Stel nu hypothetisch dat ik deze woning wil gaan kopen, volledig strippen en alles volledig in orde wil met deftige materialen. Wat voor budget moet ik rekenen, hoe leg je dit voor aan de bank, aannemer vinden, wat voor termijn moet je hiervoor voorzien etc.
Deze solide 3-gevelwoning situeert zich in rustige straat, met een uitstekende uitvalbasis naar alle voorzieningen (winkels, scholen, ziekenhuis,Ã), verbindingswegen en op korte afstand van het centrum van Sint-Gillis. Indeling gelijkvloers: fraaie authentieke inkomhal, zeer ruime lichtrijke...
www.immoweb.be
De renovatiekost hangt volledig af van wat je ermee wilt doen. Maar om eerlijk te zijn, voor mij is het te mooi en te duur om te renoveren.
Je moet eerst nagaan of er gas kan aangesloten worden, aangezien de woning nu op mazout zit. Dan moet je nagaan of er een kelder is.
Nu, in uw hypothetische vraag voor als je dit gaat strippen wat dit gaat kosten, dan zou ik zeggen quasi een gelijkaardig bedrag als je zou gebruiken voor de volledige afwerking van een nieuwbouwwoning. Op het eerste zicht lijkt het mij niet nodig dat je iets van de structuur van de woning moet veranderen. Maar dat hangt natuurlijk ook wel af van enerzijds hoe je het wil inrichten en of die binnenmuren die je dan wilt uitbreken steunmuren zijn. Zeer grof gezegd zou ik zeggen 200k. Daar ga je al wel iets redelijks mee kunnen doen. En natuurlijk doe je er dan zelf geen klop aan.
Het voordeel bij het kopen van zo'n renovatieproject is dat je :
1) gebruik kunt maken van subsidies (waarvoor je dat budget dan als reserve kunt zien)
2) uw tuin, oprit etc allemaal al ingericht is. Dus als jij daar geen wijzigingen in doet en je hecht daar een bepaald belang aan, dan kost u dat niets extra om dat in uw smaak in te richten, terwijl je bij een nieuwbouwwoning al die kosten nog moet incalculeren.
De manier hoe je dit normaal gezien zou afhandelen is dat je een idee hebt van wat je wilt doen, als je 2 linkerhanden hebt ga je dan ten rade bij een architect. Die architect voorziet dan hetgeen jij wilt en zal u daar een raming voor opmaken. Daar het hier gaat over iets dat je nog moet kopen, gaat dat u dus geld kosten om een ruw idee te geven. Nog niet deftig uitgewerkt. Maar zodanig dat jij dan ook weet in functie van hoe je het wilt doen wat dat ongeveer gaat kosten enzomeer. Bij een nieuwbouw zit dat gesprek al in bij het gesprek met de verkoper, als je een renovatie gaat doen van een woning die jij wilt, zit dat er natuurlijk niet in. En is dus bij elke woning die jij bezoekt een extra kost.
Daarom dat ik de hogervermelde 200k al doorgaf. Dan kun je al onmiddellijk zien of we ver zitten van het bedrag dat je er aan wenst uit te geven.
Maar laat ons duidelijk zijn, de gevraagde prijs voor die woning voor hetgeen jij er mee wilt doen en de staat dat die woning eruit ziet is gewoon te hoog. Die woning ziet er nog te mooi uit langs buiten (om daar isolatie tegen de gevel te vlammen en een crepie of steenstrip tegen te zetten, maar je gaat niet gelukkig worden van de kostprijs van het afbreken van de buitengevel, verbreden van de fundering, isolatie plaatsen en diezelfde gevel terug heropbouwen (dat is vlot 30 - 50k als je dat uitgeeft en daarom dat bijna niemand dat doet)). En de woning ziet er ook nog te goed onderhouden uit langs binnen. Waardoor je dan ook die prijs ziet van 300+k.
Afhankelijk van wat je er effectief allemaal mee wilt doen, kan die architect dan ook zeggen dat 150k voldoende is. Of als je prioriteiten instelt om dat in meerdere fasen te doen. Totaalprijs gaat dan duurder zijn natuurlijk, maar afhankelijk van uw inkomen, uw spaarcapaciteit en het feit dat je ermee kunt leven dat het wat langer duurt kun je dan ook zeggen dat je die totaalkost van 200k opdeelt in 150k nu, en elk jaar handel je dan x of y verder af waardoor dat behapbaarder wordt om zo'n renovatieproject te doen. Het enigste probleem waar je mee zit is dat een diepgaande renovatie een een grote upfront kost heeft die je moet kunnen betalen voordat je zoals bij esthetische renovaties dit stap voor stap overheen de tijd kunt doen.
Maar 330k en dan strippen is niet niets, ik zou dan eerder kijken naar alternatieven die voor u qua locatie, grootte etc dan ook tot u spreken maar die je voor 200 - 250k of zo kunt vastkrijgen. Ik weet dat er dan niet zoveel overschiet in Dendermonde. Maar misschien is dat een goed ding.
Iets wat ik dan eventueel als voorbeeld daarvoor zou zien is :
Ruime eengezinswoning gelegen in hartje Sint-Gillis-Dendermonde op een boogscheut van winkels, openbaar vervoer, sportcentrum en scholen. Deze woning beschikt op het gelijkvloers over een inkomhal, grote leefruimte, keuken, badkamer met toilet en douche, garage, terras en tuin. Op de eerste...
www.immoweb.be
In de kindvriendelijke woonwijk ‘Dammen’ vind je deze lichtrijke bel-etage uit 1972. Het praktische aan een bel-etage wordt hier meteen duidelijk door de grote opbergmogelijkheden. Op de gelijkvloers vind je naast een ruime garage ook een bergingskamer, een veranda en een gezellig...
www.immoweb.be
dit zou het typische huis zijn waar je naar op zoek moet gaan voor een totaalrenovatie maar dan op de juiste locatie met voldoende grote tuin en deftige inrit
www.immoweb.be
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/dendermonde/9200/9562053?searchId=618971db5a8ed (indien je aan de achterzijde via de vermelde grote oprit nog een Garage zou mogen zetten)
Dendermonde, Kolvenierslaan 60.Goed onderhouden maar te moderniseren halfopen bebouwing met 3 slaapkamers en tuin met uitweg.Indeling: Gelijkvloers: Inkomhal met trap naar de verdieping. Leefruimte (eetplaats en woonkamer). Aparte keuken (uitgerust met kastjes, koelkast, dampkap, fornuis met...
www.immoweb.be
Dit is een voorbeeld van wat je echt niet wilt :
www.immoweb.be