Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Hier wat stress. Twee weken geleden onze droomwoning gekocht. (verhuis begin volgend jaar) Ondertussen staat ons duplex appartement een goeie week te koop, en geen interesse ... Het zou natuurlijk ideaal zijn om geen overbruggingskrediet te moeten afsluiten maar de stress die de situatie momenteel veroorzaakt heb ik onderschat. Het is ook iets waar je totaal geen controle over hebt natuurlijk.
Nu ... het is in handen van een goeie makelaar dus het komt hopelijk in orde.

Hier wat stress. Twee weken geleden onze droomwoning gekocht. (verhuis begin volgend jaar) Ondertussen staat ons duplex appartement een goeie week te koop, en geen interesse ... Het zou natuurlijk ideaal zijn om geen overbruggingskrediet te moeten afsluiten maar de stress die de situatie momenteel veroorzaakt heb ik onderschat. Het is ook iets waar je totaal geen controle over hebt natuurlijk.
Markt van de appartementen lijkt een beetje ingezakt.

Kennis had een appartement gekocht in 2015 voor +/-300k all in, was nu op zoek naar een woning. Heeft het verkocht voor 250k nadat het bijna 2 jaar te koop stond. Initieel aan 290k, maar niets interesse. Daarna, 7 maand geleden 275k en daar is toen 3 man komen kijken. En ondertussen staat het 1 maand te koop voor 265k, en tot op heden was ook maar 5 personen komen kijken waarvan er maar 1 een bod gedaan had. Eerste bod was rond de 240k wat men geweigerd had. 250k toen wel geaccepteerd.

Voor ongeveer een 95m2 in de omgeving van Hasselt.

Het is nog maar een week he... Stressen hoef je nog niet te doen. Je kan wel 's evalueren. Had je een stormloop verwacht en om welke redenen (afwerking, zicht, prijs, ligging, ...)? Evalueer dan 's of die troeven genoeg in de kijker staan of het daadwerkelijk troeven zijn (zijn ze niet te subjectief beoordeeld?). Eventueel je tactiek aanpassen...

Markt van de appartementen lijkt een beetje ingezakt.

Kennis had een appartement gekocht in 2015 voor +/-300k all in, was nu op zoek naar een woning. Heeft het verkocht voor 250k nadat het bijna 2 jaar te koop stond. Initieel aan 290k, maar niets interesse. Daarna, 7 maand geleden 275k en daar is toen 3 man komen kijken. En ondertussen staat het 1 maand te koop voor 265k, en tot op heden was ook maar 5 personen komen kijken waarvan er maar 1 een bod gedaan had. Eerste bod was rond de 240k wat men geweigerd had. 250k toen wel geaccepteerd.

Voor ongeveer een 95m2 in de omgeving van Hasselt.

Collega van vriendin heeft deze te koop, ondertussen 7 maanden in de verkoop. Interesse nihil.
Nochtans goed onderhouden en nabij invalswegen en op een wip van Gent.

appartement gaan in de gemeente heel moeizaam.
Zelfs huizen blijven langer te koop staan.

De afkoeling is denk ik ingezet, maar men zet het nog niet in de kranten.

Het is nog maar een week he... Stressen hoef je nog niet te doen. Je kan wel 's evalueren. Had je een stormloop verwacht en om welke redenen (afwerking, zicht, prijs, ligging, ...)? Evalueer dan 's of die troeven genoeg in de kijker staan of het daadwerkelijk troeven zijn (zijn ze niet te subjectief beoordeeld?). Eventueel je tactiek aanpassen...

Huidige markt is op zoek met buitenmogelijkheden zoals tuin en/of terras.
Als appartement geen terras heeft dan zit je momenteel eventjes buiten de markt.

in voorbeeld van @Biljart : dat is voor mij geen terras. Dat is een plaats om je vuilniszak buiten te zetten zodanig dat je appartement niet stinkt.

Huidige markt is op zoek met buitenmogelijkheden zoals tuin en/of terras.
Als appartement geen terras heeft dan zit je momenteel eventjes buiten de markt.

in voorbeeld van @Biljart : dat is voor mij geen terras. Dat is een plaats om je vuilniszak buiten te zetten zodanig dat je appartement niet stinkt.
klopt helemaal. Dat type appartementen uit voorbeeld van @Biljart is de voorbije jaren ook nog 's als paddestoelen uit de grond gerezen. Met die verplichte garage erbij: 290 voor Evergem...

Collega van vriendin heeft deze te koop, ondertussen 7 maanden in de verkoop. Interesse nihil.

Lijkt mij niet meer als logisch eigenlijk dat er geen kat geïnteresseerd is.

Zoals Thomas al zegt is het 270k + 20k voor de garage.
Persoonlijk kies ik dan liever iets gelijk dit hoor :
en hier hebben ze er al 10k vanaf gedaan : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/ertvelde/9940/9302510?searchId=612f69408bcf8

of als ik echt een appartement wil : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje...sleidinge/9940/9315948?searchId=612f6a9e40de9 bied je hier 250k.

Nu ik begrijp hun prijszetting hoor, de nieuwbouwappartementen daar vraagt men ook 285 - 300k voor in evergem. Maar appartementen draaien sinds covid niet al te bijster meer. Terwijl je bij woningen nog mensen ziet opbieden tegen elkaar alsof het niet opkan. Al ga ik mij niet uitspreken of dat dit ook nog gaat blijven aanhouden.
Persoonlijk verwacht ik kortelings toch een klein schokje eens de steunmaatregelen in oktober grotendeels wegvallen op voorwaarde dat de economie zichzelf niet vlotjes aanzwengelt zoals men verwacht had. Eigenlijk het scenario van 2007 - +/-2011

Van 2009, maar wel nog staande toiletten. Weinig zaken geven uw "nieuwbouw" sneller een verouderd gevoel.
Goed onderhouden? Men had het terras toch eens grondig kunnen schrobben alvorens foto's te nemen.

Staat ook te duur geprijsd naar mijn mening. Door de 6% BTW-regel doe je voor dat geld betere koopjes op de nieuwbouwmarkt. Ik ken iemand die net een zeer vergelijkbaar nieuwbouwapp gekocht heeft (124m2 oppervlakte, 2 slaapkamers, 2 badkamers, 1 binnenstaanplaats, 1 buitenstaanplaats, 10km van Gent) en met een veel hoogwaardigere afwerking. Prijs excl. kosten: 290K.

Lijkt mij niet meer als logisch eigenlijk dat er geen kat geïnteresseerd is.

Zoals Thomas al zegt is het 270k + 20k voor de garage.
Persoonlijk kies ik dan liever iets gelijk dit hoor :
en hier hebben ze er al 10k vanaf gedaan : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/ertvelde/9940/9302510?searchId=612f69408bcf8
Nu 360 voor dat kruipkot, zonder tuin, in Ertvelde (of all places) zou ik ook niet geven hoor :)

Buiten de 'moderne' grijze vloer krijg ik eerlijk gezegd een '90 vibes van het appartement.
Zoals aangehaald de staande wc, heel goedkoop badkamermeubel, zielig tafeltje in de keuken.

Ik loop er met de foto's niet warm van.

1 woning die lang blijft te koop staan (en door velen hier niet geliefd is voor deze prijs) en dan is de afkoeling ingezet, maar wil men het nog niet in de kranten zetten... euhm ;).

Maat heeft zijn 'vakantiewoning' (waar hij voltijds verbleef maar officieel woonde hij ergens anders) te koop gezet en meteen 30 gegadigden. Aan vraagprijs 75% meer dan hij er 4j geleden aan betaald heeft. Welke afkoeling?

3 weken of zo.

Het is geen complex dossier, enkel is er een wederopname/herfinanciering van de bestaande hypotheek die verhuist naar het nieuwe huis.

Dus 2 kredieten op 1 huis. Ik krijg de akte te lesen gisteren en de helft van de hypotheek ontbreekt...

Iemand zijn mening over volgend huis in Antwerpen?

Link

Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een huis in Antwerpen. Dit ligt net buiten de singel en is qua ligging (werk + vrienden/familie in de Kempen) voor ons ideaal.

Het is ruim en heeft alles wat we nodig hadden - Grote ruimtes (o.a. praktijk voor vriendin), parking (3 mogelijke plaatsen), terras en tuin. Inrichting is niet overal onze smaak, maar dat valt aan te passen (tegels, keuken, ...).

We zijn net ter plaatste gaan kijken met een makelaar en er zijn mij toch enkele zaken opgevallen waarover ik twijfel. Wij kennen er beiden wel zeer weinig van.

- De bureaukamer ligt deels onder de grond. Je zag een kleine vochtvlek op de muur. Volgens de makelaar is dit al jaren zo en wordt het niet erger, dit zou op te lossen zijn met injecties. Muur voelde niet nat aan. Ik woon momenteel in een appartement met een lekkend terras en het laatste wat ik wil is verhuizen naar een nieuwe woning met nieuwe vochtproblemen.

- Er is een nieuwe douche (beneden) + twee toiletten geplaatst. De echte badkamer bovenaan, die niet te zien is op de website, is echter onafgewerkt. Alle leidingen liggen er, maar al het meubilair + tegels moeten nog worden geplaatst. Dat wordt dus een kost voor ons.

- 3 bovenste ramen zijn enkel glas. In één van de ramen zitten barsten.

- Kleine mankementen zoals gat in een tegel, spots die half en half hangen, nog te plaatsen kast onder de pompbak, ergens mist een deur, er moet nog veel geschilderd worden, ...

Mijn vriendin is zeer enthousiast, en ik aanvankelijk ook. Maar ik heb het gevoel dat de vraagprijs misschien toch net te veel is? We kunnen natuurlijk op schortende voorwaarden gebruiken. 500 000 is ons max budget inclusief extra kosten etc. We hebben al wat huizen gaan bekijken, maar vaak zijn ze net te klein of te duur voor wat ze zijn, in onze ogen.

Terug
Bovenaan