Vega
Well-known member
Idd, vandaar dat ik meld gebruik te kunnen maken van wat extra van de spaarrekening elke maand. 500 EUR van de spaarrekening, dan kan je toch al een jaar overbruggen (hoop toch dat elke alleenstaande persoon 5.500 EUR op z'n spaarrekening heeft staan voor geval van nood).Technische kanttekening: het vervangingsinkomen van een alleenstaande zal hoger liggen dan van een samenwonende. Maar 500 euro om alle verdere kosten te dragen voor een zieke is best wel weinig hoor en soms onoverkombaar (afhankelijk van bvb hospitalisatieverzekering).
480 euro over hebben is toch héél weinig, nee? Ik huur zelf aan een bedrag dat dichtbij het bedrag van een hypotheek komt (650) en ben aan het kijken om de stap te wagen om te kopen, maar 850 per maand aflossen (voor een ietwat modern huis met een redelijke eigen inbreng) met 2000 euro per maand netto vind ik zelf ergens wat spannend.
Maar vraag u misschien toch even af waarom dat ge dat spannend vindt... Hoeveel is je spaarrekening in je periode van huur gestegen? Hoeveel is je inkomen gestegen?
Tenzij je elke maand echt niets tot weinig overhoudt van je inkomen snap ik die spanning niet echt om maandelijks 10% extra (buiten dat het van oudsher ergens bij ons ingebakken zit zoals hiervoor aangehaald) van je inkomen te gebruiken voor een woning die je dan zelf wel in eigendom hebt (en waarvoor je ipv 650 EUR huur, 660 EUR kapitaal en 140 EUR intrest betaalt).
Worst case scenario dat er een ramp gebeurt en je kan het niet betalen => Je verkoopt het appartement en gaat weer huren. Al wat je in tussentijd betaald hebt aan een woningkrediet krijg je voor 80% netjes terug (enkel intresten verlies je natuurlijk) met hoogstwaarschijnlijk nog een waarde verhoging van je pand afhangend van hoe lang je in tussentijd hebt afbetaald.
. Zoals meermaals aangehaald holt een kinderwens uw verwachte loonsverhoging al uit..