Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633

Eigenlijk wel een degelijk huis. Instapklaar met renovatieprojecten voor de toekomst. Staat al sinds begin Juni online. Raar dat die nog niet verkocht is. Of mis ik iets?
Ligt net naast de baan Aalst-Dendermonde. Er is al 50 jaar sprake om daar een expressweg te bouwen maar al 50 jaar raken ze het niet eens over het tracé. Gevolg is dat je nog steeds zwaar verkeer (onder andere van VPK, die zitten een paar kilometer verder) door die dorpscentra moet sturen. Ook een hele slechte kant om op een autostrade te geraken in de spits. Niet in de buurt van een treinstation etc.
Ik ga dit maandag bezoeken:

Iemand die advies heeft, of red flags ziet? Op't eerste zicht ideaal voor mij. Vlakbij centrum Aalst, garage, je geraakt nog gemakkelijk richting E40, 2 slaapkamers, overdekt terras. Terras is wel eerder zuidoost gericht. Hoe ruim de 2 slaapkamers zijn valt nog te bezien met dat dak. En foto's van berging/garage/"bureauruimte" die er op gelijkvloers zou zijn zie je niet — kan nog niet inschatten of er voldoende ruimte is voor mij. Maar verder zie ik niet direct echte issues. Aan Google Maps te zien, staat het er ook nog niet lang (oud gebouw op imgur).

Is wel opbod vanaf 295k - vind dat persoonlijk wel al een hoge startprijs. 300k is ongeveer mijn max, maar vind het pand eigenlijk niet veel meer dan dat waard. Heb al gelijkaardig gezien wat startte aan lager.

Ik weet niet of het die prijs waard is maar op zich zie ik er weinig mis mee inderdaad. Ik vrees dat het qua grootte wel eens zou kunnen tegenvallen.

In principe concurreert het hier een beetje mee : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/aalst/9300/9440248?searchId=60fc4abca6242.

Vind ik persoonlijk al interessanter. Geeft meer een 'huis'-indruk waarbij dat andere pand meer een 'appartement'-indruk nalaat.

Ik bedoel, als je het geld hebt, ga je toch niet in Aalst wonen? Dat doe je hooguit omdat je andere steden niet kunt betalen.

20 jaar geleden gaf ik u gelijk. 10 jaar geleden gaf ik u gelijk. Vandaag geef ik u geen gelijk meer.
Mensen vergeten wel eens dat je 25 jaar geleden de huizen in het centrum van Gent niet kon kwijtraken. Niet dat ik denk dat Aalst de evolutie van Gent zal ondergaan, maar steden kunnen wel degelijk opwaarderen.

20 jaar geleden gaf ik u gelijk. 10 jaar geleden gaf ik u gelijk. Vandaag geef ik u geen gelijk meer.
Mensen vergeten wel eens dat je 25 jaar geleden de huizen in het centrum van Gent niet kon kwijtraken. Niet dat ik denk dat Aalst de evolutie van Gent zal ondergaan, maar steden kunnen wel degelijk opwaarderen.
Ik woon net buiten de driehoek Aalst - Ninove - Liedekerke en hoop van harte dat die regio de stempel 'marginaal' ooit 's zal kwijtraken. Vooral in Aalst kan je wel een vernieuwing merken, lokale ondernemers openen er zaken die je net zo goed in in hartje Gent of Brussel kan terugvinden...

Echter, er zijn ook volledige wijken Aalst, Ninove, Liedekerke en Denderleeuw waar er wel heel veel migratie is van Brusselse Afrikanen. Dit heeft blijkbaar te maken met de goede treinverbindingen en de opwaartse druk op prijzen in Brusselse wijken zoals Matongé. Nu, ik heb absoluut geen probleem met een diverser stadsprofiel maar de problemen van de grootstad worden mee geïmporteerd naar deze regio. De olifant in de kamer zijn de jeugdbendes. Die nemen dan de trein naar elkaars territorium om op het lokale stationsplein een veldslag uit te vechten. Ik heb geen statistieken over migratie in de Denderregio maar heb al wel zulke gevechten gezien. Er is daar in die regio nog veel werk om het marginale juk af te schudden, imo wordt de groep marginalen er net groter...

Bepaalde wijken zullen wel opwaarderen en vooral de groene gemeenten rond die stedelijke kernen hebben een heel ander profiel van inwoners dus zo erg is het daar nu ook weer niet. Probleem is een beetje het aanbod in de centra van die steden/gemeenten. Zowel Ninove als Aalst zijn oude industriële steden waar de fabrieken in het centrum stonden met ertegenaan een arbeiderswijk en dan enkele straten met herenhuizen voor de directie van die fabrieken. Er zijn daar dus veel kleine rijhuisjes - genre via de voordeur sta je meteen in de living - die een bepaald publiek trekken. Ik zie die dingen niet snel opwaarderen... Die rijhuizen zijn wel zeer scherp geprijsd en trekken de mediaanprijs in de regio naar beneden. Echter voor een huis in een landelijke deelgemeente van pakweg Denderleeuw of Aalst zal je niet significant veel minder betalen als in pakweg Dilbeek of Asse (een goede 10 km dichter tegen Brussel)...

Google Streetview maar 's op:

- Pamelstraat Ninove
- Achturenstraat Ninove
- Fabrieksstraat Ninove (voormalige bediendenwoningen van een textielfabriek, mooi maar je wil er echt niet wonen omwille van de buren)
- Begijnhof Aalst
- Doolhofstraat Aalst
- Tulpstraat Aalst (heel die wijk is een probleem)

Daar zie ik het echt niet snel opwaarderen...

In dezelfde regio heb je dan goede buurten zoals:

- Echel Pollare
- Nellekensstraat Ninove
- Immerzeeldreef Aalst
- Affligemdreef Aalst

Geef mij maar de laatste buurten en niet de probleembuurten... Volgens mij ga je daar wonen omdat het moet en niet omdat je dat persé wilt... Van zodra je kan dan ruil je de Tulpstraat voor de Immerzeeldreef...

Laatst bewerkt:
Grotendeels mee eens. Enkel is er geen enkele stad die helemaal geen last heeft van fenomenen als jeugdbendes. Gent heeft zijn probleemwijken, Mechelen stond vroeger ook bekend voor z'n migrantenprobleem, etc.

In Aalst heb je inderdaad het probleem dat er weinig echt kwalitatieve woningen zijn. Dat is ook de voornaamste reden waarom wij daar niets gekocht hebben, we vonden er gewoon ons goesting niet. Met het risico om als een snob over te komen maar wij zochten een huis met karakter, en zo zijn er weinig in Aalst. En sommige daarvan vielen voor ons dan nog eens direct af omdat de tuin...uitkeek op den amylum.

Ik begrijp niet hoe je zo alles kan renoveren maar dan zo'n slechte EPC en niet conforme elektriciteit kan hebben?

Ik begrijp niet hoe je zo alles kan renoveren maar dan zo'n slechte EPC en niet conforme elektriciteit kan hebben?
dat is dus enkel visueel opgesmukt. Niet conforme elektriciteit bij een renovatie zou eigenlijk nooit mogen en is altijd een rode vlag. + wil je dat fixen kan je alles weer open trekken (waar je dus extra voor betaald hebt want "gerenoveerd")

Ik heb wel meer de indruk bij Goeman dat ze niet altijd goed weten wat iets waard is, of dat ze toch best de verkeerde nadrukken leggen. maar in de huidige markt moet je blijkbaar niet geweldig veel kennis hebben, het verkoopt zichzelf wel.

dat is dus enkel visueel opgesmukt. Niet conforme elektriciteit bij een renovatie zou eigenlijk nooit mogen en is altijd een rode vlag. + wil je dat fixen kan je alles weer open trekken (waar je dus extra voor betaald hebt want "gerenoveerd")

Ik heb wel meer de indruk bij Goeman dat ze niet altijd goed weten wat iets waard is, of dat ze toch best de verkeerde nadrukken leggen. maar in de huidige markt moet je blijkbaar niet geweldig veel kennis hebben, het verkoopt zichzelf wel.
Goh, hangt ervan af waarom de het niet conform is. Huis dat ik heb verkocht vorige jaar was de elektriciteit ook niet conform omwille van kleinigheden. Voor een paar honderd euro heeft een elektricien dat aangepakt en kreeg ik wel een conformiteitsattest.

Goh, hangt ervan af waarom de het niet conform is. Huis dat ik heb verkocht vorige jaar was de elektriciteit ook niet conform omwille van kleinigheden. Voor een paar honderd euro heeft een elektricien dat aangepakt en kreeg ik wel een conformiteitsattest.
dan laat je imho geld liggen als je dat niet gewoon snel fixt. Want je haalt je heel veel vragen op de hals terwijl dat niet nodig is.

elke installatie die ik al gezien had van, ja die is niet conform, maar dat kan snel gefixed worden, was meestal een kostenpost van een paar 1000e. Of serieus ondergedimensioneerd voor hedendaagse noden (het huidige huis stond nog op 2x 16a voor het hele huis, needless to say dat m'n kast er nu iets anders uit ziet)

Echter, er zijn ook volledige wijken Aalst, Ninove, Liedekerke en Denderleeuw waar er wel heel veel migratie is van Brusselse Afrikanen. Dit heeft blijkbaar te maken met de goede treinverbindingen en de opwaartse druk op prijzen in Brusselse wijken zoals Matongé. Nu, ik heb absoluut geen probleem met een diverser stadsprofiel maar de problemen van de grootstad worden mee geïmporteerd naar deze regio.
Ik ben daar dan weer positiever over.
Mijn observatie is juist dat een grote meerderheid van de (veelal Afrikaanse) migranten mee wordt genomen in die typisch Vlaamse stroom waarin GELD het hoogste goed is. En school en werken daarin de juiste middelen zijn.
Ik hoor van veel (van oorsprong Franstalgie) Afrikanen, dat ze juist daarvoor naar Vlaaanderen (vooral westelijk van Brussel dus) intrekken. Combinatie van goedkope woningen en goed onderwijs en banen voor hun kinderen.

Tot zover helemaal prima en de meeste migranten zijn een toegevoegde waarde in de praktijk.

Maaaaaar. Als we dan naar de og markt kijken zie je dat andere etniciteiten veel witte Vlaamse kopers afschrikken. Met een prijsdrukkend effect tot gevolg en een extra snelle allochtonisering.
Je kunt als witte Vlaming misschien nu wel een goedkoop huis verwerven, maar probeer daar over 10 jaar maar eens vanaf te komen als de buurt nog een stuk verder verkleurd is.
Veel succes!

Je kunt als witte Vlaming misschien nu wel een goedkoop huis verwerven, maar probeer daar over 10 jaar maar eens vanaf te komen als de buurt nog een stuk verder verkleurd is.
Ik denk net het omgekeerde...
'vanaf de bodem kan je alleen maar naar boven gaan.'

Nu is de buurt verloederd, maar wie zegt dat dit binnen 10, 20, 30 jaar ook nog zo is. Je betaalt op dit moment wél alvast een heel lage prijs daardoor.
Koop je nu op een toplocatie, betaal je ook een topprijs en wie zegt dat dit binnen 10, 20, 30 jaar nog een toplocatie is.

Nu is de buurt verloederd, maar wie zegt dat dit binnen 10, 20, 30 jaar ook nog zo is. Je betaalt op dit moment wél alvast een heel lage prijs daardoor.
Koop je nu op een toplocatie, betaal je ook een topprijs en wie zegt dat dit binnen 10, 20, 30 jaar nog een toplocatie is.
We zien al 50 jaar dat gentrificatie alleen plaatsvindt in steden van een zekere omvang. Gent wel en Aalst niet dus. En alleen in centrale wijken.
Ik geloof ook niet zozeer dat Aalst verder verpaupert, wel verkleurt. En dat daaardoor de prijzen laag blijven en de woningen moeilijker verkoopbaar.

Hier een voorbeeld als Amsterdam waar je een sterke relatie ziet tussen m2 prijzen en etniciteit.

U4HwC6N.jpg

Ik woon net buiten de driehoek Aalst - Ninove - Liedekerke en hoop van harte dat die regio de stempel 'marginaal' ooit 's zal kwijtraken. Vooral in Aalst kan je wel een vernieuwing merken, lokale ondernemers openen er zaken die je net zo goed in in hartje Gent of Brussel kan terugvinden...
De reden waarom Aalst dat stigma over zich heeft is wel gebaseerd op verschillende zaken natuurlijk. Idem met Ninove uiteraard. Het is erg om te zeggen maar als er zoveel inwoners op een bepaalde partij stemmen, en op een bepaald figuur dan geraak je niet van dat beeld af natuurlijk.

De reden waarom Aalst dat stigma over zich heeft is wel gebaseerd op verschillende zaken natuurlijk. Idem met Ninove uiteraard. Het is erg om te zeggen maar als er zoveel inwoners op een bepaalde partij stemmen, en op een bepaald figuur dan geraak je niet van dat beeld af natuurlijk.
Die reputatie gaat toch al veel langer mee als politieke voorkeur? Aalst is/was een industriestad vol arme arbeiders, ik denk dat daar de oorsprong meer ligt als hoe ze de laatste jaren stemmen.

Iets zoals buy the dip in crytpo?
Hier is de overbuur ook afrikaans. Ze is de enigste die potverdikke geld tegen haar woning smijt om te renoveren.

Wat betreft aalst. Ik heb deze week nog door de winkelstraat daar gelopen en het viel me op in de korte zoutstraat hoeveel leegstand er is in de winkelpanden.
De kanten pupillensite is natuurlijk met de komst van de nieuwe prachtige bibliiotheek echt aan het openbloeien. Net zoals aan het werfplein.

Die reputatie gaat toch al veel langer mee als politieke voorkeur? Aalst is/was een industriestad vol arme arbeiders, ik denk dat daar de oorsprong meer ligt als hoe ze de laatste jaren stemmen.
Nee maar als dat bij komt dan geraak je er ook moeilijk van af natuurlijk :P

Terug
Bovenaan