Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Stel nu hypothetisch dat ik deze woning wil gaan kopen, volledig strippen en alles volledig in orde wil met deftige materialen. Wat voor budget moet ik rekenen, hoe leg je dit voor aan de bank, aannemer vinden, wat voor termijn moet je hiervoor voorzien etc.
Ik heb iets in die stijl voor iets minder als 100K volledig in orde gezet.

Maar daar hebben we bijna zo goed als alles zelf gedaan dan.
Dan moet ge rekenen van het in enkele jaren tijdens u weekends te doen en na u uren.

Na een tijdje woonden we er wel in en dan gaat het trager vooruit omdat ge ineens veel properder moet beginnen werken.

Stel nu hypothetisch dat ik deze woning wil gaan kopen, volledig strippen en alles volledig in orde wil met deftige materialen. Wat voor budget moet ik rekenen, hoe leg je dit voor aan de bank, aannemer vinden, wat voor termijn moet je hiervoor voorzien etc.

De renovatiekost hangt volledig af van wat je ermee wilt doen. Maar om eerlijk te zijn, voor mij is het te mooi en te duur om te renoveren.

Je moet eerst nagaan of er gas kan aangesloten worden, aangezien de woning nu op mazout zit. Dan moet je nagaan of er een kelder is.

Nu, in uw hypothetische vraag voor als je dit gaat strippen wat dit gaat kosten, dan zou ik zeggen quasi een gelijkaardig bedrag als je zou gebruiken voor de volledige afwerking van een nieuwbouwwoning. Op het eerste zicht lijkt het mij niet nodig dat je iets van de structuur van de woning moet veranderen. Maar dat hangt natuurlijk ook wel af van enerzijds hoe je het wil inrichten en of die binnenmuren die je dan wilt uitbreken steunmuren zijn. Zeer grof gezegd zou ik zeggen 200k. Daar ga je al wel iets redelijks mee kunnen doen. En natuurlijk doe je er dan zelf geen klop aan.

Het voordeel bij het kopen van zo'n renovatieproject is dat je :
1) gebruik kunt maken van subsidies (waarvoor je dat budget dan als reserve kunt zien)
2) uw tuin, oprit etc allemaal al ingericht is. Dus als jij daar geen wijzigingen in doet en je hecht daar een bepaald belang aan, dan kost u dat niets extra om dat in uw smaak in te richten, terwijl je bij een nieuwbouwwoning al die kosten nog moet incalculeren.

De manier hoe je dit normaal gezien zou afhandelen is dat je een idee hebt van wat je wilt doen, als je 2 linkerhanden hebt ga je dan ten rade bij een architect. Die architect voorziet dan hetgeen jij wilt en zal u daar een raming voor opmaken. Daar het hier gaat over iets dat je nog moet kopen, gaat dat u dus geld kosten om een ruw idee te geven. Nog niet deftig uitgewerkt. Maar zodanig dat jij dan ook weet in functie van hoe je het wilt doen wat dat ongeveer gaat kosten enzomeer. Bij een nieuwbouw zit dat gesprek al in bij het gesprek met de verkoper, als je een renovatie gaat doen van een woning die jij wilt, zit dat er natuurlijk niet in. En is dus bij elke woning die jij bezoekt een extra kost.

Daarom dat ik de hogervermelde 200k al doorgaf. Dan kun je al onmiddellijk zien of we ver zitten van het bedrag dat je er aan wenst uit te geven.
Maar laat ons duidelijk zijn, de gevraagde prijs voor die woning voor hetgeen jij er mee wilt doen en de staat dat die woning eruit ziet is gewoon te hoog. Die woning ziet er nog te mooi uit langs buiten (om daar isolatie tegen de gevel te vlammen en een crepie of steenstrip tegen te zetten, maar je gaat niet gelukkig worden van de kostprijs van het afbreken van de buitengevel, verbreden van de fundering, isolatie plaatsen en diezelfde gevel terug heropbouwen (dat is vlot 30 - 50k als je dat uitgeeft en daarom dat bijna niemand dat doet)). En de woning ziet er ook nog te goed onderhouden uit langs binnen. Waardoor je dan ook die prijs ziet van 300+k.

Afhankelijk van wat je er effectief allemaal mee wilt doen, kan die architect dan ook zeggen dat 150k voldoende is. Of als je prioriteiten instelt om dat in meerdere fasen te doen. Totaalprijs gaat dan duurder zijn natuurlijk, maar afhankelijk van uw inkomen, uw spaarcapaciteit en het feit dat je ermee kunt leven dat het wat langer duurt kun je dan ook zeggen dat je die totaalkost van 200k opdeelt in 150k nu, en elk jaar handel je dan x of y verder af waardoor dat behapbaarder wordt om zo'n renovatieproject te doen. Het enigste probleem waar je mee zit is dat een diepgaande renovatie een een grote upfront kost heeft die je moet kunnen betalen voordat je zoals bij esthetische renovaties dit stap voor stap overheen de tijd kunt doen.

Maar 330k en dan strippen is niet niets, ik zou dan eerder kijken naar alternatieven die voor u qua locatie, grootte etc dan ook tot u spreken maar die je voor 200 - 250k of zo kunt vastkrijgen. Ik weet dat er dan niet zoveel overschiet in Dendermonde. Maar misschien is dat een goed ding.
Iets wat ik dan eventueel als voorbeeld daarvoor zou zien is :

dit zou het typische huis zijn waar je naar op zoek moet gaan voor een totaalrenovatie maar dan op de juiste locatie met voldoende grote tuin en deftige inrit
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/dendermonde/9200/9562053?searchId=618971db5a8ed (indien je aan de achterzijde via de vermelde grote oprit nog een Garage zou mogen zetten)

Dit is een voorbeeld van wat je echt niet wilt :

Ik volg Renegadexxripxx ongeveer.
Heel afhankelijk van wat je wilt zou ik een voorzichtige prijsvork maken van 200k€ laten doen en 100k€ zelf. Goed in orde maar niks al te speciaal dan.

Zelf zou ik wel wat grote kuis houden met die koterij (kamertjes) achterbouw. Ik zou heel den achter open trekken met grote ramen met zicht op tuin en oversteek tegen overhitting.
Een opening maken van de oorspronkelijke living naar de eetkamer waar ik dan de keuken zou maken en natuurlijk naar achter ook openen.

Maar de prijs van +300k€ is wel al redelijk als je dan nog 200k€ moet renoveren. En zeker als je de erbouwstress er moet bij pakken.

T is natuurlijk situatie afhankelijk maar dan zou ik eerder dit kopen als starter:

Reken vraagprijs 335k€+50k€ maak het naar mijn zin budget&zolder. Weinig stress instapklaar, relatief goed EPC. (Ik ken de regio wel niet, was het eerste in regio Dendermonde dat mij opviel)

Heel afhankelijk van wat je wilt zou ik een voorzichtige prijsvork maken van 200k€ laten doen en 100k€ zelf. Goed in orde maar niks al te speciaal dan.

Zelf zou ik wel wat grote kuis houden met die koterij (kamertjes) achterbouw. Ik zou heel den achter open trekken met grote ramen met zicht op tuin en oversteek tegen overhitting.
Een opening maken van de oorspronkelijke living naar de eetkamer waar ik dan de keuken zou maken en natuurlijk naar achter ook openen.

Maar de prijs van +300k€ is wel al redelijk als je dan nog 200k€ moet renoveren. En zeker als je de erbouwstress er moet bij pakken.

T is natuurlijk situatie afhankelijk maar dan zou ik eerder dit kopen als starter:

Reken vraagprijs 335k€+50k€ maak het naar mijn zin budget&zolder. Weinig stress instapklaar, relatief goed EPC. (Ik ken de regio wel niet, was het eerste in regio Dendermonde dat mij opviel)
Dat huis heb ik al gaan bezoeken. Extreem drukke baan vlak naast spoorweg

Aha!
Mja alles heeft z'n prijs natuurlijk.
Als de renovatie goed gedaan is heb je wel niet al te veel last van de spoorlijn en verkeer wrs.

Het spoor is ook al 150m, dus toch al iets afstand.

Maar verder was het zo'n woning dat je zoekt?

Aha!
Mja alles heeft z'n prijs natuurlijk.
Als de renovatie goed gedaan is heb je wel niet al te veel last van de spoorlijn en verkeer wrs.

Het spoor is ook al 150m, dus toch al iets afstand.

Maar verder was het zo'n woning dat je zoekt?
Sprak me niet echt aan. Kreeg een heel koud gevoel van de woning.

Mja,

dan kun je quasi ook hiervoor gaan hé :
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/schoonaarde/9200/9448052?searchId=6189883c9890e (eens horen of 6% BTW een mogelijkheid is)
Of had je hiernaar kunnen naar kijken :

Zijn meestal gewoon woningen waar men dan wat isolatie heeft voorzien op het plafond of in het dak. En dan de muren heeft ingespoten (als ze zelfs dat al gedaan hebben) terwijl ze de ramen en deuren hebben vervangen en een condensatieketel hebben voorzien.
Dat zijn de zaken die je ook bij de woningen die ik hier heb vermeld nog kunt doen, en waar je in veel gevallen met 10 - 20k extra budget dan ook toekomt.

Alles hangt dan gewoon af of men in de volgende 30 jaar gaat verplichten dat je C, B, A of hoger moet gaan halen. Want zolang dat niet het geval is, is een B-C woning ook goed genoeg hoor en dan gaat het aanbod een pak breder.

Het voordeel met zo'n totaalrenovatie is dat je het dan ineens deftig kunt doen. Terwijl, zoals ook dat voorbeeld dat jij gaf dit eigenlijk overeen komt met in grote lijnen iets wat je doet met een esthetische renovatie en dan hetgeen je makkelijk kunt doen voor isolatie. Dan kun je evengoed zeggen van ik koop een woning van 200k+ die mij qua esthetiek aanstaat en dan verander ik met een 30 - 50k de ramen, ik isoleer het dak verder en ik spuit de gevel in en ik kom uit bij B-C.

Mja,

dan kun je quasi ook hiervoor gaan hé :
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/schoonaarde/9200/9448052?searchId=6189883c9890e (eens horen of 6% BTW een mogelijkheid is)
Of had je hiernaar kunnen naar kijken :

Zijn meestal gewoon woningen waar men dan wat isolatie heeft voorzien op het plafond of in het dak. En dan de muren heeft ingespoten (als ze zelfs dat al gedaan hebben) terwijl ze de ramen en deuren hebben vervangen en een condensatieketel hebben voorzien.
Dat zijn de zaken die je ook bij de woningen die ik hier heb vermeld nog kunt doen, en waar je in veel gevallen met 10 - 20k extra budget dan ook toekomt.

Alles hangt dan gewoon af of men in de volgende 30 jaar gaat verplichten dat je C, B, A of hoger moet gaan halen. Want zolang dat niet het geval is, is een B-C woning ook goed genoeg hoor en dan gaat het aanbod een pak breder.

Het voordeel met zo'n totaalrenovatie is dat je het dan ineens deftig kunt doen. Terwijl, zoals ook dat voorbeeld dat jij gaf dit eigenlijk overeen komt met in grote lijnen iets wat je doet met een esthetische renovatie en dan hetgeen je makkelijk kunt doen voor isolatie. Dan kun je evengoed zeggen van ik koop een woning van 200k+ die mij qua esthetiek aanstaat en dan verander ik met een 30 - 50k de ramen, ik isoleer het dak verder en ik spuit de gevel in en ik kom uit bij B-C.
Die nieuwbouw had ik voor geïnformeerd. Drukke baan en industrie om je heen.

Die nieuwbouw had ik voor geïnformeerd. Drukke baan en industrie om je heen.
Drukke baan is met een nieuwbouw MET systeem D en deftige ramen geen probleem. Je moet dan gewoon even uw stoeltje nemen om te zien of je in uw tuin last zou hebben van het geluid van het verkeer.

Industrie is ook niet noodzakelijk iets problematisch, aangezien dat dan wil zeggen dat het er s'avonds rustig is :p, uitzonderingen daargelaten.

Drukke baan is met een nieuwbouw MET systeem D en deftige ramen geen probleem. Je moet dan gewoon even uw stoeltje nemen om te zien of je in uw tuin last zou hebben van het geluid van het verkeer.

Industrie is ook niet noodzakelijk iets problematisch, aangezien dat dan wil zeggen dat het er s'avonds rustig is :p, uitzonderingen daargelaten.
Er zijn nog wel andere redenen dat naast een drukke baan wonen niet fijn is los van geluid

Er zijn nog wel andere redenen dat naast een drukke baan wonen niet fijn is los van geluid
Is mogelijk ja.

Mijn grootmoeder haar woning zit ook aan een drukke baan, maar dat er daar wagens passeren voor mijn raam, et alors je hebt een voortuin van x m en het is ook niet alsof je zo veel echt uit uw raam zit te kijken, of wel? Zelfde met de opmerking dat het moeilijker is om de baan op te rijden. Ja dat vertraagt mij worse case 10 seconden om de uitrit uit te rijden. Dat is, opnieuw voor mij, niets kritisch. Of anders gezegd, een nadeel waarmee ik zou kunnen leren leven.

Dat kun je allemaal beter inschatten wanneer je daar eventjes uw stoeltje zet en dat even bekijkt ipv het te beoordelen vanuit een vooroordeel die anders een opportuniteit doet verdwijnen.

En dat was dan ook de enige reden waarom ik de opmerking gaf. Sommige dingen vallen te mitigeren. Andere dingen moet je gewoon even bekijken ter plaatse. En dan beslis je erover. Maar het valt wel op dat Dogo redelijk kritisch is :p. En als je geen ongelimiteerd budget hebt dan ga je altijd ergens wel eens op moeten inbinden. Hij moet bekijken waarop hij bereid is om op in te binden. En of dat inbinden iets van tijdelijke aard is, of van definitieve aard.

Met tijdelijk als vb : Hij koopt die woning van 320k en spendeert er 100k in om eerst en vooral al de grote stuctuurwerken in betrekking tot isolatie, ramen, slijpwerken, gas binnentrekken, etc uit te laten voeren. Waarna hij nog eens 40k spendeert om dan een keuken en 1 badkamer + toilet deftig af te werken. Waarna de volgende 60k uitgegeven wordt over 5 jaar met als kers op de taart dat in het laatste jaar die mazoutketel vervangen wordt door een hoogstaande gasketel of hell zelfs een warmtepomp.
Een pemanent vb : hij koopt die nieuwbouw in die industrieomgeving en ziet het feit van die drukke baan als iets waarmee hij leert mee te leven... want ja die woning kun je nu niet zomaar veranderen.

Maar uiteindelijk is hij het (en zijn vriendin natuurlijk die ook haar fiat moet geven :p) die een beslissing moet maken en dan ook met de gevolgen van die keuze moet leren omgaan. Ongeacht wat die gevolgen zijn.

Mijn vader stelde onlangs voor om over een aantal jaar het ouderlijk huis aan mij te verkopen aan een schappelijke prijs, zodat hij, als ze er nietmeer zijn, in het huis van zijn ouders kan gaan wonen (alles gelijkvloers, kleiner,…)

Wat is jullie mening hierover? Het lijkt me “meer fair” om zelf iets te zoeken. Ik vind het een oneerlijk voordeel tov bv vrienden of andere leeftijdsgenoten. Voelt een beetje aan als “er geen moeite voor moeten doen”. Het is een prachtig huis met grote aparte garage waar ze vroeger in woonden en een grote tuin, perfect qua ligging en mits hier en daar wat renovatie eigenlijk een super chique woning…

Waarom zou je het niet doen? Er zijn enkele mogelijkheden met verschillende argumentatie:
- de schappelijke prijs is ongeveer de marktwaarde: dan is er natuurlijk geen enkel voordeel, behalve dat je de woning door en door kent en dus ook zeker bent dat je ongeveer de marktwaarde betaalt. (vergeet niet dat mensen hun eigen woning soms méér waarderen dan anderen, dus het kan zijn dat wat schappelijk is voor je pa niet noodzakelijk ook echt schappelijk is).
- de schappelijke prijs is een stuk onder de marktwaarde: zolang je de registratierechten betaalt op de marktwaarde, kan niemand wettelijk daarover vallen. Je krijgt dan een cadeau van je vader als voorschot op de erfenis. En die erfenis zal je uiteindelijk sowieso krijgen, tenzij je expliciet zou weigeren. Ken je iemand van je vrienden/leeftijdsgenoten die een erfenis sowieso zou weigeren (tenzij hij/zij zware ruzie had met de ouders)? Nee? Waarom zou het dan een verschil maken als je die erfenis voor het overlijden al een stuk krijgt?

Wees gewoon eerlijk tegenover je vrienden als de vraag komt, zorg ervoor dat je (wss) de zijbedoeling van je vader (een woning met geschiedenis in de familie houden) ook in ere houdt en dus mss in de plaats wat extra geld steekt in renovatie (of het toch niet zomaar direct terug verkoopt zonder deftige reden) en besef vooral dat niet iedereen dat cadeau krijgt als je met anderen discussies aangaat over de kost van het leven.

Mijn vader stelde onlangs voor om over een aantal jaar het ouderlijk huis aan mij te verkopen aan een schappelijke prijs, zodat hij, als ze er nietmeer zijn, in het huis van zijn ouders kan gaan wonen (alles gelijkvloers, kleiner,…)

Wat is jullie mening hierover? Het lijkt me “meer fair” om zelf iets te zoeken. Ik vind het een oneerlijk voordeel tov bv vrienden of andere leeftijdsgenoten. Voelt een beetje aan als “er geen moeite voor moeten doen”. Het is een prachtig huis met grote aparte garage waar ze vroeger in woonden en een grote tuin, perfect qua ligging en mits hier en daar wat renovatie eigenlijk een super chique woning…
Afgaande mijn vriendengroep heeft merendeel hun woonst gekocht met hulp, en bij nieuwbouw iedereen (buiten ons), bij sommige is dat zelfs meer dan ons huis gekost heeft :p

Aah dat schuldgevoel...
Pas maar op voor tsunami van uiteenlopende meningen!

Een tijdje terug was hier een discussie over, kan je via de zoekfunctie wel vinden.

Ik zou zeggen "go for it!"
Zolang alle partijen blij zijn en jij daarna niet Loco gaat.

Zou jij of jouw vrienden de "win for life" ook afwijzen? Nee obviously

De definitie van een goed persoon is m.i. niet enkel het werk dat m'n verzet. En jaloezie heb je altijd. Het systeem is wat het is, goed of slecht, afhankelijk van niet te kiezen parameters.

Je kan natuurlijk ook gewoon niks vertellen over de regeling met je vader. Kunnen ze speculeren en het nooit weten en als je je daar beter bij voelt... Ik zou dan wel geen dikke kar gaan kopen direct daarna :')

Laatst bewerkt:

Waarom zou je het niet doen? Er zijn enkele mogelijkheden met verschillende argumentatie:
- de schappelijke prijs is ongeveer de marktwaarde: dan is er natuurlijk geen enkel voordeel, behalve dat je de woning door en door kent en dus ook zeker bent dat je ongeveer de marktwaarde betaalt. (vergeet niet dat mensen hun eigen woning soms méér waarderen dan anderen, dus het kan zijn dat wat schappelijk is voor je pa niet noodzakelijk ook echt schappelijk is).
- de schappelijke prijs is een stuk onder de marktwaarde: zolang je de registratierechten betaalt op de marktwaarde, kan niemand wettelijk daarover vallen. Je krijgt dan een cadeau van je vader als voorschot op de erfenis. En die erfenis zal je uiteindelijk sowieso krijgen, tenzij je expliciet zou weigeren. Ken je iemand van je vrienden/leeftijdsgenoten die een erfenis sowieso zou weigeren (tenzij hij/zij zware ruzie had met de ouders)? Nee? Waarom zou het dan een verschil maken als je die erfenis voor het overlijden al een stuk krijgt?

Wees gewoon eerlijk tegenover je vrienden als de vraag komt, zorg ervoor dat je (wss) de zijbedoeling van je vader (een woning met geschiedenis in de familie houden) ook in ere houdt en dus mss in de plaats wat extra geld steekt in renovatie (of het toch niet zomaar direct terug verkoopt zonder deftige reden) en besef vooral dat niet iedereen dat cadeau krijgt als je met anderen discussies aangaat over de kost van het leven.

Indien er nog broers of zussen in het spel zijn, moet de woning wel getaxeerd worden door een erkend schatter, dacht ik? Stel dat de woning geschat wordt op 800 000€ en iCruysberghs koopt de woning van zijn ouders over aan 600 000€, dan heeft hij inderdaad al 200 000€ erfenis gekregen.
Ik weet niet of broers of zussen hier mee akkoord moeten gaan, maar zij krijgen wel eerst hetzelfde bedrag bij de erfenis. Stel dus dat er 1 broer en 1 zus is en de erfenis 500 000€ bedraagt. Dan krijgt broer 1 en zus 1 eerst elks 200 000€. De resterende 100 000€ wordt dan verdeeld door 3.

Terug
Bovenaan