Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Goed dat je even een bron meegeeft. Zelf heb ik ook wat opzoekingswerk gedaan en kwam ik bij het volgende uit. Al heb ik wel het gevoel dat deze gespecifieerd is op werknemers en niet op zelfstandigen/ondernemers.

Laten we zeggen dat een nettoloon van 2500 grofweg 4215 bruto is. en dat dus al vrij riant is gezien bovenstaande cijfers. Althans dat gaf onderstaande website me aan:

Omdat je een bron hebt gevonden, ben ik naar de bron gegaan:
Mediaanloon bruto komt op 3627 euro per maand (3312 als je zorgsectoren meerekent). Dit komt volgens de Jobat calculator neer op 2241 (2108) euro per maand. Dit is zonder vakantiegeld, eindejaarspremie, maaltijdcheques, en andere intussen breed ingeburgerde extralegale voordelen. Akkoord, die voordelen prefereren vaak de hogere lonen. Maar dus 2k netto als ondergrens in een filosofische beschouwing is niet fout. Merk op dat het over mediaan gaat en niet gemiddelde. Dus dan valt effectief 50% van de bevolking al in de beschouwde groep.

Die 2000 euro per maand aflossing is de foute maatstaf als je het hebt over 4k+ netto-inkomen, in mijn ogen toch.
De kernvraag is hoeveel heb je nodig om te leven? Mij lijkt (en is) 2k per maand ruim voldoende om maandelijks te hebben om te leven.
Mensen met een lager inkomen moeten het noodgedwongen soms met veel minder doen na hun huur en andere vaste kosten.

Ja, dit gaat uit van een voltijds tweeverdiener scenario. Als ik even verderkijk kom ik op 87% voltijds werkenden mannen, en 57% voltijds werkende vrouwen (bron: https://statbel.fgov.be/nl/themas/werk-opleiding/arbeidsmarkt/deeltijds-werk#figures). natuurlijk vinden die elkaar niet allemaal, en zal het mix-and-match percentage lager liggen.
Dus effectief heeft waarschijnlijk niet 50% van de huishoudens een netto-inkomen van 4k of meer. Maar toch wel een aardig deel.

Naast de voltijdsheid en het koppel-zijn is er natuurlijk de veel grotere factor van leeftijd.
Dit mediaanloon komt niet voor bij de 20-jarige natuurlijk. Je gaat deze verhouding eerder aantreffen bij de 40-jarigen (misschien?).
Ik heb hier geen statistieken voor liggen om even de juiste getallen uit te toveren.

De huidige verhouding loon/huizenprijzen laten dus toe dat mensen van iets volwassenere leeftijd in een "normale" gezinssituatie met een op die leeftijd nog langlopende lening een meer-dan-basic woning kunnen kopen.

Heeft iedereen hier een splinter in zijn oog? Wat is het nut van statistieken over mediaan/gemiddeld/X ste percentiel loon wanneer het hier gaat over aankoop van een woning door jongeren?
Tenzij je die gegevens kan vinden opgesplitst per leeftijdsgroep kan je daar noppes uit afleiden in het kader van deze discussie.

Heeft iedereen hier een splinter in zijn oog? Wat is het nut van statistieken over mediaan/gemiddeld/X ste percentiel loon wanneer het hier gaat over aankoop van een woning door jongeren?
Tenzij je die gegevens kan vinden opgesplitst per leeftijdsgroep kan je daar noppes uit afleiden in het kader van deze discussie.
To be fair ging het nooit echt over "jongeren".
Maar die mijn conclusie hierboven, ik zeg in andere bewoordingen hetzelfde.

Deze discussie hoort trouwens meer thuis in die andere topic, die over de onbetaalbaar Heidi van woningen gaat. Ik denk dat iedereen hier wat verloren gelopen is ;).

Jongeren? Het gaat hier over een doorsnee gezin die een woning van 500/600k koopt.
Discussie is begonnen met deze zin van @iamhollywood
Ik noem 505k voor een voormalige sociale woning niet normaal. Dat kan geen enkel doorsnee tweeverdienend gezin betalen.
Huizen van 500/600k zijn juist de doelgroep van een doorsnee 2verdienend gezin.

Maar nee, stop met die onzin te verkondigen. Een doorsnee gezin kan dat niet, stop met alles te negeren en dat te blijven beweren of kom met bewijzen.
Gast je vroeg een bron ivm nettolonen, letterlijk 1 post erboven gaf ik reeds een bron. Verder gebeurt daar niks mee, dus ofwel lees je hier maar met een half oog of je bent aan het trollen.

Gast je vroeg een bron ivm nettolonen, letterlijk 1 post erboven gaf ik reeds een bron. Verder gebeurt daar niks mee, dus ofwel lees je hier maar met een half oog of je bent aan het trollen.
Als beiden boven de mediaan moeten verdienen,
kunnen blijven sparen,
een eigen woning al hebben om te kunnen verkopen,
en een zak geld van de ouders moeten kunnen krijgen.

Hoe doorsnee zijn we dan nog bezig? Er is ook dit nog:

Gast, die post waren quasi gelijktijdig, dus ongeloofwaardig dat ik die niet zag?

Daarnaast blijft het feit dat je met 4k netto, wat dus zogenaamd standaard is als gezin, je geen 600k kan leggen voor een huis. Jij noemde dat bedrag zelfs "nog geen hogere middenklasse", dat is gewoon absurd en los van de wereld. 600k geen hogere middenklasse? Waar ben je dan mee bezig zeg? Je moet er dan ook nog eens oud kapitaal en steun van ouders bij halen om het standaard te kunnen noemen, waar ben je mee bezig Mathias? Dit slaat nergens meer op.

Eigenlijk absurd dat iemand die zich in pol&act (toen hij er nog mocht posten) links profileerde, nu zo wereldvreemd uit de hoek kan komen. Zo'n onwerkelijk beeld van wat een gemiddelde Vlaming/gezin is. 600k alsof het standaard is en niets betekent, echt zot, niet te snappen. Enfin, da's mss de reden dat je links bent, gewoon geen besef van de realiteit.

Als beiden boven de mediaan moeten verdienen,
kunnen blijven sparen,
een eigen woning al hebben om te kunnen verkopen,
en een zak geld van de ouders moeten kunnen krijgen.

Hoe doorsnee zijn we dan nog bezig? Er is ook dit nog:
Is de vlaming niet geboren met een baksteen in de maag? Mensen hebben er veel....enorm veel voor over. Zelfs niet-financiële hulp zit hier nog niet eens in meegerekend zoals "mijn nonkel legt de elektriek". Woonkosten tot bijna 50% van de inkomen, (groot)ouders die heel veel financieel steunen.....en zelfs nu nog: mensen die BOVEN de vraagprijs bieden. Ja, het is een triestige evolutie, maar de feiten zijn wat ze zijn. Iedereen zit mee in de trein.

Is de vlaming niet geboren met een baksteen in de maag? Mensen hebben er veel....enorm veel voor over. Zelfs niet-financiële hulp zit hier nog niet eens in meegerekend zoals "mijn nonkel legt de elektriek". Woonkosten tot bijna 50% van de inkomen, (groot)ouders die heel veel financieel steunen.....en zelfs nu nog: mensen die BOVEN de vraagprijs bieden. Ja, het is een triestige evolutie, maar de feiten zijn wat ze zijn. Iedereen zit mee in de trein.
Niets in deze post maakt het aannemelijker dat wat jij vertelt doorsnee is hoor.
Er zijn mensen die x doen =/= x is doorsnee.

Is het niet logischer om daarnaar te kijken? Dan zit je voor de mediaanprijs in Vlaanderen en zelfs in de duurste provincie (Vlaams-Brabant) daar toch nog serieus onder, zelfs voor een open bebouwing. Is een bedrag serieus boven de mediaan doorsnee?

Laatst bewerkt:
Aalst is net ferm aan het opwaarderen omdat de Brusselse rand en het Gentse te duur wordt. Wij zijn aan het zoeken in de groene rand van Brussel, een woning die ooit werd aangekocht als sociale woning wordt daar aan 505k EUR op enkele dagen tijd verkocht. Er zijn maar weinig jonge koppels die dat nog kunnen betalen (zelf voor een gemiddeld gezin is dat onbetaalbaar). Mijn bankier (uit het Aalsterse) zei onlangs dat hij massaal kredietaanvragen krijgt van gezinnen uit het Gentse, die trekken massaal naar de ruime omgeving van Aalst.

Mijn woning komt op de markt zodra ik zelf iets nieuws gekocht heb. Nieuwbouw van 2015, alles staat bij de makelaar klaar om het te koop te zetten. Zodra het geval is zal ik jou het zoekertje pmen Dogo (voor zover je zelf nog aan het rondkijken bent tenminste:p).

Dat zijn niet persé armoedige mensen he.. Ze zullen er ongetwijfeld tussen zitten, maar een ander grote meerderheid die zich in Aalst komt vestigen zijn klassieke jonge gezinnen met een gemiddeld besteedbaar budget. Die categorie is zeker een opwaardering voor Aalst!
Brussel en Gent is onbetaalbaar qua huisprijzen voor tweeverdieners zonder steun van de ouders.

Ik zie vrienden/familie met een degelijk loon uitwijken naar Erembodegem/Erpe-Mere/Haaltert etc omdat ze daar op zijn minst voor 400k nog iets vinden. En zelf die trend duwt de prijzen naar omhoog. Vrienden hadden in het Aalsterse gebouwd (opgeleverd 2019), alles bij elkaar had de woning hun 360k incl BTW gekost, die is door een echtscheiding onlangs voor 420k verkocht, 60k winst op amper 1,5 jaar tijd, op 2 dagen was het verkocht. In die regio rendeert uw investering, ik ben niet zeker of dat in de Brusselse rand ook het geval zal zijn..

Juist.

En welk publiek denk je dat je in Aalst gaat krijgen?
Kopers (en huurders) die niet rijk genoeg zijn voor Gent of Rand Brussel dus.

Ik noem dat geen opwaarderen.

(Margin)aalst heeft inderdaad zijn naam & faam, maar ik denk dat je toch hard zou verschieten hoe het aan't verbeteren is. Zoals bovenstaande posters ook zeggen: het zijn vooral de jonge middenklassers tot hogere middenklassers die een betaalbare woning komen zoeken in de Denderstreek. Aalst heeft heel goeie verbindingen & alles wat ge nodig hebt + ge zit met de fiets direct in't groen en de boerenbuiten (nu toch nog... als ze het niet allemaal betonneren). En hier kunt ge als tweeverdieners nog iets redelijk ruim met garage en tuin vinden aan deftige prijzen.

Ben zelf van deze streek en ik merk toch wel dat het hier enorm beweegt. Ook qua gevoel en uitstraling is het de laatste 10 jaar fel verbeterd naar mijn aanvoelen. In mijn tienerjaren was het normaal om in centrum Aalst 's weekends een paar vechtpartijen te moeten ontwijken, en kon je best je oude sneakers aandoen voor als je weer in de kots stond van één of andere danscaféganger.

Veel danscafés zijn intussen gesloten, of hebben een rebranding gedaan. De tijd dat ge kon kiezen tussen pizza, pita of friet voor te eten is ook gepasseerd — ge kunt zelfs pokébowls krijgen op de grote markt! Hier en daar wat leuke koffiebars erbij, streekwinkeltjes etc.

Ik ben daar zelf wel blij om, persoonlijk. Tijdens Aalst Carnaval kunt ge nog eens goe de marginaal uithangen, en de rest van't jaar kan ik op't gemak een toffe bar bezoeken. Dr zijn ook wa toffe dingen verdwenen maarja.

In Nederland, Engeland en Frankrijk zien we juist dat de verschillen tussen duur en minder duur vastgoed (hier Gent en Aalst) snel groter worden.

Denk da ge u daar gaat in mispakken, toch. Zij die vluchten uit Gent en Brussel beginnen al te overlappen (gebied rond Wetteren/Aalst), hoor. Je ziet hier in de streek ook heel wat nieuwbouw, en dan heb ik het niet alleen over Matexi in de Botermelkstraat vlakbij de seksblokken. Overal nieuwbouw appartementsblokken (in mijn straat alleen al 4), ook wat meer prestigieuze projecten voor mensen die tussen 300k-500k zoeken, heel wat huizen ook (Wichelen, Baardegem, Nieuwerkerken,...).

Zoals hierboven: dat gedoe rond de marginale driehoek is stilaan passé hoor, vooral in Aalst en daarrond. Tuurlijk heb je nog marginale buurten/wijken, maar die heb je overal. Stilaan begint men door te hebben dat je in deze streek goed kan wonen (op 30min in Gent of Brussel, nog redelijk rustig en groen op veel plaatsen) aan menselijkere prijzen. Dat trekt beter volk aan. Het lokaal beleid is ook verbeterd; 10-15 jaar geleden is de politie strenger beginnen optreden tegen allerlei overlast in de uitgangsbuurten bv., met als gevolg dat het centrum aantrekkelijker geworden is.

De prijzen gaan in Aalst op korte termijn inderdaad nooit hetzelfde niveau als Gent of Brussel bereiken. Maar ik ben vrij zeker dat Aalst een pak duurder gaat worden de komende jaren, en een pak meer 'gegentrificeerd'.

(Margin)aalst heeft inderdaad zijn naam & faam, maar ik denk dat je toch hard zou verschieten hoe het aan't verbeteren is. Zoals bovenstaande posters ook zeggen: het zijn vooral de jonge middenklassers tot hogere middenklassers die een betaalbare woning komen zoeken in de Denderstreek. Aalst heeft heel goeie verbindingen & alles wat ge nodig hebt + ge zit met de fiets direct in't groen en de boerenbuiten (nu toch nog... als ze het niet allemaal betonneren). En hier kunt ge als tweeverdieners nog iets redelijk ruim met garage en tuin vinden aan deftige prijzen.

Ben zelf van deze streek en ik merk toch wel dat het hier enorm beweegt. Ook qua gevoel en uitstraling is het de laatste 10 jaar fel verbeterd naar mijn aanvoelen. In mijn tienerjaren was het normaal om in centrum Aalst 's weekends een paar vechtpartijen te moeten ontwijken, en kon je best je oude sneakers aandoen voor als je weer in de kots stond van één of andere danscaféganger.

Veel danscafés zijn intussen gesloten, of hebben een rebranding gedaan. De tijd dat ge kon kiezen tussen pizza, pita of friet voor te eten is ook gepasseerd — ge kunt zelfs pokébowls krijgen op de grote markt! Hier en daar wat leuke koffiebars erbij, streekwinkeltjes etc.

Ik ben daar zelf wel blij om, persoonlijk. Tijdens Aalst Carnaval kunt ge nog eens goe de marginaal uithangen, en de rest van't jaar kan ik op't gemak een toffe bar bezoeken. Dr zijn ook wa toffe dingen verdwenen maarja.

Denk da ge u daar gaat in mispakken, toch. Zij die vluchten uit Gent en Brussel beginnen al te overlappen (gebied rond Wetteren/Aalst), hoor. Je ziet hier in de streek ook heel wat nieuwbouw, en dan heb ik het niet alleen over Matexi in de Botermelkstraat vlakbij de seksblokken. Overal nieuwbouw appartementsblokken (in mijn straat alleen al 4), ook wat meer prestigieuze projecten voor mensen die tussen 300k-500k zoeken, heel wat huizen ook (Wichelen, Baardegem, Nieuwerkerken,...).

Zoals hierboven: dat gedoe rond de marginale driehoek is stilaan passé hoor, vooral in Aalst en daarrond. Tuurlijk heb je nog marginale buurten/wijken, maar die heb je overal. Stilaan begint men door te hebben dat je in deze streek goed kan wonen (op 30min in Gent of Brussel, nog redelijk rustig en groen op veel plaatsen) aan menselijkere prijzen. Dat trekt beter volk aan. Het lokaal beleid is ook verbeterd; 10-15 jaar geleden is de politie strenger beginnen optreden tegen allerlei overlast in de uitgangsbuurten bv., met als gevolg dat het centrum aantrekkelijker geworden is.

De prijzen gaan in Aalst op korte termijn inderdaad nooit hetzelfde niveau als Gent of Brussel bereiken. Maar ik ben vrij zeker dat Aalst een pak duurder gaat worden de komende jaren, en een pak meer 'gegentrificeerd'.
Goe gezegd..

>>>AALST NIET LANGER MEER "T CHICAGO AAN DE DENDER"<<<

M.i. Gaat Aalst dezelfde onbetaalbare tour op als Mechelen.

Wij zijn half de 30 en nu op zoek naar een woning rond de 650:
Lonen intussen gestegen, eerste woning bijna zelf helemaal gezet, waardestijging, wat gespaard,.. de bedoeling is een 300k te lenen op 20j dus niets extreem.
Moest men partner voltijds werken zou het gezinsbudget nog een 1000 euro stijgen.
We hebben geen speciaal superhoge jobs of grote schenkingen gekregen.

Dus ik begrijp dat er wel heel wat mensen zijn die huizen van >700k kunnen kopen.

Wij zijn half de 30 en nu op zoek naar een woning rond de 650:
Lonen intussen gestegen, eerste woning bijna zelf helemaal gezet, waardestijging, wat gespaard,.. de bedoeling is een 300k te lenen op 20j dus niets extreem.
Moest men partner voltijds werken zou het gezinsbudget nog een 1000 euro stijgen.
We hebben geen speciaal superhoge jobs of grote schenkingen gekregen.

Dus ik begrijp dat er wel heel wat mensen zijn die huizen van >700k kunnen kopen.
Maar uw loon ligt toch ook een pak boven het gemiddelde eh? Je kan moeilijk zeggen dat dit haalbaar is voor 50% van de mensen.

Maar uw loon ligt toch ook een pak boven het gemiddelde eh? Je kan moeilijk zeggen dat dit haalbaar is voor 50% van de mensen.
Ja, maar dat van mijn partner eronder.
Ik zeg niet dat het haalbaar is voor 50% van de mensen, maar ook niet uitzonderlijk. Onze afbetaling zal ong. altijd 1400-1500 euro zijn.

Ja, maar dat van mijn partner eronder.
Ik zeg niet dat het haalbaar is voor 50% van de mensen, maar ook niet uitzonderlijk. Onze afbetaling zal ong. altijd 1400-1500 euro zijn.
Kom, midden uw 30 een tweede lening aangaan voor een woonst van 650k is echt wel eerder uitzondering dan norm eh. Want dat wilt niet alleen zeggen dat je een vrij grote spaarboek hebt maar dat je huidige woonst ook bijna of volledig is afbetaald.

Terug
Bovenaan