Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Wat zouden jullie doen als je de keuze hebt tussen vaste rentevoet van 1.34% of variabele 10/5/5 van 1.06%.
Ik lees voortdurend dat de rente nu historisch laag staat en het niet slim is om voor een variabele rentevoet te gaan.

Als ik beide formules vergelijk moet ik met de variabele in het slechtste geval €59.592,97 aan intresten betalen. Voor de vaste komt dit neer op
€54.637,88. Is die €5000 het waard om het risico te nemen om voor de variabele te gaan?
Wij hebben voor dezelfde keuze gestaan (met 1.17 variabel 10/5/5 vs 1.55 vast).
Ik heb voor beide gevallen uitgerekend wat we zouden betalen in the end (variabele in het slechtste geval met een verdubbeling na 10 jaar).

Dan heb ik het verschil in maandelijkse aflossing die eerste tien jaar berekend tov de vaste. Als je dit spaart, en in het slechtste geval van een verdubbeling na die tien jaar, gebruikt om dat stukje vervroegd af te lossen, kom je (incl 3 maanden rente boete op dat bedrag, een schamele 50 euro) op hetzelfde resultaat uit als de vaste rente voor heel de looptijd.
Bij de variabele heb je dus 10 jaar lang maandelijks minder grote bedragen moeten leggen, en heb je meer cash klaarstaan in case of emergency en indien die mysterieuze rente toch niet verdubbeld is.
Merk ook op dat jou situatie in 10 jaar grondig kan veranderen (in positieve en negatieve zin), maar ik ging er toendertijd vanuit dat de inflatie (en opslag) de leningsdruk wel de kop ging indrukken.

Tof initiatief!

Ik vind het wel raar dat je zomaar aanneemt dat de verhoging van de registratierechten voor tweede woonst "slecht nieuws" zou zijn voor huurders.
Uit internationale cijfers blijkt dat transactietaksen (of belastingen in zijn geheel) geen invloed hebben op de huurprijs.

De huurprijs op de markt wordt bepaald door wat de vraagzijde van de markt kan betalen.
Als het gemiddeld inkomen van de huurderspopulatie bv. daalt, dan zal het rendement van de verhuurder gewoon dalen.
Indien er te weinig aanbod is van huurhuizen, zullen de prijzen stijgen.
En dit allemaal onafhankelijk van verhuurbelastingen of transactiekosten.

Er is trouwens ook een tweede manier waarop huurrendement gelijk kan blijven bij stijgende belastingen: dalende koopprijzen ;-)
Thanks, ja het zijn maar mijn persoonlijke gedachten. Als ik meer moet betalen voor een pand in aankoop dat ik ga verhuren ga ik die meerprijs gewoon door rekenen aan de huurder. But time will tell :)

Welke bank raden jullie aan om een lening aan te gaan?
Ik zou het liefst alle banken af gaan, maar zoveel tijd heb ik jammer genoeg niet.
Voorlopig zijn wij (mijn vriendin en ik) al naar ING geweest en ook naar beobank (wou ook eens zien wat een kleinere bank te bieden had).
ING op 20 jaar konden we lenen aan 0,98% maar we wilden liefst op 25 jaar afbetalen, dan wordt het 1,34%.
Zelf zitten we bij KBC en willen liefst ook bij KBC blijven dus daar gaan we als laatste langs.

Ik zou het liefst alle banken af gaan, maar zoveel tijd heb ik jammer genoeg niet.
Voorlopig zijn wij (mijn vriendin en ik) al naar ING geweest en ook naar beobank (wou ook eens zien wat een kleinere bank te bieden had).
ING op 20 jaar konden we lenen aan 0,98% maar we wilden liefst op 25 jaar afbetalen, dan wordt het 1,34%.
Zelf zitten we bij KBC en willen liefst ook bij KBC blijven dus daar gaan we als laatste langs.
Als alles bij kbc zit zou ik al vlugger naar de huisbank gaan en dan nog eens horen bij een paar andere.

Dat kan daarna nog steeds hoor. Die zeggen soms ook letterlijk dat ze pas lager gaan als ge een beter voorstel van een andere bank hebt.
Heeft KBC ook geen online tool voor leningen te berekenen?
Doe ook zeker al eens de simulaties op Keytrade en Hello! Als je een simpel dossier hebt heb je niet echt een fysiek kantoor nodig.
Ikzelf heb mijn lening via Keytrade en had niet eens als voorwaarde dat mijn loon daar gestort moest worden, dus ben bij huisbank kunnen blijven. Verder ook geen dossierkosten en kon kiezen waar ik mijn schuldsaldoverzekering nam (=helft goedkoper dus).

Hier grote voorstander van Argenta. Wij hebben bij Argenta 0,96% vast gekregen (20 jaar, 63% quotiteit).
Vriend zijn homebank was ook KBC, die doen online 1 voorstel te nemen of te laten.

Ons krediet moest echter wel vorige week gefinaliseerd worden of de rente steeg naar 1,16%.

Ga eens met een paar banken praten. Sowieso is voor iedereen de ervaring bij elke bank vaak anders. Veel hangt namelijk af van het betrokken kantoor (en je eigen profiel natuurlijk).

Zo heb ik bv. met Argenta mindere ervaringen: die vertelden dat ze mij als zelfstandige/vrij beroeper eigenlijk niet zo graag zagen komen (terwijl alle andere banken blijkbaar niet liever hebben).

Via KBC kan je inderdaad online een voorstel bekomen (of beter gezegd: alleen online). Dus ik zou dit sowieso al eens doen. Vaak zijn die rentevoeten meteen vrij scherp. Via de telefoon kan daar echter naargelang het geval wel nog wat over onderhandeld worden.

Ga eens met een paar banken praten. Sowieso is voor iedereen de ervaring bij elke bank vaak anders. Veel hangt namelijk af van het betrokken kantoor (en je eigen profiel natuurlijk).

Zo heb ik bv. met Argenta mindere ervaringen: die vertelden dat ze mij als zelfstandige/vrij beroeper eigenlijk niet zo graag zagen komen (terwijl alle andere banken blijkbaar niet liever hebben).

Via KBC kan je inderdaad online een voorstel bekomen (of beter gezegd: alleen online). Dus ik zou dit sowieso al eens doen. Vaak zijn die rentevoeten meteen vrij scherp. Via de telefoon kan daar echter naargelang het geval wel nog wat over onderhandeld worden.
Ik ben evenzeer zelfstandige, maar heel het financieel gebeuren van mijn zaak zit bij Argenta.
Ik heb gewoon een tussentijdse balans en mijn financieel plan moeten aanleveren. Mijn financieel plan moest geen nieuw bijgewerkt plan zijn, zo weinig mogelijk moeite insteken zei de bankier, is maar een formaliteit, heb het plan van mijn oprichting ingestuurd.

Hi, weer een tijdje geleden. Uiteindelijk zijn we terug dichter bij ons huidige regio aan het kijken.

Zaterdag ga ik deze bezoeken

Zien jullie enige red flags? Ik verwacht als ik hier op een bod wil gaan doen, wellicht een stukje boven de vraagprijs ga moeten gaan (onder gesloten enveloppe). Hoe pakken jullie dat aan? Thanks.

Ik ben evenzeer zelfstandige, maar heel het financieel gebeuren van mijn zaak zit bij Argenta.
Ik heb gewoon een tussentijdse balans en mijn financieel plan moeten aanleveren. Mijn financieel plan moest geen nieuw bijgewerkt plan zijn, zo weinig mogelijk moeite insteken zei de bankier, is maar een formaliteit, heb het plan van mijn oprichting ingestuurd.

Ik zeg maar wat mijn ervaring was hé (om aan te tonen dat iedereen over elke bank wel een ander verhaal heeft).

Hi, weer een tijdje geleden. Uiteindelijk zijn we terug dichter bij ons huidige regio aan het kijken.

Zien jullie enige red flags? Ik verwacht als ik hier op een bod wil gaan doen, wellicht een stukje boven de vraagprijs ga moeten gaan (onder gesloten enveloppe). Hoe pakken jullie dat aan? Thanks.
Ziet er heel netjes uit! Mooie prijs-kwaliteitverhouding.
Wel benieuwd hoe het met de dakisolatie zit, maar het EPC kan je vooraf opvragen bij de makelaar aangezien het al gekend is.
Dak ziet er van buiten niet gedaan uit, maar van binnen wel, dat vind ik wat raar.

Vraag ook eens in het zonnepanelen topic hoe dat zit met zoveel panelen icm digitale meters.

Die zwarte platen op de voorgevel ziet er ook een beetje .. ghetto fix uit met die super zichtbare schroeven en 3 panelen. Dat had iets properder gekund naar mijn inziens. Voor de rest lijkt me dat wel ok, ik ken de streekprijzen niet natuurlijk.

Ter info: bij ons was de vraagprijs 289000 euro. We hebben uiteindelijk 335500 geboden en dat was nét 500 euro meer dan de 2e bieder.

Hoe wij geredeneerd hebben: voor ons was de woning zeker een stuk meer waard dan die 289k. We gingen er vanuit dat iedereen zeker 10% extra ging bieden, omdat het een vanaf-prijs was (eronder gingen we toch nooit kans maken). Dan keken we wat het voor ons waard was zonder enige twijfel (beetje een minimumprijs die we in gedachten hadden). Dat was bij ons 330-335. Dan gewoon gedacht: een rond getal, dat zullen er veel doen, dus hebben we geland op 335.500

Ter info: bij ons was de vraagprijs 289000 euro. We hebben uiteindelijk 335500 geboden en dat was nét 500 euro meer dan de 2e bieder.

Hoe wij geredeneerd hebben: voor ons was de woning zeker een stuk meer waard dan die 289k. We gingen er vanuit dat iedereen zeker 10% extra ging bieden, omdat het een vanaf-prijs was (eronder gingen we toch nooit kans maken). Dan keken we wat het voor ons waard was zonder enige twijfel (beetje een minimumprijs die we in gedachten hadden). Dat was bij ons 330-335. Dan gewoon gedacht: een rond getal, dat zullen er veel doen, dus hebben we geland op 335.500
Vanafprijzen lijken me inderdaad nog moeilijker om in te schatten

Moest je toch terug in de regio zoeken mag je hier ook altijd eens komen kijken hoor. Mijn huis komt op de markt, heb nog geen advertentie geopend, noch foto's gemaakt. Hieronder een eerste beeld (het huis in het midden centraal met groene deur, intussen is natuurlijk wel al volledig de voortuin/oprit aangelegd).

https://www.bing.com/images/search?...366756B&selectedIndex=0&ajaxhist=0&ajaxserp=0

Terug
Bovenaan