met '60% voortuin moet groen zijn' is ook veel volk dat zich dat niet aantrekt en meer verhard heeft

Hond hiernaast is een ramp. Die blaft (al is het meer huilen) op alles en iedereen, zelfs alleen al op het geluid.
En ook om 23u 's nachts als ze die dan om 1 of ander reden buitenlaten

Hier is het verplicht uw tuin af te schermen met een omheining/schutting. Als de omheining van uw buren niet op de scheidingslijn staat (dus niet samen aangekocht) ben je gek genoeg nog verplicht een omheining er tegen te zetten :sarcastic:. In de vergunning van onze nieuwe woonst staat ook uitdrukkelijke dezelfde verplichting om uw tuin af te zetten.

Ik heb een buur die met de nacht werkt en klaagt op het minste lawaai tussen 6u s s'morgens en 13u in de namiddag. Sorry dan heb je niet de juiste locatie gekozen. Die woont op een wijkpleintje waar ‘s morgens de jeugd verzamelt met fietsen en brommertjes.
En sorry voor de mensen met kinderen, maar die maken even veel lawaai als honden. Onze hond zal eens blaffen op een passant, in de zomer hoor ik als mijn raam openstaat alles wat spelende kinderen naar elkaar roepen. Dat hoort er nu eenmaal bij.

95% heeft een draad, maar heb het nagevraagd op de gemeente en dat mocht dus eigenlijk niet.
Idem met '60% voortuin moet groen zijn' is ook veel volk dat zich dat niet aantrekt en meer verhard heeft

Hond hiernaast is een ramp. Die blaft (al is het meer huilen) op alles en iedereen, zelfs alleen al op het geluid.
En ook om 23u 's nachts als ze die dan om 1 of ander reden buitenlaten
Enigszins off topic maar die mensen laten hem gewoon nog eens buiten voor ze gaan slapen zodat hij zijn behoefte kan doen, en ze niet midden in de nacht wakker gemaakt worden daarvoor

Enigszins off topic maar die mensen laten hem gewoon nog eens buiten voor ze gaan slapen zodat hij zijn behoefte kan doen, en ze niet midden in de nacht wakker gemaakt worden daarvoor
Dan moeten ze hem maar leren om niet continue te huilblaffen :p
De wet zegt immers dat dieren geen abnormale hinder mogen veroorzaken 'door aanhoudend geblaf, geschreeuw of gekrijs'.

Ik vermoed dat je dan gewoon bent om meer 'op de buiten' te wonen?

Zelf heb ik tot mijn 24ste in Nederland gewoond. Daar liggen de kavels globaal gezien sowieso dichter op elkaar en ze zijn kleiner dan hier in België. Wellicht dat ik daarom niet snap waarom iemand een kavel van 150m², klein vindt. Ik ben juist blij dat er hier in België eindelijk een soort van ruimtelijke ordening ingang gestoken is. De jaren en jaren lintbebouwing in België heeft het er hier niet leefbaarder op gemaakt. Waar de kinderen van mijn broers (die nog in Nederland wonen) gewoon op straat kunnen spelen, zie ik hier maar weinig buurten waar dit veilig kan. Het zijn juist de recentere projecten waar ik het gevoel heb dat dit wel veilig kan.

Feit is, dat als we genoeg huisvesting willen blijven vinden voor het groeiende aantal mensen hier in België, dat we genoodzaakt zijn om compacter te bouwen. Tot enkele jaren geleden woonde ik met mijn ex op een stuk grond van 90m² en er de woning zelf had een bewoonbare oppervlakte van zo'n 110m². Persoonlijk vind ik dat meer dan groot genoeg voor een gezin met 2 kinderen. Nu heb ik een appartement van circa 100m² en mocht ik geen kinderen gehad hebben, had ik prima met aanzienlijk minder kunnen doen.

Ik ben dan eerlijk gezegd ook blij met de tendens dat er hier in België sinds ongeveer 2000, een stuk kleiner gebouwd wordt. Dit kan ook deels omdat de woningen ook gewoon efficiënter met de beschikbare oppervlakte omspringen. Waar in minder recente woningen vaak enorm veel ruimte verloren ging aan 'verkeersruimte' lijken architecten hier steeds meer op te letten. Slaapkamers hoeven ook geen kleine balzaal te zijn. Je slaapt daar. Een bed, een paar nachtkastjes en een flinke kast voor kleren hebben echt niet veel meer dan 12m² nodig als masterbedroom.
Da's ook wel wat relatief. Ik heb in een stadscentrum gewoond op een grondoppervlakte van ook 150 vkm. In die stad voldeed dat maar moest je wel nog andere voorzieningen treffen. Zo huurde ik daarbij, samen met mijn ex, nog twee parkeerplaatsen in een ondergrondse garage in de buurt. De auto's kreeg ik immers niet kwijt op onze grond en in de buurt waren de openbare plaatsten zeer beperkt. De woning zelf was een herenhuis met hoge plafonds en alles wat je van dat soort koten kan verwachten. Dat was wel zalig wonen met dat gevoel van ruimte.

Tegenwoordig woon ik op 'den buiten' en is de perceeloppervlakte waanzinnig gegroeid. Wat een revelatie, een grote tuin heeft echt wel iets. Ik woon bovendien zeer rustig, met weinig verkeer en ook nog's hoog, op een heuvel (op de kaart aangeduid als een 'berg' maar bon met 35 hoogtemeters kunnen we dat echt geen berg noemen natuurlijk). Het terras kijkt uit over het glooiende Pajottenland. Mijn stadstuin vroeger was een ommuurd koertje en ik vond dat ok maar nu ik zicht heb moet ik mijn mening toch bijstellen. Persoonlijk vind ik een open uitzicht een meerwaarde voor een woning. Jammer genoeg vind je dat meestal terug bij lintbebouwing (de achterzijde).

Uiteraard wil ik hiermee niet pleiten dat we onze schaarse open ruimte verder volbouwen. We zijn inderdaad genoodzaakt om compacter en dichter bij elkaar te gaan wonen. Echter, ik ben zeer dankbaar dat ik nog een ruim huis heb kunnen vinden met grote tuin en open uitzicht.

Na mijn scheiding heb ik ook zo'n Matexi wijk bezocht en ik was daar niet van onder de indruk. Ik vond die huizen weinig originaliteit uitstralen, de basis afwerking was echt wel basis en het geheel deed me wat artificieel aanvoelen. Nu, da's persoonlijk he...

Wat ik in de toekomst graag nog zou willen doen is een vierkantshoeve of klein kasteel ombouwen tot verschillende gezinswoningen waarbij iedereen voldoende privacy heeft en er toch een aantal gemeenschappelijke zaken zijn die door iedereen kunnen worden gebruikt. Zo'n projecten zie je minder vaak. Hier denken projectontwikkelaars op een andere manier: kleine compacte woningen op kleine lappen grond, allemaal zo identiek mogelijk. Communistische woonkazernes noem ik dat in een cynische bui.

Door wie heb je dat laten doen? Want een EPC die in één klap 50 punten beter wordt, kan ik ook wel gebruiken.
Niet in 1 klap he. De vorige eigenaar heeft renovaties gedaan, maar gewoon nooit nieuw EPC aangevraagd. Maar met de verstrengingen ben ik positief verrast dat de renovaties zo'n verbetering hebben gebracht na 10 jaar.

Ge beseft toch dat dat gewoon een getal is wat een 'expert' daar op plakt?

Die weet bijvoorbeeld niet hoeveel centimeter isolatie /welk merk etc er in uw muren zit.

Terug
Bovenaan