Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Momenteel woon ik bij mijn vriendin in een huis dat ze een dik jaar geleden heeft gekocht.
Niettegenstaande dat ze dit relatief goedkoop heeft kunnen kopen, heeft dit huis toch een aantal mankementen.
Het grootste probleem is een lek in de badkamerverluchting, als het goed regent (zoals vandaag) regent het via hier binnen.
Als het echt stormt, vormt er zich een ander lek op de bovenste verdieping, dit komt gelukkig niet vaak voor.

Ik vroeg mij af of dit niet gecategoriseerd kan worden als "verborgen gebrek" en de herstelling hiervan verhaald worden op de verkoper? Volgens Google zou dit moeten lukken, echter is het mij niet duidelijk hoe lang die periode geldig blijft na aankoop van de woning?

Zot zijn doet geen zeer hé.
Het feit dat dit gezien wordt als 'zot' toont gewoon aan dat de huisprijzen in België nog relatief laag zijn, er is dus waarschijnlijk nog veel rek op.

Het feit dat dit gezien wordt als 'zot' toont gewoon aan dat de huisprijzen in België nog relatief laag zijn, er is dus waarschijnlijk nog veel rek op.
Klopt zeker dat onze vastgoedprijzen in steden nog meevallen internationaal gezien (Brussel is als hoofdstad goedkoop). Moet ook wel gewoon zijn door onze kleinschaligheid, hier kan je buiten de stad wonen en er toch dagelijk gaan werken.

Maar ik moet zeggen dat ik die prijs nu ook wel hoog vind voor Hasselt, godbetert :unsure:

Klopt zeker dat onze vastgoedprijzen in steden nog meevallen internationaal gezien (Brussel is als hoofdstad goedkoop). Moet ook wel gewoon zijn door onze kleinschaligheid, hier kan je buiten de stad wonen en er toch dagelijk gaan werken.

Maar ik moet zeggen dat ik die prijs nu ook wel hoog vind voor Hasselt, godbetert :unsure:
Ik heb eens gezocht hier voor iets in een gelijkaardige plaats en gelijkaardige spec en dan zit je rap aan 750k

Ik heb eens gezocht hier voor iets in een gelijkaardige plaats en gelijkaardige spec en dan zit je rap aan 750k
Je kunt er enkel iets zinvol over zeggen als je de termijn weet waarop het verkocht is.

Is het op 1 week verkocht, dan is dat gewoon de prijs. Staat het x jaar te koop en geraakt het nog altijd niet verkocht, dan is het een zotte prijs.

Punt is gewoon dat het een slechte prijs/kwaliteit verhouding is als je de rest van het aanbod ziet.

Mja maar wat je overhoudt om aan een huis te spenderen + wat je 'mag' lenen + de hoogte van de leningen maakt het niet zo verschillend.
Ik had onlangs een jobaanbieding voorbij zien komen voor mijn jobniveau (manager corp. finance) in Oslo met een loonindicatie. Loon lag hoger dan hier, maar belasting lag ook torenhoog en de stijging in levenskost in Oslo (huur alleen al) werd toch al zwaar om te coveren.

Ik had onlangs een jobaanbieding voorbij zien komen voor mijn jobniveau (manager corp. finance) in Oslo met een loonindicatie. Loon lag hoger dan hier, maar belasting lag ook torenhoog en de stijging in levenskost in Oslo (huur alleen al) werd toch al zwaar om te coveren.
Ik heb ooit redelijk wat contact gehad met iemand die aan de universiteit in Trondheim werkte, en nu ik erover nadenk zei die ook wat hetzelfde. Had in het VK en Israël gewerkt, en vond dat hij zich in Noorwegen arm voelde in vergelijking, dat hij amper een degelijke wagen kon veroorloven.

Ik heb ooit redelijk wat contact gehad met iemand die aan de universiteit in Trondheim werkte, en nu ik erover nadenk zei die ook wat hetzelfde. Had in het VK en Israël gewerkt, en vond dat hij zich in Noorwegen arm voelde in vergelijking, dat hij amper een degelijke wagen kon veroorloven.
Ik had vorig jaar 2,3 het gemiddelde noorse loon en ik kan me enkel wat hier op het forum 'pauperwagens' genoemd worden veroorloven als ik mezelf niet echt pijn wil doen voor een wagen :p Nieuwbouw is ook absoluut niet mogelijk. Qua wat mogelijk is om te consumeren heeft men het in België heel goed imo. Ook heel veel bescherming van de staat, goedkope leningen met echte vaste rentevoeten, goedkope verzekeringen, etc

Soit, om maar te zeggen dat wat de gemiddelde en daar boven mens zich kan veroorloven in België echt wel niet slecht is. ( ditto in vergelijking met denemarken, zweden en finland voor zover ik daar een zicht op heb)

Voor Hasselt, dat eerste is zelfs maar Sint-Truiden ... :thinking:

Ik vind het een prestatie op zich om het dubbel te vragen van wat een appartement waard is (en zelfs 200k meer dan vergelijkbare luxe nieuwbouwprojecten).

Momenteel woon ik bij mijn vriendin in een huis dat ze een dik jaar geleden heeft gekocht.
Niettegenstaande dat ze dit relatief goedkoop heeft kunnen kopen, heeft dit huis toch een aantal mankementen.
Het grootste probleem is een lek in de badkamerverluchting, als het goed regent (zoals vandaag) regent het via hier binnen.
Als het echt stormt, vormt er zich een ander lek op de bovenste verdieping, dit komt gelukkig niet vaak voor.

Ik vroeg mij af of dit niet gecategoriseerd kan worden als "verborgen gebrek" en de herstelling hiervan verhaald worden op de verkoper? Volgens Google zou dit moeten lukken, echter is het mij niet duidelijk hoe lang die periode geldig blijft na aankoop van de woning?

De kans is klein dat dit als een verborgen gebrek beschouwd zal worden, aangezien het geen ernstig/structureel probleem betreft (neemt niet weg dat het vervelend is natuurlijk).
Je koopt het huis in de staat waarin het zich bevindt, en zo'n zaken vallen doorgaans onder normale slijtage.

Zelfs al was het een verborgen gebrek, moet je kunnen bewijzen dat het gebrek bij de verkoop al bestond en dat de verkoper van kwade wil was door het bewust te verzwijgen.
De gunstige verkoopprijs speelt mogelijk ook in het voordeel van de verkoper.

Ik denk dat je vriendin goedkoper af zal zijn door het probleem te laten herstellen, dan te procederen met een kleine kans op succes.

Kijk eens aan. Verboden vanaf 1 januari 2020. Godverdomme, wéér in 't zak gezet.

Ik overweeg om mijn werk volledig stop te zetten, om full-time bezig te kunnen zijn met het uitmelken van allerlei wetgeving en daarvan te leven. In Vlaanderen kun je maar beter zonder werk vallen. Niet alleen vanwege allerlei royale uitkeringen die niet beperkt worden in de tijd, de sociale tarieven, allerhande kortingen, ... Maar een enorm onderschat voordeel van geen werk te hebben is dat je je full-time kunt bezighouden met het uitzuigen van allerlei wetgeving in uw voordeel. En daar bieden onze overheden met al hun fiscale koterijen en achterpoortjes een godsgeschenk.

Als je nog niet verzuurd was in dit land, dan doen ze alleszins goed hun best om je verzuurd te maken.
Hier daar nog maximaal gebruik van kunnen maken. Lening met woonbonus pre 2014 (dus eerste 10j elk 3040 euro in te brengen, daarna 2280 elk) - dan in 2019 terug herzien en verlengd naar 25j en dus de woonbonus wél nog mee kunnen verlengen.

Dat in combinatie met de belachelijke rentevoeten maakt dat onze lening (232k) ons op het einde van de rit 215k gaat gekost hebben. Compleet absurd 😂

Maar mensen wiens hypotheek tijdelijk nietmeer moesten betalen maken dan wel "winst"?
Want de korf zat waarschijnlijk dit jaar al wel vol, en op het einde gaat die uitgestelde termijn erbij komen waardoor ze een extra jaar voordeel hebben van de woonbonus.
Die bedenking maakte ik mij ook toen.
Het krediet is nu verlengd zonder dat er extra kosten zijn, maar je geniet wel nog van extra woonbonus. Nu goed het voordeel zal maximaal 1216€ per gezin zijn, maar het is toch een mooie cadeau en eveneens het perverse aan het systeem.

Is het zeker dat je, bij een verlening, ook extra woonbonus geniet? Ik heb dit nergens zo gelezen en lees het ook niet in bovenstaand artikel (dat van 2019 dateert, dus voor corona-crisis).

Is het zeker dat je, bij een verlening, ook extra woonbonus geniet? Ik heb dit nergens zo gelezen en lees het ook niet in bovenstaand artikel (dat van 2019 dateert, dus voor corona-crisis).
Hypotheek wordt voor 30 jaar ingeschreven. Je kan dus die 30j niet overschrijden met je woonbonus.

Maar als je dus 25j lening had en na 5j terug herzag naar 25j - dan heb je 5j extra woonbonus.

Zo had ik het van de bankdirecteur begrepen.

Maar dat is nu dus niet meer mogelijk.

Hypotheek wordt voor 30 jaar ingeschreven. Je kan dus die 30j niet overschrijden met je woonbonus.

Maar als je dus 25j lening had en na 5j terug herzag naar 25j - dan heb je 5j extra woonbonus.

Zo had ik het van de bankdirecteur begrepen.

Maar dat is nu dus niet meer mogelijk.

klopt, maar de COVID-verlengingen hebben niet voor dezelfde verlenging gezorgd.

Wij hebben effectief in 2018 een lening van 50k bijgenomen die ons geen euro zal kosten (behalve natuurlijk terugbetaling van kapitaal), ondanks dossierkosten, een relatief duren SSV en dergelijke. Ik denk dat we netto zo'n 1000 euro voordeel deden door die op 20 jaar te laten schrijven. (voordeel is laag doordat we nog een fiscaal voordeel lopen hebben tot en met 2030).

klopt, maar de COVID-verlengingen hebben niet voor dezelfde verlenging gezorgd.

Wij hebben effectief in 2018 een lening van 50k bijgenomen die ons geen euro zal kosten (behalve natuurlijk terugbetaling van kapitaal), ondanks dossierkosten, een relatief duren SSV en dergelijke. Ik denk dat we netto zo'n 1000 euro voordeel deden door die op 20 jaar te laten schrijven. (voordeel is laag doordat we nog een fiscaal voordeel lopen hebben tot en met 2030).
Juist, ik had niet begrepen dat je het over de covid-verlengingen had.

Terug
Bovenaan