rubenvb
Well-known member
Wij hebben voor dezelfde keuze gestaan (met 1.17 variabel 10/5/5 vs 1.55 vast).Wat zouden jullie doen als je de keuze hebt tussen vaste rentevoet van 1.34% of variabele 10/5/5 van 1.06%.
Ik lees voortdurend dat de rente nu historisch laag staat en het niet slim is om voor een variabele rentevoet te gaan.
Als ik beide formules vergelijk moet ik met de variabele in het slechtste geval €59.592,97 aan intresten betalen. Voor de vaste komt dit neer op
€54.637,88. Is die €5000 het waard om het risico te nemen om voor de variabele te gaan?
Ik heb voor beide gevallen uitgerekend wat we zouden betalen in the end (variabele in het slechtste geval met een verdubbeling na 10 jaar).
Dan heb ik het verschil in maandelijkse aflossing die eerste tien jaar berekend tov de vaste. Als je dit spaart, en in het slechtste geval van een verdubbeling na die tien jaar, gebruikt om dat stukje vervroegd af te lossen, kom je (incl 3 maanden rente boete op dat bedrag, een schamele 50 euro) op hetzelfde resultaat uit als de vaste rente voor heel de looptijd.
Bij de variabele heb je dus 10 jaar lang maandelijks minder grote bedragen moeten leggen, en heb je meer cash klaarstaan in case of emergency en indien die mysterieuze rente toch niet verdubbeld is.
Merk ook op dat jou situatie in 10 jaar grondig kan veranderen (in positieve en negatieve zin), maar ik ging er toendertijd vanuit dat de inflatie (en opslag) de leningsdruk wel de kop ging indrukken.

?