Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
De rest is wel sterk duurder geworden. Loon gestegen ok. Maar check die energieprijzen... Prijzen grondstoffen voor renovatie.

Nieuwbouw less value for money...
Die prijzen gaan niet meer zakken eh. Onzen aannemer zegt altijd ‘Kijk naar de frieten, paar slechte aardappeloogsten en de prijzen van de pakjes friet zijn nooit meer gecorrigeerd geweest naar de betere oogsten’.

Ik hoop dat we de energieprijzen opnieuw onder controle krijgen. Maar voor een nieuwe keuken gaan ze binnen 5 jaar niet minder vragen dan wat je vandaag betaalt, dit is het nieuwe minimum.

Die prijzen gaan niet meer zakken eh. Onzen aannemer zegt altijd ‘Kijk naar de frieten, paar slechte aardappeloogsten en de prijzen van de pakjes friet zijn nooit meer gecorrigeerd geweest naar de betere oogsten’.

Want de internationale markt van bouwmaterialen is vergelijkbaar met de markt van de lokale frituren? :unsure:

Want de internationale markt van bouwmaterialen is vergelijkbaar met de markt van de lokale frituren? :unsure:
Die keukenwinkel is even lokaal. Die mannen gaan hun verworven rechten niet opgeven, alles wordt uiteindelijk duurder, als het de grondstoffen niet zijn dan wel personeel/energie/transport en behoudt men via een omweg de verworden prijszetting.

Die bevindingen in het artikel zullen inderdaad meespelen. Zit inderdaad in de lagere prijsklasse (stuk onder de 300k), centrum bruisende stad waar veel jonge mensen nu grotendeels van thuis werken en op zoek zijn naar eigen bureau (zij hebben 2 slaapkamers, 1 van beide werkt in 2e kamer als bureau en de andere aan de eetkamertafel - met een kind erbij is dat voor veel jonge mensen al een no go waar men pre-corona niet zo gefocust was op een bureauruimte), geen tuin, wel 2 terrasjes.
In dat budget hebben jonge mensen meer moeite om nog een lening te krijgen en willen dan meteen iets ‘tegoei’ kopen waar ze langer mee gesteld zijn.

Mijn vriend zijn voormalig huurappartement stond ook te koop. Recent appartement centrum Wolvertem, garage, klein terrasje. Hij had zelf ook een bod gedaan, was niet aanvaard, in dat jaar dat hij er nog gewoond heeft is er maar 1 iemand komen kijken, simpelweg geen interesse. Same issue 2 kamers waarvan hij 1 als bureau gebruikte. Zijn belevenis tijdens corona was dat je te fel tussen 4 muren leefde, een appartement als werk-woonruimte is deprimerend, op enkele stappen zit je in uwe zetel bij wijze van spreken, je voelt geen afwisseling meer. In een huis heb je toch meer ademruimte, vooral als je een tuin hebt.
Wij bouwen net ook met het oog op kantoorruimte voor mijn zaak, nog een bureauruimte voor mijn vriend en extra kamers voor de kinderen.

Vooral hopen dat een ouder koppel of investeerder erop springt. In geval van onze vrienden zit een internationaal bedrijf in de expatverhuur er nu op, hopelijk komen ze daarmee snel tot een mooie overeenkomst. Mijn vriend zijn ex-huisbaas adverteert nu ook meer richting investeerders, maar die zitten ergens dan wel weer met verhoogde registratie…
Ik kan je redenering helemaal volgen. Heb ook een tijdje op een appartement gewoond na mijn echtscheiding, aan het begin van de Corona crisis. Dat voelde toen ook niet goed aan. Te weinig ademruimte... En ik zat er dan nog grotendeels alleen (co-ouderschap). Dit terwijl 20 jaar geleden mijn eerste woning ook een klein appartementje was, in de Dansaertstraat in Brussel. Toen had ik dat gevoel helemaal niet, de stad was mijn living... App diende enkel om te slapen en te wassen. Tijden zijn veranderd.

Als ik zie hoe er nog overal appartementen worden bijgezet dan stel ik me daar toch ook vragen bij.

Die cashflow komt er, maar intussen gaat er bij een verbouwing wel extra cash weg aan uw overbrugging. Dat is geen afbetaling meer van kapitaal die je bij een verkoop recupereert, is puur een huur tijdens de werken. Zoals je zelf aan aangaf aan veel hoger percentage (hier bij ons ook 2,95% ze, al kunnen we voor 600€ per maand beter hier blijven wonen dan iets huren).
Vrienden van ons zijn ook aan het verbouwen met overbrugging en zwangerschap. Verbouwen gaat in tijden van corona veel trager, onzen bouw is al erg maar op de verbouwingsmarkt is het schijnt nog schrijnender volgens onze architect. Zij hebben nog dik half jaar om hun appartement te verkopen, verkoop van appartementen is volledig in elkaar gestort, is recent ruim appartement van nog geen 10 jaar oud in een stadscentrum met garage, ze hebben nog geen enkel bod gehad, er komt zelf amper iemand kijken. Dat geeft een hoop stress. Zij kunnen gelukkig rekenen op de ouders die geregeld bijspringen bij onvoorziene meerkosten bij de verbouwing en mogen daar nu ook kosteloos intrekken want de woning zal door corona niet klaar zijn na het aflopen van de overbrugging.
Andere vrienden gaan noodgedwongen in hun bouwwerf wonen, wat natuurlijk makkelijker is zonder kinderen/zwangerschap.
Dat zijn nu eenmaal de nadelen van een serieuze verbouwing/bouw in vergelijking met een plus-minus instapklare woning. In principe luxekeuzes want je hebt een eigen dak ;), veel succes in ieder geval, en proficiat met de baby!
Tiens, je kreeg toch een zeer mooie rentevoet? Bizar dat ze je dan niet toelaten om 2 kredieten te nemen... Zeker met jullie profiel en inkomen. Of was je zelf vragende partij voor een overbruggingskrediet?

Tiens, je kreeg toch een zeer mooie rentevoet? Bizar dat ze je dan niet toelaten om 2 kredieten te nemen... Zeker met jullie profiel en inkomen. Of was je zelf vragende partij voor een overbruggingskrediet?
Ja de vaste rente voor het nieuw project is voordelig maar overbrugging is altijd duurder.
Al kunnen we voor hetgeen we aan overbrugging betalen in de streek moeilijk iets gaan huren. Bank had gezegd om de woonst al te verkopen en overeen te komen er x aantal tijd te blijven wonen, dat mensen dat vandaag bij instapklare woningen maar al te graag doen gezien de schaarste op de markt maar wij wouden die stress en druk niet in coronatijden. Het zal op de markt komen zodra de nieuwbouw winddicht is en we beter zicht hebben op de verdere afwerkingsplanning.

We geraken er niet uit hoe we al dan niet samen een nieuwe eigendom moeten kopen.

*Getrouwd met scheiding van goederen en betalen nu elk apart onze eigendom af.

*Sta op 140K en 12j9m van een afbetaalde OB die tegen dan mss 5-600K waard is. Ziet er niet naar uit dat prijzen gaan zakken voor OB's op

* Vrouw haar app verkopen zal meerwaardebelasting kosten, gekocht voor 150K, op 2 jr tijd prijzen tot 250K gegaan. Bovendien betaalt huurder de lening. Lijkt in se dom om dat dus nu te verkopen. Bovendien kocht zij aan 10%.

* Ik kan het huis dat ik gezien heb alleen kopen, maar Voorlopig nog niet de kost van een volledige verbouwing dragen denk ik. Pluspunt is dat het dan altijd mijn woning zal zijn. Gaat het fout dan blijf ik daar gewoon wonen en hoef ik niet in een app of rijhuis te kruipen.
* kopen we samen en houden we het app. Dat zou ook kunnen, maar dan zal het haar app zijn. Gaat het fout kan zij dat app nog gebruiken om om mij uit te kopen.

* Het loonverschil tussen haar en mij gaat nu naar de afbetaling.

* Imo is het achteruitgaan om de stok in 2 te doen en pakweg binnen 12 jaar met een huis te zitten dat afbetaald is en 750K waard is, terwijl ik dat zelf misschien ook kan afbetalen alleen.

Het is uiteraard allemaal doemdenken, want al 7 jaar samen. Maar toch zie ik overal mensen scheiden. Dat gaat altijd gepaard met miserie. Je ziet dan van die situaties waar iemand opnieuw mag beginnen lenen voor zijn eigenhandig verbouwde huis terug te kopen of zelf al situaties tegen gekomen waar de nieuwe vriend gewoon de ex uitkoopt...

Uiteindelijk heb ik daar allemaal geen zin in. Er is ook niemand die advies kan geven wat het beste is. De ene zegt app houden, de andere zegt verkopen. Samen kopen, andere zegt alleen kopen. Dus geen idee wat het beste is.

Huis houden, verhuren en app verkopen en samen nieuw huis kopen zou mij ook nog aanspreken, maar dan zit ik met 12% registratierechten op mijn deel?

We geraken er niet uit hoe we al dan niet samen een nieuwe eigendom moeten kopen.

*Getrouwd met scheiding van goederen en betalen nu elk apart onze eigendom af.

*Sta op 140K en 12j9m van een afbetaalde OB die tegen dan mss 5-600K waard is. Ziet er niet naar uit dat prijzen gaan zakken voor OB's op

* Vrouw haar app verkopen zal meerwaardebelasting kosten, gekocht voor 150K, op 2 jr tijd prijzen tot 250K gegaan. Bovendien betaalt huurder de lening. Lijkt in se dom om dat dus nu te verkopen. Bovendien kocht zij aan 10%.

* Ik kan het huis dat ik gezien heb alleen kopen, maar Voorlopig nog niet de kost van een volledige verbouwing dragen denk ik. Pluspunt is dat het dan altijd mijn woning zal zijn. Gaat het fout dan blijf ik daar gewoon wonen en hoef ik niet in een app of rijhuis te kruipen.
* kopen we samen en houden we het app. Dat zou ook kunnen, maar dan zal het haar app zijn. Gaat het fout kan zij dat app nog gebruiken om om mij uit te kopen.

* Het loonverschil tussen haar en mij gaat nu naar de afbetaling.

* Imo is het achteruitgaan om de stok in 2 te doen en pakweg binnen 12 jaar met een huis te zitten dat afbetaald is en 750K waard is, terwijl ik dat zelf misschien ook kan afbetalen alleen.

Het is uiteraard allemaal doemdenken, want al 7 jaar samen. Maar toch zie ik overal mensen scheiden. Dat gaat altijd gepaard met miserie. Je ziet dan van die situaties waar iemand opnieuw mag beginnen lenen voor zijn eigenhandig verbouwde huis terug te kopen of zelf al situaties tegen gekomen waar de nieuwe vriend gewoon de ex uitkoopt...

Uiteindelijk heb ik daar allemaal geen zin in. Er is ook niemand die advies kan geven wat het beste is. De ene zegt app houden, de andere zegt verkopen. Samen kopen, andere zegt alleen kopen. Dus geen idee wat het beste is.

Huis houden, verhuren en app verkopen en samen nieuw huis kopen zou mij ook nog aanspreken, maar dan zit ik met 12% registratierechten op mijn deel?
Het is goed dat je hard nadenkt voor jullie zulke beslissingen nemen. Zelf zou ik wel opletten met projecties naar de toekomst genre binnen X jaar is mijn huis X euro waard enz... Dat kan, maar de waarde kan ook hoger of lager liggen. Projecties op 12 jaar zijn echt wel koffiedik kijken.

Leef in het nu, maak je analyse en bekijk dan je opties.

- Waarom willen jullie (samen) een nieuwe woning? Eerste belangrijke vraag waar jullie op dezelfde lijn moeten zitten.

Zit dat stukje goed dan leg je een whishlist aan. Wat vinden jullie belangrijk aan die nieuwe woning en hoe past dat in jullie levensstijl? Hoeveel geld zou je daarvoor nodig hebben?

Dan kan je je opties bekijken:

- Hoeveel geld kunnen jullie investeren door middel van eigen middelen en leningscapaciteit?
- Welke andere middelen kunnen jullie liquideren en hoeveel brengen die op? Verkoop van jullie huidige assets dus. Ga hier uit van een realistische prijs en niet van de huidige eldorado vastgoedprijzen. Budgeteer je realistisch dan is alles erboven een mooie extra.
- Giet dan de verschillende elementen (spaargeld A, spaargeld B, lening, opbrengst woning A en opbrengst woning B) in verschillende scenario's en evalueer waar jullie zich het beste bij voelen.

Laatste stap: iteraties maken. Stel je verwachtingen bij en evalueer opnieuw.

Aangezien jullie getrouwd zijn met een huwelijkscontract zou je het ook meer zakelijk kunnen bekijken:

- Samen iets kopen? check
- Partner A kan X euro leggen en partner B kan Y euro vrijmaken.
- X+Y is het budget
- Zoeken maar
- Bij aankoop zal de woning beschreven worden volgens de inbreng van elk. Dus elk van jullie zal een deel van de eigendomsrechten verwerven.

Waar jullie dat geld dan individueel vandaan halen zou onder jullie huwelijksstelsel toch niets uitmaken?

Bij verkoop van haar appartement zal er voorzichtig geschat een 5000 euro meerwaardebelasting moeten betaald worden. Rekening houden met de 25% forfait en 5% verhoging per jaar. Nog belangrijk, zij kan geen meeneembaarheid genieten. Ze betaalde de volle pot registratierechten want nooit daar gedomicilieerd. Het zal dus wikken en wegen worden.

Ik geniet nog woonbonus op mijn 2015 lening dus mijn lening behoud ik best.

Bij verkoop van haar appartement zal er voorzichtig geschat een 5000 euro meerwaardebelasting moeten betaald worden. Rekening houden met de 25% forfait en 5% verhoging per jaar. Nog belangrijk, zij kan geen meeneembaarheid genieten. Ze betaalde de volle pot registratierechten want nooit daar gedomicilieerd. Het zal dus wikken en wegen worden.

Ik geniet nog woonbonus op mijn 2015 lening dus mijn lening behoud ik best.
Bij verkoop na 2 jaar: 150K x 1.25 = 187500 x 1.10 = 206250 - 250000 x 16,5% = 7218,75 + gemeentebelasting
Bij verkoop na 3 jaar: 150K x 1.25 = 187500 x 1.15 = 215625 - 250000 x 16,5% = 5671,88 + gemeentebelasting

Vraagje:

Wij zouden ons eerste appartement willen kopen en lieten ons oog vallen op een nieuwbouwappartement van €204.900 exclusief btw. Een autostaanplaats dient men verplicht mee aan te kopen, waardoor de totaalprijs op €224.900 komt. Omdat het nieuwbouw betreft, wordt er een onderscheid gemaakt tussen een grond en constructieaandeel. Dit zou respectievelijk €27.440 en €197.460 zijn. Op het grondaandeel komen 12% registratierechten, op het constructieaandeel 21% btw. Onze eigen inbreng zou op dit moment tussen de €35.000 en €40.000 liggen. Het probleem zit hem erin dat de meeste banken de btw als "kost" aanrekenen, en dus niet mee te lenen. De BTW alleen al komt op €41.467. Hierdoor wordt het totaal onmogelijk voor ons om dit, op zich betaalbaar, nieuwbouwappartement te bekostigen. Zijn er banken waarvan jullie weet hebben die de btw wel meerekenen in het te lenen bedrag?

Samengevat:
- Nieuwbouwappartement: €27.440 grondaandeel (12% RR) + €197.460 (21% btw) = €224.900
- Eigen inbreng: €35-40k
- Zoek banken die de btw (€41.467) mee in de hypotheeklening steken.

Merci!

Laatst bewerkt:
Er zal geen enkele bank dat doen want btw is kost en kunnen ze nooit recuperen.
Hmm, hier vind ik iets anders:
Sommige banken tellen bij hun waardebepaling van een nieuwbouw de btw niet mee. Zij vinden dus dat dit huis maar 380.000 euro marktwaarde heeft. Andere banken tellen de btw voor 50% mee. Sommigen zelfs voor de volle pot. Nog anderen wegen de totale prijs (inclusief de btw maar zonder de registratiekosten) aan 90%. Ingewikkelde berekeningen, maar het komt erop neer dat hetzelfde huis bij de soepelste kredietgever 443.000 euro waard is, bij de strengste 380.000 euro. Bijgevolg ook een andere quotiteit en dus andere voorwaarden.
Ze zeggen er dus alleen niet bij welke...

Hmm, hier vind ik iets anders:

Ze zeggen er dus alleen niet bij welke...
Argenta doet "moeilijk" over BTW, dat weet ik. Als ze over "venale waarde" beginnen weet je hoe laat het is.

In principe is het enige dat telt de geschatte verkoopprijs.
De prijzen staan hoog, maar bouwmaterialen kosten ook wat, dus laat je niet afschrikken door doemberichten over dat het ene het andere verknoeit.
Bij genoeg banken langsgaan. Soms heb je pech en is het kantoor waar je bij op bezoek gaat niet... meegaand. Soms is het de bank. Ze hebben allemaal lichtjes andere doelgroepen en targets, dus shoppen is sowieso de boodschap. De verschillen kunnen groter zijn dan je denkt.

Ik ken heel weinig banken die registratierechten in de quotiteit meenemen.

In bijna elk optimistisch scenario Jesseke boven de 90%. Veel succes daarmee.

Waarom moet je 1e woning ook een nieuwbouw zijn?

Bij record credits kan je btw mee ontlenen.

Nieuwbouw = weinig waar en ruimte voor de centen die je betaalt.

Zal er niet op verbeteren.

Vraagje:

Wij zouden ons eerste appartement willen kopen en lieten ons oog vallen op een nieuwbouwappartement van €204.900 exclusief btw. Een autostaanplaats dient men verplicht mee aan te kopen, waardoor de totaalprijs op €224.900 komt. Omdat het nieuwbouw betreft, wordt er een onderscheid gemaakt tussen een grond en constructieaandeel. Dit zou respectievelijk €27.440 en €197.460 zijn. Op het grondaandeel komen 12% registratierechten, op het constructieaandeel 21% btw. Onze eigen inbreng zou op dit moment tussen de €35.000 en €40.000 liggen. Het probleem zit hem erin dat de meeste banken de btw als "kost" aanrekenen, en dus niet mee te lenen. De BTW alleen al komt op €41.467. Hierdoor wordt het totaal onmogelijk voor ons om dit, op zich betaalbaar, nieuwbouwappartement te bekostigen. Zijn er banken waarvan jullie weet hebben die de btw wel meerekenen in het te lenen bedrag?

Samengevat:
- Nieuwbouwappartement: €27.440 grondaandeel (12% RR) + €197.460 (21% btw) = €224.900
- Eigen inbreng: €35-40k
- Zoek banken die de btw (€41.467) mee in de hypotheeklening steken.

Merci!
Bespreek wel grondig wat in die 197.460 EUR zit. Is dit een vanafprijs die voornamelijk uit basic materialen bestaat, beperkt aantal stopcontacten en een keuken die amper voor een keuken kan doorgaan, of is dat inclusief jullie keuzemarge. Want dat gaat natuurlijk een impact hebben op de te betalen btw. Vraag zeker het lastenboek op en probeer eens basismaterialen uit het lastenboek te gaan bekijken. Bij zo’n prijs is de geafficheerde prijs vrijwel altijd een vanafprijs. Bij ons heeft de projectontwikkelaar een showroom in hun kantoorgebouwen, waar je een greep uit hun assortiment (basis en surplussen) kan bezichtigen, dat heeft wel geholpen in het beslissingsproces. Durf zeker namen van leveranciers te vragen moesten ze zelf niets kunnen presenteren. Wat je eventueel in het ‘kijkappartement’ gepresenteerd krijgt zal zelden in het basis lastenboek vervat zitten ;).

Bespreek wel grondig wat in die 197.460 EUR zit. Is dit een vanafprijs die voornamelijk uit basic materialen bestaat, beperkt aantal stopcontacten en een keuken die amper voor een keuken kan doorgaan, of is dat inclusief jullie keuzemarge. Want dat gaat natuurlijk een impact hebben op de te betalen btw. Vraag zeker het lastenboek op en probeer eens basismaterialen uit het lastenboek te gaan bekijken. Bij zo’n prijs is de geafficheerde prijs vrijwel altijd een vanafprijs. Bij ons heeft de projectontwikkelaar een showroom in hun kantoorgebouwen, waar je een greep uit hun assortiment (basis en surplussen) kan bezichtigen, dat heeft wel geholpen in het beslissingsproces. Durf zeker namen van leveranciers te vragen moesten ze zelf niets kunnen presenteren. Wat je eventueel in het ‘kijkappartement’ gepresenteerd krijgt zal zelden in het basis lastenboek vervat zitten ;).
Reken in basis grofweg 10-15% voor het basis aan te passen naar uw wens.

Ik ken heel weinig banken die registratierechten in de quotiteit meenemen.

In bijna elk optimistisch scenario Jesseke boven de 90%. Veel succes daarmee.

Waarom moet je 1e woning ook een nieuwbouw zijn?
Dat hoeft het zeker niet te zijn. Dit appartement is gewoon wel echt wat we zoeken, vooral qua ligging dan. Dat het helemaal in orde is, en je er de eerste paar jaren amper onderhoudskosten aan hebt is ook mooi meegenomen natuurlijk, net als de 50% korting op de onroerende voorheffing de eerste 5 jaar.

Merci voor de tips. Het lastenboek is openbaar beschikbaar op hun website. En hoewel ik dus niet echt een idee heb wat je voor die prijzen kan krijgen, zij ze in vergelijking met andere nieuwbouwprojecten die we al bekeken hebben zeker aan de hogere kant.

In het modelappartement van exact dezelfde grootte dat we konden bezichtigen, stonden ook de basismaterialen. Het modelappartement staat ook in de blok die ze ernaast als eerste hebben gebouwd.

Terug
Bovenaan