Spaargids heeft daar een tooltje voor om een idee te krijgen:Iemand ervaring met bestaande hypothecaire leningen over te dragen naar een nieuwe bank?
Situatie: mijn vriendin en ik hebben elk afzonderlijk een hypothecaire lening lopen op onze 1e woonst. We hebben een 2e woning gekocht waar we samen in willen wonen en afbetalen. KBC geeft ons by far het scherpste tarief, maar onze bestaande hypothecaire leningen zitten bij een andere bank. Blijkbaar zouden er tal van kosten (incl notariskosten) bij komen kijken om een lening over te dragen. Vroeg mij af of dit het sop de kolen waard is. Bij BNP Paribas hebben we 1.34% vast op bedrag van €320K, KBC zou 1.17% kunnen aanbieden.
Herfinanciering hypothecaire lening - Gratis simulatie - Spaargids.be
Wilt u een herfinanciering van uw hypothecaire lening? Ontdek via een simulatie of u er voordeel uithaalt.
In het kort ga je dus je bestaande krediet(en) bij de ene partij sluiten en een nieuw krediet openen bij een andere partij. Hiervoor moet je dus terug via de notaris, dit noemt m'n herfinanciering.
Default zijn die inschrijvingen van het krediet ook 30 jaar. Leuk als je later nogmaals geld wilt lenen bij dezelfde partij , natuurlijk aan nieuwe voorwaarden, voor een nieuwe keuken of zwembad. Minder leuk als je je krediet moet laten schrappen omdat het een 'hypothecair' krediet is en daar een kost aan zit.
Je moet ook je schuldsaldoverzekering terug regelen, hier kan je wel wat kosten recupereren. Miss kan je dat ook (deels) overzetten maar dat weet ik niet.
Let ook even op de details van de woonbonus als je die in het verleden had.
Laatst bewerkt: