Ik vind het persoonlijk altijd gevaarlijk te redeneren dat uw loon gaat stijgen :/. Je moet imo steeds van de ergste situatie uitgaan en niet van de beste. Je weet imo nooit welke onvoorziene kosten er aankomen.
Wij hebben ook een hogere aflossing maar moest 1 van de 2 zonder een inkomen vallen, dan heeft de andere nog steeds 1000€ loon over na aftrek van de lening (los van enige ziektevergoeding/ontslagvergoeding).
Na verloop van tijd gebruik je de extra ademruimte door extra loon best als buffer voor komende kosten aan de woning. Mijn huidige woonst is 5 jaar oud (recente nieuwbouw) maar hier komen toch ook de eerste kleine kosten. Laat staan dat je inderdaad een kinderwens hebt..
Deze discussie heb ik al tig keren gevoerd (blijft een leuke). De Belg is op zich een zeer risico avers iemand, jouw visie past daar ook perfect in.
Maar we moeten ons soms wel eens durven afvragen,
waarom zou ik van het worst case scenario uitgaan... Ik kan me volgende doemscenario's voorstellen waarbij er dan wel steeds een oplossing is:
- Ontslagen worden => Nieuwe job vinden (klinkt natuurlijk heel gemakkelijk maar we zitten in een land waar je denk ik toch echt geen jaar moet zoeken naar een nieuwe baan met gelijkaardige verloning/vereisten).
- Ziek worden => Vervangingsinkomen sociale zekerheid (ja, je laat een deel vallen, dit zal echter vooral een probleem worden vanaf dat je een serieus bovengemiddeld inkomen hebt).
- Arbeidsongeval => Arbeidsongevallenverzekeraar (idem, kan geplafonneerd zijn, zal vooral een probleem zijn bij de bovengemiddelde inkomens).
- Overlijden => Schuldsaldoverzekering.
- Scheiding => Verkoop de woning, je kan er toch onmogelijk allebei in blijven wonen.
Enz... Mensen vergeten vaak ook gewoon dat een huis ook verkocht kan worden.
Maar de realiteit is wel degelijk dat de inkomens voor de (bijna) absolute meerderheid gewoon netjes stijgt doorheen de jaren. Wij hebben in 2014 ons appartement verkocht en een huis gekocht met een lening van 1.450 EUR op maandbasis, ons gezamenlijk inkomen was toen ca. 3.500 EUR, voor velen zou dit dus ondenkbaar zijn van "maar" een marge te hebben van net geen 2.000 EUR per maand. Dankzij de hoge aflossing na 6 jaar wel het huis kunnen verkopen met een mooi restbedrag na afbetaling lening en een serieuze upgrade kunnen doen, combinatie met nog verder verlaagde intrest een huis gekocht met een maandelijkse afbetaling van 1.580 EUR terwijl het inkomen ondertussen wel gestegen is naar gezamenlijk ca. 5.000 EUR (ondertussen wel 2 bengels rondlopen maar soit).
Hadden we toen gezegd dat we een goedkopere woning zouden nemen met een lagere/minder risicovolle aflossen hadden we nooit ons huidige woning kunnen kopen en hadden we nu pas misschien onze vorige woning gekocht (want ook nu zouden we dan weer geen risico willen nemen).
In onze omgeving zien we hetzelfde. De mensen die iets meer "durven" af te betalen plukken daar de vruchten van, de mensen die liever geen enkel risico nemen betalen 5 jaar na de lening opeens een belachelijk lage lening af en hebben dan een luxeprobleem dat ze oftewel groter moeten wonen oftewel hun geld moeten gaan oppotten oftewel kosten beginnen maken die ze eigenlijk nooit zouden maken (bvb. een keuken van net geen 10 jaar oud volledig vervangen).