Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Onze deuren gaan komen van https://adoore.be/x-frame/. We zijn ook gaan zien bij anyway doors en vond hun glazen deuren wel mooi, maar de gewoon 'simpele' deuren zonder omlijsting vond ik vrij duur voor wat het is. Die X-frame van Adooré zijn de duurste dat ze hebben en afhankelijk van hoe groot je ze wilt hebben zijn ze rond de 800 - 1000 euro. Op onze offerte kwam die X-frame met hoogte 2115 uit op +- €800 en eentje met hoogte 2600 op €985 (incl. plaatsing en BTW).

Die Anohid deuren zier er ook mooi uit! Ben benieuwd naar hun prijzen :)
Tussen de 1200-1300 ex btw, incl plaatsing.
2700x1000

Dat belooft :p.

We hebben deze week de offerte van de keuken ontvangen. Die viel inderdaad goed mee, ruim binnen budget dat we voorzien hadden ondanks Miele toestellen en best wat natuursteen.
Vannamiddag gaan we het buitenschrijnwerk gaan kiezen.
Waar offerte gevraagd en wat was de prijs als ik mag vragen?

Persoonlijk ken in geen enkele makelaar die een diploma rechten of economie heeft. Het is niet dat ik er immens veel ken, maar goed dat maakt in principe ook niet zoveel uit.
Ik zie persoonlijk ook niet onmiddellijk de meerwaarde daarvan in.
Een makelaar moet in principe in de eerste plaats eerlijk zijn en de best mogelijke en realistische prijs voor de verkoper zorgen, daar start het mee.
Dan voor de koper moet hij gewoon eerlijk zijn over het huis en de gebreken ook benoemen.
Qua kennis van het huis moet hij ook iets zinnig kunnen zeggen. Hij moet geen expert zijn op bouwtechnisch vlak, maar hij moet wel een bepaalde kennis hebben. Veelal hangt hij ook af van de input van de verkopers en andere experten zoals de EPC man.
Op juridisch vlak moet hij ook de basis kennen, voor de echte details moet je logischerwijs bij de notaris zijn.

Creatieve oplossingen zie ik ook niet direct. Op vlak van aankleding om het beter te kunnen verkopen dat snap ik. Maar voor de rest zie ik niks

Als die man netjes gekleed is en gewoon verzorgd is dan is dat toch voldoende? Liever een schatter die op deftige sneakers, een jeansbroek en proper shirt afkomt die een degelijke en correcte schatting doet, dan een man in maatpak die niet weet waar de klepel hangt.
Want dit is ook een trend die ik steeds meer zie, onkunde proberen te verdoezelen door heel formeel gekleed te gaan. Dat wekt de indruk dat het wel snor zit, maar gelukkig valt men snel door de mand als dit toch niet zo blijkt te zijn.
Voor aantal agences gewerkt als chauffagist, toch vaak dat zaakvoerder ingenieur of master rechten ofzo is en daar ook mee uitpakt in zo een bordje dat dan aan de gevel hangt of in het kantoor.

Onkunde verdoezelen door zich extreem sjiek te gaan kleden en zo professioneler te proberen overkomen, dat heb ik al vaak gemerkt en dan standaard zinnetjes gebruiken zoals "een poutreltje steken "of "de scheuren die door de zetting komen van het gebouw".

Wat mij vooral opviel bij Anyway, is dat ze hun deuren bewust heel lichtgewicht lijken te houden (maakt het makkelijk om ze af te stellen...). Maarja, ge hebt dan wel heel weinig geluidsisolatie van uw deur...

Hou met dat soort deuren trouwens wel rekening met uw verlichting he. Die deuren komen tot tegen het plafond met een minimale speling bovenaan. Dat wil zeggen dat eender welke opbouwverlichting al niet in de weg mag zitten (of uw deur gaat niet open), en zelfs inbouwspots met een wat dikkere rand kunnen al een issue geven.
Waren idd licht gewichtig. Het stoorde ons toen ook dat praktisch al de deuren in de showroom niet mooi dicht vielen. Nu moest je voor het laatste stukje altijd meehelpen om de deur mooi op lijn te zetten. Moest het wat zwaarder zijn het deurblad of scharnieren, zou dat al meer helpen denk ik.

Op de beneden verdieping zal alles plafond hoog worden en op 1ste verdiep maar 1 deur, de rest daar 2115mm. We hebben dan ook al reeds een lichtstudie gedaan en al een lichtplan. ;)

Bij anywaydoors hadden we de BKO omlijsting gekozen (wou dat graag hebben zodat ik de plintjes proper tegenaan kon werken), het deurblad komt dan niet volledig tegen de plafond, dus hier is het zeker geen probleem voor inbouw materiaal in de plafond (ventielen ventilatie, spots,...).

Waren idd licht gewichtig. Het stoorde ons toen ook dat praktisch al de deuren in de showroom niet mooi dicht vielen. Nu moest je voor het laatste stukje altijd meehelpen om de deur mooi op lijn te zetten. Moest het wat zwaarder zijn het deurblad of scharnieren, zou dat al meer helpen denk ik.

Op de beneden verdieping zal alles plafond hoog worden en op 1ste verdiep maar 1 deur, de rest daar 2115mm. We hebben dan ook al reeds een lichtstudie gedaan en al een lichtplan. ;)

Bij anywaydoors hadden we de BKO omlijsting gekozen (wou dat graag hebben zodat ik de plintjes proper tegenaan kon werken), het deurblad komt dan niet volledig tegen de plafond, dus hier is het zeker geen probleem voor inbouw materiaal in de plafond (ventielen ventilatie, spots,...).
Als specifiek voorbeeld, onze architect had zo een opbouwspot die in de weg hing voor de deur van de wc. Op een plan worden deuren altijd maar als 90 graden openend getekend, maar deuren gaan natuurlijk 180 graden open... Zijn zoontje zwierde de deur van toilet al eens open, hierdoor elke keer tegen die lamp tot hij eens de pluggen uit het plafond ermee geslagen heeft...

Zijn van die stomme dingen waar ge u heel uw leven aan stoort :D Dus best vermijden als je kan :D

Zelf zijn onze deuren 5cm lager dan plafond hoogte omdat er een ledstrip rondom loopt (en anders wordt die onderbroken aan de deuren, en moet je dus extra kabels gaan trekken etc). Zo'n scharnieren kosten trouwens wel veel (vandaar dat de deuren ook duur zijn). En bij ons hangen die vast in een valse wand, en die bevestiging is eigenlijk niet stevig genoeg voor volhouten deuren. Dus gaan we hier nog moeten herbekijken want er zakken redelijk wat deuren weg...

Dat belooft :p.

We hebben deze week de offerte van de keuken ontvangen. Die viel inderdaad goed mee, ruim binnen budget dat we voorzien hadden ondanks Miele toestellen en best wat natuursteen.
Vannamiddag gaan we het buitenschrijnwerk gaan kiezen.
De keuken viel ook mooi in het budget dat ik het opgesteld. Hebben nog een €5.000 over en eigenlijk is dat een volledige keuken hoe dat wij het willen, er zullen niet meer echt extra's bijkomen. Heb nog een €1.500 over gehouden om op laatste nog eventuele zaken aan te passen.
Dat extra kan ik dan al naar buitenschrijnwerk overhevelen. :D

Wij zijn momenteel al bij 3 firma's langs geweest en hebben nog een afspraak bij de 4de. 1 van de 4 verkoopt Schüco en de rest reynears. De laatste verwacht ik wel dat hij het aan de scherpste prijs kan aanbieden, maar dat zullen we dan wel zien.

Onze deuren gaan komen van https://adoore.be/x-frame/. We zijn ook gaan zien bij anyway doors en vond hun glazen deuren wel mooi, maar de gewoon 'simpele' deuren zonder omlijsting vond ik vrij duur voor wat het is. Die X-frame van Adooré zijn de duurste dat ze hebben en afhankelijk van hoe groot je ze wilt hebben zijn ze rond de 800 - 1000 euro. Op onze offerte kwam die X-frame met hoogte 2115 uit op +- €800 en eentje met hoogte 2600 op €985 (incl. plaatsing en BTW).

Die Anohid deuren zier er ook mooi uit! Ben benieuwd naar hun prijzen :)
Daar ben ik al geweest en heb al reeds een offerte liggen hier thuis. ;) Schrijnwerker hier in de geburen verkoopt daar ook enkele deuren van, maar ben eerst naar hoevendijk geweest in meerhout om daar eens te zien en prijs te vragen.

In mijn huidige woning heb ik hier boven die L-frame deuren van hun, deze zou ik graag boven terug hebben in invers. Beneden zou het wel iets frameloos worden.

Voor de X-frame komen wij uit op
2115mm x 830mm = 748 excl btw
2600mm x 1000mm = 892 excl btw

D-frame
2200mm x 1000mm = €935 excl btw
2600mm x 1000mm= €968 excl btw

pivotdeur
2600mm x 1000mm = 875 excl btw

L-frame
2115mm x 830mm = 825 excl btw

Dan moet je daar nog €115 bijtellen als je deze wilt laten plaatsen, plafond hoog vragen ze €185. Klink zit nog niet in de prijs.

Laatst bewerkt:
Passen de "ik ben bezig met een huis te bouwen" posts niet beter in een aparte topic? Deze ging tot voor kort over het kopen van al gebouwde huizen, en niet offertes voor binnendeuren voor je nieuwbouw...

Passen de "ik ben bezig met een huis te bouwen" posts niet beter in een aparte topic? Deze ging tot voor kort over het kopen van al gebouwde huizen, en niet offertes voor binnendeuren voor je nieuwbouw...
Ik vind dat geen slecht idee. "De Bouw- topic" waar de nadruk meer op nieuwbouw ligt ipv verbouwingen (zoals "De verbouw- topic").

Maar uiteindelijk is een nieuwbouw ook een huis kopen en ook een nieuw begin, zoals de topic het zegt. :D

Jaja ...

Op een jaar tijd steeg de prijs van de huizen met niet minder dan 9,7 procent, en tegenover tien jaar gelezen kwam er liefst 40 procent bij.

Jaja ...

Op een jaar tijd steeg de prijs van de huizen met niet minder dan 9,7 procent, en tegenover tien jaar gelezen kwam er liefst 40 procent bij.
Vraag me toch af waar dat allemaal is? 10% is wel heel veel op een jaar tijd.
Dat krijg je op een jaar gewoon niet bij elkaar gespaard.
Ik blijf erbij dat ik steeds meer woningen zie die langer te koop staan en waar de prijs neerwaarts herzien wordt.
Maar buikgevoel vs. cijfers dus ik kan bovenstaande niet weerleggen.

Vraag me toch af waar dat allemaal is? 10% is wel heel veel op een jaar tijd.
Dat krijg je op een jaar gewoon niet bij elkaar gespaard.
Ik blijf erbij dat ik steeds meer woningen zie die langer te koop staan en waar de prijs neerwaarts herzien wordt.
Maar buikgevoel vs. cijfers dus ik kan bovenstaande niet weerleggen.
Hier in de straat stond een te renoveren huis (heel netjes onderhouden maar rasechte seventies style) te koop vorig jaar, bewoners naar het rusthuis. Stond voor 135k te koop maar plots terug van de markt gehaald. 2 weken geleden hangt er een bord van een andere makelaar aan het raam. 185k en dat vond ik ècht focking veel!
Gisteren hing er al verkocht op :unsure:

Als specifiek voorbeeld, onze architect had zo een opbouwspot die in de weg hing voor de deur van de wc. Op een plan worden deuren altijd maar als 90 graden openend getekend, maar deuren gaan natuurlijk 180 graden open... Zijn zoontje zwierde de deur van toilet al eens open, hierdoor elke keer tegen die lamp tot hij eens de pluggen uit het plafond ermee geslagen heeft...

Zijn van die stomme dingen waar ge u heel uw leven aan stoort :D Dus best vermijden als je kan :D

Zelf zijn onze deuren 5cm lager dan plafond hoogte omdat er een ledstrip rondom loopt (en anders wordt die onderbroken aan de deuren, en moet je dus extra kabels gaan trekken etc). Zo'n scharnieren kosten trouwens wel veel (vandaar dat de deuren ook duur zijn). En bij ons hangen die vast in een valse wand, en die bevestiging is eigenlijk niet stevig genoeg voor volhouten deuren. Dus gaan we hier nog moeten herbekijken want er zakken redelijk wat deuren weg...
Een deurstop plaatsen ipv u uw hele leven lang te moeten ergeren?

Maar dan staat die deurstop int midden van de gang he...
Hij ging het oplossen door de vorm van de lamp uit de deur te zagen :p, geen idee of dat plan uiteindelijk is doorgegaan :D
Je hebt nu van die magnetische deurstoppen he? Compleet gelijk met de grond tot de deur er overheen komt.

Goed nieuws! Ons bod is aanvaard op onze droomwoning.
Binnenkort afspraak met de bank hoe we alles het beste gaan regelen, we hebben hier nog veel huiswerk.
Mijn vriendin heeft een eigen (oudere) woning en ik heb reeds een eigen appartement.
Moeten eens goed nadenken wat we gaan doen met onze eigendommen, verhuren of verkopen.
In principe zou het lukken om de 2e lening aan te gaan zonder dat we iets "moeten" verkopen.

Goed nieuws! Ons bod is aanvaard op onze droomwoning.
Binnenkort afspraak met de bank hoe we alles het beste gaan regelen, we hebben hier nog veel huiswerk.
Mijn vriendin heeft een eigen (oudere) woning en ik heb reeds een eigen appartement.
Moeten eens goed nadenken wat we gaan doen met onze eigendommen, verhuren of verkopen.
In principe zou het lukken om de 2e lening aan te gaan zonder dat we iets "moeten" verkopen.
De vraagprijs geboden dan?

Terug
Bovenaan