Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    632
Monobloc zwembaden heb je tegenwoordig al vanaf 30k toch?
Zo'n kanaal zwembad klinkt leuk voor mezelf maar voor de kinderen is baantjes trekken toch twee keer niets. Dan liever 4 x 8/10 meter.

Indertijd hebben mijn vader en ik dat zelf in de grond geplaatst. Grond uitgraven, bodem van gewapend beton gieten, daarop een zacht isolatiematje. Eveneens gewapende zijwanden opgemetst uit snelbouwbaksteen, daartegen ovalen aluframe boren en dan met een aftrekker de plooitjes uit het zeil duwen terwijl je het vol water laat lopen.
20 jaar later ziet dat er nog steeds als nieuw uit.
Die 4 x 8 bouwkit inclusief filter heeft ons toen amper 3k gekost.

Enige dat we achteraf waarschijnlijk anders aangepakt zouden hebben is graafmachine huren in plaats van wekenlang met de schop en kruiwagen aarde uitgraven.

Een deftig zwembad laten bouwen is inderdaad 50-60k. Incl warmtepomp, solar lamellen, verlichting,...

Probleem bij die intex is meestal de chloor dosering. En misschien minder de chloor, maar meer de ph. Ph waarde is minstens even belangrijk, of zelfs belangrijker, maar dat wordt zelden gemeten. Dan werkt de chloor niet of niet goed (vrije chloor, gebonden chloor,..) irritaties, gewoonweg ongezond eigenlijk zelfs.

Heb zelf een van 8x3,5 en dat is prima als zwembad voor plezier te maken. Uiteindelijk ook voor de kindjes gedaan en minder voor mezelf.

(en het is mijn job, dus ik kon daar wel iets in regelen..)

Ik heb bij het onze een gat voorzien om een paal in te steken en bovenaan een zwemelastiek aan te bevestigen, zo kan je zwemmen zonder dat die rekker in je benen blijft hangen.

Maat van mij die voor triathlon traint heeft zoiets en is er vrij te tevreden van

image_1192-1696.jpg
De buren hier heb een zwembad dat eigenlijk een continuë stroming geeft, en die kunnen eigenlijk blijven zwemmen. Zal wel genoeg gekost hebben.

De buren hier heb een zwembad dat eigenlijk een continuë stroming geeft, en die kunnen eigenlijk blijven zwemmen. Zal wel genoeg gekost hebben.

Ja, kost idd genoeg ingebouwd. Ik heb het even op de offerte laten zetten maar uiteindelijk gekozen voor 2 extra meters bad + rolluik voor dezelfde prijs. Wat ik gehoord heb van mensen die het hebben is dat het fun is voor een keertje. En 1 eigenaar heeft het 2x gebruikt en sindsdien niet meer. Dure gadget dus blijkbaar.

Ik heb er es tegenin gezwommen op vakantie, het hotel in Flachau had dat systeem. Het bestaat ook in opbouw, mss ooit.

Ja, kost idd genoeg ingebouwd. Ik heb het even op de offerte laten zetten maar uiteindelijk gekozen voor 2 extra meters bad + rolluik voor dezelfde prijs. Wat ik gehoord heb van mensen die het hebben is dat het fun is voor een keertje. En 1 eigenaar heeft het 2x gebruikt en sindsdien niet meer. Dure gadget dus blijkbaar.

Ik heb er es tegenin gezwommen op vakantie, het hotel in Flachau had dat systeem. Het bestaat ook in opbouw, mss ooit.
Ja, de buren gebruiken het ook nooit hoor (het zwembad wordt eigenlijk enkel gebruikt als er bezoek is). Misschien een echte topzwemmer zal dat wel gebruiken, maar ik denk echt dat dat eerder een gadget is.

Ons zwembad was 5 x 10 m uiteraard veel te klein om in te zwemmen. Dat was om in te spelen en later als we ouder waren om in te dobberen of met maten waterpolo te spelen. Ik zou daar zelf niet meer voor gaan, omdat ik dat onderhoud echt wel kotsbeu was.
Tegen dat laatste zou ik dus ook opzien, ik heb zelf nooit een zwembad gehad, maar quasi iedereen klaagt over het onderhoudswerk en wat er allemaal bij komt kijken.

Iemand in ons zwemclub had ook een zwembad van 25m met 3 banen in "den hof", maar daar kom je met 55k niet toe hoor en de kosten voor onderhoud en verwarming laat ik dan nog in het midden.
Collega heeft nog pas een zwembad geplaatst en was dacht ik zo'n 45-50k kwijt voor zwembad 5 x 10m. Dat is dan inclusief filterinstallatie/warmtepomp/ kot waar al die zaken instaat/aanleg.... , wat dat heb je dan ook allemaal nodig.
5x10 is ook al een degelijk zwembad, maar dan toch liever 2x15 (of nog langer :-)).

Valt dat niet mee als je die motor er apart op kon zetten? Ik heb altijd begrepen dat dat de budgetoplossing was om op kleinere zwembaden toch een stroom te crëeren en zo lengtes te kunnen zwemmen. Zelf nog nooit uitgeprobeerd, maar lijkt me toch niet praktisch.

Een deftig zwembad laten bouwen is inderdaad 50-60k. Incl warmtepomp, solar lamellen, verlichting,...

Probleem bij die intex is meestal de chloor dosering. En misschien minder de chloor, maar meer de ph. Ph waarde is minstens even belangrijk, of zelfs belangrijker, maar dat wordt zelden gemeten. Dan werkt de chloor niet of niet goed (vrije chloor, gebonden chloor,..) irritaties, gewoonweg ongezond eigenlijk zelfs.

Heb zelf een van 8x3,5 en dat is prima als zwembad voor plezier te maken. Uiteindelijk ook voor de kindjes gedaan en minder voor mezelf.

(en het is mijn job, dus ik kon daar wel iets in regelen..)
Voor mij is dat allemaal niet nodig.
Zwembad is hier in de eerste plaats bedoeld voor afkoeling en hoeft dus niet verwarmd te zijn. Temperaturen tussen 20-24°C vind ik sowieso het aangenaamst om in te zwemmen. Lamellen, verlichting, etc ... zijn allemaal extraatjes die de prijs snel verdubbelen.
Een niet verwarmd zwembad is ook veel gemakkelijk om onder controle te houden. Je moet veel minder chloor, datrine, pH plus toevoegen om alles helder blauw te houden.

Tegen dat laatste zou ik dus ook opzien, ik heb zelf nooit een zwembad gehad, maar quasi iedereen klaagt over het onderhoudswerk en wat er allemaal bij komt kijken.

5x10 is ook al een degelijk zwembad, maar dan toch liever 2x15 (of nog langer :)).

Mja, geen persoonlijke ervaring so far aangezien het nog niet geplaatst is, onze buren hebben wel een gelijkaardig systeem als wij besteld hebben en da's volautomatisch qua producten (zout electrolyse) en daarbij gaan wij een robot aanschaffen om het te reiningen en hebben we een groot rolluik om het water vrij van bladeren te houden en de boel mee te helpen opwarmen.

Ik kan niet zeggen dat mijn buurman vaak aan zijn zwembad aan het prutsen is, en heeft ook nog niet geklaagd over veel te veel werk.

Heb net ook zo'n rekker gekocht. De cheape Decathlon versie om uit te proberen. Werkt eigenlijk al prima (in een rond Intex zwembad getest).
Blijkbaar is mijn zwemmerslijf van enkele jaren geleden wel op brugpensioen.

Qua motoren om stroming te creeren heb je deze van Intex:
en dan de duurdere dingen zoals evastream:

De eerste is blijkbaar 1k, de tweede krijg je een popup voor compleet systeem van 14k.

Ik vond baantjes trekken op 25m veel minder leuk dan op 50m, geef mij dan maar een rekker van 30 euro zodat je langere tijd kan blijven gaan.
Dan ben je in principe voor minder dan 2k volledig gesteld om thuis te kunnen "baantjes trekken".

Let op de omgeving met de VPK-fabriek in je achtertuin. Hoeft op zich geen probleem te zijn, gewoon even aandacht voor hebben of het je op één of andere manier zou kunnen storen.
Ja huis was dus echt heel goed, maar langs die fabriek gepasseerd.. zo stinken. Heb 15 mins zitten hoesten na dat bezoek. Als de wind verkeerd zit heb je dat sowieso in je tuin die geur en stofdeeltjes

Ik heb een half-open nieuwbouw op het oog met tuin naar het Noorden (beetje Noord-Oosten eigenlijk) gericht. Iemand ervaring mee met een tuin op het Noorden ? Heb je nog voldoende lichtinval (niet te donker in huis ?) ? In de zomer 's avonds toch zon uit het Westen in de tuin. Het gaat over LOT 3.

CEg4oqr.jpg

iWuXfOS.jpg

gPSjNWZ.jpg

OGIeVqY.jpg

Mijn oog is er op gevallen door de ruime bewoonbare opp. van 230m² en de prijs-kwaliteitverhouding. Ben niet zo voor die Durabrik woningskes van 130m² bewoonbare opp. waar je praktisch niks van ruimte hebt om iets te doen.

Laatst bewerkt:

@Master S Mijn volledig noordgerichte tuin getrokken om 17u in de lente en mijn volledig noordgerichte keuken/living om 8u getrokken in juli 😉
Mijn schuifraam is wel 2m60 hoog e boven het korte muurtje zit een lichtstraat omdat de living anders te donker zou zijn.

Ik zou het niet anders meer willen, mijn volgende woning is ook noordgericht. Nooit de verzengende hitte of storende reflectie in je tv en absoluut lichtrijk genoeg! Hier is het dan nog een rijhuis waarbij het gelijkvloers van de rechter buur enkele meters dieper komt dan mijn huis.

Mijn volledig noordgerichte tuin getrokken om 17u in de lente en mijn volledig noordgerichte keuken/living om 8u getrokken in juli 😉
Mijn schuifraam is wel 2m60 hoog e boven het korte muurtje zit een lichtstraat omdat de living anders te donker zou zijn.

Ik zou het niet anders meer willen, mijn volgende woning is ook noordgericht. Nooit de verzengende hitte of storende reflectie in je tv en absoluut lichtrijk genoeg! Hier is het dan nog een rijhuis waarbij het gelijkvloers van de rechter buur enkele meters dieper komt dan mijn huis.
Wij hebben ZO gerichte tuin / keuken en slpkm. In het voorjaar en najaar is dat leuk en kan je al eens vlugger naar buiten.
Maar boven de 20 graden begint het al warm te worden en vanaf 30 niet meer plezant buiten.
Hadden niet echte naar orientatie gekeken, vooral naar het huis en ruimte. Als het kan een volgende keer toch ook liever NO

@Master S Mijn volledig noordgerichte tuin getrokken om 17u in de lente en mijn volledig noordgerichte keuken/living om 8u getrokken in juli 😉

Merci voor de foto's. Dat was ook mijn gedacht, in de zomer kan je toch lekker overdag in de schaduw op je terras zitten en 's avonds heb je nog zon uit het Westen op je terras en kan je ook nog lekker buiten zitten. Ik zit in de zomer toch meestal 's avonds op terras met de BBQ enzo hé :cool:
Ik heb ook zon in de living 's ochtends uit het Oosten. En 2 vd 3 slaapkamers op het Noorden, dus ook lekker koel. Ik kan ook nog een Veluxraam steken op zolder als ik wil (was allemaal nog mogelijk). Voordeel is ook dat woning 4 en 5 lager gebouwd worden (enkel gelijkvloers en verdiep, geen zolder), dus ik ga meer lichtinval hebben dan woning 4 van mij zal hebben.

Tis wel moeilijk om zoiets te beslissen (ook logisch wel, tis geen aankoop van een wasmachien :p), maar heb lang gezocht en de ligging is perfect voor mij (E17 en E40 makkelijk bereikbaar, geen vuile industrie in de buurt, geen spoorweg), veel ruimte, prijs is goed.

Ik heb een half-open nieuwbouw op het oog met tuin naar het Noorden (beetje Noord-Oosten eigenlijk) gericht. Iemand ervaring mee met een tuin op het Noorden ? Heb je nog voldoende lichtinval (niet te donker in huis ?) ? In de zomer 's avonds toch zon uit het Westen in de tuin. Het gaat over LOT 3.

CEg4oqr.jpg

iWuXfOS.jpg

gPSjNWZ.jpg

OGIeVqY.jpg

Mijn oog is er op gevallen door de ruime bewoonbare opp. van 230m² en de prijs-kwaliteitverhouding. Ben niet zo voor die Durabrik woningskes van 130m² bewoonbare opp. waar je praktisch niks van ruimte hebt om iets te doen.
Beetje belachelijke uitspraak van uw ruime bewoonbare opp want ons huis is meer naar zo durabrik qua opp maar wel breder en even diep.
We hebben gewoon geen zolder voor rommel op te stockeren ;)

Merci voor de foto's. Dat was ook mijn gedacht, in de zomer kan je toch lekker overdag in de schaduw op je terras zitten en 's avonds heb je nog zon uit het Westen op je terras en kan je ook nog lekker buiten zitten. Ik zit in de zomer toch meestal 's avonds op terras met de BBQ enzo hé :cool:
Ik heb ook zon in de living 's ochtends uit het Oosten. En 2 vd 3 slaapkamers op het Noorden, dus ook lekker koel. Ik kan ook nog een Veluxraam steken op zolder als ik wil (was allemaal nog mogelijk). Voordeel is ook dat woning 4 en 5 lager gebouwd worden (enkel gelijkvloers en verdiep, geen zolder), dus ik ga meer lichtinval hebben dan woning 4 van mij zal hebben.

Tis wel moeilijk om zoiets te beslissen (ook logisch wel, tis geen aankoop van een wasmachien :p), maar heb lang gezocht en de ligging is perfect voor mij (E17 en E40 makkelijk bereikbaar, geen vuile industrie in de buurt, geen spoorweg), veel ruimte, prijs is goed.
Het belangrijkste is dat je via lichtpartijen je licht binnen trekt, dat is volgens het plan ook absoluut het geval, dus ik zou eigenlijk niet twijfelen!

CEg4oqr.jpg

iWuXfOS.jpg

gPSjNWZ.jpg

OGIeVqY.jpg

De slaapkamers hebben een leuke oppervlakte. Maar 130m2 ben ik nog niet tegengekomen (op appartementen na, en dan zijn het al grote), meestal ligt het rond de 150.
Nu moet je wel even nakijken hoeveel ruimte je van die zolder effectief kunt gebruiken. Vraag daarom aan de verkoper of men u even het laterale plan geeft en aanduidt vanaf waar het dak >1.80 is. Of is dat bovenste verdiep effectief ook een plat dak? Kon dat niet opmaken uit de gegeven info. Ik miste zo zonder die zolder een ruimte voor de bureau :(

Indien je de zolder ook nog kunt inrichten als een deftige ruimte, is dat misschien interessant voor de master bedroom van te maken, en al de voorzieningen te voorzien voor airco te voorzien op de kamers, de zolder en de living. Gewoon stroom, afvoer condenswater. Al zou ik dan wel vragen dat ze wat deftige geluidsisolatie voorzien tussen dat technisch kot en deze ruimte ;p.

PS: ik zou ook voorstellen dat ze de deur tussen de berging en de garage verplaatsen naar tussen de garage en de living. Lijkt mij interessanter dat je de volledige muur van uw bergruimte kunt gebruiken voor bergingsruimte. Dan dat het voordelig is om vanuit de garage rechtstreeks in de berging uit te komen. Zo kort mogelijk langs de trap zodat je nog maximaal gebruik kunt maken van diezelfde muur voor uw tv of tv meubel.

Terug
Bovenaan