Aalst is net ferm aan het opwaarderen omdat de Brusselse rand en het Gentse te duur wordt. Wij zijn aan het zoeken in de groene rand van Brussel, een woning die ooit werd aangekocht als sociale woning wordt daar aan 505k EUR op enkele dagen tijd verkocht. Er zijn maar weinig jonge koppels die dat nog kunnen betalen (zelf voor een gemiddeld gezin is dat onbetaalbaar). Mijn bankier (uit het Aalsterse) zei onlangs dat hij massaal kredietaanvragen krijgt van gezinnen uit het Gentse, die trekken massaal naar de ruime omgeving van Aalst.
Mijn woning komt op de markt zodra ik zelf iets nieuws gekocht heb. Nieuwbouw van 2015, alles staat bij de makelaar klaar om het te koop te zetten. Zodra het geval is zal ik jou het zoekertje pmen Dogo (voor zover je zelf nog aan het rondkijken bent tenminste

).
Dat zijn niet persé armoedige mensen he.. Ze zullen er ongetwijfeld tussen zitten, maar een ander grote meerderheid die zich in Aalst komt vestigen zijn klassieke jonge gezinnen met een gemiddeld besteedbaar budget. Die categorie is zeker een opwaardering voor Aalst!
Brussel en Gent is onbetaalbaar qua huisprijzen voor tweeverdieners zonder steun van de ouders.
Ik zie vrienden/familie met een degelijk loon uitwijken naar Erembodegem/Erpe-Mere/Haaltert etc omdat ze daar op zijn minst voor 400k nog iets vinden. En zelf die trend duwt de prijzen naar omhoog. Vrienden hadden in het Aalsterse gebouwd (opgeleverd 2019), alles bij elkaar had de woning hun 360k incl BTW gekost, die is door een echtscheiding onlangs voor 420k verkocht, 60k winst op amper 1,5 jaar tijd, op 2 dagen was het verkocht. In die regio rendeert uw investering, ik ben niet zeker of dat in de Brusselse rand ook het geval zal zijn..
Juist.
En welk publiek denk je dat je in Aalst gaat krijgen?
Kopers (en huurders) die niet rijk genoeg zijn voor Gent of Rand Brussel dus.
Ik noem dat geen opwaarderen.
(Margin)aalst heeft inderdaad zijn naam & faam, maar ik denk dat je toch hard zou verschieten hoe het aan't verbeteren is. Zoals bovenstaande posters ook zeggen: het zijn vooral de jonge middenklassers tot hogere middenklassers die een betaalbare woning komen zoeken in de Denderstreek. Aalst heeft heel goeie verbindingen & alles wat ge nodig hebt + ge zit met de fiets direct in't groen en de boerenbuiten (nu toch nog... als ze het niet allemaal betonneren). En hier kunt ge als tweeverdieners nog iets redelijk ruim met garage en tuin vinden aan deftige prijzen.
Ben zelf van deze streek en ik merk toch wel dat het hier enorm beweegt. Ook qua gevoel en uitstraling is het de laatste 10 jaar fel verbeterd naar mijn aanvoelen. In mijn tienerjaren was het normaal om in centrum Aalst 's weekends een paar vechtpartijen te moeten ontwijken, en kon je best je oude sneakers aandoen voor als je weer in de kots stond van één of andere danscaféganger.
Veel danscafés zijn intussen gesloten, of hebben een rebranding gedaan. De tijd dat ge kon kiezen tussen pizza, pita of friet voor te eten is ook gepasseerd — ge kunt zelfs pokébowls krijgen op de grote markt! Hier en daar wat leuke koffiebars erbij, streekwinkeltjes etc.
Ik ben daar zelf wel blij om, persoonlijk. Tijdens Aalst Carnaval kunt ge nog eens goe de marginaal uithangen, en de rest van't jaar kan ik op't gemak een toffe bar bezoeken. Dr zijn ook wa toffe dingen verdwenen maarja.
In Nederland, Engeland en Frankrijk zien we juist dat de verschillen tussen duur en minder duur vastgoed (hier Gent en Aalst) snel groter worden.
Denk da ge u daar gaat in mispakken, toch. Zij die vluchten uit Gent en Brussel beginnen al te overlappen (gebied rond Wetteren/Aalst), hoor. Je ziet hier in de streek ook heel wat nieuwbouw, en dan heb ik het niet alleen over Matexi in de Botermelkstraat vlakbij de seksblokken. Overal nieuwbouw appartementsblokken (in mijn straat alleen al 4), ook wat meer prestigieuze projecten voor mensen die tussen 300k-500k zoeken, heel wat huizen ook (Wichelen, Baardegem, Nieuwerkerken,...).
Zoals hierboven: dat gedoe rond de marginale driehoek is stilaan passé hoor, vooral in Aalst en daarrond. Tuurlijk heb je nog marginale buurten/wijken, maar die heb je overal. Stilaan begint men door te hebben dat je in deze streek goed kan wonen (op 30min in Gent of Brussel, nog redelijk rustig en groen op veel plaatsen) aan menselijkere prijzen. Dat trekt beter volk aan. Het lokaal beleid is ook verbeterd; 10-15 jaar geleden is de politie strenger beginnen optreden tegen allerlei overlast in de uitgangsbuurten bv., met als gevolg dat het centrum aantrekkelijker geworden is.
De prijzen gaan in Aalst op korte termijn inderdaad nooit hetzelfde niveau als Gent of Brussel bereiken. Maar ik ben vrij zeker dat Aalst een pak duurder gaat worden de komende jaren, en een pak meer 'gegentrificeerd'.