Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Dus ik begrijp dat er wel heel wat mensen zijn die huizen van >700k kunnen kopen.
Straffe uitspraak. Zeer straffe uitspraak.
Laat ons zeggen dat enkel de happy few een huis van 700k kan kopen. Dat zijn bedragen waar het gros van de mensen maar van kan dromen.

Lees mijn posts eens deftig.
Als 10% een huis van >700k kan kopen noem ik dat niet uitzonderlijk of de happy few.
1500 euro/maand afbetalen is ook niet alleen weggelegd voor de happy few. Half uw 30ste uw huis voor meer dan de helft afbetaald hebben is ook niet uitzonderlijk. Uw eigen huis grotendeels zelf zetten is ook niet uitzonderlijk, maar helpt het voorgaande punt en vraagt gewoon heel wat opoffering.
Een waardestijging van een woning de laatste 10j is ook niet uitzonderlijk.

Niets in deze post maakt het aannemelijker dat wat jij vertelt doorsnee is hoor.
Er zijn mensen die x doen =/= x is doorsnee.

Is het niet logischer om daarnaar te kijken? Dan zit je voor de mediaanprijs in Vlaanderen en zelfs in de duurste provincie (Vlaams-Brabant) daar toch nog serieus onder, zelfs voor een open bebouwing. Is een bedrag serieus boven de mediaan doorsnee?
Ja, imo, een bedrag boven de mediaan is doorsnee in Vlaams-Brabant. Binnen Vlaams-Brabant zelf zijn er ook heel grote schommelingen. In de link van Statbel staat een ranking van de duurste en goedkoopste gemeentes volgens mediaanprijs. Van die top 20 duurste gemeenten liggen er 8 in Vlaams-Brabant. Bij de lijst van goedkoopste gemeenten liggen er 2 in Vlaams-Brabant. De laagste mediaanprijs bij de duurste gemeenten - voor een woning (dus type onbepaald) - vind je in Kampenhout (Vlaams Brabant): 400.000 euro.

Bovendien zeggen die cijfers niks over de staat van een pand. Ik durf stellen dat in Vlaams Brabant (waar ik mijn huizenjacht heb gedaan) instapklare panden onder de mediaan een speld in een hooiberg zijn.

Je moet al over stevige budgetten bezitten om daar nog een deftig kot te kunnen kopen. Ik begrijp de frustratie van jonge mensen die daar willen wonen.

Als 10% een huis van >700k kan kopen noem ik dat niet uitzonderlijk of de happy few.
1500 euro/maand afbetalen is ook niet alleen weggelegd voor de happy few. Half uw 30ste uw huis voor meer dan de helft afbetaald hebben is ook niet uitzonderlijk. Uw eigen huis grotendeels zelf zetten is ook niet uitzonderlijk, maar helpt het voorgaande punt en vraagt gewoon heel wat opoffering.
Al die zaken zijn op zichzelf staand niet zo uitzonderlijk idd. Maar alles tesamen, dat begint ook meer en meer de happy few te worden.

Dat betekent dat je op je 20 een huis zelf hebt kunnen zetten, terwijl je film time werkt, je nog niet echt in een deftig loon zat(want beginner in de arbeidsmarkt) en dat je sindsdien ook heel veel daarvoor hebt gelaten.

Soit, nutteloze discussie uiteraard, maar in een land waar de gemiddelde aankoopprijs iets van een 300k is, is een huis van 700k kopen rond je 35 best wel uitzonderlijk.

Ja, maar dat van mijn partner eronder.
Ik zeg niet dat het haalbaar is voor 50% van de mensen, maar ook niet uitzonderlijk. Onze afbetaling zal ong. altijd 1400-1500 euro zijn.
Uiteraard zijn er veel mensen die over stevige budgetten beschikken... De huizen in Knokke geraken ook verkocht. Echter, dat zijn uitzonderingen. Niet in Knokke maar wel in België.

Hangt af van het perspectief waarmee je de huizenmarkt bekijkt. Er was enkele maanden geleden een aflevering van Koppen over luxevastgoed waarin werd gesteld dat het segment van luxevastgoed stijgt in België. In dezelfde aflevering werd ook vermeld dat een woning bezitten voor de overgrote meerderheid van twintigers elk jaar moeilijker wordt. Het één sluit het ander niet uit hé...

Overlaatst een artikel gelezen dat er vorig jaar 1000 huizen/eigendommen verkocht waren in heel be >1mio.

Daar verschoot ik zelf van, ik had gedacht dat dat hoger was. Maar dat zijn dus de naakte cijfers

Overlaatst een artikel gelezen dat er vorig jaar 1000 huizen/eigendommen verkocht waren in heel be >1mio.

Daar verschoot ik zelf van, ik had gedacht dat dat hoger was. Maar dat zijn dus de naakte cijfers
1 miljoen is dan ook al zeer veel geld...

ik kan hoop en al als single er maximaal 700k uitpersen zonder dat ik mij ongemakkelijk zou voelen (afbetaling max 1000€/maand) en op voorwaarde dat ik mijn huidig kot voor 400k+ verkocht krijg.

Maar dan "moet" ik werken tot mijn 60+.

Persoonlijk zie ik gewoon de meerwaarde er niet van in. Niet van het hebben van een duurdere woning. Noch van het moeten gaan werken tot mijn 60+. Want bij het hebben van die duurdere woning, komt ook weer een hogere KI. Meer werk en kosten in en aan het onderhoud. Etc...

1 miljoen is dan ook al zeer veel geld...

ik kan hoop en al als single er maximaal 700k uitpersen zonder dat ik mij ongemakkelijk zou voelen (afbetaling max 1000€/maand) en op voorwaarde dat ik mijn huidig kot voor 400k+ verkocht krijg.

Maar dan "moet" ik werken tot mijn 60+.

Persoonlijk zie ik gewoon de meerwaarde er niet van in. Niet van het hebben van een duurdere woning. Noch van het moeten gaan werken tot mijn 60+. Want bij het hebben van die duurdere woning, komt ook weer een hogere KI. Meer werk en kosten in en aan het onderhoud. Etc...
Ok, we zijn dus gegaan van als koppel met alle sterren in de juiste richting lukt het naar ik als single met 1000e afbetaling kan wel een huis van 700k kopen...

Uhu...

1500€ afbetalen op 25 jaar zorgt ervoor dat je om en bij de 360k kan lenen. Dat is dus net de helft van uw 700k aankoopprijs, de andere helft zal je dus zelf kunnen financieren.
Half uw 30ste afbetaald zal toch sterk afhangen van hoe en wat je geleend hebt. Op 25j hoor 350k? Nee dat zal niet lukken. Op 15j een 150k, ja dat zal lukken.

Uw eigen huis grotendeels zelf zetten is geen uitzondering. Maar komt ook niet zo vaak voor als dat je zou denken. Omdat je de technieken doet en eens een muurtje uit gyproc hebt gezet heb je nog niet uw huis grotendeels zelf gezet.

Eigenlijk wel een degelijk huis. Instapklaar met renovatieprojecten voor de toekomst. Staat al sinds begin Juni online. Raar dat die nog niet verkocht is. Of mis ik iets?

Ik ook niet. Lijkt heel hard op het huis dat ik zelf heb gekocht. Altijd bij de buren vragen naar de red flags, tenzij de buren ZELF de red flag zijn 😂

Mijn huis stond trouwens ook al 2 maand te koop, ook groot huis in verhouding met een "kleine" tuin, ik denk dat dat het enige is wat mensen wat tegen houdt dan? (ik wou zelf ook per se een grotere tuin)

Eigenlijk wel een degelijk huis. Instapklaar met renovatieprojecten voor de toekomst. Staat al sinds begin Juni online. Raar dat die nog niet verkocht is. Of mis ik iets?
Woning die in 1970 of zo is blijven steken op het gebied van inrichting. Allez ik ben niet zeker over het jaar, wel dat het op het gebied van inrichting uitziet zoals het bij mijn tante van 70+ uitziet. Zowel in de vloer als in de keuken.

Maar het is allemaal bruikbaar en zoals ze zeggen correct onderhouden. Ik vind echter 380k euro hiervoor veel geld. Vooral in relatie tot de woningen die OB waren die jij als niet aanvaardbaar achtte.

Indien je hier ooit gaat renoveren ga je :

1) die vloer van het 2de verdiep even deftig moeten nakijken, ofwel die vinyl eruitbonjouren en er nieuwe steken (kleine ingreep) ofwel indien de basis hout is, goed nakijken dat die niet rot is of zo.

2) Ik zie het dak niet op de foto's, dus kan niet zien ofdat die op korte termijn moeten vervangen worden. Dus renovatie van het dak nodig is. Indien dak in orde is, lijkt het mij wel niet dat deze geïsoleerd is. Even ter plaatse nakijken omdat dit anders een impact heeft op de bruikbare hoogte. En het werk is die je natuurlijk best doet voordat je er intrekt. (ook dat rare zwarte ding tegen het plafond (diat schuine gedeelte) in de fietsberging even nachecken wat dat is)

3) badkamer is gedateerd, keuken is gedateerd, zelfs de terrasoverkapping is gedateerd.

4) kleine tuin, maar zoals al gezegd bruikbaar.

5) elektriciteit gaat niet up to date zijn. Noch netwerk. Elektriciteit valt waarschijnlijk met een minimuminvestering correct te maken. Netwerk kun je oplossen met wifi. Wel al eens goed nakijken hoe het zit om eventueel een oplaadpaal in de geburen van uw carport te krijgen. Dus ofdat je zonder al te veel breekwerk van uw elektriciteitskast gemakkelijk daar geraakt. En ook dat je even goed nakijkt wat er van elektriciteitsaansluiting voorzien is.

6) Nakijken wat de termijn is van die zonnepanelen waarvoor je 1320€ per jaar krijgt. Verschil tussen nog 1 jaar of nog 10 jaar natuurlijk.

7) vraag naar de laatste paar facturen voor de verwarming.

8) in de keuken, is dat een gasfornuis of een elektrisch fornuis.

Laat mij duidelijk zijn, dit is een woning waar je nog een redelijke tijd gewoon kunt in wonen. Dit is bruikbaar. Dit lijkt solide te zijn en een goede structuur te hebben.

Maar 380k is en blijft veel geld. En je moet het dan ook afwegen ten opzichte van :

1) alternatieven
2) wat wil je er eigenlijk doen qua renovaties op termijn.
3) is dit een tijdelijke aankoop of zie je u hier permanent in wonen.

Indien op het laatste, het antwoord tijdelijk is, is mijn antwoord : laat het aan u passeren. Ik heb in uw zoektocht echter met dat als uitkomst veel beter gezien. Maar eigenlijk heb ik als permanente woonst ook al beter gezien. Behalve als het u gaat om die 6 kamers en de mogelijkheid om nog iets bij te bouw ernaast.

Maar jij moet er uiteindelijk in wonen, jij weet wat het u waard gaat zijn. Ik zou echter als ik u was zeer zeker punt 2 van hierboven deftig op voorhand bekijken en meenemen in uw idee om te zien of je er dat geld op termijn voor waard vindt.

EDIT :

Indien ik het zou kopen zou het zijn om erin te wonen. En op lange termijn hebben nagekeken of ik op termijn die ganse breedte zou kunnen opdelen in 2 wooneenheden waarbij ik zou nachecken hoe ik dit zou kunnen oplossen naar parkeermogelijkheid in de woning. Dit door te zien of 1 van die ramen zou kunnen uitgebroken worden en een gespiegelde garage van zou kunnen gemaakt worden. En natuurlijk ook welke consequenties dit zou kunnen hebben op de tuin (hoe klein wordt die dan uiteindelijk echt...). Maar eigenlijk grotendeels door de prijs die men vraagt. Bij een prijs onder de 270k zou ik er anders naar gekeken hebben. Maar zou ik dat ook hebben meegenomen. Juist omdat men duidelijk meldt dat de totale breedte van het stuk bouwgrond is (dus ook die waar de auto nu op staat).
Op het gebied van de termijn dat het te koop staat. 2 maand is uiteindelijk niets, en het ziet er onderhouden uit maar echt niet hedendaags en als je dat allemaal wilt aanpassen kun je vlot 50 - 100k extra tellen bij de totaalprijs, en mij lijkt dan dat er andere betere alternatieven zijn, indien die 6 kamers niet nodig zijn voor U.

Laatst bewerkt:
Ik ga dit maandag bezoeken:

Iemand die advies heeft, of red flags ziet? Op't eerste zicht ideaal voor mij. Vlakbij centrum Aalst, garage, je geraakt nog gemakkelijk richting E40, 2 slaapkamers, overdekt terras. Terras is wel eerder zuidoost gericht. Hoe ruim de 2 slaapkamers zijn valt nog te bezien met dat dak. En foto's van berging/garage/"bureauruimte" die er op gelijkvloers zou zijn zie je niet — kan nog niet inschatten of er voldoende ruimte is voor mij. Maar verder zie ik niet direct echte issues. Aan Google Maps te zien, staat het er ook nog niet lang (oud gebouw op imgur).

Is wel opbod vanaf 295k - vind dat persoonlijk wel al een hoge startprijs. 300k is ongeveer mijn max, maar vind het pand eigenlijk niet veel meer dan dat waard. Heb al gelijkaardig gezien wat startte aan lager.

Terug
Bovenaan