Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Kwestie wat je een topligging noemt, ik vind die kanten toch al een eind af van Leuven en omstreken? Waren daar vorige maand geen overstromingen, net op dat punt waar dat huis staat?
Voor sommige is dat: geen ander huis in de buurt akka de woningen die ze eigenlijk zouden moeten slopen wegens maatschappelijke kost.

Beken beetje verder waren overstroomd en beken naar Demer aan andere kant van steenweg ook. Dijle daar geen idee

Eerst en vooral proficiat! Ziet er een mooi project uit en Humbeek is zeer rustig en landelijk gelegen, maar toch nog relatief dicht tegen Vilvoorde/Zaventem/Brussel.
600 € per vierkante meter is echter wel zeer veel voor een perceel van pakweg 5-8 are open bebouwing in Humbeek. Ik ken de coté vrij goed en z'on bedrag/ vierkante meter wordt enkel gehaald bij kleinere percelen voor halfopen/gesloten bebouwing in Meise of Grimbergen en zelfs dan nog.
Grondprijs voor open bebouwing in Humbeek of Beigem ga je eerder rond de 400-475 max per vierkante meter zitten voor een mooi perceel (15-20 meter straadbreedte, Z(W) orientatie, goeie locatie, zicht op velden/groen etc,...). Hoe groter, hoe minder per vierkante meter uiteraard.

In Grimbergen of Meise moet je rekenen op 475-600, afhankelijk van de kenmerken en de grootte.
Belangrijk bij een grond is ook dat vraagprijs zelden gelijk is aan effectief betaalde prijs;)

Dit gezegd zijnde vind ik 700k € all in voor een vrijstaande SOD-nieuwbouwwoning in Humbeek op bijna 6 are nu ook niet zo van de pot gerukt, als de afwerking een beetje degelijk is natuurlijk:) Je energiekosten zullen zeer beperkt zijn en je zit (hopelijk toch:p) safe voor de volgende 20-25 jaar qua noodzakelijke renovaties, tenzij je owv puur esthetische redenen iets zou willen veranderen...
Denk dus zeker niet dat je echt te veel betaalt, al betwijfel ik wel dat die woning binnen 10 jaar een pak meer waard zal zijn. Alles zit nu mee voor de woningprijzen ( veel vraag, lage rente, mensen herontdekken het belang van een tuin etc) , maar de kans dat dit binnen 10 jaar ook nog zal zijn, acht ik toch vrij klein. Ik denk dus eerder dat de waarde van de woning gewoon de inflatie zal volgen. Nu goed, ik heb geen glazen bole n alles kan natuurlijk:)...

Zoals verwacht snel verkocht... Weet je toevallig of het voor de vraagprijs gegaan is? Of hoger?
Geen idee voor hoeveel het huis in Itterbeek uiteindelijk gegaan is. Ben er zelf ook wel benieuwd naar. Ga het de makelaar zeker eens navragen.

De grond ligt vlakbij Beigem. Sowieso gaan die prijzen in dezelfde richting evolueren als de gronden schaarser gaan worden.
Er is momenteel een stadsvlucht uit Brussel gestart, dat zijn vaak mensen met best wat geld. Wij hebben tijdens onze zoektocht in de groene rand de zotste verhalen gehoord. Woningen worden zelf vaak verkocht zonder bezoek, louter op basis van de advertentie. Woningen waar men zonder enig bezoekje 900k op biedt. Daarom ben ik ook benieuwd voor hoeveel Itterbeek nu exact gegaan is. Vaak gebeld voor bezoek waarbij we de reactie kregen dat we te laat waren. We hebben bij onze woning louter chance gehad dat de verkoper op vakantie was en wij de eerste beller waren na zijn verlof. Hij had +200 aanvragen in zijn mailbox voor de woning zitten. Onze bouwfirma heeft onlangs in Dilbeek ook 2 projecten verkocht waarbij men de kopers nooit gezien heeft. Dat volk stelt een eigen architect/bevriend ingenieur die alles voor hun regelt.

Ik vind dat best jammer voor de mensen die zelf uit de streek zijn en er daardoor niets zelf meer kunnen kopen. Wij kunnen dit nu op latere leeftijd door samenloop van omstandigheden maar zou het er niet voor over hebben om tot mijn 60ste aan af te betalen, laat staan mijn levensstijl drastisch te moeten aanpassen.

Mis ik eigenlijk iets bij dit appartement, of is dat echt gewoon nogal redelijk geprijsd?
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje...-den-berg/2220/9407862?searchId=611900057ef90
Ja, het is vlakbij de spoorweg (ook wel vlakbij het station...) en naast een drukke baan. Maar ik vind die prijs precies toch echt nog meevallen?
De buren zijn je beste referentie om te weten of er een stevige adder onder het gras zit of niet.
Prijs lijkt mij ook redelijk. Energiescore B dus grote kosten zijn er normaal ook niet te verwachten. Zeker de maandelijkse vaste kosten ook bevragen want daar kunnen soms ook vieze verrassingen tussen zitten.

De buren zijn je beste referentie om te weten of er een stevige adder onder het gras zit of niet.
Prijs lijkt mij ook redelijk. Energiescore B dus grote kosten zijn er normaal ook niet te verwachten. Zeker de maandelijkse vaste kosten ook bevragen want daar kunnen soms ook vieze verrassingen tussen zitten.
Het zou zijn om te verhuren, dus die maandelijkse kosten zijn minder van belang :). En de volledige blok staat te koop, dus buren zitten er niet meer in. Eigenlijk de eerste keer dat ik denk "dat is nu niet overdreven duur als investeringsvastgoed".

Het zou zijn om te verhuren, dus die maandelijkse kosten zijn minder van belang :). En de volledige blok staat te koop, dus buren zitten er niet meer in. Eigenlijk de eerste keer dat ik denk "dat is nu niet overdreven duur als investeringsvastgoed".
De buren de blok ernaast 😉

Dus, zaterdag gesprek gehad met de afwerkingsfirma voor de nieuwbouw die ik postte. Alles is aanpasbaar, je kan mix aannemers van hun en zelf aannemers gebruiken (wel langere bouwtijd dan), offertes van keuken, badkamer, elektriciteit, ventilatiesysteem D+, verwarming zien er allemaal al top uit (goeie Valliant Ecotec Pro condensatieketel, Zehnder Comfo Air Q350 Quality ventilatie, keuken en badkamer meubels van Vika, keukentoestellen van Siemens,...). Alles voorzien in prijs behalve zonnepanelen. Prijs komt op 430k. Dus met zonnepanelen, nutsaansluiting, wat extra kosten (extra elektriek, CAT6 UTP enz,...) en duurdere materialen (meubels badkamer, keuken,..) reken ik nog 20k extra, dus 450k. Zit mooi binnen mijn budget. Wat ook leuk is is dat er in de offerte ook vloerverwarming op zolder meegerekend is, ga ik zo laten en aan de voorkant 2 Velux ramen steken, kan ik er later mee doen wat ik wil en heeft een mooie meerwaarde bij eventuele verkoop (1 of 2 extra slaapkamers van te maken).
E peil 28 en S peil 25, dus krijg van de overheid toch nog een aalmoes voor al mijn investeringen (50% korting op onroerende voorheffing voor 5 jaar) :p

Ze kwamen bij de afwerkingsfirma uiteindelijk uit op 72k excl. BTW terwijl de projectontwikkelaar bij eerste gesprek 70k gezegd had. Maar hij gaat die 2K van de ruwbouwprijs aftrekken. Toch een mooie geste vind ik (zal er wel nog genoeg op verdienen, maar toch).

Denk dat dit em gaat worden, morgen na het werk nog een laatste keer ter plaatse gaan kijken en dan mijn keuze doorgeven aan de project ontwikkelaar :D

Bij veel projecten ben ik eigenlijk direct afgehaakt omdat er altijd wel iets was dat mij niet aanstond, maar bij deze zit het precies goed. Vooral de flexibiliteit is een pluspunt omdat ik toch extra zaken wil en sommige firma's doen daar moeilijk over. Ze maken er zelfs geen probleem van om die 2 Velux ramen te installeren die ik dan zelf aanlever.

Juist daarnaast was er recent ook een driewoonst (HOB, GB, HOB) gebouwd met dezelfde projectontwikkelaar en zaterdag met een madammeke daar gesproken en die was daar content van.

Laatst bewerkt:
Dus, zaterdag gesprek gehad met de afwerkingsfirma voor de nieuwbouw die ik postte. Alles is aanpasbaar, je kan mix aannemers van hun en zelf aannemers gebruiken (wel langere bouwtijd dan), offertes van keuken, badkamer, elektriciteit, ventilatiesysteem D+, verwarming zien er allemaal al top uit (goeie Valliant Ecotec Pro condensatieketel, Zehnder Comfo Air Q350 Quality ventilatie, keuken en badkamer meubels van Vika, keukentoestellen van Siemens,...). Alles voorzien in prijs behalve zonnepanelen. Prijs komt op 430k. Dus met zonnepanelen, nutsaansluiting, wat extra kosten (extra elektriek, CAT6 UTP enz,...) en duurdere materialen (meubels badkamer, keuken,..) reken ik nog 20k extra, dus 450k. Zit mooi binnen mijn budget. Wat ook leuk is is dat er in de offerte ook vloerverwarming op zolder meegerekend is, ga ik zo laten en aan de voorkant 2 Velux ramen steken, kan ik er later mee doen wat ik wil en heeft een mooie meerwaarde bij eventuele verkoop (1 of 2 extra slaapkamers van te maken).
E peil 28 en S peil 25, dus krijg van de overheid toch nog een aalmoes voor al mijn investeringen (50% korting op onroerende voorheffing voor 5 jaar) :p

Ze kwamen bij de afwerkingsfirma uiteindelijk uit op 72k excl. BTW terwijl de projectontwikkelaar bij eerste gesprek 70k gezegd had. Maar hij gaat die 2K van de ruwbouwprijs aftrekken. Toch een mooie geste vind ik (zal er wel nog genoeg op verdienen, maar toch).

Denk dat dit em gaat worden, morgen na het werk nog een laatste keer ter plaatse gaan kijken en dan mijn keuze doorgeven aan de project ontwikkelaar :D

Bij veel projecten ben ik eigenlijk direct afgehaakt omdat er altijd wel iets was dat mij niet aanstond, maar bij deze zit het precies goed. Vooral de flexibiliteit is een pluspunt omdat ik toch extra zaken wil en sommige firma's doen daar moeilijk over. Ze maken er zelfs geen probleem van om die 2 Velux ramen te installeren die ik dan zelf aanlever.

Juist daarnaast was er recent ook een driewoonst (HOB, GB, HOB) gebouwd met dezelfde projectontwikkelaar en zaterdag met een madammeke daar gesproken en die was daar content van.
Welke firma is het?

Ik thanks, Piron nog niet direct iets slechts over gehoord, dus daar valt al mee :).
Ik kende de firma niet, ik ben er op gekomen via Era real estate. Ik heb een goeie indruk van zowel Piron als Vepa, ik had veel (technische) vragen en ze hebben kennis van zaken.

Dat is inclusief grond neem ik aan?
Met zonnepanelen raak je toch vlot onder e20 (of zit dat al in de voorlopige berekening?)

Dat is inclusief grond neem ik aan?
Met zonnepanelen raak je toch vlot onder e20 (of zit dat al in de voorlopige berekening?)
Ja is inclusief grond. E-peil 28 is met zonnepanelen, in EPB berekening staat er 14 panelen x 320Wpiek (dakhelling 37°, oriëntatie Zuid-Zuid Oost). Meer kan ook, maarja met dat aankomende capaciteitstarief heb je daar niet veel aan, en thuisbatterij is ook niet rendabel. Zal met zadeldak zijn denk ik dat je niet veel lager kunt met zonnepanelen alleen.

Allez proficiat! Eens gekeken en het zien er mooie woningen uit!

Ondanks dat men hier het tegendeel beweert vaak, zal die volwaardige zolderruimte een meerwaarde zijn :)

Terug
Bovenaan