Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Lijkt alsof je een... appartement wil?

Denk dat daar wel "koopjes" in te doen zijn.
Hangt er van af hoe serieus de home cinema is. Als dat écht een home cinema is, heb je een kamer nodig zonder ramen, waar je de mogelijkheid hebt om het zo te isoleren dat uw buren niks horen, en ook nog qua formaat groot genoeg moet zijn (+- 3.5m*5m).
Het is heel moeilijk om een huis/appartement te vinden dat dit kan bieden. Wat je eigenlijk zoekt is een bouwgrond voor een heel kleine open bebouwing.

Of eentje waar ge nog een stevig tuinhuis moogt zetten...

Registratie rechten van 1 ste woning gaan naar 3%, voor een 2de woning gaan die naar 12 in plaat van 10%

Even schetsen wat de regering voor mij heeft betekend sinds de aankoop van mijn woning in september 2020:
-Net binnen de woonbonus, maar doordat alle notarissen volgeboekt zijn en het hele verhaal in een normale periode als 2 tot 3 maand kan duren heb ik dus de woonbonus gemist.
-Nog snel zonnepanelen zelf geplaatst, het verhaal hiervan is iedereen wellicht bekend.
-Nu dus de registratie rechten die even halveren..
( Toekomst plan - kopen van een 2de woning, renoveren en verhuren )

In een jaar tijd, heeft de regering aan de hand van hun beslissingen dit mij al enkele 10000duizenden euro's gekost. Enkel en alleen door veranderingen in een beleid in een periode van een ruim jaar. Net toen ze aangaven dat ze meer wouden doen voor de 'startende jeugd'. Als ik zeg dat ik hier niet zo om kan lachen is dit wel een behoorlijk understatement.

Lijkt alsof je een... appartement wil?

Denk dat daar wel "koopjes" in te doen zijn.
qua grootte ja, maar dan zit je met veel limiterende factoren voor home cinema. Momenteel heb ik het geluk met de buren die dat niet erg lijken te vinden. 120 vierkante meter is al best veel en geeft veel mogelijkheden, maar ik mag als huurder niets afbreken of bijbouwen. En aan 850 euro per maand aan kosten voor het appartement kan ik bijna evengoed een lening en een appartement kopen.
Hangt er van af hoe serieus de home cinema is. Als dat écht een home cinema is, heb je een kamer nodig zonder ramen, waar je de mogelijkheid hebt om het zo te isoleren dat uw buren niks horen, en ook nog qua formaat groot genoeg moet zijn (+- 3.5m*5m).
Het is heel moeilijk om een huis/appartement te vinden dat dit kan bieden. Wat je eigenlijk zoekt is een bouwgrond voor een heel kleine open bebouwing.

Of eentje waar ge nog een stevig tuinhuis moogt zetten...
enige waar ik echt serieus over ben is de bureau/home studio en de home cinema. De rest moet niet al te luxe zijn. Isolatie voor alles is ook quasi onmogelijk, tenzij je inderdaad betonnen of loden muren gaat zetten die niets doorlaten. Apart tuinhuis of in de kelder zou nog beste zijn dan ja inderdaad.

Registratie rechten van 1 ste woning gaan naar 3%, voor een 2de woning gaan die naar 12 in plaat van 10%

Even schetsen wat de regering voor mij heeft betekend sinds de aankoop van mijn woning in september 2020:
-Net binnen de woonbonus, maar doordat alle notarissen volgeboekt zijn en het hele verhaal in een normale periode als 2 tot 3 maand kan duren heb ik dus de woonbonus gemist.
-Nog snel zonnepanelen zelf geplaatst, het verhaal hiervan is iedereen wellicht bekend.
-Nu dus de registratie rechten die even halveren..
( Toekomst plan - kopen van een 2de woning, renoveren en verhuren )

In een jaar tijd, heeft de regering aan de hand van hun beslissingen dit mij al enkele 10000duizenden euro's gekost. Enkel en alleen door veranderingen in een beleid in een periode van een ruim jaar. Net toen ze aangaven dat ze meer wouden doen voor de 'startende jeugd'. Als ik zeg dat ik hier niet zo om kan lachen is dit wel een behoorlijk understatement.
Sorry, maar ik zie niet echt in hoe je geld verliest wanneer na datum op iets minder belastingen worden gerekend hoor. Ook "startende jeugd" maar een eigen woning met zonnepanelen en zicht op een 2de woonst. Ik vind het vooral jezelf arm rekenen.

De woningprijzen zijn niet gezakt hé, ik ben tevreden dat ik een woning heb gekocht in 2020 en nu niet aan het zoeken ben hoor.

Heb je enig idee hoe deze nieuwe beslissing zich verhoudt tov het voordeel van de woonbonus op tweede woonst?
Ik ben aan het uitpluizen wat fiscaal het interessantste is voor onze situatie. Zoals hierboven beschreven, heb ik met mijn vriendin een woning gekocht die we samen gaan afbetalen en ook effectief in gaan wonen. Echter hebben we beide reeds een eigen eigendom. Momenteel woon ik bij mijn vriendin in en verhuur ik mijn appartement. Wij moeten nu dus de beslissing maken: of ik verkoop mijn appartement, of mijn vriendin verkoopt haar huis of we verkopen allebei onze eigendom.
Ik dacht dat je geen woning/appartement in volle eigendom mocht hebben om te kunnen genieten van de verlaagde registratierechten (6% ipv. 10%, binnenkort 3%). Maar als ik het goed heb was er een uitzondering voor vastgoed dat via schenking (blote eigendom) was verkregen, waardoor je die 6%/3% toch nog kan krijgen.
Zal dus van de voorwaarden afhangen of jullie nu aan die 3% zouden kunnen geraken.
Of het dan weer interessant is om jullie vastgoed te verkopen, enkel en alleen om 3% minder registratierechten te betalen, daar moet je natuurlijk ook eens over denken. Indien je het kan afbetalen, waarom verkopen en niet gewoon blijven verhuren?

Concreet zit je wel met deel kopers die na het afschaffen van de woonbonus en voor de hervorming van de registratierechten hebben gekocht.
Toch een pak kopers die “pech” hebben in deze tussenperiode iets gekocht te hebben.

Creatief als onze regeringen zijn, kan men wel retroactief iets in elkaar boksen lijkt me?
Maar dit groepje zal electoraal niet belangrijk genoeg zijn!

achteraf gezien had men beter gewoon de woonbonus behouden.
deze maatregel zal de schatkist ook geld kosten.

Concreet zit je wel met deel kopers die na het afschaffen van de woonbonus en voor de hervorming van de registratierechten hebben gekocht.
Toch een pak kopers die “pech” hebben in deze tussenperiode iets gekocht te hebben.

Creatief als onze regeringen zijn, kan men wel retroactief iets in elkaar boksen lijkt me?
Maar dit groepje zal electoraal niet belangrijk genoeg zijn!
Het in elkaar boksen van uitzonderingsmaatregelen voor electoraal belangrijke groepen, is dat eigenlijk ooit al eens goed afgelopen?

qua grootte ja, maar dan zit je met veel limiterende factoren voor home cinema. Momenteel heb ik het geluk met de buren die dat niet erg lijken te vinden. 120 vierkante meter is al best veel en geeft veel mogelijkheden, maar ik mag als huurder niets afbreken of bijbouwen. En aan 850 euro per maand aan kosten voor het appartement kan ik bijna evengoed een lening en een appartement kopen.

enige waar ik echt serieus over ben is de bureau/home studio en de home cinema. De rest moet niet al te luxe zijn. Isolatie voor alles is ook quasi onmogelijk, tenzij je inderdaad betonnen of loden muren gaat zetten die niets doorlaten. Apart tuinhuis of in de kelder zou nog beste zijn dan ja inderdaad.
Welja, onze home cinema (kelder) hoor je niet tot het verdiep erboven, maar dat is dan wel met een betonplaat die in totaal misschien 50cm is, en een geluidsabsorberend plafond + losgekoppeld + volledige geluidsisolatie op de muren + akoestische deur...

En qua formaat (ik gok dat je dan toch een 7.2.4 ofzo wil) moet je echt al best een grote kamer hebben. Hierdoor gaan appartementen quasi altijd afvallen. Ook uw schermgrootte is hier al van belang (er moeten nog speakers naast, of je moet akoestisch transparant werken, maar dan heb je weer ruimte achter uw scherm nodig).

De enige woningen die ik gezien heb die aan uw "eisen" voldoen, zijn villa's van +1M die dan volledig op "vrijgezellenleven" worden gebouwd. Lees: Een garage die in uw salon uitkomt, veel technologie overal, veel betonlook. Moest je ooit "Sex Life" zien op Netflix, die zijn appartment dus :P

Sorry, maar ik zie niet echt in hoe je geld verliest wanneer na datum op iets minder belastingen worden gerekend hoor. Ook "startende jeugd" maar een eigen woning met zonnepanelen en zicht op een 2de woonst. Ik vind het vooral jezelf arm rekenen.

De woningprijzen zijn niet gezakt hé, ik ben tevreden dat ik een woning heb gekocht in 2020 en nu niet aan het zoeken ben hoor.

Blijft natuurlijk zuur om tussen de woonbonus en die verlaagde registratierechten te vallen .

Het in elkaar boksen van uitzonderingsmaatregelen voor electoraal belangrijke groepen, is dat eigenlijk ooit al eens goed afgelopen?
Lijkt me wel gepast nu, regering schiet zichzelf in de voet door steeds de spelregels aan te passen.

En de Corona-crisis heeft ons toch geleerd dat er geld genoeg is, dat is nu toch de perceptie.

Blijft natuurlijk zuur om tussen de woonbonus en die verlaagde registratierechten te vallen .
Uiteraard, maar ik vind het gewoon een verkeerde redenering om x tijd na de feiten eens te kijken naar de nieuwe situatie en te berekenen wat je bent "verloren". Ik kan voor mijn persoonlijke situatie zo ook een lijst optekenen.

Uiteindelijk moet, tenzij je nooit iets mag wijzigen, er op een bepaalde datum van situatie A naar B overgegaan worden. En zo wordt er toch altijd iemand benadeeld?

Welja, onze home cinema (kelder) hoor je niet tot het verdiep erboven, maar dat is dan wel met een betonplaat die in totaal misschien 50cm is, en een geluidsabsorberend plafond + losgekoppeld + volledige geluidsisolatie op de muren + akoestische deur...

En qua formaat (ik gok dat je dan toch een 7.2.4 ofzo wil) moet je echt al best een grote kamer hebben. Hierdoor gaan appartementen quasi altijd afvallen. Ook uw schermgrootte is hier al van belang (er moeten nog speakers naast, of je moet akoestisch transparant werken, maar dan heb je weer ruimte achter uw scherm nodig).

De enige woningen die ik gezien heb die aan uw "eisen" voldoen, zijn villa's van +1M die dan volledig op "vrijgezellenleven" worden gebouwd. Lees: Een garage die in uw salon uitkomt, veel technologie overal, veel betonlook. Moest je ooit "Sex Life" zien op Netflix, die zijn appartment dus :p
Momenteel reeds een 7.2 inderdaad in de woonkamer, en die .4 mag er wel bij in een gekochte woning omdat ik dan het plafond mag openbreken. En extra muren bijsteken om wat meer loskoppeling te hebben is op een huurappartement echt niet mogelijk 😥 Ik reken op een kamer van 5 op 8 voor de home cinema. De slaapkamer, keuken, badkamer en woonkamer mogen allemaal op het minimum leefbare.

Het probleem is dus dat woningen niet schaalbaar zijn per kamer, en dan krijg je dus die villas met kamers die je niet gebruikt. Desalniettemin vind ik 3 jaren geld in huur steken wel de limiet en is kopen nog altijd een betere investering dan huren. Daarmee zal ik een compromis moeten maken, maar zelfs daarin weet ik niet goed welke richting.

Tijdelijk een appartement kopen een viable optie?

Uiteraard, maar ik vind het gewoon een verkeerde redenering om x tijd na de feiten eens te kijken naar de nieuwe situatie en te berekenen wat je bent "verloren". Ik kan voor mijn persoonlijke situatie zo ook een lijst optekenen.

Uiteindelijk moet, tenzij je nooit iets mag wijzigen, er op een bepaalde datum van situatie A naar B overgegaan worden. En zo wordt er toch altijd iemand benadeeld?

Dat je die oefening eens kan maken in een periode van 10jaar, lijkt het me logisch dat je wel eens wat gewonnen of verloren bent. Mij gaat het erom dat in 1 jaar tijd dit mij al een bak geld heeft gekost met al hun veranderingen voor de verbetering.

En aangezien corona, ga ik makkelijkheidshalve maar al vanuit dat we de eerste jaren nog verder geplunderd gaan worden. Zie nu ook elektriciteit en gas.

Ik weet niet van jij, maar mijn loon is alvast niet evenredig gestegen met alle prijsverhogingen die rondom ons gebeuren.

Dat klopt zeker en vast, maar de manier waarop het nu verlopen is, is - zacht uitgedrukt - bijzonder opmerkelijk:

Periode t.e.m. 2019: woonbonus
2020 - 2021: afschaffing woonbonus /geen voordeel
vanaf 2022: verlaagde registratierechten

De reden voor dit laatste? De scheeftrekking, veroorzaakt door de afschaffing van de woonbonus, rechttrekken. Ik denk dat je dan wel mag stellen dat diegene die hebben gekocht in 2020 - 2021 slachtoffer zijn van deze opmerkelijke werkwijze.

Soit, ik ga er mijn slaap niet voor laten (maar vloekte toch eens serieus toen ik mij krant las deze ochtend).

Dat je die oefening eens kan maken in een periode van 10jaar, lijkt het me logisch dat je wel eens wat gewonnen of verloren bent. Mij gaat het erom dat in 1 jaar tijd dit mij al een bak geld heeft gekost met al hun veranderingen voor de verbetering.

En aangezien corona, ga ik makkelijkheidshalve maar al vanuit dat we de eerste jaren nog verder geplunderd gaan worden. Zie nu ook elektriciteit en gas.

Ik weet niet van jij, maar mijn loon is alvast niet evenredig gestegen met alle prijsverhogingen die rondom ons gebeuren.
Maar dit is dus exact wat ik bedoel hé. De registratierechten gaan naar beneden en jij ziet dat als een plundering want je hebt eerder een goedkopere woning gekocht aan hogere registratierechten. Okay. Ik doe niet mee met die verontwaardiging.

Dat de nutsvoorzieningen duurder zijn en daar bakken belastigen op worden betaald, volledig akkoord, maar dat is een andere kwestie.

Ik zie het ook zo, als ik zie dat op 1j tijd de huizen in mijn prijscategorie met gemiddeld 30-40k gestegen zijn, voel ik me toch niet gejost met het verlies van de woonbonus en mijn registratierechten...

't is mss datum compromis die telt?
I hope not!! En niet omdat ik het geld wil hebben (graag wel natuurlijk, altijd mooi mee genomen), maar omdat ik mijn eigen woning zo snel mogelijk verkocht wil zien.

Ook zoiets onnozel... ons EPC is van 2017, geldig voor 10+ jaar ofzo. Maar er is blijkbaar een nieuwe regel dat elke akte die vanaf 2022 verleden wordt, een EPC van na 2019 moet hebben.
Dat vind ik sowieso al belachelijk, maar bon, er zullen wel nieuwe factoren en parameters enzo denkt ge dan... right?... RIGHT?...

De echte klucht is dees:
1. EPC madam komt en zegt "oh maar ik mag al die parameters van uw "oud" EPC overnemen omdat dat zo recent is
=> uh, euhm, jeej?

2. Uiteindelijk komen we uit... 1 punt lager (beter dus)

WAT IS HET FUCKING NUT DAN BUITEN DAT ZE NOG ES 250€ KUNNEN AANREKENEN?

:laugh:

Maar dit is dus exact wat ik bedoel hé. De registratierechten gaan naar beneden en jij ziet dat als een plundering want je hebt eerder een goedkopere woning gekocht aan hogere registratierechten. Okay. Ik doe niet mee met die verontwaardiging.

Dat de nutsvoorzieningen duurder zijn en daar bakken belastigen op worden betaald, volledig akkoord, maar dat is een andere kwestie.

Ik snap je punt, maar al hun veranderingen creëert dus duidelijk verschillende kampen. Kamp woonbonus / kamp zonder woonbonus met verminderende registratie / kamp nog minder registratie / ???.

Hadden ze da niet gewoon de woonbonus behouden dat het voor iedereen gelijk bleef? Ik zie werkelijk geen voordelen aan al die veranderingen de laatste tijd, het geeft enkel onzekerheid..

Er is echter ook een 'maar'. In één beweging schrapt de regering-Jambon immers ook de meeneembaarheid. Dat is de mogelijkheid om de registratiebelasting die iemand reeds betaalde op een vorige woning deels af te trekken van de registratierechten bij een volgende woning, en dat tot 13.000 euro.

En ze naaien de mensen die recent hebben gekocht nog verder.

Terug
Bovenaan