Een goede immomakelaar heeft een serieuze studie gedaan (rechten, economie), heeft wat ervaring in de bouw (kennis van materialen en netwerk van zelfstandigen/architecten), heeft een BIV nr., schoolt zich regelmatig bij, heeft juridische kennis, kan onderhandelen, kan creatieve oplossingen bedenken en heeft enkele jaren ervaring.
Ze zijn zeldzaam, maar ze bestaan.
Idealiter zouden al die juniors de eerste 2 jaar moeten dubbellopen met zo'n expert om het vak te leren, vooraleer voor de leeuwen gegooid te worden.
Persoonlijk ken in geen enkele makelaar die een diploma rechten of economie heeft. Het is niet dat ik er immens veel ken, maar goed dat maakt in principe ook niet zoveel uit.
Ik zie persoonlijk ook niet onmiddellijk de meerwaarde daarvan in.
Een makelaar moet in principe in de eerste plaats eerlijk zijn en de best mogelijke en realistische prijs voor de verkoper zorgen, daar start het mee.
Dan voor de koper moet hij gewoon eerlijk zijn over het huis en de gebreken ook benoemen.
Qua kennis van het huis moet hij ook iets zinnig kunnen zeggen. Hij moet geen expert zijn op bouwtechnisch vlak, maar hij moet wel een bepaalde kennis hebben. Veelal hangt hij ook af van de input van de verkopers en andere experten zoals de EPC man.
Op juridisch vlak moet hij ook de basis kennen, voor de echte details moet je logischerwijs bij de notaris zijn.
Creatieve oplossingen zie ik ook niet direct. Op vlak van aankleding om het beter te kunnen verkopen dat snap ik. Maar voor de rest zie ik niks
Ja, lederen zolen met een houten hiel eigenlijk. Want lederen zolen op een rubberen hiel gaan ook geen lawaai maken

.
Maar ik heb precies liever een schatter die er zo uit ziet, dan ene die in zijn trainingspak met adidasklak en zijn nikes dat komt doen...
Als die man netjes gekleed is en gewoon verzorgd is dan is dat toch voldoende? Liever een schatter die op deftige sneakers, een jeansbroek en proper shirt afkomt die een degelijke en correcte schatting doet, dan een man in maatpak die niet weet waar de klepel hangt.
Want dit is ook een trend die ik steeds meer zie, onkunde proberen te verdoezelen door heel formeel gekleed te gaan. Dat wekt de indruk dat het wel snor zit, maar gelukkig valt men snel door de mand als dit toch niet zo blijkt te zijn.