Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Na de zoveelste ontgoocheling, smijt je er gewoon wat extra geld tegen.
Ik ben niet zelf op zoek, maar mocht ik in die situatie zitten zou ik gewoon mijn regio verleggen. Veel mensen staren zich nu blind op een gemeente/grens waar het absoluut moet liggen en dat beperkt hun mogelijkheden enorm. Vlaanderen is een scheet groot en je staat quasi overal redelijk snel.

Veel firma's staan nu al toe dat je 3 dagen thuiswerk doet, in de toekomst zal dat wss naar 4 of 5 dagen per week gaan. Klerenwinkels/elektronicazaken/... in de buurt moet ik niet hebben, ik bestel alles via internet. En voor restaurants of cafés ga ik toch meestal naar een zaak waar ik gemakkelijk kan parkeren voor de deur.

Ik ben niet zelf op zoek, maar mocht ik in die situatie zitten zou ik gewoon mijn regio verleggen. Veel mensen staren zich nu blind op een gemeente/grens waar het absoluut moet liggen en dat beperkt hun mogelijkheden enorm. Vlaanderen is een scheet groot en je staat quasi overal redelijk snel.

Veel firma's staan nu al toe dat je 3 dagen thuiswerk doet, in de toekomst zal dat wss naar 4 of 5 dagen per week gaan. Klerenwinkels/elektronicazaken/... in de buurt moet ik niet hebben, ik bestel alles via internet. En voor restaurants of cafés ga ik toch meestal naar een zaak waar ik gemakkelijk kan parkeren voor de deur.
Ik zoek in bijna de helft van Oost-Vlaanderen en heb het nog moeilijk iets te vinden dat me aanstaat.

Je neemt jouw situatie en veralgemeent die.
Als je kinderen hebt bvb en vlak bij ouders of schoonouders woont, ga je niet zo snel 20km verder gaan wonen, want dan gaan oma en opa om 16u niet efkes voor de fun 40km naar school en terug gaan rijden.

Veel mensen kunnen helemaal niet van huis uit werken en hebben geen bedrijfswagen waarmee ze voor de lol elke dag 20km verder gaan rijden.

Misschien moet ik eerder naar zoiets gaan kijken. Toevallig een ruim idee van wat de afwerking van zo’n casco woning kost? Ik las online €600/m2

100 - 150k. Afhankelijk van wat je wilt, etc etc etc.

Keuken : 10 - 20k
Vloeren : 90/m2
tegels : 35€ / m2
ventilatiesysteem: 5 - 10k
Zonnepanelen : 4 - 8k
Gasketel : 5-8k
Badkamer : 5 - 15k
Elektriciteit : 8 - 15k
Watervoorziening: 4 - 8k
Pompinstallatie + filter : 2 - 4k Ik ga er vanuit dat de regenwaterput al voorzien is.
.
.
.
zaken die ik vergeten ben.

nu als ik 600 doe * 204m2 zit je aan 122400€ + BTW. Dus mijn ruwe raming zit er niet ver van af.

Ik zoek in bijna de helft van Oost-Vlaanderen en heb het nog moeilijk iets te vinden dat me aanstaat.
Breid dan uit naar heel O-Vlaanderen of steek de taalgrens over. In dat laatste geval heb je al snel veel meer voor je geld.
Je neemt jouw situatie en veralgemeent die.
Als je kinderen hebt bvb en vlak bij ouders of schoonouders woont, ga je niet zo snel 20km verder gaan wonen, want dan gaan oma en opa om 16u niet efkes voor de fun 40km naar school en terug gaan rijden.

Veel mensen kunnen helemaal niet van huis uit werken en hebben geen bedrijfswagen waarmee ze voor de lol elke dag 20km verder gaan rijden.
Ja ok, hier heb je gelijk, maar ik ken verschillende koppels die net ver van hun ouders zijn gaan wonen omdat ze absoluut in de omstreken van Gent of Leuven willen blijven hangen.

Ik gok dat het wel wat hoger gaat liggen.

Bepleistering, schilderen, trap,wc's, deuren, gordijnen,lichten,...

Ik zou meer rekenen met 850-1000€/m2
Reken de tuin nog erbij en je zit snel aan een €500-600k met kosten in.

Ik gok dat het wel wat hoger gaat liggen.

Bepleistering, schilderen, trap,wc's, deuren,...
Ja bepleistering was ik vergeten.
Deur is 450€ per stuk voor gelakt en geplaatst.
Trappen zijn in die projecten meestal gegoten. Anders moet je vlot een 2.5 - 3k tellen voor een simpele trap.
WC's is niet de kostprijs, heb ik mee geteld in het budget van de basis badkamer. Was bij mij voor 2 inbouw WC's niets fancies 1000€.
Schilderen hield ik geen rekening mee. Aangezien dat meestal ook niet voorzien is bij de SOD firma's. En je die kost daar dan ook nog hebt.

En dan schommelt dat tussen 10k en 1k. Eerste indien je het laat doen, laatste voor de verf, verfmateriaal en je het zelf doet. Maar met 150k als afwerking heb je al redelijk wat gedaan hoor. Al blijft het zoals altijd afhangen van uw smaak. Wil jij een keuken die volledig op maat gemaakt is dan kun je evengoed 50k uitgeven. Wil jij een douchetoilet dan mag je 5k tellen voor alleen het toilet en de plaatsing ervan. Wil jij een bubbelbad dan ipv een normaal bad dan mag je vlot 3k bij het bestaande badkamer budget tellen...

Was een reden waarom ik doorgaf dat als je een oudere woning met potentieel op de kop kunt tikken voor 200 - 250k. Dan heb je al zeer veel verbouwd met 250k budget. En je zit ook niet aan 21% BTW... wat ook leuk is. En als iemand 440k gaf voor de staat van dat huis waar hij eerst over sprak, dan zit je met alle kosten die er nog waren op het einde vlot aan de 500k. Maar met een oude woning moet je er wel vanuit gaan dat er wel eens iets kan tegenslaan ofdat je het eigenlijk puur als een ruwbouw gaat zetten en natuurlijk optimaal gaat gebruik maken van de subsidies die er bestaan.

En het is ook niet alsof je bij een renovatie alles ineens moet doen. Je kunt dat, zoals het vroeger ook normaal was, dit een beetje spreiden over de tijd naarmate dat je wat geld kunt bijsparen nadat je uw reserve terug hebt opgebouwd.

Laatst bewerkt:
Het hangt dus wel wat af welke kwaliteit je wenst en wat de definitie van 'af' is.

Als je goed vergelijkt etc zal je er misschien geraken. Maar ik zou toch minstens een buffer %'tje aanhouden

Verder zijn dat vaak kleinere kosten van een paar K. Maar tel ze allemaal op...

Het hangt dus wel wat af welke kwaliteit je wenst en wat de definitie van 'af' is.

Als je goed vergelijkt etc zal je er misschien geraken. Maar ik zou toch minstens een buffer %'tje aanhouden

Verder zijn dat vaak kleinere kosten van een paar K. Maar tel ze allemaal op...
Ja natuurlijk, ik had toch duidelijk dit staan hé :

Afhankelijk van wat je wilt, etc etc etc.

En als je zoiets doet, en je hebt 2 linkerhanden dan laat je u bijstaan door een aannemer bij de woningen waar je het potentieel in ziet.
En dat potentieel is dan afhankelijk van enerzijds de structuur van de woning (maar dat ziet die expert wel) maar vooral aan de liging van de woning en dat de vraagprijs gewoon laag genoeg is.
Maar zodra je bouwt of renoveert is het altijd een goed idee om naast het budget dat je plant een reservebudget te voorzien.

EDIT:
Ik heb toen ik zelf aan het zoeken was ook getwijfeld tussen Casco + en afgewerkt. En het verschil in verkoopprijs was 284k excl BTW afgewerkt (met potentiële meerkosten natuurlijk) en 250k excl BTW.

Voor dat prijsverschil krijg ik echt geen enkele woning afgewerkt hoor. Ook al komen ze dan nog af met een meerkost tijdens de loop van het dossier van 15k, zelfs dan was dat moeilijk.
En voor die afwerking moest ik dan : chappen, vloeren, vloerverwarming, ventilatiesysteem, regenput, pompinstallatie, zonnepanelen, pleisteren, deuren, tegelen, sanitair, elektriciteit, etc... no way in hell dat dit ging lukken.
Maar voor de SOD firma is dat dan makkelijk verdiend hé dat casco verkopen. En zelf bouwen was geen optie aangezien de SOD woning gewoon te goed gelegen was.

Laatst bewerkt:
dat de vraagprijs gewoon laag genoeg is.
Is momenteel het probleem...
Mogelijks gaan de interessante panden met een F EPC in de nabije toekomst wel iets interessanter worden.

Wat ook lastig is is dat onze Belgische 'SOD' markt voornamelijk geprofessionaliseerd is op nieuwbouw. Daar zal nu ook wel meer verandering in komen.

Is momenteel het probleem...
Mogelijks gaan de interessante panden met een F EPC in de nabije toekomst wel iets interessanter worden.

Wat ook lastig is is dat onze Belgische 'SOD' markt voornamelijk geprofessionaliseerd is op nieuwbouw. Daar zal nu ook wel meer verandering in komen.

In mijn geval was het enorm close hoor. Maar de woning die ik gekocht had was gewoon los 50 - 100k goedkoper als al de andere SOD woningen die op die locatie te koop waren.

Toen ik mijn berekening maakte, had ik zonder mijn eigen handen uit de mouwen te steken, in vergelijking met die vermelde woningen en de gekende prijzen voor een deftige woning en volledig naar nieuwbouw aan te passen break even tot voordeliger gezeten. En dat was ZONDER rekening te houden met de subsidies die ik zou kunnen krijgen en zeer voorzichtig te zijn met de ramingen.

Maar dan moest ik tussen de 210 - 240k neerleggen voor een oude woning. Er waren ook opties van 150 - 170k... maar daar was de structuur gewoon brol dat je de ruwbouw eigenlijk volledig opnieuw moest opbouwen. En dan was het gewoon te duur ivgl met een ruwbouw want je betaalt dan eigenlijk dat bedrag voor de bouwgrond + nog eens extra om het af te breken.
Daarom dat ik ook duidelijk sprak over woningen met potentie.

Die woningen zijn meestal de woningen van rond 1960 - 1980. Vroeger is het meestal (maar niet altijd) brol met houten vloeren en vermolmde plafonds en daken... dat het de moeite niet waard is. Al is dat geen garantie.

Woningen van 1990 - 2010 zijn meestal duur geprijsd en betaal je voor de verfraaiingswerken die men in het verleden nog gedaan heeft.

En eigenlijk zijn die woningen er wel, aangezien de meesten tegenwoordig moeite hebben als het niet pico bello is of volledig hun goesting om daar doorheen te kunnen kijken.

Ik zou het zelf nooit meer doen, bouwen.
Hier 1k extra, daar 2k,...

“Recente” nieuwbouw kopen zou ik nu doen.
Verbouwen of nieuwbouw zou bij mij het geval zijn op voorwaarde dat een toekomstige vriendin echt zegt van ik wil een huis van ons beide (en zij kan er aan bijbetalen natuurlijk...). Aangezien het niet echt presseert daar ik niet huur.

Al zal ik een recente nieuwbouw aankopen nu ook niet uitsluiten. Het zal allemaal afhangen van de locatie (en mijn beschikbaar budget natuurlijk).
Maar ik ga echt mijn kot niet verkopen om daarmee het budget te verhogen...

Er zijn best wel wat pre 1960 huizen met potentieel. Maar je moet dan wel wat extra zaken doen zoals potten&balken, heel het huis doorzagen en waterkering steken,...

Meestal hebben die een pak meer karakter m.i. dan 60-80.
Niet vergeten 60-80 huizen zijn toptijd van asbest.

Ik zou als ik zou veralgemenen, proberen pre 60 of post 2010 gaan.

Er zijn best wel wat pre 1960 huizen met potentieel. Maar je moet dan wel wat extra zaken doen zoals potten&balken, heel het huis doorzagen en waterkering steken,...
Ja, dus de structuur moet dus deftig aangepakt worden ;) om dat recht te trekken. En ik had gezegd, uitzonderingen daargelaten ;p.

Meestal hebben die een pak meer karakter m.i. dan 60-80.
Mja, ik bekeek het vanuit het standpunt meest efficiënt. Wanneer je karakter etc erin wilt betrekken dan gaat het u ook een centje kosten om dat karakter te behouden en daaromheen te renoveren.

Niet vergeten 60-80 huizen zijn toptijd van asbest.
Ja, maar als je toch de intentie hebt om tot op het bot te strippen, dan vormt dat niet noodzakelijk een probleem.

Ik zou als ik zou veralgemenen, proberen pre 60 of post 2010 gaan.
Goed dat we niet naar hetzelfde kijken ;p.

Ik zou het asbest strippen wel niet onderschatten in prijs of risico. Dan heb ik het wel niet over de typische Eternit plaat, die zijn relatief veilig te verwijderen.

En voor ieder pand een koper.
Ik zoek altijd graag zaken uit die niemand moet hebben :') .(de vriendin buiten beschouwing) Daar zijn de gouden kansjes m.i.

Denk dat het ook veel afhangt in welke streek.

Ik weet perfect hoeveel ik voor mijn nieuwbouw betaald heb en voor hoeveel ik het 2 jaar later verkocht heb. Ik ben oprecht verschoten hoeveel mensen voor een woning willen geven. Het was ook niet die ene zot want het was een stormloop dat weekend.

Is ook de reden waarom wij nu opnieuw gaan bouwen, omdat het de goedkoopste is om een woning te hebben waar wij op naar zoek zijn. Ze vragen hier in de streek teveel voor woningen. Zeker als je dan nog de meerprijs in rekening brengt om het naar u goesting te krijgen.
Wil daarom niet zeggen dat het in elk scenario goedkoper is.

Denk dat het ook veel afhangt in welke streek.

Ik weet perfect hoeveel ik voor mijn nieuwbouw betaald heb en voor hoeveel ik het 2 jaar later verkocht heb. Ik ben oprecht verschoten hoeveel mensen voor een woning willen geven. Het was ook niet die ene zot want het was een stormloop dat weekend.

Is ook de reden waarom wij nu opnieuw gaan bouwen, omdat het de goedkoopste is om een woning te hebben waar wij op naar zoek zijn. Ze vragen hier in de streek teveel voor woningen. Zeker als je dan nog de meerprijs in rekening brengt om het naar u goesting te krijgen.

Wil daarom niet zeggen dat het in elk scenario goedkoper is. Er is geen “het een is beter als het ander”.

Laatst bewerkt:
Het is ook maar wat je kan en wil. Ik heb 2 huizen gebouwd met mijn vader en broer (ondanks dat we alledrie 2 linkerhanden hebben)... en ik wil dat nooit meer doen.
En dus heb ik nu een huis gezocht dat (95%) af is.

Het is ook maar wat je kan en wil. Ik heb 2 huizen gebouwd met mijn vader en broer (ondanks dat we alledrie 2 linkerhanden hebben)... en ik wil dat nooit meer doen.
En dus heb ik nu een huis gezocht dat (95%) af is.
Als ik een recente nieuwbouwwoning vergelijk met zelf een nieuwbouw woning te plaatsen. Vergelijk ik natuurlijk ook wel dat je bij uw eigen nieuwbouwwoning niks zelf moet doen. Buiten kiezen tussen materialen en offertes.

Als je zelf bouwt en veel meehelpt, is het uiteraard niet moeilijk om het een stuk goedkoper te doen. Maar dan ben je appelen met peren aan het vergelijken.:)

De mensen die mijn huis hebben gekocht zijn ook mensen die geen kennis hebben en ook niet bereid zijn om wat kennis op te doen. Daar is niks mis mee. Die hebben nu wel een huis waar ze ineens in kunnen. Als je dan een huis vind dat volledig u goesting is, is dat leuk.
Maar daar betalen ze dan ook voor.

Stel nu hypothetisch dat ik deze woning wil gaan kopen, volledig strippen en alles volledig in orde wil met deftige materialen. Wat voor budget moet ik rekenen, hoe leg je dit voor aan de bank, aannemer vinden, wat voor termijn moet je hiervoor voorzien etc.

Terug
Bovenaan