Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Amai, vandaag toch stevig geschrokken van de stijging in de houtprijs. Vorig jaar in de zomer een tuinhuis gezet en voor het dak een paar platen eliottis pine gebruikt. 22€/plaat.
Schoonvader gisteren zo 1 plaat gaan halen (zelfde korting, zelfde winkel): 64€

Dat haalt toch de volledig houtskeletbouw sector onderuit?
Nu ook niet overdrijven hé. Ja, de houtprijs is serieus gestegen, maar voor een totale woning, volledig afgewerkt, komt dit zoals Japser hierboven zegt op +- 5% meerprijs.

Nu ook niet overdrijven hé. Ja, de houtprijs is serieus gestegen, maar voor een totale woning, volledig afgewerkt, komt dit zoals Japser hierboven zegt op +- 5% meerprijs.
Maar toen wij x jaar geleden gingen kijken, kostte hsb ongeveer even veel als klassieke bouw. Maar dat komt vooral door dan mindere werkuren (dus het materiaal was al duurder...) En dat materiaal is nu nog veel duurder geworden, dan moet dat toch enorm in hun winstmarges hakken?

Eerste woning gekocht en nooit stilgestaan bij het KI. Rijwoning in centrumstad, 1150 KI -> effectief betalen 950 ongeveer.
Mijn ouders op de boeren buiten dubbel zo groot -> betalen 350 :wallbash:

Ze willen dat systeem al jaren hervormen, maar het komt er niet van..

Eerste woning gekocht en nooit stilgestaan bij het KI. Rijwoning in centrumstad, 1150 KI -> effectief betalen 950 ongeveer.
Mijn ouders op de boeren buiten dubbel zo groot -> betalen 350 :wallbash:

Ze willen dat systeem al jaren hervormen, maar het komt er niet van..

dit plus ik snap ook niet waarom mensen met kinderen korting moeten krijgen op KI?

Amai, vandaag toch stevig geschrokken van de stijging in de houtprijs. Vorig jaar in de zomer een tuinhuis gezet en voor het dak een paar platen eliottis pine gebruikt. 22€/plaat.
Schoonvader gisteren zo 1 plaat gaan halen (zelfde korting, zelfde winkel): 64€

Dat haalt toch de volledig houtskeletbouw sector onderuit?
Gewoon nog even wachten. Op de wereldmarkt zijn de houtprijzen momenteel aan het instorten.
Voordat leveranciers die lagere prijzen doorberekenen aan de consument zijn we 6 tot 12 maanden verder.

Maar in Duitsland kun je nu al weer hout krijgen voor veel lagere prijzen

Wel je kunt het hier simuleren :

Ben te pessimistisch geweest, voor mij zou het voor die woning gaan over 1570€. Dus valt eigenlijk nog iets of wat mee.

EDIT : eventjes mijn KI van mijn huidige woning waar ik nu woon ingevuld voor tremelo. En dat scheelt op zich ook al 330€.., dat kan ook al tellen.

EDIT 2 : eventjes de berekening gemaakt van wat de KI zou zijn indien die woning in koersel stond. Dan mocht je elk jaar 2350€ neerleggen ervoor. Dus ja locatie heeft ook een enorme consequentie.

Laatst bewerkt:
dit plus ik snap ook niet waarom mensen met kinderen korting moeten krijgen op KI?
Dat is toch bij alles dat je met kinderen korting krijgt. Die dat meeste gejost zijn zijn koppels (fiscaal gezien) zonder kinderen die krijgen nergens vermindering op terwijl dat net de groep zou zijn die korting moet krijgen want dat is de beste groep ecologisch gezien!

Correctie, ja krijgt die korting pas vanaf "2" kinderen. Niet alleen singles zijn deze keer de klos :')

Een bescheiden woning (niet indexed KI < 745) krijgt 25% korting.

Duuuus... Een grote oude hoeve kopen en minstens 2 klein mannen maken = win

Energetische upgrades aan de hoeve worden niet opgenomen voor verhoging KI

Dat is toch bij alles dat je met kinderen korting krijgt. Die dat meeste gejost zijn zijn koppels (fiscaal gezien) zonder kinderen die krijgen nergens vermindering op terwijl dat net de groep zou zijn die korting moet krijgen want dat is de beste groep ecologisch gezien!
Al vaak genoeg gezegd waarom de regering dit (deels) doet.

Of jij bent diegene in de buurt! :O
Als een potentiële koper in mijn buurt me aanspreekt om meer info te krijgen zal ik die persoon bitter weinig te vertellen hebben.

Ik hou me namelijk niet bezig met mijn buren. En neen ik ben geen asociale onvriendelijke persoon. Ik begroet mijn buren als ze voorbij komen en als ze niet thuis zijn en de postbode komt een pakje van mijn buren bij me leveren dan kom ik dat bij hen binnenbrengen als ze terug thuis zijn.

Maar ik hou me niet bezig met het bespioneren van de buurt. Wie is wanneer vertrokken, wat doet die tuinman bij mijn buur, mijn buur heeft een hond gekocht --> I don't care.

Ik heb vroeger in zo'n buurt gewoond en dat was vreselijk. Ik kwam de oprit opgereden en de overbuur was meteen door zijn raam aan het loeren. Die roddelden dan met de andere buren en had letterlijk alles gezien in de straat. Ongelooflijk irritant. Als ik merk dat er zo iemand in een buurt woont, is dat voor mij een reden om daar niet te gaan wonen.

Dat is wel een heel rustige straat, het enige "lawaai" dat ik me kan inbeelden daar is van het vondelpark dat er pal achter ligt, een typische woonwijk. Ik heb zelf enkele jaren in de gemeente gewoond, met wat geluk zijn de wegenwerken binnenkort ook gedaan voor de volgende 10 jaar dat je niet oneindig lang moet rondrijden om naar de bakker te gaan. :D
Aha! Toevallig enige feedback over de omgeving, en daar wonen / opgroeien als kind?

Wel je kunt het hier simuleren :

Ben te pessimistisch geweest, voor mij zou het voor die woning gaan over 1570€. Dus valt eigenlijk nog iets of wat mee.

EDIT : eventjes mijn KI van mijn huidige woning waar ik nu woon ingevuld voor tremelo. En dat scheelt op zich ook al 330€.., dat kan ook al tellen.
En zijt ge met die nieuwe informatie nog even negatief? :smile:

En zijt ge met die nieuwe informatie nog even negatief? :smile:
Het ziet er allemaal wel ok uit, maar de foto's zijn dan ook daarvoor gekozen. Ik vind het persoonlijk wel een bom geld voor een woning.

Persoonlijk zou ik navragen welke ingrepen ze gedaan hebben over de tijd omdat als ik het attest goed lees, dan heeft men in 2011 naar mijn inzicht grotendeels een esthetische renovatie gedaan. Op termijn zou je een gedeelte van het dak (of misschien zelfs volledig dak) en de muren nog moeten isoleren. Daarnaast de vensters, deuren / poorten vervangen, en een ventilatie steken. Maar als je ziet hoe het eruit ziet, is dat zonde om dat nu op te breken. Dat hadden ze beter in 2011 gedaan. Maar bon, of men daardoor meer had kunnen vragen, dat is dan natuurlijk weer een ander paar mouwen. Dus ja - ik begrijp waarom ze het zo gedaan hebben.

Voor de regio zelf lijkt die prijs wel aanvaardbaar te zijn. Al heb je een paar andere mogelijkheden. Maar voor mij persoonlijk is er niets dat mij in tremelo aantrekt om er zoveel geld aan te geven.

Het valt ook serieus op dat ze de renovatie gedaan hebben dat eerder zichtbaar is naar bezoekers, daar je duidelijk ziet dat ze voor hun garage die moeite niet gedaan hebben. Al staat er dat de garage een carport was, maar ik dacht toch wel effectief een garage op de foto's gezien te hebben.

Nu als je ziet dat men voor een oude villa waar nog een bom geld inkruipt durft 400k te vragen (https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/villa/te-koop/tremelo/3120/9432423?searchId=6122bd8d3e244). Mja, dan is 600k nu niet verwonderlijk.

Ik zou persoonlijk eerst even hier naar gaan kijken om het bezoek naar deze woning in perspectief te kunnen zetten.

EDIT : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/villa/te-koop/tremelo/3120/9316091?searchId=6122cbcb6b838 /EDIT

Al moet je dan wel goed nakijken hoe correct die uitgevoerde renovatie effectief gebeurd is en om ook de ruimte deftig in te schatten. En om te zien wat je voor die 450k krijgt. En of vb die woning u dat prijsverschil waard is.

Dit is dan voor de leut eventjes wat je krijgt als je er nog eens 300k bijlapt : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/villa/te-koop/tremelo/3120/9456485?searchId=6122bd8d3e244
Ik vermoed een scheiding.

In ieder geval, indien de verwarmingskosten niet iets zijn waarvan je wakker ligt maar je toch wenst een instapklare woning te hebben met een esthetische aantrekkelijk uitzicht, dan zou die woning die jij postte een betere optie zijn dan de vraagprijs te geven voor een dergelijke woning :
Want ofwel pak je het dan deftig aan een steek je daar een paar 100k in om dat deftig aan te passen. Ofwel doe je dat niet, en dan ga je waarschijnlijk ook wel op die vraagprijs voor die woning uitkomen dus ja...

Ik zou wel bij de aankoop even deftig navragen of ze in 2011 de renovatiepremie gekregen hebben. Omdat ik mij dacht te herinneren dat je die maar 1 keer om de x jaar mocht aanvragen voor de woning. En ik niet 100% zeker ben ofdat het feit dat er nu een andere eigenaar is, of je dan weer gebruik kunt maken van de renovatiepremie of eerst x -10 (want 10j later daar gerenoveerd in 2011) moet wachten voordat je dat mag.

Laatst bewerkt:
Aha! Toevallig enige feedback over de omgeving, en daar wonen / opgroeien als kind?
Tremelo is echt een boerengat, maar om op te groeien denk ik dat je niet liever hebt voor een kind. De woonwijk achterin is wel van de vorige generatie dus daar wonen nu vooral 55+ers. De locatie van deze woning is op 10 minuutjes met de fiets van de dorpskern verwijderd vanaf waar je een redelijk goeie verbinding hebt met openbaar vervoer naar Aarschot, Mechelen & Leuven.
Op 5 minuten van aldi, carrefour, delhaize & okay. En het gemeentebestuur zoals het nu is, is vrij gedreven om dingen te doen met de gemeenschap.

Ik heb nog familie die er woont, de prijzen daar stijgen enorm snel, mede door het keerbergen-effect.

@Renegadexxripxx, ten eerste, ik ben nog steeds, elke keer opnieuw, vol ontzag over uw gedetailleerde uitzettingen voor complete rando's (zoals mezelf dus) die input komen vragen. Weeral een dikke merci :thumb:.

Dat gezegd zijnde ben ik, als eerste keer, niet akkoord met wat je zegt. Even kaderen en eens zien of ik misschien iets fout zie:
Persoonlijk zou ik navragen welke ingrepen ze gedaan hebben over de tijd omdat als ik het attest goed lees, dan heeft men in 2011 naar mijn inzicht grotendeels een esthetische renovatie gedaan. Op termijn zou je een gedeelte van het dak (of misschien zelfs volledig dak) en de muren nog moeten isoleren. Daarnaast de vensters, deuren / poorten vervangen,
In ieder geval, indien de verwarmingskosten niet iets zijn waarvan je wakker ligt maar je toch wenst een instapklare woning te hebben met een esthetische aantrekkelijk uitzicht, dan zou die woning die jij postte een betere optie zijn
Schat jij het EPC niet verkeerd in / heb jij een fout document voor ogen? Hier heb ik de volledig tegenovergestelde mening (en ik hoop dus dat ik gelijk heb). Vanuit het EPC attest:
  1. EPC van 164, en er zijn geen zonnepanelen, wel 1 houtkachelen (= negatief), en slechts heel beperkt zonneweringen, en een goede gasketel.
  2. Maw de 164 is bijna exclusief gehaald op de isolatie/ruiten/deuren:
    1. 24cm in het dak
    2. Vensters (en deuren) allemaal vervangen in de renovatie van 2011, EPC categorie A of B / U-waarde tussen 1,85 en 2,06 & HR glas B
    3. Muren 12cm wol of 5cm EPS
    4. Vloeren 4cm PUR in de kelder en 6cm XPS op volle grond
Dat is niet helemaal naar hedendaagse normen, maar toch al heel mooi en perfect leefbaar / toekomstgericht lijkt mij?

Het ziet er allemaal wel ok uit, maar de foto's zijn dan ook daarvoor gekozen.
Ik snap dat mensen dat denken, maar het huis lag er bij de bezichtiging effectief zo bij. Ik ben ondertussen wel een beetje gericht naar het spotten van kleine foutjes, slechte afwerkingen, achter elke deur/radiator/kast/kraan/leiding/... te gaan zien. En ik heb werkelijk nog nooit een huis gezien (van 40, of zelfs maar 10 jaar oud) dat ZO goed onderhouden was.
De foto's zijn inderdaad goed / professioneel getrokken ... maar het toont effectief het huis in zijn werkelijke staat :love:.

Ik vind het persoonlijk wel een bom geld voor een woning.
Absoluut geen discussie over, en zeker voor een huis van 40jaar oud (10 jaar geleden gerenoveerd) dat een aantal moderne technieken mist.

en een ventilatie steken. Maar als je ziet hoe het eruit ziet, is dat zonde om dat nu op te breken. Dat hadden ze beter in 2011 gedaan. Maar bon, of men daardoor meer had kunnen vragen, dat is dan natuurlijk weer een ander paar mouwen. Dus ja - ik begrijp waarom ze het zo gedaan hebben.
En hier ben ik dan wel mee akkoord, heel jammer !!

Het valt ook serieus op dat ze de renovatie gedaan hebben dat eerder zichtbaar is naar bezoekers,
Bedoel je bezoekers nu voor de verkoop?
Dat lijkt mij raar vermits de renovatie van 2011 is?

daar je duidelijk ziet dat ze voor hun garage die moeite niet gedaan hebben. Al staat er dat de garage een carport was, maar ik dacht toch wel effectief een garage op de foto's gezien te hebben.
Er is geen garage, indeed enkel (dubbele) carport. Jij doelt misschien op de kelder (foto gele vloer) of het "tuinhuis" (2e foto)?
1629706721506.png

1629706737514.png

Ik zou wel bij de aankoop even deftig navragen of ze in 2011 de renovatiepremie gekregen hebben. Omdat ik mij dacht te herinneren dat je die maar 1 keer om de x jaar mocht aanvragen voor de woning. En ik niet 100% zeker ben ofdat het feit dat er nu een andere eigenaar is, of je dan weer gebruik kunt maken van de renovatiepremie of eerst x -10 (want 10j later daar gerenoveerd in 2011) moet wachten voordat je dat mag.
Goede tip, thanks !

En dan @uw voorbeelden, mijn inschatting:

Laatst bewerkt:
Tremelo is echt een boerengat, maar om op te groeien denk ik dat je niet liever hebt voor een kind. De woonwijk achterin is wel van de vorige generatie dus daar wonen nu vooral 55+ers. De locatie van deze woning is op 10 minuutjes met de fiets van de dorpskern verwijderd vanaf waar je een redelijk goeie verbinding hebt met openbaar vervoer naar Aarschot, Mechelen & Leuven.
Op 5 minuten van aldi, carrefour, delhaize & okay. En het gemeentebestuur zoals het nu is, is vrij gedreven om dingen te doen met de gemeenschap.

Ik heb nog familie die er woont, de prijzen daar stijgen enorm snel, mede door het keerbergen-effect.
Ok klinkt allemaal goed, en bevestigt inderdaad wat ik dacht :thumb:.

Wat is het Keerbergen-effect? Zijn de huisprijzen daar sterk gestegen door ...? Gewoon voor mijn begrip :)
Keerbergen is een rijkere gemeente met typisch grotere lappen grond, die duurder zijn. Tremelo is de nabij-gelegen gemeente (ook zelfde scholengemeenschap dacht ik). Dus Tremelo is zo een beetje het "uitwijkingsgebied" van Keerbergen, waardoor er meer mensen met geld naar Tremelo komen, waardoor de prijzen weer stijgen.

Keerbergen is een rijkere gemeente met typisch grotere lappen grond, die duurder zijn. Tremelo is de nabij-gelegen gemeente (ook zelfde scholengemeenschap dacht ik). Dus Tremelo is zo een beetje het "uitwijkingsgebied" van Keerbergen, waardoor er meer mensen met geld naar Tremelo komen, waardoor de prijzen weer stijgen.
Klopt helemaal. Voor dichts bijzijnde secundaire onderwijzen moet je ofwel naar Keerbergen (Smiks of KaK) of naar Betekom (Sjibke). Aarschot is zeker nog doenbaar en daar heb je dan weer keuze in overvloed (Sima, Siba, SJC, Damiaan, Sancta Maria). Voor elementair onderwijs en kleuteronderwijs is er voldoende aanbod rondom omdat het allemaal zo'n kleine dorpen zijn.

Terug
Bovenaan