Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Maar dan is het geen bouwgrond ;)

En geld dat als je verkaveld? Want imo is dat al geen sloop en wederopbouw meer
Toch wel bouwgrond, men maakte Ook t.a.v. verkavelingsprojecten wordt voorzien in enige soepelheid. Indien nieuwe percelen worden gecreëerd binnen een oud perceel waarop een gebouw stond dat werd afgebroken, kunnen alle wooneenheden aan 6% btw worden verkocht, ongeacht het gegeven dat de nieuwe wooneenheden zouden worden gecreëerd op nieuwe percelen waarop het oude gebouw initieel niet stond. Het 6% btw-tarief wordt aanvaard omdat de woningen in dat geval deel uitmaken van het oude bebouwde perceel (zie FAQ H.2).

De 6% regeling bij heropbouw is ook iets dat in de meeste gevallen geen oplossing is.
Bij een constructiewaarde van 270k is er een verschil van ongeveer 40k. Dat wil zeggen dat uw grond (+afbraak woning) maximaal 40k duurder mag zijn dan enkel en alleen de grondwaarde. En dan draai je break even.
Mensen verkopen de grond + woning aan een courante prijs aan u, dus je gaat nooit profijt doen. Enkel en alleen projectontwikkelaars die bijvoorbeeld een reeks panden kopen, of een appartementsgebouw kan kopen en slopen zullen hier goed bij varen.

In alle meer bebouwde steden, waar dit effectief een meerwaarde zou zijn, hebben dusdanig hoge woningprijzen dat het slopen + heropbouwen geen zin heeft.

De 6% regeling bij heropbouw is ook iets dat in de meeste gevallen geen oplossing is.
Bij een constructiewaarde van 270k is er een verschil van ongeveer 40k. Dat wil zeggen dat uw grond (+afbraak woning) maximaal 40k duurder mag zijn dan enkel en alleen de grondwaarde. En dan draai je break even.
Mensen verkopen de grond + woning aan een courante prijs aan u, dus je gaat nooit profijt doen. Enkel en alleen projectontwikkelaars die bijvoorbeeld een reeks panden kopen, of een appartementsgebouw kan kopen en slopen zullen hier goed bij varen.

In alle meer bebouwde steden, waar dit effectief een meerwaarde zou zijn, hebben dusdanig hoge woningprijzen dat het slopen + heropbouwen geen zin heeft.
Inderdaad, bij onze nieuwbouw is het nu toevallig wel voordeliger omwille van diverse redenen.

Nu de registratierechten naar 3% dalen, zou men de btw op nieuwbouw (zonder afbraak/heropbouw) eventueel ook kunnen verlagen naar 6%.

Terug actief beginnen zoeken.
Stad gaat hier een volledig nieuwe woonwijk aanleggen, maar voorziet weer niets van parking, en de plannen zijn ook wel bedenkelijk (4 torens van 6 verdiepingen neerpoten in een wei :wtf:, waarvoor ook nog eens wat mensen onteigend zullen worden).
Komende 10-15jaar zal het aan de overkant van het straat dus een werf worden.

Maarjah er is "veel vraag" naar, en het past binnen de toekomtvisie die natuur en leefwereld moeten verbinden (waardoor er 500 woningen bijkomen ten koste van open velden lol)

Een neef van mij heeft nu een appartement. Ze hebben 2 weken geleden een (veel duurder) huis gekocht waar ze naar gaan verhuizen. De akte zal dus pas volgend jaar zijn.
Maar ik vermoed dat de verkoop van hun appartement pas na de aankoop van de woning zal gebeuren. Nu vraag ik mij wel af hoe dat dan gaat verlopen... Moeten ze dan 12% betalen op hun woning, omdat het tijdelijk een 2e woning is?

Terug actief beginnen zoeken.
Stad gaat hier een volledig nieuwe woonwijk aanleggen, maar voorziet weer niets van parking, en de plannen zijn ook wel bedenkelijk (4 torens van 6 verdiepingen neerpoten in een wei :wtf:, waarvoor ook nog eens wat mensen onteigend zullen worden).
Komende 10-15jaar zal het aan de overkant van het straat dus een werf worden.

Maarjah er is "veel vraag" naar, en het past binnen de toekomtvisie die natuur en leefwereld moeten verbinden (waardoor er 500 woningen bijkomen ten koste van open velden lol)

lijkt me toch beter dan 500 woningen ergens te velde in lintbebouwing ...

Een neef van mij heeft nu een appartement. Ze hebben 2 weken geleden een (veel duurder) huis gekocht waar ze naar gaan verhuizen. De akte zal dus pas volgend jaar zijn.
Maar ik vermoed dat de verkoop van hun appartement pas na de aankoop van de woning zal gebeuren. Nu vraag ik mij wel af hoe dat dan gaat verlopen... Moeten ze dan 12% betalen op hun woning, omdat het tijdelijk een 2e woning is?
Staat uitgelegd in artikel van de Tijd.
Aan het lagere tarief voor de gezinswoning zijn altijd al voorwaarden gekoppeld geweest. De grootste valkuil is dat u geen volle eigenaar mag zijn van een andere woning of bouwgrond. 'Hebt u ander vastgoed, dan krijgt u het gunsttarief als het andere vastgoed binnen het jaar verkocht is', zegt Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele (N-VA).

ok, maar ik denk niet dat je vaak 3 immomakelaars laat komen en hen allemaal een schattingsverslag laat opmaken :). Dat zijn meestal de bedragen die meegegeven worden bij een bezoek van de makelaar VOOR hij de verkoopopdracht van een woning binnenhaalt. En dan denk ik niet dat het via schatting verloopt.

Verder nooit hoog opgelopen met sectoren waar het not done is om in t-shirt en zonder rolex of vergelijkbaar nep-ding rond te lopen :). Het uiterlijk vertoon doet veel af van de serieux van de sector. Maar dat is volledig persoonlijk, wie graag met enkele honderden euro's rond zijn pols loopt, doet maar :). .

Wat een kortzichtige, bekrompen bullshit. Het feit dat je mensen niet op hun uiterlijk kan beoordelen werkt in twee richtingen hoor.

Overigens zijn de uitgebreid uitgeschreven schattingen niet per se meer waard dan een schatting uit de losse pols van een zeer ervaren makelaar. Ok dat je een paar zaken probeert te objectiveren, maar het belangrijkste element aan vastgoed is nog steeds locatie, locatie en nog eens locatie. En zoiets kun je niet uitschrijven in 5 pagina's. De ervaring van een lokale makelaar kan daar tot op wijkniveau een goede inschatting van maken zonder uitgebreid verslag.

Een woning schatten is toch eigenlijk ook geen rocket science.

Toen ik mijn woning kocht eind 2008, zat daar een verslagje bij door de makelaar. (Na aankoop)

Grondwaarde 200K. (Woning staat op 27are grond). (Bouwgronden in de straat gingen toen exact voor die prijs weg.)
Fermettewoning uit 1974 nieuwbouwwaarde 160K - slijtage , kwam de waarde op 75K voor de woning.

Na afbieden heb ik gekocht voor 275. Dus eigenlijk heb ik voor mijn instapklare woning zelf maar 75K betaald. (Wel jaren 70 bouwnormen maar prima in orde)

Tja, dat is allemaal afhankelijk van de situatie hé. Een huis van 12 in een dozijn, in een populaire prijscategorie in een standaard wijk zal inderdaad niet moeilijk in te schatten zijn. De uitdaging begint bij de speciallekes: iets zeer klein, iets zeer groot, een hoeve, iets heel excentriek aan het huis, een heel speciale (slechte of goede) ligging, enzovoort.

Wat een kortzichtige, bekrompen bullshit. Het feit dat je mensen niet op hun uiterlijk kan beoordelen werkt in twee richtingen hoor.
Let eens op wat ik schrijf: ik loopt niet hoog op met SECTOREN. Ik heb collega's die in maatpak rondlopen en die ik hoog inschat. Net zoals ik mijn baas nog nooit in maatpak zag en ik die evengoed apprecieer. Net zoals die ene die ook hier vandaag (La Roche, 7 graden) me net in korte broek en sandalen begroette).

Het feit dat je mensen niet op hun uiterlijk kan beoordelen werkt idd in twee richtingen, het feit dat sectoren in de praktijk een dresscode hebben is echter maar in 1 richting. Bij ons is er geen verbod om in hemd te komen werken ;)

Let eens op wat ik schrijf: ik loopt niet hoog op met SECTOREN. Ik heb collega's die in maatpak rondlopen en die ik hoog inschat. Net zoals ik mijn baas nog nooit in maatpak zag en ik die evengoed apprecieer. Net zoals die ene die ook hier vandaag (La Roche, 7 graden) me net in korte broek en sandalen begroette).

Het feit dat je mensen niet op hun uiterlijk kan beoordelen werkt idd in twee richtingen, het feit dat sectoren in de praktijk een dresscode hebben is echter maar in 1 richting. Bij ons is er geen verbod om in hemd te komen werken ;)
Wat de één ziet als beleefdheid, professionaliteit en respect (voor de klant), ziet de ander wellicht als hautain. Terwijl je dat laatste louter herkend aan gedragingen en uitspraken, niet aan de kledingstijl.

Wat de één ziet als beleefdheid, professionaliteit en respect (voor de klant), ziet de ander wellicht als hautain. Terwijl je dat laatste louter herkend aan gedragingen en uitspraken, niet aan de kledingstijl.
Kunnen we het er allemaal over eens zijn dat kledingstijl irrelevant is voor het geleverde werk?

Sinds januari 2019 loopt mijn hypothecaire lening die ik afgesloten heb voor 15 jaar. Hierdoor geniet ik dus van de geïntegreerde woonbonus (code 3334). Volgens mijn aangifte levert mij dat jaarlijks een belastingsvoordeel van €2280 op. (In totaal dus €2280 * 15 = €34200). Gezien wij recent een 2e woning gekocht hebben, zouden we beroep kunnen doen op de federale woonbonus. Is die cumuleerbaar met de geïntegreerde woonbonus van code 3334? Ik ben nog steeds aan het twijfelen of ik mijn appartement al dan niet zou verkopen.

Sinds januari 2019 loopt mijn hypothecaire lening die ik afgesloten heb voor 15 jaar. Hierdoor geniet ik dus van de geïntegreerde woonbonus (code 3334). Volgens mijn aangifte levert mij dat jaarlijks een belastingsvoordeel van €2280 op. (In totaal dus €2280 * 15 = €34200). Gezien wij recent een 2e woning gekocht hebben, zouden we beroep kunnen doen op de federale woonbonus. Is die cumuleerbaar met de geïntegreerde woonbonus van code 3334? Ik ben nog steeds aan het twijfelen of ik mijn appartement al dan niet zou verkopen.
2280 euro is het bedrag in de code, het uiteindelijk belastingsvoordeel hierop is 40% (+gemeentebelastingen)
2280,00 * 40% = 912 belastingsvoordeel
Per persoon uiteraard maar dat kan ik niet afleiden uit uw post.

Uw recente 2e woning, appartement, zorgt er niet voor dat uw geintegreede woonbonus zal wegvallen echter het fiscale bedrag zal met 760 verminderd worden omdat je niet langer 1 woning hebt.
2280 - 760 = 1520 * 40% = 608 belastingsvoordeel

Voor uw 2e woning heb je federaal lange termijnsparen en intrestaftrek zijn.
Dit is inderdaad, vandaag nog :) , cumuleerbaar met de geintegreerde woonbonus.

2280 euro is het bedrag in de code, het uiteindelijk belastingsvoordeel hierop is 40% (+gemeentebelastingen)
2280,00 * 40% = 912 belastingsvoordeel
Per persoon uiteraard maar dat kan ik niet afleiden uit uw post.

Uw recente 2e woning, appartement, zorgt er niet voor dat uw geintegreede woonbonus zal wegvallen echter het fiscale bedrag zal met 760 verminderd worden omdat je niet langer 1 woning hebt.
2280 - 760 = 1520 * 40% = 608 belastingsvoordeel

Voor uw 2e woning heb je federaal lange termijnsparen en intrestaftrek zijn.
Dit is inderdaad, vandaag nog :) , cumuleerbaar met de geintegreerde woonbonus.
Hoe zit dat met de registratierechten als je een huis koopt als koppel vanaf 2022? Stel ik verkoop mijn appartement en mijn vriendin behoudt haar 1e huis. Voor ons nieuwe huis is dit dan mijn enige woning terwijl dit voor mijn vriendin haar 2e woonst is. Moeten we dan 3% registratierechten betalen of 12%? Voor mij is dit mijn enige huis terwijl dit voor mijn vriendin dan haar 2e woning zou zijn.

PS: we zijn niet getrouwd.

Ik vermoed dat ge toch wettelijk samenwonend gaat moeten zijn om een huis te kopen ; ik moest dat toch met mijn ex.
dan lijkt mij dat "het gezin" al een woning heeft en dat dat gewoon telt als 2e woning?

Edit: hieronder blijkt dat je dat toch complexer kan aanpakken..

Laatst bewerkt:
Hoe zit dat met de registratierechten als je een huis koopt als koppel vanaf 2022? Stel ik verkoop mijn appartement en mijn vriendin behoudt haar 1e huis. Voor ons nieuwe huis is dit dan mijn enige woning terwijl dit voor mijn vriendin haar 2e woonst is. Moeten we dan 3% registratierechten betalen of 12%? Voor mij is dit mijn enige huis terwijl dit voor mijn vriendin dan haar 2e woning zou zijn.

PS: we zijn niet getrouwd.
Verdeling van registratierechten zal dan gebeuren voor elk apart. Jij betaalt 3% op jouw deel (stel 50%), zij betaalt 12% op haar deel (andere 50%). Wel kan je ook meeneembaarheid van registratierecht toepassen in jouw geval, dus afhankelijk hoe veel dat is, zou je nog kunnen opteren om andere verhouding toe te passen (vb. jij koopt 60% en zij 40%). Zijn wel een aantal regels aan verbonden, dus best ook eens kijken of je hieraan voldoet. Indien je in een ongelijke verhouding zou kopen, dan moet je ook al gaan kijken naar een eerlijke verdeling vwb inkomen, eigen inbreng, andere kosten, etc.

Terug
Bovenaan