Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630

Hip gerenoveerd, maar achter de façade van deze Gentse huisjes schuilen massa's gebreken

De V*cus-huisjes, waarvan hier letterlijk sprake. Een waar begrip geworden blijkbaar in het Gentse.
Bedoel je dit?

Wij gaan volgende week naar deze kijken. Mijn vriendin en ik zijn al een tijdje naar een grotere woning aan het kijken met het oog op onze nakende gezinsuitbreiding. Tot nu toe heeft dit alleen maar tot frustraties geleden omwille van overpricede nieuwbouwwoningen of hopeloos verouderde woningen waarbij nog maanden (of jaren) oplapwerk aan nodig is. Gisteren werd dit huis online geplaatst en voor ons voelt het een beetje aan als "to good to be true". De prijs lijkt ons aan de zeer lage kant, zeker in vergelijking wat we al zien voorbij komen hebben in deze regio. Vinkt is een boerendorpje maar wel dicht bij Gent en E40 wat voor ons werk belangrijk is. Woning ligt in een doodlopende straat wat ideaal is voor spelende kinderen.
Wij zijn absoluut geen handige harry's en mogelijke gebreken zien we wellicht over het hoofd, vandaar dat ik hier eens wou polsen. Wat denken jullie?

VERHUURDER
Het toilet of een onderdeel ervan is kapot of ontbreekt door overmacht.
Het toilet of een onderdeel is versleten.

Thx bye

De Verhuuder kan hier naar wijzen:

HUURDER l

Het water in het toilet blijft doorlopen door een defect aan de vlotter. Vervang de vlotter. Als de vlotter niet toegankelijk is voor de huurder, is de verhuurder daarvoor verantwoordelijk.

De toiletbak vult niet meer (helemaal) met water door een fout van de huurder.

Ik weet niet of je het weet maar de vlotter zorgt deels voor het vullen van het toilet. (Hier heb ik dat kunnen oplossen door eens een fles azijn in de vlotterbak te gieten en nachtje laten staan. De vlotter zat vast door kalk)

K thx bye bye

De Verhuuder kan hier naar wijzen:

HUURDER l

Het water in het toilet blijft doorlopen door een defect aan de vlotter. Vervang de vlotter. Als de vlotter niet toegankelijk is voor de huurder, is de verhuurder daarvoor verantwoordelijk.

De toiletbak vult niet meer (helemaal) met water door een fout van de huurder.

Ik weet niet of je het weet maar de vlotter zorgt deels voor het vullen van het toilet. (Hier heb ik dat kunnen oplossen door eens een fles azijn in de vlotterbak te gieten en nachtje laten staan. De vlotter zat vast door kalk)

K thx bye bye
Ik drukte op de knop en er gebeurde niets, wss ook door jarenlang kalk dat er iets intern kapot was dus slijtage door ouderdom dus kost van verhuurder. Maarja hij wou 3j ervoor ook ganse gebouw verkopen voor meer dan 1 Mio en dat is hem niet gelukt (3 appartementen en winkelruimte die leegstond).
Daarna heeft hem die winkelruimte verhuurd aan een 'peuter en kleuter gym' waarvoor dat helemaal niet bestemd was en dus akoestisch totaal niet aangepast en hij weigerde daar iets aan te doen want 'was zijn probleem niet'.
En gemeente deed ook niets (hoewel die gewoon de boel hadden moeten sluiten want paar dagen later hing ineens een aanvraag tot omzetting van bestemmingsdoeleinden tot 'recreatie' uit, maar dan ook nog eens foutief opgehangen).

Die wc was de druppel :p

Wij gaan volgende week naar deze kijken. Mijn vriendin en ik zijn al een tijdje naar een grotere woning aan het kijken met het oog op onze nakende gezinsuitbreiding. Tot nu toe heeft dit alleen maar tot frustraties geleden omwille van overpricede nieuwbouwwoningen of hopeloos verouderde woningen waarbij nog maanden (of jaren) oplapwerk aan nodig is. Gisteren werd dit huis online geplaatst en voor ons voelt het een beetje aan als "to good to be true". De prijs lijkt ons aan de zeer lage kant, zeker in vergelijking wat we al zien voorbij komen hebben in deze regio. Vinkt is een boerendorpje maar wel dicht bij Gent en E40 wat voor ons werk belangrijk is. Woning ligt in een doodlopende straat wat ideaal is voor spelende kinderen.
Wij zijn absoluut geen handige harry's en mogelijke gebreken zien we wellicht over het hoofd, vandaar dat ik hier eens wou polsen. Wat denken jullie?
Op basis van de eerste foto zeg ik "typisch sociale woonwijk." Dat zorgt voor een lagere prijs.

Zelf opgegroeid in zo een huis in een doodlopende straat en zalig buurt gehad om op te groeien.zeker gaan aanbellen bij een tweetal buren is mijn advies om te vragen hoe de wijk is naar overlaat toe én of de renovaties deftig zijn gebeurd. In zo een straatje weet iedereen ALLES 😁

Ik zie ons binnen 5 -10 jaar nog wel eens op zoek gaan naar een vierkantshoeve.
Zee van ruimte, kasseikoer, wat schaapjes in de wei met wat hoogstam fruitbomen en dan poten we daar wel in alle privacy een zwembad neer.
Prijzen vallen nog mee als je dat vergelijkt met wat hier al voor dezelfde prijs of meer gepasseerd is.

Prijzen vierkantshoeve op deftig perceel vallen mee? Wij hebben ook gekeken toen we op zoek waren naar een woning, onder de 700K niks gevonden (en je mocht dan nog beginnen renoveren).

Hoezo? Dus je woont nu wél in een dorpskern?

Dus je kan geen villawijk met tuinen verdragen maar wel een dorpskern? Ik kan niet meer volgen...
Een woonwijk en een dorpskern zijn voor mij twee verschillende zaken.
Het eerste is een concentratie van wooneenheden, ruimtelijk aangelegd naar de persoonlijke visie van een stedenbouwkundig architect (die je al dan niet kan aanstaan), meestal als uitwas van een verstedelijking.
Het tweede is een organisch gegroeide, landelijk gelegen kern met een opzichzelfstaande, hechtere gemeenschap en meer lokale voorzieningen zoals een bakker en een dorpscafé waar de bewoners kunnen samenkomen.

Prijzen vierkantshoeve op deftig perceel vallen mee? Wij hebben ook gekeken toen we op zoek waren naar een woning, onder de 700K niks gevonden (en je mocht dan nog beginnen renoveren).
Ik weet niet wat je onder een deftig perceel verstaat maar in de links gaat het toch om 30 are voor 500-600k. Limburg uiteraard.

Laatst bewerkt door een moderator:

Zeker geen expert hier. Die EPC ziet er verrassend goed uit voor een gerenoveerd huis uit 1976, als die klopt hebben ze dus niet enkel visueel gerenoveerd.
Op basis van foto's kan ik niet veel zeggen, maar let wel op met die "3 volwaardige slaapkamers": de kleinste is 9 m² wat nipt is; de middelste van 11 m² zou zeker voldoende moeten zijn maar oogt op de foto zeer groot omdat er precies geen bed in staat; die dressing helpt natuurlijk wel.
Best eens op een zaterdag in die straat rijden om te zien of de buren / buurt qua lawaai meevallen, bij de ene ex-sociale wijk valt dat al eens meer tegen dan de andere...

Best eens op een zaterdag in die straat rijden om te zien of de buren / buurt qua lawaai meevallen, bij de ene ex-sociale wijk valt dat al eens meer tegen dan de andere...
Best meerdere keren tussen 16u en 22u 😉

En als er een ouder iemand ostentatief haar/zijn gordijn wegtrekt om je priemend aan te staren: DAAR moet je aanbellen, charmeren en navragen naar de buurt! 😇

(ik weet nog dat een vriendje bij me thuis ging komen, was toen al 22 of zo, en ik had 'm gewaarschuwd voor de priemende buur. Die hoorde elke auto en in een doodlopend straatje hoor je er niet zo veel natuurlijk... Nog voor hij de 8m van zijn auto naar de voordeur had afgelegd, had hij meneer zure gluurder al gespot. Hij dacht dat ik een grapje had gemaakt en kon alleen maar "whatthafack?!?" uitbrengen. Bespaart een mens natuurlijk wel een verisure alarm! 😂😂😂)

^ Nee da's zever
Euhm niet echt?

Sociale koopwoningen​

U moet uw woning na de aankoop twintig jaar bewonen. Deze termijn van twintig jaar start vanaf het moment waarop u uw aankoopakte ondertekent. U mag uw woning tijdens die periode niet verhuren of er een zakelijk recht op afstaan, ook niet aan een erfgenaam. Het verbod om een zakelijk recht af te staan, houdt in dat u de woning bijvoorbeeld niet (geheel of gedeeltelijk) mag verkopen, schenken, in erfpacht geven, … U mag de woning wel inbrengen in de huwelijksgemeenschap.

Als u zou overlijden vóór het verstrijken van de termijn van twintig jaar, dan moet één van uw erfgenamen de verplichtingen verder naleven. Dit geldt enkel voor de erfgenamen die een zakelijk recht erfden om de woning te bewonen (bijvoorbeeld: vruchtgebruik, volle eigendom).

Leeft u of een van uw erfgenamen deze verplichtingen niet na, dan kan de sociale huisvestingsmaatschappij een schadevergoeding eisen. Soms kan de huisvestingsmaatschappij beslissen om de koopwoning opnieuw te kopen (wederinkoop).

Nu, mijn broer heeft gewoon zijn VMSW appartement verkocht na 9 jaar, schadevergoeding was dacht ik 20k (meer dan 10% van de oorspronkelijke aankoopprijs). De stijging in waarde compenseerde deze boete meer dan voldoende...
Geen idee hoe het zit met toch verhuren en de daarbij horende boete (kan een verbod zijn zonder afwijkingen). Naar wat ik lees op de website staat die info in je verkoopakte.

Dat is voor wie rechtstreeks aankoopt bij het vmsw, de volgende koper heeft daar niets meer mee te maken he, met die regels van het vmsw.

Dat is voor wie rechtstreeks aankoopt bij het vmsw, de volgende koper heeft daar niets meer mee te maken he, met die regels van het vmsw.
Ahja inderdaad, die boete is, euhm, verlossend, of hoe noem je dat, voor de voorwaarden.
Ik had het oorspronkelijk bericht van @SomeDude niet goed gelezen. Mah apolodjeez.
Ik weet wel niet of de beperkingen qua bouwvolume enzovoorts niet gewoon blijven gelden, maar dan via de bouw/verkavelingsvergunning.

Dat dacht ik ook maar hij zei van niet (want ze waren van plan dat eerst te verhuren voor paar jaar), huis was van jaren 70.
Mss dat er sociale woningen niet vanuit vmws zijn maar vanuit de gemeente bv met andere regels?

Zelfs al zou het om een villawijk gaan ...
Waarom zou ik genoegen nemen met een inspiratieloze imitatie van een dorpskern, wanneer ik al in een authentieke dorpskerk woon en 2 straten verder in de natuur sta?

6qIJIUS.jpg

WrhXLLw.jpg

En normale buren hebben is geen meerwaarde he. Dat is gewoon de afwezigheid van een negatieve waarde.
Ge woont vooral in overstromingsgebied :unsure:

Ik lees dat Belfius verwacht dat dit jaar de huizenprijzen 5% stijgen. Volgend jaar 1% (inflatie bijhouden).

laat me zeggen dat ik nu voor het eerst toch vaker huizen en zeker appartementen langer te koop zie staan.

Terug
Bovenaan