Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Jama die streetviewbeelden dateren van 2009, dus is dat dan niet normaal? 🤷‍♂️

Voor de rest zijn zo'n "sociale wijken" een beetje hit and miss. Waar ik als kind opgroeide lag ook zo'n wijk achter ons en dat was eigenlijk allemaal redelijk normaal. De gemeente waar ik nu woon daar is ook zo'n wijk en dat is dan eerder weer een concentratie van marginaal volk.
Ik ging net hetzelfde zeggen. Het zou nogal straf zijn moest daar een model uit 2021 staan op een foto uit 2009 he.
Bijgevolg kan het ook zijn dat die wijk er ondertussen al helemaal anders uit ziet (op 12 jaar kan er veel gebeuren). Onze wijk is trouwens nog een boomgaard op streetview...

Hier ook nog een beeld van een standaard gezinssituatie: street view

Moeder die tracht haar 6 kinderen in de ruime gezinswagen te krijgen terwijl de papa zijne dop aan 't opzuipen is met cara pils achteraan op de parking van de colruyt.
Dat soort wijken doet me altijd aan communisme denken.

Ik ben pro sociale woningbouw (mits correct toegekend) maar waarom ontwerpen ze die dingen toch vaak als een kopie van een jaren '80 buitenwijk van van Boekarest of Oost-Berlijn...

Ik zie zelfs enkel Mercedessen en een camionette, dus overduidelijk buitenlanders heh. Het is ook overdag dus werken doen ze ook al niet :angry:.

(dat ziet er best een leuk wijkje uit)

Dat is juist mijn punt. Men heeft een renovatie gedaan, maar een renovatie waarin je de doelstellingen voor 2050 niet haalt. Dat is in principe dan ook weggegooid geld indien je u blind staart op het EPC of op de kosten voor de verwarming.

Wil dat zeggen dat dat een probleem is, neen. Het ziet er meer dan goed genoeg uit om daar 20 - 30 jaar zo in te leven voordat je een nieuwe renovatie doet (of je op die leeftijd zoals zovelen zegt van foert, al dat gedoe dat doe ik niet meer).

Waarom zeg ik weggegooid geld, omdat indien je het ooit deftig wilt en moet aanpakken dan moet je dat allemaal volledig terug afbreken om het dan "tegoei" te doen. En god weet wat de impact in de toekomst gaat zijn als je die doelstellingen niet gehaald hebt. Daarom weggegooid geld. Maar opnieuw, dat is niet iets dat mij zou tegen houden indien de andere zaken het gewoon voor mij de woning maken die ik wens. Daarom dat ik de voorbeelden erbij had gezet van die zogezegde alternatieven en dat je bij het bezoek de pro en contra moest overwegen. Dus vb bij die nieuwbouwen van 400k ofdat het verschil wat er aangeboden wordt voor u effectief een meerwaarde biedt, waarvoor je bereid bent om dan ook die 200k extra te geven ondanks de kleine nadelen.

Je staat wel heel pessimistisch ten opzichte van die 2050 normen.
Kosten voor verwarming gaan in een 160 EPC woning toch goed meevallen ?

Ikzelf heb EPC 350 op 200m2 en betaal mij zeker niet blauw aan verwarming (gas). Voordat een 100k investering de moeite is over 30 jaar moet je al 270 euro per maand besparen. Terwijl ik maar 150 aan gas betaal. En dat is met een constante 21 graden in het huis (ook 's nachts want het duurt anders te lang om het huis op te warmen 's ochtends).

Wat ik misschien ooit nog overweeg is mijn spauwmuur te isoleren en mijn kruipkelder. Wat toch ~40% besparing zou moeten opleveren voor niet al te veel geld. Maar momenteel geniet ik wel van een 'ademend' huis voor die meerkost van 50 euro per maand. De 2050 normen zie ik mij nooit halen hier tenzij de gasprijs x5 gaat.

Je staat wel heel pessimistisch ten opzichte van die 2050 normen.
Kosten voor verwarming gaan in een 160 EPC woning toch goed meevallen ?

Ikzelf heb EPC 350 op 200m2 en betaal mij zeker niet blauw aan verwarming (gas). Voordat een 100k investering de moeite is over 30 jaar moet je al 270 euro per maand besparen. Terwijl ik maar 150 aan gas betaal. En dat is met een constante 21 graden in het huis (ook 's nachts want het duurt anders te lang om het huis op te warmen 's ochtends).

Wat ik misschien ooit nog overweeg is mijn spauwmuur te isoleren en mijn kruipkelder. Wat toch ~40% besparing zou moeten opleveren voor niet al te veel geld. Maar momenteel geniet ik wel van een 'ademend' huis voor die meerkost van 50 euro per maand. De 2050 normen zie ik mij nooit halen hier tenzij de gasprijs x5 gaat.
Ik weet niet of dat pessimistisch of realistisch is. Echter wanneer een overheid een doel stelt tegen een bepaalde datum. Dan lijkt het mij de intentie dat dit doel gehaald wordt.

Voor nieuwbouwen gaat dat zeker geen probleem zijn. Als echter elke persoon die zijn woning aanpakt onder dit doel van 2050 zit. Dan ga je dat doel niet halen hé.
En welke maatregelen ze dan moeten gaan uitvinden om mensen te verplichten dat doel te halen is navelstaren.

Echter is het wel een feit dat als je nu geld geeft aan een woning die onder dit doel zit. Dan zijn er niet veel makkelijke of goedkope manieren om dat doel nog te halen. En dat zie ik mensen dan ook niet doen. Hell, ik zeg zelf dat ik dan gewoon die meerkost aan verbruik zal slikken indien ik daarvoor zou opteren. Juist omdat dat extra verbruik eigenlijk niet zodanig enorm is dat je dit echt gaat voelen aan de huidige prijzen.
Wat de prijzen over 30 jaar zijn, daar gaan we enkel kunnen naar raden.

Ik weet niet of dat pessimistisch of realistisch is. Echter wanneer een overheid een doel stelt tegen een bepaalde datum. Dan lijkt het mij de intentie dat dit doel gehaald wordt.

Voor nieuwbouwen gaat dat zeker geen probleem zijn. Als echter elke persoon die zijn woning aanpakt onder dit doel van 2050 zit. Dan ga je dat doel niet halen hé.
En welke maatregelen ze dan moeten gaan uitvinden om mensen te verplichten dat doel te halen is navelstaren.

Echter is het wel een feit dat als je nu geld geeft aan een woning die onder dit doel zit. Dan zijn er niet veel makkelijke of goedkope manieren om dat doel nog te halen. En dat zie ik mensen dan ook niet doen. Hell, ik zeg zelf dat ik dan gewoon die meerkost aan verbruik zal slikken indien ik daarvoor zou opteren. Juist omdat dat extra verbruik eigenlijk niet zodanig enorm is dat je dit echt gaat voelen aan de huidige prijzen.
Als de overheid een doel stelt dan lijkt het de intentie dat dit doel gehaald wordt.

De overheid lijkt me nu net een apparaat dat zelden doelstellingen haalt.

Die 2050 EPC doelstellingen zijn een beetje "aim for the stars, land on the moon"... We zetten het doel hoog in en als we ergens halverwege geraken dan hebben we dat toch al. Ik koop een huis om nu in te wonen, wat er binnen 30 jaar gebeurt zal ik dan wel zien. Binnen mijn mogelijkheden probeer ik mijn huis wel zo energiezuinig als mogelijk te maken. Omdat ik dat belangrijk vind en niet omwille van die EPC quatsch.

Echter is het wel een feit dat als je nu geld geeft aan een woning die onder dit doel zit. Dan zijn er niet veel makkelijke of goedkope manieren om dat doel nog te halen. En dat zie ik mensen dan ook niet doen.
Je haalde dat ook aan bij die woning die ik had gepost een tijdje geleden. Maar ... dat had een EPC van 164. Als je daar een paar zonnepanelen op kletst zit je toch zo aan de norm?

Maar ik zie niet hoe ze het praktisch kunnen verplichten, dus ik denk dat ze dat dan ook niet gaan doen.

Misschien als iedereen hoge middenklasse was, kan je mensen forceren 100k aan renovaties te doen, maar met hoe 'sociaal' ons land is en alle mensen zonder spaargeld lijkt me dat niet realistisch.

Met hun asbest norm zijn ze ook gegaan van 'asbest vrij in 2030' tot 'enkel nog veilig asbest in 2040' :p.
En de andere huis verplichtingen zoals verplichte dakisolatie & elektrische keuring zijn ook in de praktijk optioneel (hangen geen boete's of controles aan vast). Beloftes van de regering stellen ook vaak niet veel voor (zonnepanelen bijvoorbeeld)

Anyway lijkt het me wat te onzeker & ver in de toekomst om daar nu grote monetaire waarde aan te hechten. Op 30 jaar kan alles veranderen.

Je haalde dat ook aan bij die woning die ik had gepost een tijdje geleden. Maar ... dat had een EPC van 164. Als je daar een paar zonnepanelen op kletst zit je toch zo aan de norm?
Hangt echt af van hoe men de objectieven stelt. In het EPC document waar ik toen naar refereerde was dit duidelijk opgesplitst per subsectie in plaats van het geheel waar je dus e-40 of e-20 moet halen.

Daarnaast is het EPC en het e-peil niet 1 op 1 commuteerbaar.

Maar ik zie niet hoe ze het praktisch kunnen verplichten, dus ik denk dat ze dat dan ook niet gaan doen.

Misschien als iedereen hoge middenklasse was, kan je mensen forceren 100k aan renovaties te doen, maar met hoe 'sociaal' ons land is en alle mensen zonder spaargeld lijkt me dat niet realistisch.

Met hun asbest norm zijn ze ook gegaan van 'asbest vrij in 2030' tot 'enkel nog veilig asbest in 2040' :p.
En de andere huis verplichtingen zoals verplichte dakisolatie & elektrische keuring zijn ook in de praktijk optioneel (hangen geen boete's of controles aan vast). Beloftes van de regering stellen ook vaak niet veel voor (zonnepanelen bijvoorbeeld)

Anyway lijkt het me wat te onzeker & ver in de toekomst om daar nu grote monetaire waarde aan te hechten. Op 30 jaar kan alles veranderen.
Ik dacht echter niet dat asbest vrij dan ook iets te maken had met de doelstellingen voor de EU. Zaken die vanuit EU opzicht beloofd zijn, daar lijkt men mij toch strikter te zijn dan voor alles wat men als doelstelling heeft voor België vanuit belgië.

Maar je hebt gelijk, het is onzeker en het is ver in de toekomst. Daarom dat ik het ook als te relativeren vermeldde. Maar het blijft wel het geval dat ALS je nu iets doet, en je steekt er geld in of... dan is het beter dat je het tegoei doet. Dan dat je er duizenden euro's aan spendeert om dan te eindigen met iets dat nog niet voldoet aan die eisen van 2050.
Want technische gezien is het echt niet zo evident om efkes 4cm extra isolatie te steken in de vloer of in de spouw, in die vernieuwde vensters van 2011 nieuwe glazen te steken die conform doelstelling 2050 zijn zodanig dat je toch die minimumdoelstellingen haalt.

Men is tegenwoordig echter al strenger dan 10j geleden in alles wat renovaties betreft. Vroeger kon je doen wat je wilde. Nu zit je al snel moet een verplichting om een architect te nemen of zelfs enkel te kunnen genieten van de premies indien je ook een bepaald e-objectief haalt.

Nu de praktische verplichtingen bestaan al. Woningen kunnen al onbewoonbaar verklaard worden via derden (dat is echter niet echt actueel, voor woningen die verhuurd worden is dit wel actueel). De minimumdoelstellingen liggen echter ver af van doelstelling 2050 ;).

Naar een huis gaan kijken waarvan gesteld was dat de renovatie begonnen was, maar wegens redenen gaan ze toch verhuisden. So far so good.

Kom je dan binnen en zie je dat er eigenlijk vooral opnieuw behangd is, een vloer over de vorige gelijmd (met hoogteverschil dus tussen ruimtes) en de originele elektrische schakelaars van de jaren stilletjes (Aar zichtbaar aardedraden zijn bijgetrokken op plaatsen).

Das toch de slechts mogelijke moment om je huis te verkopen? Je hebt er al geld ingestoken dat je terug uit wilt, paar de lopende partij kijkt ernaar en ziet dat hij het gewoon opnieuw moet doen om goed te zijn.

Kan je beter volledig renoveren of net niet renoveren en een prijszetting naargelang doen.

Daarnaast in mijn ogen ook wel 100k teveel geprijsd (op 400k) en geschat dat er minstens nog 100k extra werken gingen zijn, dis het is het hem toch niet geworden.

@tomasmore, jouw huis was al verkocht

Onzen aannemer antwoord nimeer op mails en pakt zijnen telefoon ni op oO
Heeft in Juni een funderingsplaat gegoten, was een fout met de bewapeningsnetten en wachtbiuizen op de verkeerde plaats, dan was het bouwverlof en heeft de ingenieur gezegd dat er op die plaats 5cm moet bijgestort worden. Vorige week hadden ze ons laten weten dat ze deze week terug gingen hervatten. Sindsdien onmogelijk te pakken te krijgen. Onzen architect heeft ook al gemaild etc..

What de fuck..

Terug
Bovenaan