Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Schat jij het EPC niet verkeerd in / heb jij een fout document voor ogen? Hier heb ik de volledig tegenovergestelde mening (en ik hoop dus dat ik gelijk heb). Vanuit het EPC attest:
  1. EPC van 164, en er zijn geen zonnepanelen, wel 1 houtkachelen (= negatief), en slechts heel beperkt zonneweringen, en een goede gasketel.
  2. Maw de 164 is bijna exclusief gehaald op de isolatie/ruiten/deuren:
    1. 24cm in het dak
    2. Vensters (en deuren) allemaal vervangen in de renovatie van 2011, EPC categorie A of B / U-waarde tussen 1,85 en 2,06 & HR glas B
    3. Muren 12cm wol of 5cm EPS
    4. Vloeren 4cm PUR in de kelder en 6cm XPS op volle grond
Dat is niet helemaal naar hedendaagse normen, maar toch al heel mooi en perfect leefbaar / toekomstgericht lijkt mij?
Dat is juist mijn punt. Men heeft een renovatie gedaan, maar een renovatie waarin je de doelstellingen voor 2050 niet haalt. Dat is in principe dan ook weggegooid geld indien je u blind staart op het EPC of op de kosten voor de verwarming.

Wil dat zeggen dat dat een probleem is, neen. Het ziet er meer dan goed genoeg uit om daar 20 - 30 jaar zo in te leven voordat je een nieuwe renovatie doet (of je op die leeftijd zoals zovelen zegt van foert, al dat gedoe dat doe ik niet meer).

Waarom zeg ik weggegooid geld, omdat indien je het ooit deftig wilt en moet aanpakken dan moet je dat allemaal volledig terug afbreken om het dan "tegoei" te doen. En god weet wat de impact in de toekomst gaat zijn als je die doelstellingen niet gehaald hebt. Daarom weggegooid geld. Maar opnieuw, dat is niet iets dat mij zou tegen houden indien de andere zaken het gewoon voor mij de woning maken die ik wens. Daarom dat ik de voorbeelden erbij had gezet van die zogezegde alternatieven en dat je bij het bezoek de pro en contra moest overwegen. Dus vb bij die nieuwbouwen van 400k ofdat het verschil wat er aangeboden wordt voor u effectief een meerwaarde biedt, waarvoor je bereid bent om dan ook die 200k extra te geven ondanks de kleine nadelen.

Ik snap dat mensen dat denken, maar het huis lag er bij de bezichtiging effectief zo bij. Ik ben ondertussen wel een beetje gericht naar het spotten van kleine foutjes, slechte afwerkingen, achter elke deur/radiator/kast/kraan/leiding/... te gaan zien. En ik heb werkelijk nog nooit een huis gezien (van 40, of zelfs maar 10 jaar oud) dat ZO goed onderhouden was.
De foto's zijn inderdaad goed / professioneel getrokken ... maar het toont effectief het huis in zijn werkelijke staat :love:.
Was dan ook enkel om te benadrukken dat mijn inschatting puur en alleen is op basis van foto's die ik vluchtig eens bekijk. En daar dan een mening over geef. Mijn mening is dan ook zeer relatief.

Bedoel je bezoekers nu voor de verkoop?
Dat lijkt mij raar vermits de renovatie van 2011 is?
Mijn misser, firefox opende die pagina niet deftig, en was te mottig om chrome opnieuw te openen in een ander venster terwijl ik een serie aan het kijken was om te kijken of die foto effectief een garage was. Maar dat is dus de kelder, die ik aanzag voor de garage en omdat er in het EPC stond poorten/deuren te vervangen.

1) ja, zo kwam het mij dan ook enorm over. Voor mij de prijs echt niet waard, 200 - 250k - waarde grond, en indien je er de ruimten kon van maken die jij nodig achtte, was dat dan een betere deal dan die 600k voor die andere woning. Voor alles boven de 300k... bedank ik ervoor.
2) te weinig gegevens voor om dat te zeggen. Indien echter de rest van de renovatie ook energetisch goed gedaan is, dan is dat afhankelijk van de smaak en beperktere oppervlakte een optie. Je betaalt uiteindelijk 150k-200k minder...
3) correct, maar bij die hedendaagse halfopen woningen is de geluidsisolatie die men gebruikt echter zo goed dat je zo goed als niets meer hoort van de buren (en ik spreek hier over 4cm (eigen ervaring van mijn woning)... god weet wat het wordt indien je 8 - 12cm hiervan gebruikt...). Daarom dat ik in mijn edit een versie had bijgezet die rond de 630kexcl zat. Tijdens mijn zoektocht was ik 2j aan het zoeken in de omgeving en kon ik betere inschattingen maken (ook omdat je huizen soms 1 - 2 jaar zag te koop blijven staan en zakken in de prijs). Nu is mijn vergelijking een snelle tijdelijke inschatting van wat er op dat moment in de aanbieding zit.
4)Ja, en dat is de afweging die je moet maken. Vind je die extra grond een meerwaarde. Kan die extra grond in de toekomst eventueel verkaveld worden, etc... al moet ik eerlijk zijn dat ik de woning zelf op basis van de foto's niet mijn ding achtte (vind het vb lelijk). Ik ging dan persoonlijk liever voor die oudere woning en slikte dan de extra kost van de toekomstige verwarming.
5) ja, maar alles hangt af van wat de plannen zijn, wat je nodig hebt etc. Mijn punt was eerder dat hier de structuur ok was, dat het geen bouwval was gelijk die van 1) en dat als je dan toch dit deftig wilt aanpakken dat je daar redelijk wat geld uitgeeft, juist omdat hier nog niets in gebeurd is in al die jaren heen behalve een deftig onderhoud en de nieuwe keuken. Dat zie je al zeer goed aan gewoon de vloer en de tegeltjes. Wat die link van u dan perfect in perspectief zet als zijnde redelijk wat waarde tov het aanbod. Of kort gezegd, mijn voorkeur ging dan uit naar die link van u indien ik in de markt was voor een woning van die versie. Omdat het eigenlijk wel ok is, enkel te weinig naar de toekomst. Maar de markt van de woningen waar je kunt zeggen van dit is voor mij een oude woning die ik in ruwbouwmodus zet en dan deftig en correct afwerk is gewoon te duur. En tov de woningen waar het ok is (dus 5), ga je niet goedkoper uitkomen dan de geadverteerde aankoopkost van die link, indien je al de kosten erbij rekent.

Toevallig mensen van de streek die weten hoe dit geprijsd is tov de markt?

Het is alleszins een pak goedkoper dan de regio waaraan je voorheen dacht. Als je dit huis in Hove/Edegem plaatst is de vraagprijs ong. €500k.

Dat is juist mijn punt. Men heeft een renovatie gedaan, maar een renovatie waarin je de doelstellingen voor 2050 niet haalt. Dat is in principe dan ook weggegooid geld indien je u blind staart op het EPC of op de kosten voor de verwarming.

Wil dat zeggen dat dat een probleem is, neen. Het ziet er meer dan goed genoeg uit om daar 20 - 30 jaar zo in te leven voordat je een nieuwe renovatie doet (of je op die leeftijd zoals zovelen zegt van foert, al dat gedoe dat doe ik niet meer).

Waarom zeg ik weggegooid geld, omdat indien je het ooit deftig wilt en moet aanpakken dan moet je dat allemaal volledig terug afbreken om het dan "tegoei" te doen. En god weet wat de impact in de toekomst gaat zijn als je die doelstellingen niet gehaald hebt. Daarom weggegooid geld. Maar opnieuw, dat is niet iets dat mij zou tegen houden indien de andere zaken het gewoon voor mij de woning maken die ik wens. Daarom dat ik de voorbeelden erbij had gezet van die zogezegde alternatieven en dat je bij het bezoek de pro en contra moest overwegen. Dus vb bij die nieuwbouwen van 400k ofdat het verschil wat er aangeboden wordt voor u effectief een meerwaarde biedt, waarvoor je bereid bent om dan ook die 200k extra te geven ondanks de kleine nadelen.
Ok, ik denk dat ik snap wat je wil zeggen, thanks !

Het ziet er mijn insziens correct geprijsd uit voor de regio. Het is immers een redelijk grote (270m2), praktische en degelijk onderhouden woning. Het lijkt me ook gelegen in een woonwijk, dus op gebied van lawaai & verkeer zal het wel meevallen? Als ik op google streetview kijk, weet ik wel niet wat voor volk daar woont. Iemand van Wuustwezel kan daar misschien op antwoorden.
Maar puur op cijfers lijkt het me zijn geld waard te zijn.

Ik persoonlijk zou mij wel gigantisch storen aan de veel te kleine tuin + 5 tuinen die grenzen aan de mijne.
Ik denk dat je voor 400k ook iets kan vinden met wat minder afgewerkte bewoonbare ruimte (hebben jullie 270m2 nodig?) of wat mindere afwerking (kan je achteraf nog doen), maar dan wel en/of:
  • Groter perceel / meer tuin
  • Betere lokatie / buurt
  • Echte half-open bebouwing (garages liggen hier tegen elkaar, wat OK is zo lang iedereen zijn garage ook als garage gebruikt)

Dit straat zou ik in ieder geval vermijden. :)

Kan je wat verder toelichten?

Sociale buurt vol met crapuul. Veel geluidsoverlast, drugszaken, diefstal, ...
Zeker met klein mannen zou ik daar niet gaan wonen.

Om nog een paar voorbeelden te geven:
- x aantal jaar geleden hebben daar een paar kinderen (10 a 12-jarigen spreek ik dan over) een touw over 't straat gelegd en dan wanneer er iemand met een brommereke aan kwam, trekken ze dat touw omhoog.
- Vroeger ook ooit eens vlaaien met de voetbal gaan verkopen toen ik een jaar of 10 was en toen gedurende 15min zwaar uitgekafferd geweest door een volwassen man dat hij direct zijn vlaai wou als hij moest betalen. Was gelijk ook het laatste jaar dat ik gevoetbald heb. :unsure:

Voor de rest is 't hier wel ok ze. Enkel die buurt zou ik vermijden. :)

Ook gewoon eens naar de auto's op street view kijken zegt al veel, allemaal kleine, oude brol van 2000-2010.
Jama die streetviewbeelden dateren van 2009, dus is dat dan niet normaal? 🤷‍♂️

Voor de rest zijn zo'n "sociale wijken" een beetje hit and miss. Waar ik als kind opgroeide lag ook zo'n wijk achter ons en dat was eigenlijk allemaal redelijk normaal. De gemeente waar ik nu woon daar is ook zo'n wijk en dat is dan eerder weer een concentratie van marginaal volk.

Stel je voor zeg. In een wijk gaan wonen waar mensen met auto's uit 2000-2010 rondrijden.

Toch eens bij onze volgende huizenjacht bij de buren horen met wat voor voiture ze rondrijden en laat het geen bakfiets zijn he. Bende Yuppies.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan