Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Wat zijn jullie tips qua afbetaling voor een koppel die een huis willen afbetalen op 25 jaar.

Nettoloon excl. maaltijdcheques, bonus, auto, ... is tesamen 4400 EUR.
Ik dacht aan een 1600-1700 maar de vriendin denkt eerder aan 1800 EUR. Dat zou neerkomen op 40% van ons nettoloon.
In januari volgt voor haar wel een opslag en in april voor mij, daarnaast gaan onze lonen wel nog stijgen de komende jaren.
Ik denk dat het belangrijk is dat je jouw andere vaste kosten en wensen hierin betrekt. Bv: Wat geef je maandelijks uit aan voedsel, vrije tijd, verlof, kinderen, beleggingen,... en zie wat je marge is.

Ik vind het persoonlijk een groot bedrag t.o.v jullie inkomsten maar wie weet zijn jullie enorm zuinig op andere zaken en zijn er geen kinderen (of kinderwens). Alles in een excel file gooien en zien wat je maandelijks overhoudt en hoe realistisch dat is voor jullie.

en als je de maandelijkse voorschotfacturen Gas en Electriciteit meerekent in het budget...
Het moet er ook elke maand liggen.

Voor zo een klussen bestaan huur firma's...

Een weekendje met de gehuurde woodboy over de plankenvloer gegaan op de zolder. Als ge dat met de hand had moeten doen :crazy:.
Ja, dat kan je ook. Maar sommige materialen zoals graafmachine zijn duur om te huren, zelfs wanneer dat maar voor 1 dag of weekend is. Als je een bobcatje voor langere tijd nodig hebt is zoiets kopen en nadien aan dezelfde prijs doorverkopen interessanter.

Schilders die tape gebruiken kan je beter buiten kegelen..

Maar goed, het hangt er gewoon af van hoeveel je verdient met werken. @cege verdient hopen dus dan werk je uiteraard graag tot 19 uur ipv wat vroeger te stoppen en iets zelf te doen. Waarom ook niet? Maar de meeste ~gemiddelde verdieners kunnen inderdaad best wel wat sparen door iets zelf te doen. Hangt er maar vanaf hoeveel uw uren waard zijn.
Welk alternatief gebruiken die schilders dan om de vloer af te plakken? Alle professionele firma's die ik al aan het werk gezien heb, gebruiken tape alvorens verf te spuiten.

Vrijetijdsuren zijn uiteraard ook iets waard, zeker als je niet graag verft. Maar qua werkuren is DIY, afhankelijk van de klus, voor meer dan enkel de gemiddelde verdieners een overduidelijke winnaar. Ook cege zal zoals in mijn voorbeeld netto verre van 120€/uur verdienen om de prijs van een uitbesteding volledig te kunnen compenseren.

We leven relatief zuinig, hebben wel een kinderwens, 2 zelfs.

Ik stel me wel voor dat onze lonen nog serieus zullen stijgen en ik heb wel nog een niet onbelangrijke erfenis op komst, hopelijk zo laat mogelijk maar zal toch binnen dit en 10j zijn.

Eens alles in een excel gooien zal idd wat meer zicht geven. Naar jullie ervaring, had je liever wat meer of minder per maand betaald bij jullie lening ?

Ik stel me wel voor dat onze lonen nog serieus zullen stijgen en ik heb wel nog een niet onbelangrijke erfenis op komst, hopelijk zo laat mogelijk maar zal toch binnen dit en 10j zijn.

Eens alles in een excel gooien zal idd wat meer zicht geven. Naar jullie ervaring, had je liever wat meer of minder per maand betaald bij jullie lening ?
Gogh, maar met de kinderwens kunnen de stijgende lonen ook dalende lonen worden he.😉 Minder gaan werken omdat je dat zelf wil, maar soms ook puur uit noodzaak.

15j geleden mijn eerste woning gekocht als single met een hypotheek die toen maximaal hoog was en jaren nadien jarenlang op ziekte belandt. Wel blij dat ik mijn lening altijd kon blijven betalen, maar dat was zeker niet evident. Vorig jaar het huis verkocht en een ander gekocht, maar de hypotheek blijft op datzelfde bedrag omdat ik dat comfortabel vind.

Mocht ik in jouw geval zijn zou ik eerder ofwel klein kopen (vb 2 slaapkamers) en dat verkopen eens je die erfenis hebt om dan volledig uw ding te doen.

Andere optie is niet kopen maar huren tot je de erfenis hebt.

Of je leent nu maximaal, betaalt veel af en als de erfenis er is, gebruik je die rechtstreeks om een stuk lening vervroegd af te betalen waardoor je niet 25j veel afbetaalt maar eerder 5-10j.

als de erfenis er is, gebruik je die rechtstreeks om een stuk lening vervroegd af te betalen waardoor je niet 25j veel afbetaalt maar eerder 5-10j.
En waarom zou je dat doen...?
Zo lang en zoveel mogelijk lenen aan 1%! Inflatie kuist die lening vanzelf op.

Das allemaal persoonlijk.
Of ge zet u echt krap en koopt (wat meer) echt uw goesting.
Of ge houdt een buffer en houdt uw maandlast comfortabel.

Als koppel kan je iets krapper tot heel krap zetten,
Als alleenstaande is het toch een ander rekensommetje,,
Ik betaalde bij de start 1/2 van mijn loon (incl maaltijdcheques) , gelukkig een bedrijfswagen.
Had wel een heel mooi bedrag nog opzij staan, ik had eigenlijk gewoon maximaal geleend gezien lage rentestand. En toch was het elke maand slikken als de maandsom van mijn rekening ging. En elke maand dacht ik wel eens: “wat als ik die buffer niet had en ik bv werk zou verliezen”.
Laat mij zeggen dat ik er niet mocht aan denken.

Wij hebben 4300 euro netto +mc+auto en 1 kind. We leven ook redelijk zuinig (niet extreem maar gaan weinig opstap,restaurant,geen dure iPhone etc) )maar ik vind onze lening van 1.350 euro per maand soms veel hoor.

Nu met corona: ik ineens tijdelijk werkloos, madame die tijdje niet kon werken als zelfstandige, de gasprijzen die door de pan vliegen.
Zelfs zonder corona zou ik niet meer dan 1400 euro willen afbetalen. Het gewone leven is tegenwoordig echt niet goedkoop als gezin met 2 kinderen.(kinderopvang, eten, kledij, gas etc)

Vergeet ook niet dat veel vrouwen eens ze kinderen hebben niet meer fulltime willen werken. Sommige nemen zelfs een minder betaalde job korterbij omdat dat gemakkelijker is met het privéleven.

Had mss wat meer info moeten meegeven. Hebben zelf op dit moment reeds een huis van ca. 300k die aan 1k per maand wordt afbetaald maar we voelen dat absoluut niet. Zo hebben we 150k kunnen sparen. Ik wil graag het maximale lenen dat nog steeds comfortabel is (leningen aan 1%)

Ja, dat kan je ook. Maar sommige materialen zoals graafmachine zijn duur om te huren, zelfs wanneer dat maar voor 1 dag of weekend is. Als je een bobcatje voor langere tijd nodig hebt is zoiets kopen en nadien aan dezelfde prijs doorverkopen interessanter.

Welk alternatief gebruiken die schilders dan om de vloer af te plakken? Alle professionele firma's die ik al aan het werk gezien heb, gebruiken tape alvorens verf te spuiten.

Vrijetijdsuren zijn uiteraard ook iets waard, zeker als je niet graag verft. Maar qua werkuren is DIY, afhankelijk van de klus, voor meer dan enkel de gemiddelde verdieners een overduidelijke winnaar. Ook cege zal zoals in mijn voorbeeld netto verre van 120€/uur verdienen om de prijs van een uitbesteding volledig te kunnen compenseren.

Het probleem is dat er maar 24h in een dag zijn. Het gaat niet om wat een vrije tijd uur waard is, maar om de vrije tijd uren. Ik denk dat de mensen de time machine van 2 exemplaren van 1y oud onderschatten :ROFLMAO: ....

Juist thuis en kinders in bed gestoken. Om 8h nog meeting en tussenin ergens eten. Tegen dat het hier wat opgeruimd is het rap na 9h. Ik ga niet om 9h beginnen zoeken achter een bobcatje of schilder gerief of zelf schilderen (in de veronderstelling dat ik het kan).

Er wordt hier gesproken over 20k isoleren, dat zijn jouw bedragen, niet de mijne. De discussie startte met een roemeen kleine prutsen laten doen voor 500 of 1000 euro. De roemeen op factuur werkt aan 50-60 per uur. En waarschijnlijk 2x zo rap als ik het kab. Nee, voor 500 euro spendeer ik geen 2 weken elke avond tussen 10 en 11h s avonds brielen in het stof. Aan dat tempo zijn we binnen 5y klaar.

Had mss wat meer info moeten meegeven. Hebben zelf op dit moment reeds een huis van ca. 300k die aan 1k per maand wordt afbetaald maar we voelen dat absoluut niet. Zo hebben we 150k kunnen sparen. Ik wil graag het maximale lenen dat nog steeds comfortabel is (leningen aan 1%)
Dan zal 1800 wel lukken.

150k kunnen sparen in hoeveel tijd? Als dat het equivalent is van 800/maand hebt ge uw antwoord of dat jullie moet lukken...

Dat gezegd zijnde zou ik persoonlijk nooit zoveel willen lenen met dat loon. Ons gezinsinkomen is gevoelig hoger, en de max afbetaling waar ik comfortabel mee was is 1750, en uiteindelijk ga ik tekenen voor 1590. Alle redenen waarom staan hierboven al. Onderschat zeker de impact van kinderen niet.

150k kunnen sparen in hoeveel tijd? Als dat het equivalent is van 800/maand hebt ge uw antwoord of dat jullie moet lukken...

Dat gezegd zijnde zou ik persoonlijk nooit zoveel willen lenen met dat loon. Ons gezinsinkomen is gevoelig hoger, en de max afbetaling waar ik comfortabel mee was is 1750, en uiteindelijk ga ik tekenen voor 1590. Alle redenen waarom staan hierboven al. Onderschat zeker de impact van kinderen niet.
Ge moet ook wel rekening houden dat ze nu nog geen kinderen hebben e.

Hoe zit dat eigenlijk met die EPC-waardes? Ik zie huizen die ik wel mooi vind en alles op het lijstje hebben wat ik wil, maar met een EPC-waarde D. Vanaf 2023 gaat men blijkbaar premies uitdelen voor wie zijn ‘slechte’ EPC-waarde naar boven krijgt, maar dan bedenk ik me hoeveel zoiets eigenlijk zou kosten voor een gemiddelde woning…

Hoeveel waarde hoor je aan de EPC te hechten? Als ik een huis kan kopen dat 30k goedkoper is dan mijn max budget, maar met een ‘slechte’ EPC-waarde, is dit dan te doen om met mijn overgebleven budget die EPC te verhogen van D naar bijvoorbeeld een B? Met dat ik lees dat het de bedoeling is dat iedereen tegen 2050 een A-certificaat heeft.
Nee, dat is zelden doenbaar. Omdat ingreep A doorgaans een sneeuwbaleffect geeft. Vb: vloerisolatie: vloer openbreken, zien dat de sanitaire leidingen ook opnieuw moeten gedaan worden, volledig nieuwe vloer leggen,...

Mijn vorige was C, dit is C, en dat is prima, betaal me zeker niet blauw aan energiekosten. Maar de kosten om het naar een B te brengen ipv C lagen tegen de 20k, 15j geleden.

En waarom zou je dat doen...?
Zo lang en zoveel mogelijk lenen aan 1%! Inflatie kuist die lening vanzelf op.
Mentale gemoedsrust. Wij hebben bewust wat meer geleend dan nodig om een andere lening vervroegd af te lossen. Op zich zou het interessant zijn om dat niet te doen en dat geld te beleggen in de plaats, maar een totale aflossing van zo'n 2400 euro/maand lijkt voor mijn vriendin niet comfortabel.

Nu lossen we gewoon het bedrag af dat niet dient voor fiscaal voordelige belegging.

Vervroegd aflossen heeft enkel een mentaal voordeel, want voor de rest is het idd redelijk nadelig (bij overlijden, bij sterke inflatie,...)

Dat aspect kinderen is inderdaad wat me het meest onbekend is. Met onze huidige levensstijl kunnen we 1800 afbetalen, binnen een vijftal jaar denk ik wel dat ons nettoloon een 500 a 1000 zal stijgen maar daarmee betaal je waarschijnlijk geen kind af om het zo Cru te stellen :D alleszins bedankt voor jullie bedenkingen

Dat aspect kinderen is inderdaad wat me het meest onbekend is. Met onze huidige levensstijl kunnen we 1800 afbetalen, binnen een vijftal jaar denk ik wel dat ons nettoloon een 500 a 1000 zal stijgen maar daarmee betaal je waarschijnlijk geen kind af om het zo Cru te stellen :D alleszins bedankt voor jullie bedenkingen
Je moet al op 600 euro rekenen aan crèche kosten voor 1 kind. Dan hebben ze nog geen kleren die om de 3 maand in een andere maat nodig zijn de eerste 2j, geen luiers, geen voeding (20 euro voor een pot melkpoeder die een dikke week mee gaat),...
En vooral: kinderen gaan meestal gepaard met minder uren gaan werken als ze klein zijn. Want ze zijn heel vaak ziek, mogen hierdoor niet naar de crèche en moeten dus opgevangen kunnen worden, houden je wakker s nachts waardoor je veel minder productief bent op je werk,...

Terug
Bovenaan