Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Als ik u hier en op 9lives heb horen praten over uw bouw.. 't is niet iedereen gegeven dat die zo tot in detail alles over z'n woning weet en gedocumenteerd heeft natuurlijk. :D ('t is een compliment he)
Dit klopt natuurlijk wel hé. Wanneer je technisch jouw huis van binnen en buiten kent is dat uiteraard een heel grote meerwaarde bij de verkoop. Ons nieuw zelf verbouwd huis heeft nu ook geen geheimen meer voor mij.

Maar de meeste mensen weten echt technisch heel weinig over hun woning, zelfs bij nieuwbouw. Zeker degenen die echt niks zelf hebben gedaan in hun huis.

En ook is niet iedereen natuurlijk voldoende communicatief vaardig om vlot een babbel te slaan met kandidaat kopers. Er is een reden dat veel makelaars gladde palingen zijn natuurlijk. :wink:

Heeft een immo eigenlijk nut als ge:
  1. Een huis verkoopt in een populaire regio
  2. Zelf een vlotte babbel hebt / niet opziet om de bezoeken te doen
  3. Zelf voor degelijk genoeg foto's kunt zorgen
?

Want de rest van het werk (documenten opvragen, online zetten, afspraken inplannen) lijken mij toch geen rocket science te zijn?

Heeft een immo eigenlijk nut als ge:
  1. Een huis verkoopt in een populaire regio
  2. Zelf een vlotte babbel hebt / niet opziet om de bezoeken te doen
  3. Zelf voor degelijk genoeg foto's kunt zorgen
?

Want de rest van het werk (documenten opvragen, online zetten, afspraken inplannen) lijken mij toch geen rocket science te zijn?

een immo heeft nut om andere immo's weg te houden.

Ik heb ooit es zelf mijn woning verkocht (2007) en weet niet of het nu nog is maar 75% van de geinteresseerde bezoekers kwamen langs zogezegd als geinteresseerde particulier en toen ze daar waren stelden ze zich allemaal voor als immo makelaar en hadden ze geinteresseerd clienteel voor wie ze kwamen bezoeken. Vree hatelijk.

Ik zie niet in wat die makelaar meer zou kunnen doen dan jij zelf op een koopdag zou doen.
Met een nieuwbouw of grondige renovatie heb ik net gemerkt dat het eerder een voordeel is dat je het zelf verkoopt.
Dat is toch de feedback dat ik van de bezoekers had gekregen. Ik deed de rondleidingen zelf en ik weet hoe heel de woning in mekaar zit en waarvoor iets gekozen is. Ik kon dan ook probleemloos direct op alles antwoorden, meestal was dat dan nog niet nodig want ik had het al in mijn uitleg uitgelegd. Elke bezoeker zei dan ook van, over dit huis is echt nagedacht. Feit dat ik op alles een direct en een eerlijk antwoord had, gaf hun ook een vertrouwd gevoel.
Veel vragen zou een makelaar niet op kunnen antwoorden en de uitleg hoe ik het deed zou hij ook niet kunnen, omdat die dat gewoon niet weet.

Zelfs nu 6-7 weken later krijg ik nog mails van bezoekers die zijn geweest.

Voor de prijs moet je het ook niet doen. Moest ik 1 van de makelaars kiezen, die hier is komen schatten, zou de vraagprijs 525k zijn geweest (verkoopprijs net boven de 500k). Zelf heb ik mijn stoute schoenen aan gedaan en er 30k bij gedaan (kijk zelf rond op immoweb en vergelijk), dus vraagprijs 555k. Heb het dan 1ste kijkweekend verkocht voor 574k. van de 8 biedingen was het laagste bod 535k. Als ik toen met de makelaar had samengewerkt die mijn woning had komen schatten had ik nu minder voor mijn woning gehad en moest ik er nog voor betalen ook. Voor hem was het al een groot succes dat ik het voor 525k verkocht kreeg.
Had ook de indruk dat er makelaars nu gewoon een de lopende band willen verkopen. 1tje zei als verkoopprijs 480k, dat is gewoon om te lachen. Maar ja dat is snel geld verdient. Je zet het online voor 480k, de dag zelf is het waarschijnlijk verkocht, dat is dan €10.000 aub.
Ik ken mijn woning technisch niet, ik kan enkel beetje op het gevoel spelen rond wat ik aangenaam en praktisch aan het huis vind :p.

Het heeft in 2018 6 maand te koop gestaan na relatiebreuk, dit via een makelaar. De interesse was toen echt miniem, amper bezoeken en helemaal geen bod. Vermoedelijk door combinatie vraagprijs (schatting van de makelaar) en ligging (rustig op het platteland - 6 km van 2 steden).
Ik heb de woning dan maar overgenomen om teveel gedoe te vermijden.
Vandaag, na heel de covidpandemie, liggen de dobbelstenen anders. Mensen trekken uit stad, willen in het groen gaan wonen (zij het op wandelafstand van slager/bakker/schooltje, wat hier wel het geval is), ze willen een tuin en een instapklare recente woning. De prijzen liggen overal hoger en men is vandaag wel bereid de prijs van een nieuwbouw te betalen. Bouwen is verschrikkelijk duur geworden en zal alleen maar duurder worden.
Ik heb nog 1,5 jaar. Ik ga in ieder geval de woning wel nog wat opsmukken met schilderwerken. De leefruimte, keuken en gang is op dit moment niet geschilderd, ga die vlug in een primerke zetten.

In mijn straat is een iets kleinere woning van hetzelfde bouwjaar op 2 dagen tijd particulier verkocht. Louter advertentie op facebook. De advertentie had in de 70 reacties. Die mensen zijn ook opnieuw aan het bouwen na nieuw samengesteld gezin, misschien moet ik bij hun eens horen hoe ze het concreet aangepakt hebben.

Ik ken mijn woning technisch niet, ik kan enkel beetje op het gevoel spelen rond wat ik aangenaam en praktisch aan het huis vind :p.

Het heeft in 2018 6 maand te koop gestaan na relatiebreuk, dit via een makelaar. De interesse was toen echt miniem, amper bezoeken en helemaal geen bod. Vermoedelijk door combinatie vraagprijs (schatting van de makelaar) en ligging (rustig op het platteland - 6 km van 2 steden).
Ik heb de woning dan maar overgenomen om teveel gedoe te vermijden.
Vandaag, na heel de covidpandemie, liggen de dobbelstenen anders. Mensen trekken uit stad, willen in het groen gaan wonen (zij het op wandelafstand van slager/bakker/schooltje, wat hier wel het geval is), ze willen een tuin en een instapklare recente woning. De prijzen liggen overal hoger en men is vandaag wel bereid de prijs van een nieuwbouw te betalen. Bouwen is verschrikkelijk duur geworden en zal alleen maar duurder worden.
Ik heb nog 1,5 jaar. Ik ga in ieder geval de woning wel nog wat opsmukken met schilderwerken. De leefruimte, keuken en gang is op dit moment niet geschilderd, ga die vlug in een primerke zetten.

In mijn straat is een iets kleinere woning van hetzelfde bouwjaar op 2 dagen tijd particulier verkocht. Louter advertentie op facebook. De advertentie had in de 70 reacties. Die mensen zijn ook opnieuw aan het bouwen na nieuw samengesteld gezin, misschien moet ik bij hun eens horen hoe ze het concreet aangepakt hebben.

Dat je u woning technisch niet zo goed kent, maakt niet zoveel uit.
De meeste mensen vragen amper iets technisch. Zoals je zegt ga jij het beste kunnen inspelen op gevoel/praktische en aangename in dat huis, want jij woont daar al een paar jaar in. Op zo'n vragen ga jij snel en een eerlijk antwoord kunnen geven.
Ik ben op gebied van technisch soms wel te ver gegaan, want mijn vriendin liep achteraan en deed soms teken van "afronden nu". :D Maar zoals ik al zei krijg ik nu nog steeds mails van mensen die hier zijn geweest en me willen bedanken voor de rondleiding want ze hebben wel veel geleerd. Ondanks ik het eerst niet zag zitten om die rondleidingen te geven, vond ik het achteraf eigenlijk wel leuk. :)

Dobbelstenen liggen inderdaad helemaal anders nu, moest covid er niet zijn geweest zou ik deze prijs ook niet gekregen hebben. Er zijn echt wel wat mensen op de markt die wat bereid zijn om een nieuwbouw te kopen die ineens af is. Mijn woning is ook een nieuwbouw, ben er in 2019 ingetrokken.

Mijn stappenplan was.
-Makelaars laten komen om te laten schatten. (achteraf gezien niet zoveel aan gehad, want ik heb toch meer mijn eigen ding gedaan door zelf rond te kijken)
-Foto's genomen
-Notaris ingelicht dat ik het ga verkopen, zodat die al kan starten met de opzoekwerken.
-Kijkweekend ingepland met tijdsslot. Voor elke bezoeker voorzag ik 30 minuten en dan 15 minuten uitloop. (achteraf bezien was 30 minuten te kort)
-Op immoweb (€100) en immoscoop(€50) gezet (de meeste mensen kwamen via immoweb) en een verkoopbord op de oprit gezet (€30)
-Telefoons en mails beantwoord en gevraagd welke dag en tijdsslot ze wilde.
-Kijkweekend de mensen per tijdslot ontvangen en op einde een papier meegegeven hoe het nu verder ging. Mensen die een bod wilde doen, konden dit doen tot dinsdag 21:00. Vanaf dan bekijk ik pas de biedingen.
-Woensdag voormiddag dan het winnend bod opgebeld en de andere laten weten dat het niets is geworden.

Deze ga ik volgende week bezoeken. Enige nadeel dat ik onmiddelijk zie is de badkamer op het gelijkvloers. Vind ik echt niet zo praktisch.

mooie woning. Volgende detailopmerkingen, die je soms gewoon moet aftoetsen of het gecompenseerd wordt door voldoende plaats/stopcontacten/... Niks op zich alarmerend

- keukentafel lijkt mogelijks onhandig omdat je er mss kasten zijn langs 1 kant waardoor je daar geen stoelen kan zetten.
- Radiator in badkamer lijkt me onderaan getoucheerd. vreemd dat dat daar gebeurde, is mss al aan het roesten?
kast in de berging waar wasmachine/droogkast in zitten lijkt wat scheef gemonteerd (het gat boven de droogkast lijkt niet rechthoekig). Zelfgefabriceerd?
- trapje bij inkom bevat een stopcontact. Kijken of dat niet gevaarlijk is (kinderen, vocht, ...)
- bed in masterbedroom zou ik in het compromis erbij proberen te kopen. "nachtkastjes" hangen wel héél ver, maar kans op veel schade is redelijk groot als je dat bed weg moet krijgen.
- er lijken strepen in de muur te zitten bij de kamer met dat bedje dat er een beetje als een serre uitziet. wss van de lamp, maar toch checken :).
- stopcontacten in de slaapkamer met de bureau & hangkast lijken wat vreemd te zitten, je lijkt niks te kunnen zetten mét electriciteit op die hangkast.

mooie woning. Volgende detailopmerkingen, die je soms gewoon moet aftoetsen of het gecompenseerd wordt door voldoende plaats/stopcontacten/... Niks op zich alarmerend

- keukentafel lijkt mogelijks onhandig omdat je er mss kasten zijn langs 1 kant waardoor je daar geen stoelen kan zetten.
- Radiator in badkamer lijkt me onderaan getoucheerd. vreemd dat dat daar gebeurde, is mss al aan het roesten?
kast in de berging waar wasmachine/droogkast in zitten lijkt wat scheef gemonteerd (het gat boven de droogkast lijkt niet rechthoekig). Zelfgefabriceerd?
- trapje bij inkom bevat een stopcontact. Kijken of dat niet gevaarlijk is (kinderen, vocht, ...)
- bed in masterbedroom zou ik in het compromis erbij proberen te kopen. "nachtkastjes" hangen wel héél ver, maar kans op veel schade is redelijk groot als je dat bed weg moet krijgen.
- er lijken strepen in de muur te zitten bij de kamer met dat bedje dat er een beetje als een serre uitziet. wss van de lamp, maar toch checken :).
- stopcontacten in de slaapkamer met de bureau & hangkast lijken wat vreemd te zitten, je lijkt niks te kunnen zetten mét electriciteit op die hangkast.
Goeie punten. Bijkomend ook eens goed naar het dak kijken. Lijkt mij niet mee gerenoveerd ofwel lijkt dat maar zo omdat de balken nog ouderwetse oude balken zijn?

Goeie punten. Bijkomend ook eens goed naar het dak kijken. Lijkt mij niet mee gerenoveerd ofwel lijkt dat maar zo omdat de balken nog ouderwetse oude balken zijn?
Dak en goten zijn niet vervangen. Die balken in de living zijn waarschijnlijk louter decoratief en hebben geen dragende functie.

Wel knap hoe men een huisje dat 10 jaar geleden hoop-en-al 250k waard was heeft kunnen pimpen tot iets waarvoor men nu 400k kan vragen.

Laatst bewerkt door een moderator:
een immo heeft nut om andere immo's weg te houden.

Ik heb ooit es zelf mijn woning verkocht (2007) en weet niet of het nu nog is maar 75% van de geinteresseerde bezoekers kwamen langs zogezegd als geinteresseerde particulier en toen ze daar waren stelden ze zich allemaal voor als immo makelaar en hadden ze geinteresseerd clienteel voor wie ze kwamen bezoeken. Vree hatelijk.

Dus je rondleiding startte met "dit is het open raam op de 2e verdieping waardoor ik immo makelaars naar buiten gooi"? :)

Maar inderdaad echt irritante praktijken...

wat zou een dak verhogen op een bungalow zo kosten?

Bungalow is rond de 160m2 en bedoeling zou zijn om het dak ong 1 meter te verhogen zodanig dat er 2kamers onder kunnen gemaakt worden

Bungalow is rond de 160m2 en bedoeling zou zijn om het dak ong 1 meter te verhogen zodanig dat er 2kamers onder kunnen gemaakt worden
Ik zou denken dat het varieert tussen "veel meer dan ge denkt" en "schijteduur".
En ik ben niet gehinderd door enige kennis om dit te zeggen !!

Ik zou denken dat het varieert tussen "veel meer dan ge denkt" en "schijteduur".
En ik ben niet gehinderd door enige kennis om dit te zeggen !!

Ben ik het mee eens 😁

Eerst navragen bij het stadsbestuur of dat wel een optie is, dan een architect inschakelen (5000-7000 euro) dan wordt dat stuk gezien als een ander volume dat een bepaald epb moet behalen (was al zo in 2007 toen ik een aanbouw aan de keuken plaatste) dus de ganse rimram van isolatieminima, ventilatiesysteem,...
Dan de metsers om op te hogen, dan de dakdekkers (ook enkele tienduizenden euro's), schrijnwerk, elektricien, loodgieter voor verwarming, plakker, vloerder,... Zou me niet verwonderen mocht het afgewerkt vlot 100k kosten als je alles laat doen.

Ben ik het mee eens 😁

Eerst navragen bij het stadsbestuur of dat wel een optie is, dan een architect inschakelen (5000-7000 euro) dan wordt dat stuk gezien als een ander volume dat een bepaald epb moet behalen (was al zo in 2007 toen ik een aanbouw aan de keuken plaatste) dus de ganse rimram van isolatieminima, ventilatiesysteem,...
Dan de metsers om op te hogen, dan de dakdekkers (ook enkele tienduizenden euro's), schrijnwerk, elektricien, loodgieter voor verwarming, plakker, vloerder,... Zou me niet verwonderen mocht het afgewerkt vlot 100k kosten als je alles laat doen.
Ik had eerder de visie op het in houtskelet te doen, onder andere wegens gewicht/funderingen.

Deze week eens met een aannemer gaan kijken om te zien of het budget haalbaar is. Indien ja, zou het wel een leuke zijn. Paar km zicht op de velden, lekker rustig. Enkel de ruimte is momenteel te weinig

Ik had eerder de visie op het in houtskelet te doen, onder andere wegens gewicht/funderingen.

Deze week eens met een aannemer gaan kijken om te zien of het budget haalbaar is. Indien ja, zou het wel een leuke zijn. Paar km zicht op de velden, lekker rustig. Enkel de ruimte is momenteel te weinig
Is het dan niet efficiënter om een aan/bijbouw te zetten? Of dat mag misschien niet?

Is het dan niet efficiënter om een aan/bijbouw te zetten? Of dat mag misschien niet?
Zijn we ook naar het kijken, en ook een combinatie.

Daarom even met de aannemer gaan, zien wat mogelijk is in het budget. Las alles goed is hebben een budget van 150k voor te verbouwen ongeveer

Terug
Bovenaan