Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Je moet al op 600 euro rekenen aan crèche kosten voor 1 kind. Dan hebben ze nog geen kleren die om de 3 maand in een andere maat nodig zijn de eerste 2j, geen luiers, geen voeding (20 euro voor een pot melkpoeder die een dikke week mee gaat),...
En vooral: kinderen gaan meestal gepaard met minder uren gaan werken als ze klein zijn. Want ze zijn heel vaak ziek, mogen hierdoor niet naar de crèche en moeten dus opgevangen kunnen worden, houden je wakker s nachts waardoor je veel minder productief bent op je werk,...
€600 voor crèche?

Da's er toch wat over.

Die van ons gaat nu 3 dagen in de week en komen op een €250 per maand..? En dan heb ik het belastingsvoordeel nog niet meegerekend. Dat zal ook iets van een €50 euro per maand ofzo nog daar vanaf zijn?

Voor de tweede hebben wij ook niet meer alles nieuw gekocht.. daar groeien die te snel voor. (lang leve vindhet!)

Borstvoeding is cheap :p (lukt natuurlijk niet voor iedereen zomaar)

Alleja je kan het allemaal zo duur maken als je zelf wil natuurlijk.

Je moet al op 600 euro rekenen aan crèche kosten voor 1 kind. Dan hebben ze nog geen kleren die om de 3 maand in een andere maat nodig zijn de eerste 2j, geen luiers, geen voeding (20 euro voor een pot melkpoeder die een dikke week mee gaat),...
Je rekent wel serieus door nu. :tongue:

Voor 600€ doe je ze alle dagen van de maand naar de crèche, kleren hoeven niet steeds nieuw gekocht te worden, luiers van een wit product (Kruidvat of Aldi) kosten hoogstens een euro per dag en melkpoeder hebben wij bijv van AH gekocht.

€600 voor crèche?

Da's er toch wat over.

Die van ons gaat nu 3 dagen in de week en komen op een €250 per maand..? En dan heb ik het belastingsvoordeel nog niet meegerekend. Dat zal ook iets van een €50 euro per maand ofzo nog daar vanaf zijn?

Voor de tweede hebben wij ook niet meer alles nieuw gekocht.. daar groeien die te snel voor. (lang leve vindhet!)

Borstvoeding is cheap :p (lukt natuurlijk niet voor iedereen zomaar)

Alleja je kan het allemaal zo duur maken als je zelf wil natuurlijk.

Je rekent wel serieus door nu. :tongue:

Voor 600€ doe je ze alle dagen van de maand naar de crèche, kleren hoeven niet steeds nieuw gekocht te worden, luiers van een wit product (Kruidvat of Aldi) kosten hoogstens een euro per dag en melkpoeder hebben wij bijv van AH gekocht.

Dat zijn de bedragen die ik toch soms hoor van de mensen die goed verdienen. 🤷🏼

Kan hij natuurlijk zelf al eens berekenen ook he. 😉

Dat zijn de bedragen die ik toch soms hoor van de mensen die goed verdienen. 🤷🏼

Kan hij natuurlijk zelf al eens berekenen ook he. 😉
Geen idee wat het maximum is per dag, maar daar zullen wij toch niet ver vanaf zitten.

Voor 2022 is dat ietsje meer dan 30 euro per dag.
Hola, dan zitten wij daar toch nog een stukje vanaf, volgens mij ist hier iets van een 24 euro per dag.

Het gebeurt wel zelden dat hij echt iedere week 3 dagen gaat. Ofwel heeft iemand van beide wel eens verlof in de maand, of is hij eens ziek en kan hij niet gaan..

Hola, dan zitten wij daar toch nog een stukje vanaf, volgens mij ist hier iets van een 24 euro per dag.

Het gebeurt wel zelden dat hij echt iedere week 3 dagen gaat. Ofwel heeft iemand van beide wel eens verlof in de maand, of is hij eens ziek en kan hij niet gaan..
24euro x 22 dagen, nog wat afvaltaks en administratieve kosten en dan zit je toch echt niet ver meer van 600 euro, toch?

24euro x 22 dagen, nog wat afvaltaks en administratieve kosten en dan zit je toch echt niet ver meer van 600 euro, toch?
Kzou eerder denken rond de €500. Maar het blijft verschrikkelijk duur ja, daar geef ik je gelijk in :)

Er zijn gewoon veel opties om het te vermijden dat je je kind 5 dagen in een crèche moet steken. (ouderschapsverlof, zelf af en toe verlof nemen, 4/5, grootouders, ...)

Soms lukt dat niet natuurlijk, dat besef ik wel.. maar de meerderheid die ik ken moeten hun kinderen toch nooit voltijds in een crèche steken.

Edit: maar nu ik erover nadenk zijn veel van die opties naast de kwestie hier, want ze kosten ook geld. (behalve de grootouders dan :p)

Kzou eerder denken rond de €500. Maar het blijft verschrikkelijk duur ja, daar geef ik je gelijk in :)

Er zijn gewoon veel opties om het te vermijden dat je je kind 5 dagen in een crèche moet steken. (ouderschapsverlof, zelf af en toe verlof nemen, 4/5, grootouders, ...)

Soms lukt dat niet natuurlijk, dat besef ik wel.. maar de meerderheid die ik ken moeten hun kinderen toch nooit voltijds in een crèche steken.
Klopt helemaal! Maar dat gaat gepaard met inkomensverlies, dus ofwel werk je voltijds en moet je dokken, ofwel werk je minder en moet de hypotheek betaald worden met een lager loon, terwijl hier specifiek wordt uitgegaan van een HOGER loon om de hypotheek te betalen.

En tegen mij moet je het niet zeggen hoor, met de wasbare luiers, tweedehands kleding, deeltijds werk,... 🤪

En vooral: kinderen gaan meestal gepaard met minder uren gaan werken als ze klein zijn. Want ze zijn heel vaak ziek, mogen hierdoor niet naar de crèche en moeten dus opgevangen kunnen worden, houden je wakker s nachts waardoor je veel minder productief bent op je werk,...
De creche kosten gaan wel ongeveer juist zijn aan het max tarief en 5/5 dagen. Maar het is geen structurele kost. 2y creche en gedaan.

Voor de rest maak je het zo duur als je zelf wil. De melkpoeder van nutrilon is 13/doos. Gaat wel een een week of 2 mee. Pampers van kruidvat kosten 12cent per pamper tijdens de acties. We bestellen ze tegenwoordig per 500 of per 1000 aangezien we er hier 2 bleterkes hebben. Vochige doekje bestellen we ook per 20 pakken.

Potjes eten van kruidvat of olvarit tijdens de acties. Ook per 20 of 50 bestellen. Maar meestal maken we vers eten.

Alles samen 100 euro per kind per maand? Heb niet de indruk dat we heel veel meer uitgeven. En kleren kosten veel en niet veel. Bodies gaan toch maar paar maanden mee. In de Zeeman verkopen ze die bij wijze van spreken voor een euro en smijt je die daarna weg. Die andere kleren... we hebben hier zakken vol staan van familie en vriendinnen. Veel gevallen zelfs ongedragen dingen. Dat is precies een sport onder de dametjes. Als je natuurlijk alles van een merk nieuw wil kopen, dan kan het snel aantikken. En kun je het na 2 maand in de "te klein" doos steken en er misschien nog 1 euro voor krijgen 2e hands.

Enige wat je niet hebt, is tijd. Vandaag zijn ze bij de schoonouders geweest. Toch 2 wasmachines (slaapaccidentje en kakaccidentje savonds) en 2 vaatwassen... vorige week zijn ze heel de week thuis geweest in onze conge. Dat is van smorgens tot savonds wassen, vaatwassen, eten maken, eten gaan halen, opruimen, opkuisen...

De creche kosten gaan wel ongeveer juist zijn aan het max tarief en 5/5 dagen. Maar het is geen structurele kost. 2y creche en gedaan.
Crèche is hier rond de 400/maand voor 1 kind.
Voor de rest maak je het zo duur als je zelf wil. De melkpoeder van nutrilon is 13/doos. Gaat wel een een week of 2 mee. Pampers van kruidvat kosten 12cent per pamper tijdens de acties. We bestellen ze tegenwoordig per 500 of per 1000 aangezien we er hier 2 bleterkes hebben. Vochige doekje bestellen we ook per 20 pakken.

Pamper van kruidvat sucken, beter Lupilu van Lidl.
Alles samen 100 euro per kind per maand? Heb niet de indruk dat we heel veel meer uitgeven. En kleren kosten veel en niet veel. Bodies gaan toch maar paar maanden mee. In de Zeeman verkopen ze die bij wijze van spreken voor een euro en smijt je die daarna weg. Die andere kleren... we hebben hier zakken vol staan van familie en vriendinnen. Veel gevallen zelfs ongedragen dingen. Dat is precies een sport onder de dametjes. Als je natuurlijk alles van een merk nieuw wil kopen, dan kan het snel aantikken. En kun je het na 2 maand in de "te klein" doos steken en er misschien nog 1 euro voor krijgen 2e hands.
Kledij hoeft inderdaad niet veel te kosten. Je hebt natuurlijk van die snobs die hun kleine in RL of RW willen steken en hopen dat hij het verder gaat schoppen dan hen.
Enige wat je niet hebt, is tijd. Vandaag zijn ze bij de schoonouders geweest. Toch 2 wasmachines (slaapaccidentje en kakaccidentje savonds) en 2 vaatwassen... vorige week zijn ze heel de week thuis geweest in onze conge. Dat is van smorgens tot savonds wassen, vaatwassen, eten maken, eten gaan halen, opruimen, opkuisen...
Tijd, choja. Je mag ze ook niet onbeperkt thuis laten van de crèche. Anders zouden we veel minder crèchekosten hebben, maar je moet een minimum aantal dagen komen en mag maximaal 8 weken weg blijven... Ik vind het niet erg om ze thuis te hebben. Ik zorg graag voor de kinderen. Ze breken wel heel mijn kot af...

Interessant zijsprongetje, maar wie hier verder op wil doorgaan, gelieve je naar meer gepaste subfora/threads te begeven. :-)
Pampers zijn net zoals spenen voor op de fles nogal baby-specifiek. De ene krijgt uitslag van het een, de ander van wat anders. Dat is gewoon uitproberen en kijken wat voor jouw kind werkt. Hier gebruiken we gewoon Pampers, koop die altijd wel op de goedkoopste Amazon of acties in het Kruidvat.

Dat aspect kinderen is inderdaad wat me het meest onbekend is. Met onze huidige levensstijl kunnen we 1800 afbetalen, binnen een vijftal jaar denk ik wel dat ons nettoloon een 500 a 1000 zal stijgen maar daarmee betaal je waarschijnlijk geen kind af om het zo Cru te stellen :D alleszins bedankt voor jullie bedenkingen
Ik vind het persoonlijk altijd gevaarlijk te redeneren dat uw loon gaat stijgen :/. Je moet imo steeds van de ergste situatie uitgaan en niet van de beste. Je weet imo nooit welke onvoorziene kosten er aankomen.
Wij hebben ook een hogere aflossing maar moest 1 van de 2 zonder een inkomen vallen, dan heeft de andere nog steeds 1000€ loon over na aftrek van de lening (los van enige ziektevergoeding/ontslagvergoeding).

Na verloop van tijd gebruik je de extra ademruimte door extra loon best als buffer voor komende kosten aan de woning. Mijn huidige woonst is 5 jaar oud (recente nieuwbouw) maar hier komen toch ook de eerste kleine kosten. Laat staan dat je inderdaad een kinderwens hebt..

Ik vind het persoonlijk altijd gevaarlijk te redeneren dat uw loon gaat stijgen :/. Je moet imo steeds van de ergste situatie uitgaan en niet van de beste. Je weet imo nooit welke onvoorziene kosten er aankomen.
Wij hebben ook een hogere aflossing maar moest 1 van de 2 zonder een inkomen vallen, dan heeft de andere nog steeds 1000€ loon over na aftrek van de lening (los van enige ziektevergoeding/ontslagvergoeding).

Na verloop van tijd gebruik je de extra ademruimte door extra loon best als buffer voor komende kosten aan de woning. Mijn huidige woonst is 5 jaar oud (recente nieuwbouw) maar hier komen toch ook de eerste kleine kosten. Laat staan dat je inderdaad een kinderwens hebt..
Deze discussie heb ik al tig keren gevoerd (blijft een leuke). De Belg is op zich een zeer risico avers iemand, jouw visie past daar ook perfect in.

Maar we moeten ons soms wel eens durven afvragen, waarom zou ik van het worst case scenario uitgaan... Ik kan me volgende doemscenario's voorstellen waarbij er dan wel steeds een oplossing is:

- Ontslagen worden => Nieuwe job vinden (klinkt natuurlijk heel gemakkelijk maar we zitten in een land waar je denk ik toch echt geen jaar moet zoeken naar een nieuwe baan met gelijkaardige verloning/vereisten).
- Ziek worden => Vervangingsinkomen sociale zekerheid (ja, je laat een deel vallen, dit zal echter vooral een probleem worden vanaf dat je een serieus bovengemiddeld inkomen hebt).
- Arbeidsongeval => Arbeidsongevallenverzekeraar (idem, kan geplafonneerd zijn, zal vooral een probleem zijn bij de bovengemiddelde inkomens).
- Overlijden => Schuldsaldoverzekering.
- Scheiding => Verkoop de woning, je kan er toch onmogelijk allebei in blijven wonen.

Enz... Mensen vergeten vaak ook gewoon dat een huis ook verkocht kan worden.

Maar de realiteit is wel degelijk dat de inkomens voor de (bijna) absolute meerderheid gewoon netjes stijgt doorheen de jaren. Wij hebben in 2014 ons appartement verkocht en een huis gekocht met een lening van 1.450 EUR op maandbasis, ons gezamenlijk inkomen was toen ca. 3.500 EUR, voor velen zou dit dus ondenkbaar zijn van "maar" een marge te hebben van net geen 2.000 EUR per maand. Dankzij de hoge aflossing na 6 jaar wel het huis kunnen verkopen met een mooi restbedrag na afbetaling lening en een serieuze upgrade kunnen doen, combinatie met nog verder verlaagde intrest een huis gekocht met een maandelijkse afbetaling van 1.580 EUR terwijl het inkomen ondertussen wel gestegen is naar gezamenlijk ca. 5.000 EUR (ondertussen wel 2 bengels rondlopen maar soit).

Hadden we toen gezegd dat we een goedkopere woning zouden nemen met een lagere/minder risicovolle aflossen hadden we nooit ons huidige woning kunnen kopen en hadden we nu pas misschien onze vorige woning gekocht (want ook nu zouden we dan weer geen risico willen nemen).

In onze omgeving zien we hetzelfde. De mensen die iets meer "durven" af te betalen plukken daar de vruchten van, de mensen die liever geen enkel risico nemen betalen 5 jaar na de lening opeens een belachelijk lage lening af en hebben dan een luxeprobleem dat ze oftewel groter moeten wonen oftewel hun geld moeten gaan oppotten oftewel kosten beginnen maken die ze eigenlijk nooit zouden maken (bvb. een keuken van net geen 10 jaar oud volledig vervangen).

@Vega klopt wel.

Had ik mij echt krap gezet qua buffer/spaargeld bovenop mijn maandlast van 1/2 inkomen, ik had in een andere categorie kunnen kopen. Ik ben mij daar bewust van.

Echter m.i. Is het financiële plaatje voor koppels toch anders dan voor alleenstaanden.
De kans dat je als koppel samen uw job verliest of ziek wordt is heel klein.

5 jaar lijkt mij zo jong om dan al van 'de eerste kosten beginnen te komen' te spreken. Dat gaat dan toch eerder over extra afwerking dan slijtage?

Ik ken genoeg koppels die in hun nieuwbouw zitten en pas na enkele jaren het geld bijeen gespaard hebben voor niet-prioritaire zaken zoals binnendeuren, armatures, carport, terras en gordijnen.

En ik volg toch ook eerder @Vega en dat altijd uitgaan van het worst case scenario niet verstandig is. Dat is irrationeel omgaan met angst. Je gaat voor het berekenen van je leenlast beter uit van een risico analyse waarbij je zo pragmatisch mogelijk rekening houd met de ernst van de risico's en de gevolgen daarvan in combinatie met de kans die effectief kunnen voorvallen.

Als er voor mensen met hun huidige levensstijl genoeg ademruimte is om 1800 af te betalen, dan is er eigenlijk geen probleem. Het zou enkel een probleem zijn moesten mensen nu een projectie van x aantal jaar in de toekomst hanteren wanneer het haalbaar zal zijn en intussen proberen door te bijten.

Laatst bewerkt door een moderator:
De ergste situatie is dat je loon daalt door de index of een beslissing van de regering. Waarom hou je daar geen rekening mee? ;).

Je moet met een voorzichtig, maar realistisch scenario vertrekken. Als je weet dat je meer kan verdienen en dat ook op termijn (redelijk zeker) van plan bent, hou daar dan rekening mee. Als je weet dat in België een inflatiedoelstelling is van 2%, hou daar dan rekening mee.

Rekening mee houden wil niet zeggen dat je dit volledig moet toepassen, maar m'n loon is tussen 2010 en nu met 70% gestegen. Het zou dom zijn om daar géén rekening mee te houden.

@Vega klopt wel.

Had ik mij echt krap gezet qua buffer/spaargeld bovenop mijn maandlast van 1/2 inkomen, ik had in een andere categorie kunnen kopen. Ik ben mij daar bewust van.

Echter m.i. Is het financiële plaatje voor koppels toch anders dan voor alleenstaanden.
De kans dat je als koppel samen uw job verliest of ziek wordt is heel klein.
Goh, op zich zijn de cijfers anders maar de verhoudingen kunnen perfect nog dezelfde zijn.

Bvb:

- Aankoop woning als koppel van 300.000 EUR, maandlast 1.380 EUR, gezamenlijk inkomen 3.600 EUR
- Aankoop woning alleenstaande van 180.000 EUR, maandlast 820 EUR, inkomen 1.800 EUR

Als koppel hou je 2.220 EUR over per maand (1.110 EUR per persoon), als alleenstaande 980 EUR, al is het leven van 1 alleenstaande natuurlijk wel iets duurder dan het leven van 2 leden van een koppel. In deze simulatie heb je natuurlijk wel een alleenstaande die qua vastgoed een iets waardevoller onderdak heeft (1 appartement bvb. van 180.000 EUR vs. 1 woning van 300.000 EUR voor 2 personen).

Vervangingsinkomen voor het koppel, stel dat beiden netjes 1.800 EUR verdienen maar 1 valt terug op een ziekte-uitkering (1e maand volledig loon via werkgever) zal er ipv 3.600 EUR nog maar 1.800 EUR + 1.300 EUR = 3.100 EUR verdiend worden (brutoloon van 2.400 EUR). Restbedrag blijft dus 1.720 EUR na aflossing woonkrediet.

Voor de alleenstaande, valt terug van 1.800 EUR naar ca. 1.300 EUR, restbedrag na aflossing woonkrediet 480 EUR voor een maand. Ook hier weer kanttekening maken dat deze persoon natuurlijk maandelijks in verhouding een groter stuk kapitaal aflost en dus in sé al meer "spaart" dan het koppel per persoon.

500 EUR per maand om te "overleven" voor een langdurig ziek persoon die alleenstaande is, is zeer krap, echter niets onoverkoombaar lijkt me. Als je al een spaarrekening hebt waar 5.000 EUR op staat kan je gemakkelijk een jaar overbruggen door hiervan maandelijks 400 à 500 EUR van te gebruiken.

Ik zeg niet dat dit ideaal is maar heus wel doenbaar, zowel voor de situatie van het koppel alsook de situatie van de alleenstaande.

Maar je hebt zeker gelijk dat je niet 1-1 kan vergelijken tussen een koppel en iemand die de ganse lening/woning zelf moet betalen.

Vervangingsinkomen voor het koppel, stel dat beiden netjes 1.800 EUR verdienen maar 1 valt terug op een ziekte-uitkering (1e maand volledig loon via werkgever) zal er ipv 3.600 EUR nog maar 1.800 EUR + 1.300 EUR = 3.100 EUR verdiend worden (brutoloon van 2.400 EUR). Restbedrag blijft dus 1.720 EUR na aflossing woonkrediet.

Voor de alleenstaande, valt terug van 1.800 EUR naar ca. 1.300 EUR, restbedrag na aflossing woonkrediet 480 EUR voor een maand. Ook hier weer kanttekening maken dat deze persoon natuurlijk maandelijks in verhouding een groter stuk kapitaal aflost en dus in sé al meer "spaart" dan het koppel per persoon.

Maar je hebt zeker gelijk dat je niet 1-1 kan vergelijken tussen een koppel en iemand die de ganse lening/woning zelf moet betalen.
Technische kanttekening: het vervangingsinkomen van een alleenstaande zal hoger liggen dan van een samenwonende. Maar 500 euro om alle verdere kosten te dragen voor een zieke is best wel weinig hoor en soms onoverkombaar (afhankelijk van bvb hospitalisatieverzekering).

Terug
Bovenaan