Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    631
dat kan daar idd, wij kregen het voorgesteld in het idee dat we 10 jaar later zeker het kapitaal konden terugbetalen. Standaard is de limiet dus maar 10 jaar (én je moet een redelijke zekerheid hebben dat je het kapitaal kan verzamelen (bvb groepsverzekering)

(was een voorstel toen m'n vriendin vroeg wat dat was, zo'n bulletkredite, niet dat we in aanmerking komen)

Pand is verhuurd sinds februari 2021, ik heb het bewoond van 2017 tot begin 2021.
Ja maar wanneer is de notariële akte van 2017 verleden? Als die van nu later op het jaar laat verlijden, lijkt me er geen probleem te zijn.
Maar dat vraag je misschien nog best eens na aan je notaris.

Ja maar wanneer is de notariële akte van 2017 verleden? Als die van nu later op het jaar laat verlijden, lijkt me er geen probleem te zijn.
Idd, ik zou in dat geval wachten tot de vijf jaar verstreken is... Scheelt je 16% op de winst.

Heb in 2017 app gekocht voor 172500€, kan het nu verkopen voor 200.000. Betaal ik dan een meerwaardebelasting op 27.500€?

Ter info: ik woon al sinds 2021 niet meer officieel in het pand, dit is verhuurd.
Nee geen belastbare meerwaarde in dit geval.

Je moet de aankoopprijs al verhogen met 25% en daarna met ieder jaar 5% om de meerwaarde basis te bepalen.

Dat gaat ergens mei/juni geweest zijn, moet het nakijken om zeker te zijn.
Dus als ik de verkoopsakte na juni laat verlijden gaat er geen probleem zijn?

Vanavond huis bezoeken.
Zou een 15min verder van het werk liggen, maar wel met ligging dichter bij onze vriendengroep
ongeveer 12 are tuin, en iets kleinere woonoppervlakte dan waar we nu zitten, maar wel veel rustiger en betere afwerking.
Tuin is ook naar het oosten ipv zuiden (zoals nu), maar geen hoge bomen, dus als je in het midden van de tuin zit (waar ook een terras is) heb je wel genoeg zon

Ben eens benieuwd

Ga deze vanaf nu ook wat volgen. Ik ben vanzins mijn appartement te verkopen en samen met mijn vriendin via een SOD te bouwen.
(Ja ik weet dat zelf de bouw regelen in theorie goedkoper is, maar ik weet ook wat de voordelen zijn van een SOD)

Ik lees al een tijdje mee en heb hier toch al wat tips opgepikt voor een woning te vinden. Mijn man en ik zijn nu rustig aan ook een woning aan het zoeken.

Nu gaan we komende week naar een appartement kijken, maar op het moment is dit verhuurd. Ik weet dat er een opzegtermijn van zes maanden geld en dat we het huurcontract moeten nakijken om te kijken er zeker niet verzaakt is aan het recht om het contract op te zeggen om er zelf te gaan wonen. Toch ben ik een beetje bang als de huurder moeilijk zou doen dat dit een heel gedoe zou kunnen worden. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik lees al een tijdje mee en heb hier toch al wat tips opgepikt voor een woning te vinden. Mijn man en ik zijn nu rustig aan ook een woning aan het zoeken.

Nu gaan we komende week naar een appartement kijken, maar op het moment is dit verhuurd. Ik weet dat er een opzegtermijn van zes maanden geld en dat we het huurcontract moeten nakijken om te kijken er zeker niet verzaakt is aan het recht om het contract op te zeggen om er zelf te gaan wonen. Toch ben ik een beetje bang als de huurder moeilijk zou doen dat dit een heel gedoe zou kunnen worden. Heeft iemand hier ervaring mee?
Hangt er ook van af of het huurcontract nog onder de oude of nieuwe wet valt (1 januari 2019). Bij de nieuwe wet is er geen opzeg in geval van verkoop meer

Goedkoopste 470k + 21% btw, voor een HOB.
Reken 5% boven budget gaan (keuken, tegels,..) en ge zit aan 500k plus 21% btw. Of zegge en schrijve 600k.

(Twee jaar terug een soortgelijke woning gekocht, 437k incl btw wel)

600k. 24 miljoen bef.

Reken 5% boven budget gaan (keuken, tegels,..) en ge zit aan 500k plus 21% btw. Of zegge en schrijve 600k.

600k. 24 miljoen bef.
Ik ken de regio niet goed maar zal je al niet snel aan 150 à 200k liggen voor de grond alleen al, als je iets nieuw zou willen bouwen? Dan schrik ik niet echt van die prijzen. Blijft veel geld natuurlijk...

600k. 24 miljoen bef.

Die prijzen stijgen ook wel extreem snel dan...
Er is een reden waarom Huysman in Eeklo zo'n groot, modern kantoor kan bouwen en de appartementsblok(ken?) ernaast ook aan het opkopen is :p

600k. 24 miljoen bef.
Op een boogscheut van de R4, maar wel op een problematisch punt waar je basically altijd in de file staat. En als ze binnen paar jaar dat punt gaan vernieuwen gaan ze daar tijdens de werken nog meer vast zitten :s
Om nog maar te zwijgen van het prachtige zicht op de talrijke windmolens die in de westbekesluis staan aan de ringvaart, en vergeet ook niet te genieten van de gezonde lucht in de Gentse industriezone :p

Ik woon in de nabije gemeente ten westen van Evergem, waar ik daar allemaal geen last van heb. Maar wel nog in het ouderlijk huis. Ben zelf ook wel op zoek naar iets maar de prijzen zijn ook hier navenant, zeker voor een mens alleen bijna mission impossible.

Op een boogscheut van de R4, maar wel op een problematisch punt waar je basically altijd in de file staat. En als ze binnen paar jaar dat punt gaan vernieuwen gaan ze daar tijdens de werken nog meer vast zitten :S
Om nog maar te zwijgen van het prachtige zicht op de talrijke windmolens die in de westbekesluis staan aan de ringvaart, en vergeet ook niet te genieten van de gezonde lucht in de Gentse industriezone :p

Ik woon in de nabije gemeente ten westen van Evergem, waar ik daar allemaal geen last van heb. Maar wel nog in het ouderlijk huis. Ben zelf ook wel op zoek naar iets maar de prijzen zijn ook hier navenant, zeker voor een mens alleen bijna mission impossible.

Precies nog mensen uit Meetjesland & omgeving hier :p

Hoe meer ge richting Gent gaat is het idd qua prijzen redelijk zot.
Heb wel de indruk dat er in Eeklo nog wel koopjes te doen zijn, maar dat begint al wat ver te worden van Gent, waar ik werk. Maar langs de andere kant, als telewerk een blijvertje is dan is 1 a 2 maal per week wat verder rijden wel te doen. Ipv. langs de N9 zou ik dan de expressweg & de R4 kunnen nemen maar dan moet ik weer langs dat punt passeren in Evergem waar je altijd in file staat :s

Mijn grootmoeder woont trouwens in Sint-Laureins, heel rustig daar maar té ver van alles imo :s

Mijn grootmoeder woont trouwens in Sint-Laureins, heel rustig daar maar té ver van alles imo :S

Op het punt gestaan woning te kopen in die nieuwe verkaveling Boogaard/Kantijnstraat.
Wel heel rustig wonen daar, echt nog een dorp.
Maar ze gaan daar nu ook wss 200 Afghanen opvangen in het Godshuis, en daar is gewoon niks te doen?

Eeklo idd ook iets goedkoper nog.

Ik rij steeds langs stora enso en Shell, zo ontwijk ik punt aan Mcdo en brico.

Vanavond huis bezoeken.
Zou een 15min verder van het werk liggen, maar wel met ligging dichter bij onze vriendengroep
ongeveer 12 are tuin, en iets kleinere woonoppervlakte dan waar we nu zitten, maar wel veel rustiger en betere afwerking.
Tuin is ook naar het oosten ipv zuiden (zoals nu), maar geen hoge bomen, dus als je in het midden van de tuin zit (waar ook een terras is) heb je wel genoeg zon

Ben eens benieuwd
foto's leken veel groter dan het huis effectief was :unsure:
en badkamer was enkel toegankelijk via de living :unsure:

geen bod doen dus :unsure:

Terug
Bovenaan