Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Mijn vader stelde onlangs voor om over een aantal jaar het ouderlijk huis aan mij te verkopen aan een schappelijke prijs, zodat hij, als ze er nietmeer zijn, in het huis van zijn ouders kan gaan wonen (alles gelijkvloers, kleiner,…)

Wat is jullie mening hierover? Het lijkt me “meer fair” om zelf iets te zoeken. Ik vind het een oneerlijk voordeel tov bv vrienden of andere leeftijdsgenoten. Voelt een beetje aan als “er geen moeite voor moeten doen”. Het is een prachtig huis met grote aparte garage waar ze vroeger in woonden en een grote tuin, perfect qua ligging en mits hier en daar wat renovatie eigenlijk een super chique woning…
Als je er wilt wonen, niet twijfelen. Zeer verstandig van je vader om je zo op weg te helpen. Jij hebt niet gekozen in welk bed je bent geboren dus een schuldgevoel is nergens voor nodig. Dat je het je aantrekt siert je maar verder moet je denken aan je eigen toekomst en niet 'wat je vrienden ervan zullen denken'. Trouwens, echte vrienden zijn niet jaloers.

Hier in België moeten we sowieso al minder moeite doen om te (over)leven als de gemiddelde inwoner van Somalië of Afghanistan... Wie voelt zich daarover schuldig?

Niet verplicht, maar wel aangeraden
Maar als je het niet doet, dan kunnen de andere kinderen er lastig over doen en bv zeggen dat de woning 1 miljoen waard is?
Heb je ergens een bron waar dit duidelijk staat uitgelegd, want da's wel interessant.

Zaterdag ga ik deze bezoeken:

Vraag me af waarom hij nog niet verkocht is. Staat er al meer dan een maand op en populair op Immoweb.

Zaterdag ga ik deze bezoeken:

Vraag me af waarom hij nog niet verkocht is. Staat er al meer dan een maand op en populair op Immoweb.
Mss omdat er een autokerkhof tegen den achtertuin ligt :)

Zie epc-verslag voor energetische renovatie.

Anderzijds lijken me er ook zaken die nog oud zijn zoals de trap, vloer verdiep, veranda, radiatofen, ...

Totaalrenovatie is dat imo dus verre van
Ja die parket boven ben ik niet per se fan van maar is wel behandeld staat er. Voor de rest vind ik de woning er prima uitzien en volledig instapklaar. Hier en daar wat vernieuwingen in de toekomst. Ik zie het wel zaterdag :)

Ik zie ook dude zijn probleem niet, C-klasse qua energie IS een doorgedreven energetische renovatie van een oudere woning. Die kwamen ongetwijfeld van meer dan het dubbele.

Succes, je bent al naar veel minder "logische" woningen gaan kijken 😉

Ik volg @SomeDude wel hoor. ‘Totaalrenovatie’ in 2017 maar het EPC is van 2012.
Waarom geen nieuw aanvragen? Schrik van het resultaat? Omdat je dan niet meer kan spreken van ‘totaalrenovatie’?

Hoeft zeker niets slecht te betekenen en het resultaat van 2012 is ook niet slecht, maar dergelijke punten maken mij achterdochtig.

Waarom geen nieuw aanvragen? Schrik van het resultaat? Omdat je dan niet meer kan spreken van ‘totaalrenovatie’?

Hoeft zeker niets slecht te betekenen en het resultaat van 2012 is ook niet slecht, maar dergelijke punten maken mij achterdochtig.
Omdat het niet moet, wettelijk en omdat het geld kost. Als zij dat geen toegevoegde waarde vinden... 🤷🏼

Ik heb hier ook mijn huis gekocht met een EPC van 2013 waar fouten in staan met de situatie zoals ze nu is. Zou dus lager liggen dan volgens het attest. Maar die mensen hadden geen zin om daar opnieuw 250 euro aan te geven voor iets dat al in een goede klasse zit!

Sterker nog, ze MOETEN een nieuw EPC aanvragen als de akte wordt verleden in 2022. Dus beetje nutteloos dat ze het nog niet hebben gedaan.

Aaah, daar had ik ook niet bij stil gestaan, aangezien het dit jaar te koop wordt gezet. 😉
Ik weet niet of je bedoelt "aaah yes ik snap uw punt" of "aaah tuurlijk had ik daar aan gedacht sukkel"?
Maar in geval van het 2e: Het lijkt mij sterk dat een huis dat nu nog gekocht moet worden, verleden wordt in 2021. De koper heeft 4 (of 3?) maanden om de akte te verlijden, en de meesten gaan willen pushen tot 2022 voor de verlaagde registratierechten.
En dus: nieuw EPC (bijna zeker) nodig.

Ik weet niet of je bedoelt "aaah yes ik snap uw punt" of "aaah tuurlijk had ik daar aan gedacht sukkel"?
Maar in geval van het 2e: Het lijkt mij sterk dat een huis dat nu nog gekocht moet worden, verleden wordt in 2021. De koper heeft 4 (of 3?) maanden om de akte te verlijden, en de meesten gaan willen pushen tot 2022 voor de verlaagde registratierechten.
En dus: nieuw EPC (bijna zeker) nodig.
Het eerste 😉😘

Terug
Bovenaan