Toch het mooste bewijs dat ze hier echt noet goed over hebben nagedacht, want hiervoor zou je dus eigenlijk dat officieel schattingsverslag al moeten hebben bij de verkoop. Want in de praktijk ga je nu naar de bank om je lening aan te vragen nadat je een bod hebt gedaan op een woning (en dat werd aanvaard).
Lijkt me straf dat ze dat dus gaan verplichten, want zo ga je de vrije markt gaan inperken en op voorhand gaan bepalen wat men voor een huis moet of mag betalen.
Kan ook gewoon voor drama's zorgen zo. Stel, je gaat naar de bank om een richtbedrag te kennen dat je kan lenen op basis van je inkomen. Ze geven mee pakweg 400.000€. Goed, je doet een bod op een woning van 450.000€ waarbij je van plan bent de registratie en bijhorende kosten + 50k eigen inbreng te voorzien, waarbij je niet teveel overschot hebt. Je denkt "de bank heeft gezegd dat ik 400k kan lenen, dus ik doe het zonder opschortende voorwaarde". En dan gaat één of andere expert, op basis van een schatting die ze quasi uit hun duim zuigen, plots gaan bepalen dat die woning eigenlijk maar pakweg 375.000€ waard is. Mag je nog eens 25k extra eigen inbreng gaan ophoesten, die je vaak gewoon niet hebt.
En uiteraard zijn er experten en schatters die wel hun job goed doen, maar dit is veel te bepalend om dat zomaar aan hen en hun willekeur over te laten.