Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
@Renegadexxripxx, werk jij in de bouw of immo sector ofzo? Want ik zie u hier regelmatig zeer uitgebreide, nuttige en relevante info posten. Ten eerste :thumb: en merci daarvoor. Maar ik ben dus nieuwsgierig :smile:

Het meeste is in mijn ogen eerder boerenverstand eigenlijk. Enerzijds het feit dat als ik verkoper ben dat ik mijn waarde wil maximaliseren met zo min mogelijk effort. En als koper wil ik zo weinig mogelijk betalen voor een zo groot mogelijke return.
Logischerwijze moet je dan niet in de trend meegaan van de "oh dat is mooi rethoriek". Want dan betaal je een premium. En dus moet je de mogelijkheid hebben om door ieuw dat is lelijk heen te kijken en het potentieel van de woning te zien en die kunnen rijmen aan uw specifieke wensen. Of u tevreden te stellen met zaken die minder mooi zijn, maar functioneel. Want uiteindelijk zijn esthetische renovaties niet nodig. Zolang die vloer niet loskomt of er geen stukken uit de voegen zijn maar die gewoon wat afgesleten is, kun je daar nog perfect gebruik van maken.

Maar ja, ik werk als studieingenieur / projectmanager in nichesectoren van de bouw. Al heeft dat met de meeste van mijn interventies hier niet veel te maken lijkt het mij - behalve dat het mij iets meer grond in wat normale prijzen zijn voor een vakman en dat ik het probeer te begrijpen vanuit een technisch of rationeel oogpunt. Meeste van de zaken zijn denk ik eerder info die ik heb opgepikt via mijn vader omdat die tijdens mijn zoektocht meldde denk hieraan, bekijk dat al, negeer hoe die keuken er nu uitziet wat wil je doen in die keuken, wat wens je te doen op de slaapkamer, wat ga je doen als je binnen 20 j moeilijker te been bent, en geen trappen kunt maken, etc...

Ik probeer hier dan ook gewoon die zaken in perspectief te zetten. Uiteindelijk kiezen jullie zelf hoe en wat jullie willen, maar ik wil wel dat je er diep en deftig over nadenkt voordat je eventjes 10 - 15 jaarlonen uitbesteed aan iets waarvoor je 20 - 25 - 30j gaat mogen dokken. Ik zou het zonde vinden dat je iets gaat kopen, u laat meeslepen in de emotie van het moment van ik heb eindelijk iets gevonden... de vraagprijs is xk€ en ik moet direct xk gaan overbieden want anders grijp ik er naast. Bekijk de opties goed. Ga na wat je echt super belangrijk vindt in uw aankoop. Kijk na wat je nice to haves vindt. En kijk na wat voor jullie echt niet van tel is nu of in de toekomst. Je gaat niet alles kunnen uitsluiten, maar op die manier beperk je het risico.

Foto van de woning?
Hun agenda staat overvol, maar je zou de eerste zijn die kan gaan kijken? Dat lijkt een beetje een contradictie?
Immo heeft vandaag gebeld, ze hebben blijkbaar vandaag toch nog bezoeken gepland en vroegen of ik als eerste kon aansluiten. Zit ganse dag op kantoor en geraak er niet. Dusja zal wel weg zijn..

Immo heeft vandaag gebeld, ze hebben blijkbaar vandaag toch nog bezoeken gepland en vroegen of ik als eerste kon aansluiten. Zit ganse dag op kantoor en geraak er niet. Dusja zal wel weg zijn..
Bepaal je als zelfstandige uw eigen uren niet?

Niet als je klantenmeetings hebt. Mijn leven wordt best wel bepaald door mijn klanten, dat fabeltje dat je als zelfstandige alle vrijheid hebt geloof ik intussen niet meer :p. Ruimte voor vakantie vinden valt ook dik tegen :p.
Kan je geen uurtje weg ofzo? Als het echt je droomwoning is, zou het toch jammer zijn die te laten schieten... Je kan toch een noodgeval uitvinden:p

En anders fingers crossed dat er niemand on the spot de vraagprijs biedt he. Zou sowieso wel nog naar makelaar bellen. Misschien werd vraagprijs geboden maar onder opschortende voorwaarde van verkrijgen hyp.krediet...

ik zou het gewoon afbollen voor een uurtje en dan maak je het s'avonds gewoon goed door bij te werken. Ik doe dat regelmatig, nu soms in de namiddag een paar uur sporten of weg en dan s'avonds gewoon werken. Ik zit nu ook wel in een job waar dat kan nu het was rustiger is, de voorbije 12 maanden had het ook niet gekunnen.

ik zou het gewoon afbollen voor een uurtje en dan maak je het s'avonds gewoon goed door bij te werken. Ik doe dat regelmatig, nu soms in de namiddag een paar uur sporten of weg en dan s'avonds gewoon werken. Ik zit nu ook wel in een job waar dat kan nu het was rustiger is, de voorbije 12 maanden had het ook niet gekunnen.
Mja als je net op het voorgestelde uur een geplande meeting hebt 60 km van de locatie en al bij de klant aanwezig bent kan je moeilijk zeggen ‘sorry mannen er is iets tussengekomen’. Zeker als je weet dat het lastige strijd onder de kopers gaat worden, kans dat je het haalt is sowieso klein.
Ironisch genoeg woont de CFO waarmee ik meeting had 1,5 km van het huis :p, hadden we nog niet op kantoor geweest konden we bij hem home-vergaderen :p. Had de advertentie laten zien. Hij kent het huis en bevestigde dat dat los over de vraagprijs gaat gaan, heeft zijn eigen huis bij dezelfde makelaar gekocht. Hij raadde aan om vraagprijs te bieden zonder opschortende voorwaarde. Ma how, zou toch graag mijn eigen woning verkocht krijgen :p. Het is in december door 2 makelaars geschat geweest, maar ik vind zo’n schattig toch altijd vree subjectief..

Mja als je net op het voorgestelde uur een geplande meeting hebt 60 km van de locatie en al bij de klant aanwezig bent kan je moeilijk zeggen ‘sorry mannen er is iets tussengekomen’. Zeker als je weet dat het lastige strijd onder de kopers gaat worden, kans dat je het haalt is sowieso klein.
Ironisch genoeg woont de CFO waarmee ik meeting had 1,5 km van het huis :p, hadden we nog niet op kantoor geweest konden we bij hem home-vergaderen :p. Had de advertentie laten zien. Hij kent het huis en bevestigde dat dat los over de vraagprijs gaat gaan, heeft zijn eigen huis bij dezelfde makelaar gekocht. Hij raadde aan om vraagprijs te bieden zonder opschortende voorwaarde. Ma how, zou toch graag mijn eigen woning verkocht krijgen :p. Het is in december door 2 makelaars geschat geweest, maar ik vind zo’n schattig toch altijd vree subjectief..

Kan je de woning eens sturen mag in PM woon in die regio dus :)

behind the paywall, maar komt er op neer dat iemand 2x een houtmassiefbouw heeft gezet. Het eerste is moeten afgebroken worden tijdens de bouw, het tweede vertoont ernstige gebreken na 3 jaar. Gecombineerd met dat wat er in Sint truiden aan de gang is concludeer ik dat dat momenteel geen geschikte techniek is, is dat door (gebrek aan) kennis bij de aannemers, ons nat klimaat, I don't know.

behind the paywall, maar komt er op neer dat iemand 2x een houtmassiefbouw heeft gezet. Het eerste is moeten afgebroken worden tijdens de bouw, het tweede vertoont ernstige gebreken na 3 jaar. Gecombineerd met dat wat er in Sint truiden aan de gang is concludeer ik dat dat momenteel geen geschikte techniek is, is dat door (gebrek aan) kennis bij de aannemers, ons nat klimaat, I don't know.

Mss nog een geluk bij een ongeluk dat ik van houtskeletbouw met afstappen wegens peperdure houtprijzen momenteel.

Inderdaad wat voor onnozele conclusies worden hier getrokken. Zowel houtskelet als houtmassief worden al decennia genoeg gedaan, zowel in BE als buitenland. Dat er nu een bericht is van ne slechte aannemer daar wil niet zeggen dat de techniek slecht is, aub seg :laugh:.

Nat klimaat? In de VS is het op sommige plaatsen veel natter en bijna alles is daar in houtmassiefbouw. Ik vermoed dat de kennis hier onvoldoende aanwezig is.

Hoe zit het naar herverkoopbaarheid? M.i werkt deze techniek eerder beperkend bij doorverkoop ?
Voor mij persoonlijk is zo een woning minder waard. Ik stel mij ook de vraag in hoeverre die woningen verbouwbaar zijn na 20-30 jaar.

Zelf zou ik dan wel weer interesse hebben in een aanbouw in houtskelet of poolhouse.

Ik ga deze binnenkort bezoeken. Ik ben er vrij zeker van dat ik een bod ga doen. Dit bod zal een stuk boven de vraagprijs moeten zijn. De vraag is hoeveel? Ik dacht aan 295k.
Speciaal een account aan te maken om dit te zeggen: doe dit niet!

Op de foto's te zien zit dit huis vol asbest, waar je later alleen maar miserie mee zal krijgen. Of heel dure kosten zal hebben om te renoveren.
Plaatsen waar ik asbest vermoed afgaande van de foto's: de dakbedekking, de tegels en vensterbanken met 'marmerlook', onder de vinylvloer, in de stoof, in de platen van het vals plafond, ...

Terug
Bovenaan