Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
"schoenen die een klak geluid maken" :p. Je beseft dat alle schoenen met houten zolen (lees: zowat alle deftige mannenschoenen) dat doen he?
@Houdini: maar dus ondanks het feit dat je een goede schatter had, zou dat dus willen zeggen dat die woning mogelijks niet verkocht zou geraken omdat de bank geen lening wil geven voor iemand die boven de geschatte prijs biedt...

Ik zou het zo toch niet durven stellen. Er zouden misschien minder 'bieders op biddit' geweest zijn. Maar of dat impact heeft gehad op de finale prijs weet je niet. Het kan altijd zijn dat er 2 kopers tegen elkaar opbieden die ruimschoots over het nodige kapitaal beschikken.

Daarnaast zullen kopers eerst grondiger moeten nagaan bij de bank tot hoe ver hun hypothecaire limiet kan gaan en hoeveel eigen middelen ze nodig hebben. Als je ziet dat er op bepaalde type woningen (binnen bepaalde prijsmarges) vaak 30 a 40 koppels langskomen, zal dat allicht wat minder zijn in de toekomst. Dat er minder bezoekers / potentiele kopers zijn hoeft op zich geen impact te hebben op de verkoopprijs.

Je kan ook altijd een contract opmaken dat de 2e bieder ook een optie krijgt op het pand die doorgaat als de 1ste geen lening krijgt.

Aan de 'verkopers zijde' zie ik weinig problemen, alsook niet direct impact op de verkoopprijs.
De 'koper' zal zich gewoon beter moeten informeren bij de banken zodat zijn lening niet wordt geweigerd.

Hoeveel van die schatters zijn er en hoeveel huizen schatten die in een normaal jaar? Als die allemaal opeens élk verkocht huis dienen te schatten, en al het enkele jaren duurt eer je een grotere instroom aan schatters kan georganiseerd krijgen, wat zal dan het effect zijn? Of de prijzen van schattingen gaan stijgen, of de kwaliteit van de schattingen zal achteruit gaan. En in het slechtste geval, beiden tegelijk.
Was er ooit een probleem om EPC attesten te verkrijgen in het begin dat dit werd gelanceerd? Dat is toch ook een berekening en inspectie van het pand. Ik vermoed dat dit iets gelijkaardigs zal zijn.

Een goede immomakelaar heeft een serieuze studie gedaan (rechten, economie), heeft wat ervaring in de bouw (kennis van materialen en netwerk van zelfstandigen/architecten), heeft een BIV nr., schoolt zich regelmatig bij, heeft juridische kennis, kan onderhandelen, kan creatieve oplossingen bedenken en heeft enkele jaren ervaring.
Ze zijn zeldzaam, maar ze bestaan.
Idealiter zouden al die juniors de eerste 2 jaar moeten dubbellopen met zo'n expert om het vak te leren, vooraleer voor de leeuwen gegooid te worden.

Persoonlijk ken in geen enkele makelaar die een diploma rechten of economie heeft. Het is niet dat ik er immens veel ken, maar goed dat maakt in principe ook niet zoveel uit.
Ik zie persoonlijk ook niet onmiddellijk de meerwaarde daarvan in.
Een makelaar moet in principe in de eerste plaats eerlijk zijn en de best mogelijke en realistische prijs voor de verkoper zorgen, daar start het mee.
Dan voor de koper moet hij gewoon eerlijk zijn over het huis en de gebreken ook benoemen.
Qua kennis van het huis moet hij ook iets zinnig kunnen zeggen. Hij moet geen expert zijn op bouwtechnisch vlak, maar hij moet wel een bepaalde kennis hebben. Veelal hangt hij ook af van de input van de verkopers en andere experten zoals de EPC man.
Op juridisch vlak moet hij ook de basis kennen, voor de echte details moet je logischerwijs bij de notaris zijn.

Creatieve oplossingen zie ik ook niet direct. Op vlak van aankleding om het beter te kunnen verkopen dat snap ik. Maar voor de rest zie ik niks
Ja, lederen zolen met een houten hiel eigenlijk. Want lederen zolen op een rubberen hiel gaan ook geen lawaai maken :p.

Maar ik heb precies liever een schatter die er zo uit ziet, dan ene die in zijn trainingspak met adidasklak en zijn nikes dat komt doen...

Als die man netjes gekleed is en gewoon verzorgd is dan is dat toch voldoende? Liever een schatter die op deftige sneakers, een jeansbroek en proper shirt afkomt die een degelijke en correcte schatting doet, dan een man in maatpak die niet weet waar de klepel hangt.
Want dit is ook een trend die ik steeds meer zie, onkunde proberen te verdoezelen door heel formeel gekleed te gaan. Dat wekt de indruk dat het wel snor zit, maar gelukkig valt men snel door de mand als dit toch niet zo blijkt te zijn.

Ik zou het zo toch niet durven stellen. Er zouden misschien minder 'bieders op biddit' geweest zijn. Maar of dat impact heeft gehad op de finale prijs weet je niet. Het kan altijd zijn dat er 2 kopers tegen elkaar opbieden die ruimschoots over het nodige kapitaal beschikken.

Daarnaast zullen kopers eerst grondiger moeten nagaan bij de bank tot hoe ver hun hypothecaire limiet kan gaan en hoeveel eigen middelen ze nodig hebben. Als je ziet dat er op bepaalde type woningen (binnen bepaalde prijsmarges) vaak 30 a 40 koppels langskomen, zal dat allicht wat minder zijn in de toekomst. Dat er minder bezoekers / potentiele kopers zijn hoeft op zich geen impact te hebben op de verkoopprijs.

Je kan ook altijd een contract opmaken dat de 2e bieder ook een optie krijgt op het pand die doorgaat als de 1ste geen lening krijgt.

Aan de 'verkopers zijde' zie ik weinig problemen, alsook niet direct impact op de verkoopprijs.
De 'koper' zal zich gewoon beter moeten informeren bij de banken zodat zijn lening niet wordt geweigerd.
Ah nee, want de koper heeft een budget voor ogen dat hij zou kunnen lenen. Echter wil hij dat aan uw woning geven, maar de bank zegt (nadien) dat hij dat niet mag. Dus uw biddit-tijd is voorbij, maar uw hoogste bieder kan het uiteindelijk toch niet krijgen. Er zouden ook niet minder bieders zijn, want niemand weet wat de bank die woning gaat schatten...

Persoonlijk ken in geen enkele makelaar die een diploma rechten of economie heeft. Het is niet dat ik er immens veel ken, maar goed dat maakt in principe ook niet zoveel uit.
Een makelaar moet in principe in de eerste plaats eerlijk zijn en de best mogelijke en realistische prijs voor de verkoper zorgen, daar start het mee.
Dan voor de koper moet hij gewoon eerlijk zijn over het huis en de gebreken ook benoemen.
Qua kennis van het huis moet hij ook iets zinnig kunnen zeggen. Hij moet geen expert zijn op bouwtechnisch vlak, maar hij moet wel een bepaalde kennis hebben. Veelal hangt hij ook af van de input van de verkopers en andere experten zoals de EPC man.
Op juridisch vlak moet hij ook de basis kennen, voor de echte details moet je logischerwijs bij de notaris zijn.

Creatieve oplossingen zie ik ook niet direct. Op vlak van aankleding om het beter te kunnen verkopen dat snap ik. Maar voor de rest zie ik niks
Nu leg je de lat wel heel laag. Al is dat jammer genoeg de realiteit.

Als je ooit eens de kans krijgt zo'n immomakelaar mee te maken die aan mijn criteria voldoet, dan zal je ogen opentrekken.
Eigenlijk zeg je dus wat ik ook zeg. Geloof me, die junior immomakelaars zijn niet altijd eerlijk, die kunnen niets zinnig zeggen op bouwtechnisch vlak en slaan de bal mis op juridisch vlak. Die vallen zo snel door de mand. Niet moeilijk dat vele kopers immomakelaars niet serieus nemen en (terecht) vinden dat ze alles beter zelf in handen moeten nemen en de commissie zo besparen.

Creatieve oplossingen? --> Meedenken met potentiële kopers om het huis te optimaliseren. Bv. open ruimte creëren door een niet steunmuur weg te halen etc.

Het vak zou veel meer moeten inhouden dan wat bellen, mailen, documentatie, foto's en een zoekertje plaatsen.

Wij hebben net bericht gekregen van het immo kantoor dat we het hoogste bod hebben na het verlopen van de biedingtermijn.
De makelaar moet juist nog een finaal akkoord krijgen van de eigenares.
Is dit nog het enige struikelblok of kunnen de andere kopers met een lager bod eventueel nog een 2e bod uitbrengen?
Miljaarde zo spannend zeg, niet goed voor de productiviteit alleszins.

Creatieve oplossingen? --> Meedenken met potentiële kopers om het huis te optimaliseren. Bv. open ruimte creëren door een niet steunmuur weg te halen etc.

Het vak zou veel meer moeten inhouden dan wat bellen, mailen, documentatie, foto's en een zoekertje plaatsen.
Dat doen veel makelaars nu ook al hoor. Aangeven wat er mogelijk is, hoeveel er nog kan bijgebouwd worden en hoe een nadeel makkelijk op te lossen is.
Maar je zit natuurlijk altijd met het aspect geld. Jij kan als makelaar wel zotte dingen voorstellen en zeggen wat er mogelijk is. Maar verbouwen kost nu ook eenmaal geld.
En dat hebben mensen die een huis kopen niet altijd. Daarbij hebben veel mensen ook geen zin en behoefte om te verbouwen. Instapklaar, dat is wat vele willen horen en zien.

Als die man netjes gekleed is en gewoon verzorgd is dan is dat toch voldoende? Liever een schatter die op deftige sneakers, een jeansbroek en proper shirt afkomt die een degelijke en correcte schatting doet, dan een man in maatpak die niet weet waar de klepel hangt.
Want dit is ook een trend die ik steeds meer zie, onkunde proberen te verdoezelen door heel formeel gekleed te gaan. Dat wekt de indruk dat het wel snor zit, maar gelukkig valt men snel door de mand als dit toch niet zo blijkt te zijn.

Als je loon afhangt van een % die je krijgt bij verkoop van diezelfde panden dan kan je niet objectief zijn en ga je altijd zoveel mogelijk proberen uit te halen. En al is het 'maar' 10.000 extra dat je eruit kan halen dat wordt dan de maatstaf en de volgende verkoop gaan er andere makelaars toch proberen die extra 10.000 eruit te halen.
Dan is een schatter beter om een waarde te bepalen.

Vind het toch wel best grappig, dat er wordt gesteld dat je als makelaar pas goed of betrouwbaar zou zijn wanneer je een diploma economie of rechten zou hebben. Alsof je dan plots kennis hebt over vastgoed en alles wat erbij komt kijken.

Ik heb zelf een BIV nr (ben uiteindelijk wel geen makelaar geworden), gehaald na 3 jaar avondschool vastgoed op Syntra, ik heb tijdens die opleiding een pak meer geleerd over de sector en de stiel dan iemand die 5 jaar rechten of economie gaat gedaan hebben. Idem voor studenten vastgoed aan de hogeschool.

Dat (jonge) mensen die als bediende werken voor een vastgoedkantoor niet voldoende kennis hebben kan absoluut zo zijn, er zijn er inderdaad veel bij die niet verder komen dan tonen waar de keuken en de badkamer zijn, maar het al dan niet hebben van een master bepaalt echt niet of iemand een goede makelaar met voldoende kennis is.

Een goede immomakelaar heeft een serieuze studie gedaan (rechten, economie), heeft wat ervaring in de bouw (kennis van materialen en netwerk van zelfstandigen/architecten), heeft een BIV nr., schoolt zich regelmatig bij, heeft juridische kennis, kan onderhandelen, kan creatieve oplossingen bedenken en heeft enkele jaren ervaring.
Een goede immomakelaar is welbespraakt, blond, hoge hakken en heeft een kort rokje.

Dat soort makelaars verkopen als de brandweer.

Vind het toch wel best grappig, dat er wordt gesteld dat je als makelaar pas goed of betrouwbaar zou zijn wanneer je een diploma economie of rechten zou hebben. Alsof je dan plots kennis hebt over vastgoed en alles wat erbij komt kijken.

Ik heb zelf een BIV nr (ben uiteindelijk wel geen makelaar geworden), gehaald na 3 jaar avondschool vastgoed op Syntra, ik heb tijdens die opleiding een pak meer geleerd over de sector en de stiel dan iemand die 5 jaar rechten of economie gaat gedaan hebben. Idem voor studenten vastgoed aan de hogeschool.

Dat (jonge) mensen die als bediende werken voor een vastgoedkantoor niet voldoende kennis hebben kan absoluut zo zijn, er zijn er inderdaad veel bij die niet verder komen dan tonen waar de keuken en de badkamer zijn, maar het al dan niet hebben van een master bepaalt echt niet of iemand een goede makelaar met voldoende kennis is.
Goed herlezen. Dat was slechts 1 element dat ik aanhaalde in het beschrijven van een goede immomakelaar. Ik had het over én een diploma met enige waarde én een BIV nummer én nog tal van andere zaken.

Waarom? Je bent werkzaam in een zeer competitieve omgeving waar kennis van marketing, recht, sales en (bedrijfs)economie een meerwaarde betekent. Hoeveel kantoren worden er niet uit de grond gestampt en verdwijnen weer als sneeuw voor de zon?

Wat is de visie en strategie van het kantoor, hoe pak je de marketing aan enz. Het lijkt me nogal voor de hand liggend dat iemand met een master TEW, die eerst een paar jaar in de privé werkt (tot bv. marketing manager), daarnaast ook in de privé veel bezig is met materialen en woningen en daarna overstapt naar immomakelaar (halen BIV nr.) veel geloofwaardiger gaat overkomen (leiderschap, visie, strategie, kennis, ervaring) dan de zoveelste snotaap.

Een professionele bachelor rechtspraktijk of vastgoed is gewoon onvoldoende om meteen in die sector aan de slag te gaan.

Ps. Ik heb enkele kennissen/vrienden die aan dat profiel voldoen en het is een regelrechte schande voor de sector.

Waarom? Je bent werkzaam in een zeer competitieve omgeving waar kennis van marketing, recht, sales en (bedrijfs)economie een meerwaarde betekent. Hoeveel kantoren worden er niet uit de grond gestampt en verdwijnen weer als sneeuw voor de zon?
Ik heb TEW gestudeerd en quasi letterlijk niks van sales gezien. 1 vakje marketing, 1 vakje markonderzoek en dat is het. Ik zie totaal geen meerwaarde in TEW tegenover vele bachelorrichtingen.

Voor zover ik rechten kan inschatten, lijkt me daar ook weinig meerwaarde. Wél om een kantoor te runnen en bedrijfspanden te verkopen. maar niet noodzakelijk voor een "gewone" makelaar.

Ik heb TEW gestudeerd en quasi letterlijk niks van sales gezien. 1 vakje marketing, 1 vakje markonderzoek en dat is het. Ik zie totaal geen meerwaarde in TEW tegenover vele bachelorrichtingen.

Voor zover ik rechten kan inschatten, lijkt me daar ook weinig meerwaarde. Wél om een kantoor te runnen en bedrijfspanden te verkopen. maar niet noodzakelijk voor een "gewone" makelaar.
Misschien verwacht ik teveel van een "gewone" makelaar. Maar goed. Laten we de lat laag leggen. Ik vind het gewoon jammer want hier en daar kom ik een parel van een immomakelaar tegen en dat is telkens een verademing (en voldoen aan mijn profielschets).

Goed herlezen. Dat was slechts 1 element dat ik aanhaalde in het beschrijven van een goede immomakelaar. Ik had het over én een diploma met enige waarde én een BIV nummer én nog tal van andere zaken.

Wat is de visie en strategie van het kantoor, hoe pak je de marketing aan enz. Het lijkt me nogal voor de hand liggend dat iemand met een master TEW, die eerst een paar jaar in de privé werkt (tot bv. marketing manager), daarnaast ook in de privé veel bezig is met materialen en woningen en daarna overstapt naar immomakelaar (halen BIV nr.) veel geloofwaardiger gaat overkomen (leiderschap, visie, strategie, kennis, ervaring) dan de zoveelste snotaap.

Een professionele bachelor rechtspraktijk of vastgoed is gewoon onvoldoende om meteen in die sector aan de slag te gaan.

Ps. Ik heb enkele kennissen/vrienden die aan dat profiel voldoen en het is een regelrechte schande voor de sector.
Dat diploma waar jij over spreekt is echt geen vereiste voor een goede makelaar.

Alle ander eigenschappen die je vernoemt zijn perfect verenigbaar met een bachelor vastgoed, avondschool vastgoed of zelf zonder diploma. Opleiding rechten of economie is daarvoor echt totaal niet nodig. Het kan best een meerwaarde zijn, maar maakt of kraakt echt geen goede makelaar.

Edit/ enneuh, we zijn allemaal ooit wel een snotaap geweest, beetje misplaatst om dat zo te gaan beoordelen.

Laatst bewerkt:
Dat diploma waar jij over spreekt is echt geen vereiste voor een goede makelaar.

Alle ander eigenschappen die je vernoemt zijn perfect verenigbaar met een bachelor vastgoed, avondschool vastgoed of zelf zonder diploma. Opleiding rechten of economie is daarvoor echy totaal niet nodig. Het kan best een meerwaarde zijn, maar maakt of kraakt echt geen goede makelaar.

Edit/ enneuh, we zijn allemaal ooit wel een snotaap geweest, beetje misplaatst om dat zo te gaan beoordelen.
Jazeker. Maar ik was als snotaap in opleiding naast een ervaren rot en niet met direct klantencontact..
Je gaat een Jr. Account Manager toch ook niet meteen voor de leeuwen gooien en meteen de grote klanten laten behandelen?

Een goede woning verkoopt zichzelf wel een beetje.
En meeste kopers die vissen in de meest beviste vijver (300k-500k) kijken niet zo nauw denk ik.

Jazeker. Maar ik was als snotaap in opleiding naast een ervaren rot en niet met direct klantencontact..
Je gaat een Jr. Account Manager toch ook niet meteen voor de leeuwen gooien en meteen de grote klanten laten behandelen?
Leeftijd bepaalt voor mij echt niet of iemand goed is in zijn of haar job.

Je hebt makelaars van 25 jaar die hun job uitstekend doen en je hebt er van 40 of 50 die exact datgene zijn wat de sector vaak wordt verweten en een slechte naam geeft.

Kijk allemaal goed en wel. Ik wil gewoon degelijk ingelicht worden wanneer ik een huis koop/verkoop. Praten met iemand met kennis van zaken. En niet gewoon: wat een mooie keuken, dat zijn grote kamers, veel lichtinval enz.. Dat kon een amateur ook wel verzinnen.. --> Maar dit is jammer genoeg wel vaak de realiteit.

Kijk allemaal goed en wel. Ik wil gewoon degelijk ingelicht worden wanneer ik een huis koop/verkoop. Praten met iemand met kennis van zaken. En niet gewoon: wat een mooie keuken, dat zijn grote kamers, veel lichtinval enz.. Dat kon een amateur ook wel verzinnen..
Helemaal akkoord. Ik heb ook al woningen bezocht met makelaars, vaak bediendes, waarbij ik die een aanfluiting voor de job vond. Dus veel van wat je daar opnoemt als criteria zijn uiteraard een vereiste. Maar imo zijn een master diploma en zelfs leeftijd dat absoluut niet.

Terug
Bovenaan