Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Het hangt inderdaad van kantoor tot kantoor, van persoon tot persoon af. Al ettelijke verhalen over bank x gehoord die niet stroken met mijn ervaring daar.

Wij maken hier binnenkort een definitieve beslissing over de lening, maar het is echt niet makkelijk. Doordat wij ook gaan verbouwen en daarvoor een stuk lenen, wordt het vergelijken tussen de banken een stuk gecompliceerder (omdat ze stuk voor stuk andere werkwijzen op dit vlak hebben).

Dan kan je 10 jaar wachten om te kopen en dan mag je midden de dertig of later beginnen afbetalen. Ik heb dat precies nooit verstaan die attitude.

En huis is meer dan gewoon de prijs die je betaald. 't is een beetje als zeggen ik ga nog eens tien jaar wachten om verliefd te worden.
Hangt af van de motivatie om een huis te kopen:

- om in te wonen: helemaal akkoord, waarom wachten...
- als investeringsgoed: mogelijk wachten, je hoeft niet verliefd te zijn op je investering :)

Ik ben bij zowat alle banken langsgeweest en veruit de minste ervaring bij Argenta :biglaugh:. Dat kan natuurlijk aan de betrokken persoon hebben gelegen + die zien blijkbaar zelfstandige-vrij beroepers niet zo graag komen.
Ook mijn ervaring. Als zelfstandige bij de Hypotheekwinkel gezeten en dat was een verschrikkelijke ervaring. Ging voor een lening die 40% van de prijs bedroeg, ex kosten... Wou privé kopen en heb als zelfstandige geen loonbrieven, enkel mijn balansen waaruit blijkt hoeveel loon ik mezelf uitkeer... Die simulatie bij hun 30 financiële instellingen ging in het rood... was nergens kredietwaardig.

Ben uiteindelijk, onverwachts, veel beter geholpen door de relatiebeheerder voor zelfstandigen bij het Belfius kantoor waar mijn vennootschap haar bankzaken verricht. Daar was het geen enkel probleem om een lening vast te krijgen.

Ook mijn ervaring. Als zelfstandige bij de Hypotheekwinkel gezeten en dat was een verschrikkelijke ervaring. Ging voor een lening die 40% van de prijs bedroeg, ex kosten... Wou privé kopen en heb als zelfstandige geen loonbrieven, enkel mijn balansen waaruit blijkt hoeveel loon ik mezelf uitkeer... Die simulatie bij hun 30 financiële instellingen ging in het rood... was nergens kredietwaardig.

Ben uiteindelijk, onverwachts, veel beter geholpen door de relatiebeheerder voor zelfstandigen bij het Belfius kantoor waar mijn vennootschap haar bankzaken verricht. Daar was het geen enkel probleem om een lening vast te krijgen.
Is logisch ook hé, daar kennen ze uw situatie van naadje tot draadje. Kunnen ze dan ook een makkelijkere risicoinschatting maken. EN niet louter ingaan op cijfertjes.

Bon, zo meteen nog maar eens een bod uitbrengen (notaris is het nu op papier aan het zetten)... Wat agressiever dan ik gewend ben (compleet mijn "reserve" aan het pluimen 🙈) maar volgens mijn vader die mee het huis is gaan bezichtigen gisteren, meer dan zijn geld waard op deze markt... We zullen zien of ik nog eens overboden word of niet (er zijn er al 2 bezig met bieden en overvielen)...

Die hyptheekwinkel is inderdaad echt rommel. Beetje in hun tooltje ingeven en dat is het dan. Wij gingen ook niet kunnen herfinancieren omdat mijn vriendin technisch werkloos is. “Het zal dus niet lukken meneer, geen enkele bank gaat u een lening geven. Kom nog eens terug als ze terug werkt”.
Wel, zelf dan maar rondgebeld en ELKE bank wou ons een lening geven…

Bon, zo meteen nog maar eens een bod uitbrengen (notaris is het nu op papier aan het zetten)... Wat agressiever dan ik gewend ben (compleet mijn "reserve" aan het pluimen 🙈) maar volgens mijn vader die mee het huis is gaan bezichtigen gisteren, meer dan zijn geld waard op deze markt... We zullen zien of ik nog eens overboden word of niet (er zijn er al 2 bezig met bieden en overvielen)...
Ik weet niet of je er zelf aan hebt gedacht maar speel zeker met de geldigheidsduur van dat bod. Teveel tijd gunnen aan de verkoper geeft hem de kans om andere biedingen af te wachten... Te weinig tijd geeft hen stress om te snel te moeten beslissen... Ik heb zelf 's een bod uitgebracht met 10 dagen geldigheid (zoals toen gevraagd door de immo) en had er spijt van want dat geeft veel ruimte aan de verkoper. Je wilt de verkoper wat tijd geven om erover na te denken maar nu ook niet de luxe van de markt verder te kunnen afwachten...

Ik weet niet of je er zelf aan hebt gedacht maar speel zeker met de geldigheidsduur van dat bod. Teveel tijd gunnen aan de verkoper geeft hem de kans om andere biedingen af te wachten... Te weinig tijd geeft hen stress om te snel te moeten beslissen... Ik heb zelf 's een bod uitgebracht met 10 dagen geldigheid (zoals toen gevraagd door de immo) en had er spijt van want dat geeft veel ruimte aan de verkoper. Je wilt de verkoper wat tijd geven om erover na te denken maar nu ook niet de luxe van de markt verder te kunnen afwachten...
In Wallonië wordt vaak gewerkt met "bieden vanaf" en verkoop door een notaris ipv immo, waarbij er standaard gewerkt wordt met een bod dat 15 dagen geldig is. Gezien de markt (en we al 15.000 boven de instelprijs zitten nu), geen keuze daarin... 😔

Als hier iemand in Tremelo iets zoekt: https://www.immoweb.be/en/classified/house/for-sale/tremelo/3120/9338941?searchId=60af62e8a3ba7
Ik ben deze gaan bekijken, heel mooi, goed gebouwd en onderhouden huis. HEEL goede deal om deze te kopen voor 520k imo, zelfs ondanks dat het een HOB is. Wij gaan het niet kopen omwille van te kleine tuin. Ik was aan het checken of ik het achterliggende stuk niet kon opkopen, maar neen dus. Anders had ik het zelf zonder twijfel gekocht :thumb:.

Dan kan je 10 jaar wachten om te kopen en dan mag je midden de dertig of later beginnen afbetalen. Ik heb dat precies nooit verstaan die attitude.

En huis is meer dan gewoon de prijs die je betaald. 't is een beetje als zeggen ik ga nog eens tien jaar wachten om verliefd te worden.

Het idee is dan natuurlijk wel dat als je een huis koopt op je 35e in plaats van op je 25e je tien jaar lang minder kosten hebt gehad (bij huren heb je enkel de vaste kost van huur) en je dus maandelijks meer aan de kant kan zetten. Als je dat verschil dan in aandelen steekt heb je (normaal gezien) meer geld waardoor je dus ook op je 35e minder moet lenen (moest je dan toch beslissen om een huis te kopen).

De Tijd heeft eens zo'n analyse gedaan: https://www.tijd.be/vastgoed/woning...-levert-het-meeste-rendement-op/10209300.html

Als hier iemand in Tremelo iets zoekt: https://www.immoweb.be/en/classified/house/for-sale/tremelo/3120/9338941?searchId=60af62e8a3ba7
Ik ben deze gaan bekijken, heel mooi, goed gebouwd en onderhouden huis. HEEL goede deal om deze te kopen voor 520k imo, zelfs ondanks dat het een HOB is. Wij gaan het niet kopen omwille van te kleine tuin. Ik was aan het checken of ik het achterliggende stuk niet kon opkopen, maar neen dus. Anders had ik het zelf zonder twijfel gekocht :thumb:.
Geen rokje aandoen als je in de ruimte op foto 9 werkt. :unsure:

Het idee is dan natuurlijk wel dat als je een huis koopt op je 35e in plaats van op je 25e je tien jaar lang minder kosten hebt gehad (bij huren heb je enkel de vaste kost van huur) en je dus maandelijks meer aan de kant kan zetten. Als je dat verschil dan in aandelen steekt heb je (normaal gezien) meer geld waardoor je dus ook op je 35e minder moet lenen (moest je dan toch beslissen om een huis te kopen).

De Tijd heeft eens zo'n analyse gedaan: https://www.tijd.be/vastgoed/woning...-levert-het-meeste-rendement-op/10209300.html
Waar dit op langere termijn kan kloppen, vermoed ik niet dat dit op 10j zo zal zijn. Je compound interest is dan maar zeer beperkt.

Verder is dat allemaal heel theoretisch natuurlijk en onderhevig aan een hoop factoren. Laat ons de analyse van De Tijd als basis nemen:
  • Ze moeten wel gelijkwaardige panden vergelijken. Iets van €250k aankoop ga je (afhankelijk van de locatie) niet altijd huren voor €685.
  • Deels samenhangend met bovenstaande punt: locatie en type pand spelen een grote rol. Op sommige plaatsen zal de huurprijs in verhouding hoger liggen dan aankoop, op andere plaatsen is het omgekeerd.
  • Hun cijfers kloppen op papier, maar blijven gemiddelden. Zeker qua opbrengst beurs, stijging waarde pand en interest lening. Dit kan niemand voorspellen.
  • En dan natuurlijk de menselijke factor. Terwijl het idee in theorie werkt, zijn er veel mensen die dit in praktijk niet kunnen toepassen. Daarmee bedoel ik dus het verschil investeren.
  • Als je geld in aandelen zit, ben je natuurlijk onderhevig aan de beurs. Wat dan inhoudt dat je mogelijks een veel lager rendement (of hoger natuurlijk, maar ik ga uit van worst-case) hebt indien je je geld eruit moet/wilt halen op een specifiek tijdstip.

Op langere termijn, zal die oefening hoogstwaarschijnlijk kloppen. Maar op 10j heb ik er mijn twijfels bij. Zelfs indien alle factoren gunstig uitdraaien.

Heb je weet of er veel geïnteresseerde voor waren?

Een huis van 2008 met plastieken plafonds....

Normale hoeveelheid interesse, als in over 2 weken zal het wel verkocht zijn.
Interesse? Want gij ging toch bouwen?
Interesse in een ander zin. :)

Gaan nog steeds bouwen (binnenkort 3de gesprek met de architect, dan zal het plan al vrij definitief zijn), zou eind deze zomer vergunning willen indienen. Ook al gesprekken met metsers, zou in februari kunnen starten. Dus we gaan niet van dat plan afwijken. :D

Het enige dat er nog moet gebeuren, is mijn woning nog verkopen en daar ben ik zowat aan het rond zien naar prijzen. Ik ben vooral benieuwd of er een deftige markt is voor HOB die +500k kosten.
Als ik kijk naar het mediaan woningprijs van tremelo en van onze gemeente, ligt die van onze gemeente hoger (als ik hierdoor uit mag gaan dat de prijzen van de regio wat gelijk zijn). Dus als dit goed in de smaak valt voor 520k, dan schat ik mijn woning toch wel een stukje hoger in.
Ik hoor gewoon veel uiteenlopende prijzen, waardoor ik nog steeds geen idee heb wat mijn vraagprijs gaat zijn.

In dat geval, als input voor u:
Ik heb het ook moeilijk om voor mezelf een HOB van +500k, laat staan +600k te verdedigen. Om even heel elitair te doen, maar soms denk ik "ik heb godverdomme geld, waarom zou ik genoegen nemen met een HOB". En rationeel is dat waarschijnlijk niet juist, maar bon zo is het wel.

Het moet dan al een aantal troeven hebben om dit gevoel te kunnen wegnemen (aka veel bewoonbaar, groot perceel en/of uitzicht op bos/veld, hoogwaardig afgewerkt, ...).
Waarom dit huis specifiek mij 500+ waard zou zijn (mits meer grond):
  • Simpelweg goed en degelijk gebouwd.
  • Slim gebouwd, aka er liggen geen leefruimtes tegen de HOB muur, de "doorstroming" zowel in als rond uw huis is logisch, uw terras is goed afgescheiden met een dubbele muur om (geluids)overlast met buren te beperken, ...
  • VEEL bewoonbare ruimte ... die +300m2 is niet overdreven. Het huis heeft effectief 5 grote tot heel grote kamers + 2 bergings + garage.
  • Alles van technieken aanwezig en van degelijke kwaliteit (geen top), e.g. ventilatie D, houtcassette met warmtecirulatie naar 1e en 2e verdiep, airco, domotica, automatische rolluiken, genoeg stopcontacten schakelaars & lichtpunten, alarm, goed geisoleerd, ... . Het enige dat ik eigenlijk mis is vloerverwarming.
Voor de rest doet dit huis niets uitzonderlijk goed voor mij, ik vind het niet bepaald mooi bvb. Maar alles is (overvloedig) aanwezig, alles is in orde, ik ben er gerust in dat alles blijft werken. Maw de basis en structuur zit heel erg goed.

Van wat ik weet van uw huis, zal dat inderdaad vlot boven de 500k gaan, al zult ge minder bezoek krijgen alleen al omdat het een HOB is op een klein perceel.

Laatst bewerkt:
In dat geval, als input voor u:
Ik heb het ook moeilijk om voor mezelf een HOB van +500k, laat staan +600k te verdedigen. Om even heel elitair te doen, maar soms denk ik "ik heb godverdomme geld, waarom zou ik genoegen nemen met een HOB". En rationeel is dat waarschijnlijk niet juist, maar bon zo is het wel.

Het moet dan al een aantal troeven hebben om dit gevoel te kunnen wegnemen (aka veel bewoonbaar, groot perceel en/of uitzicht op bos/veld, hoogwaardig afgewerkt, ...).
Waarom dit huis specifiek mij 500+ waard zou zijn (mits meer grond):
  • Simpelweg goed en degelijk gebouwd.
  • Slim gebouwd, aka er liggen geen leefruimtes tegen de HOB muur, de "doorstroming" zowel in als rond uw huis is logisch, uw terras is goed afgescheiden met een dubbele muur om (geluids)overlast met buren te beperken, ...
  • VEEL bewoonbare ruimte ... die +300m2 is niet overdreven. Het huis heeft effectief 5 grote tot heel grote kamers + 2 bergings + garage.
  • Alles van technieken aanwezig en van degelijke kwaliteit (geen top), e.g. ventilatie D, houtcassette met warmtecirulatie naar 1e en 2e verdiep, airco, domotica, automatische rolluiken, genoeg stopcontacten schakelaars & lichtpunten, alarm, goed geisoleerd, ... . Het enige dat ik eigenlijk mis is vloerverwarming.
Voor de rest doet dit huis niets uitzonderlijk goed voor mij, ik vind het niet bepaald mooi bvb. Maar alles is (overvloedig) aanwezig, alles is in orde, ik ben er gerust in dat alles blijft werken. Maw de basis en structuur zit heel erg goed.

Van wat ik weet van uw huis, zal dat inderdaad vlot boven de 500k gaan, al zult ge minder bezoek krijgen alleen al omdat het een HOB is op een klein perceel.

Toevallig zelf de makelaar of is het een huis van een kameraad?

Terug
Bovenaan