Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Iemand ervaring met bestaande hypothecaire leningen over te dragen naar een nieuwe bank?

Situatie: mijn vriendin en ik hebben elk afzonderlijk een hypothecaire lening lopen op onze 1e woonst. We hebben een 2e woning gekocht waar we samen in willen wonen en afbetalen. KBC geeft ons by far het scherpste tarief, maar onze bestaande hypothecaire leningen zitten bij een andere bank. Blijkbaar zouden er tal van kosten (incl notariskosten) bij komen kijken om een lening over te dragen. Vroeg mij af of dit het sop de kolen waard is. Bij BNP Paribas hebben we 1.34% vast op bedrag van €320K, KBC zou 1.17% kunnen aanbieden.
Spaargids heeft daar een tooltje voor om een idee te krijgen:

In het kort ga je dus je bestaande krediet(en) bij de ene partij sluiten en een nieuw krediet openen bij een andere partij. Hiervoor moet je dus terug via de notaris, dit noemt m'n herfinanciering.

Default zijn die inschrijvingen van het krediet ook 30 jaar. Leuk als je later nogmaals geld wilt lenen bij dezelfde partij , natuurlijk aan nieuwe voorwaarden, voor een nieuwe keuken of zwembad. Minder leuk als je je krediet moet laten schrappen omdat het een 'hypothecair' krediet is en daar een kost aan zit.

Je moet ook je schuldsaldoverzekering terug regelen, hier kan je wel wat kosten recupereren. Miss kan je dat ook (deels) overzetten maar dat weet ik niet.

Let ook even op de details van de woonbonus als je die in het verleden had.

Laatst bewerkt:
Spaargids heeft daar een tooltje voor om een idee te krijgen:

In het kort ga je dus je bestaande krediet(en) bij de ene partij sluiten en een nieuw krediet openen bij een andere partij. Hiervoor moet je dus terug via de notaris, dit noemt m'n herfinanciering.

Default zijn die inschrijvingen van het krediet ook 30 jaar. Leuk als je later nogmaals geld wilt lenen bij dezelfde partij , natuurlijk aan nieuwe voorwaarden, voor een nieuwe keuken of zwembad. Minder leuk als je je krediet moet laten schrappen omdat het een 'hypothecair' krediet is en daar een kost aan zit.

Je moet ook je schuldsaldoverzekering terug regelen, hier kan je wel wat kosten recupereren. Miss kan je dat ook (deels) overzetten maar dat weet ik niet.

Let ook even op de details van de woonbonus als je die in het verleden had.
Aanvulling: woonbonus verlies je niet bij een herfinanciering, zelfs bij een andere bank.

Ik lees overal dat je woonbonus behoudt, ook bij herfinanciering naar andere bank of pandwissel...

... en in elk artikel zegt men "of". Maar ik gok dat je het evengoed behoudt als je tegelijk een pandwissel EN herfinanciering bij andere bank doet?

Je kan dat behouden maar wel voor maximum de duurtijd die je al had. Ik geef het maar aan omdat dat bij mij invloed zou hebben op de duurtijd van mijn nieuwe lening.

Maar hoe dat werkt van 2 afzonderlijke kredieten (en kredietnemers) naar 1 krediet weet ik niet. Waarschijnlijk elk hun eigen voordeel naar hun oorspronkelijke lening.

Ons plan is om beide onze 1e woning op Airbnb aan te bieden. Helaas houden banken geen rekening met Airbnb opbrengsten waardoor we een minder interessante rentevoet bekomen bij deze nieuwe lening. Indien we zouden werken met een vast verhuurcontract, kunnen deze opbrengsten wel ingebracht kunnen worden. Het ridicule is dat via Airbnb bijna 2x zoveel opbrengst als via traditionale, vaste verhuur.

Ok, maar dat is wel een mooi huis in een goede regio. Dat van die eerdere link voor 400k trok op niets en die regio is nog eens slechter.
Over smaken valt de discussiëren, maar voor mij is dat een oud huis dat aan een serieuze renovatie toe is.
Specifiek omdat ik de regio ken: dit huis ligt naast de inrit van een middelbareschool, openbare parking, tennisclub en openbare sporthal (allemaal op één terrein).
De prijsverschillen tussen regio’s is iets wat me elke keer verbaast, ook al snap ik de redenen. Wat hier een oud huis is daarmee koop je 100km verder een open bebouwing van 5 jaar terug.

De prijsverschillen tussen regio’s is iets wat me elke keer verbaast, ook al snap ik de redenen. Wat hier een oud huis is daarmee koop je 100km verder een open bebouwing van 5 jaar terug.
Helemaal akkoord, mocht ik vandaag een huis kopen zou ik verder weg gaan wonen (ik woon nu in Leuven en hier krijg je momenteel bijzonder weinig terug voor je geld). België is ook relatief klein, een half uur langer rijden met de auto zou mij niet storen als ik daarmee een groter alleenstaand huis kan kopen.

Ons plan is om beide onze 1e woning op Airbnb aan te bieden. Helaas houden banken geen rekening met Airbnb opbrengsten waardoor we een minder interessante rentevoet bekomen bij deze nieuwe lening. Indien we zouden werken met een vast verhuurcontract, kunnen deze opbrengsten wel ingebracht kunnen worden. Het ridicule is dat via Airbnb bijna 2x zoveel opbrengst als via traditionale, vaste verhuur.
Da's niet ridicuul. De bank is niet geïnteresseerd in de verhuurprijs als alles goed draait. Als alles goed draait, weten ze wel dat die lening afgelost zal geraken.

De vraag is wat het opbrengt als het slecht gaat en bvb het toerisme in elkaar zakt (Corona?) of de overheid maatregelen neemt tegen overmatig airbnb verhuur (bvb de aangekondigde btw-verplichting voor dergelijke verhuur(indien met service)

Het AirBNB ding van mijn schoonbroer staat ondertussen al bijna anderhalf jaar leeg. En de lening tikt maar verder...

"2x zoveel opbrengt" is ook relatief. Je gaat mij niet wijsmaken dat je na de 100e bezoeker het niet wat beu raakt van de zoveelste kuissessie te doen of weer eens een party ganger zijn kak/kots/pis weet ik veel waar op te ruimen.

Als extra inkomst is het leuk, maar als permanente inkomstenstroom lijkt het me wel arbeiten...

Jullie zitten allemaal met lage rentes , maar ik ben voor sociale lening geweest hypostart en die mens klapte van
2% op 25j Lening 250000€

Jullie zitten allemaal met lage rentes , maar ik ben voor sociale lening geweest hypostart en die mens klapte van
2% op 25j Lening 250000€
Sociale lening is nu goed voor mensen die bij een gewone bank geen lening kunnen vastkrijgen.

Kun je dat wel, dan ga je normaliter een beter tarief krijgen dan hetgeen dat de sociale lening u kan aanbieden. Vroeger was dat helemaal omgekeerd,

Heeft hier iemand enige input over? Ik heb het sowieso ook al aan mijn notaris gevraagd.

Ik heb een aankoop/verkoop belofte voor zowel de verkoop van mijn huidig huis, als aankoop van mijn nieuw huis. In beide documenten staat dat we de akte moeten verlijden in dezelfde 2-maand periode. Uiteraard wil ik de verkoop van mijn huis doen voor de aankoop (cfr. overbruggingskredieten en registratierechten).

De verkoper doet nu echter moeilijk, en drijft naar 1 specifieke week (die eigenlijk voor niemand anders kan). Wat zijn eigenlijk mijn rechten/plichten t.o.v. een exacte datum? Enige tips om dit gestroomlijnd te krijgen?

Terug
Bovenaan