Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Ne rijke mens is toch iets raar he? :p
het is inderdaad wel een ander gegeven als je weet dat zelfs worst-case (als in je verliest je werk en geraakt niet meer aan de bak) dat je het dan wel elke maand kan leggen vanuit spaargeld.

Het moet dan wel al heel raar lopen om het te laten mislopen

Moest ik bijna 500k cash op rekening staan hebben dan zou ik er ook geen moeite mee hebben om 1750 euro per maand af te dokken met de inkomsten.

Ha, daar ben je weer. Kom je in de vorige discussie terug aansluiten, want je bent daar precies met de noorderzon vertrokken toen er wat meer argumenten tegen uw stelling kwamen.
Vakantiemodus hier.
Fear of devil heeft geen ongelijk. Die 500-600k panden worden voornamelijk aan doorsnee tweeverdieners verkocht. Belangrijke voetnoot waar iedereen overleest is dat het dan wel gaat om doorsnee late 30-ers en 40-ers die aan hun tweede woonst toe zijn, al dan niet na een nieuw samengesteld gezin.
Ik heb de indruk dat dit prijssegment op de vastgoedmarkt alleen maar gegroeid is, juist omdat de prijzen zo hard gestegen zijn. Net omdat doorsnee koppels hun droomhuis niet meer op hun 28ste kunnen bouwen of kopen, stellen ze die uitkoop uit tot hun 40ste. Wie koopt anders al die huizen op?

Wie samen met zijn partner 15-20 jaar geleden een starterswoning van pakweg 150k-200k gekocht heeft, kan dat nu makkelijk doorverkopen aan 250-350k. Je eigen inbreng is dan meer dan de helft van je nieuwe 500-600k woonst, je klopt bij de bank aan voor een kleine lening van 150-200k en zorgt dat je 50-100k marge hebt om nog wat renovaties te dekken, en voila droomhuis gekocht.

Veel mensen blijven niet meer bij 1 woning waar ze de rest van hun leven slijten. Ze scheiden, vinden ergens anders werk, huidige locatie wordt te druk of files woon-werkverkeer worden te lang en ze verhuizen naar betere oorden. Dit is ook het beoogde effect van het verlagen van de registratierechten. En dit verklaart mee waarom de vastgoedtransacties blijven stijgen. Ik ga daar binnen 5 jaar waarschijnlijk zelfs nog eens schepje bovenop doen en een 4de pand bewonen. 😬
Klopt,

Er zijn slechts 2 type gezinnen die een huis kopen van 500k

1) zij met een "riante" inkomen a la 6k+(minderheid)
2)de doorsnee gezin die via een tussenstop(verkoop eigen woning)koopt. Dit is de overgrote meerderheid.

Mijn stelling is in ieder geval minder zot dan die van @iamhollywood

Er zijn slechts 2 type gezinnen die een huis kopen van 500k

1) zij met een "riante" inkomen a la 6k+(minderheid)
2)de doorsnee gezin die via een tussenstop(verkoop eigen woning)koopt. Dit is de overgrote meerderheid.
De belangrijkste groep vergeet je

Gezinnen die uit vermogende families komen en mbv kapitaal (en niet zozeer inkomen) dure woningen kunnen aanschaffen. Vaak cash kopers.
Vooral in en rond het Brusselse maakt de bourgeoisie een fiks deel uit van de populatie.

Terug
Bovenaan