Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Belangrijke kanttekeningen erbij:
  • Vraag en aanbod. In 1980 zaten we nog met <10miljoen inwoners in België, nu met 11,5miljoen+.
  • Een huis uit 1980 zou jij als krot bestempelen, afgaand op je vorige uitspraken in deze thread. De bouwtechnieken en voorzieningen kan je niet vergelijken met recente woningen (denk isolatienormen om een duidelijke te noemen).
  • Verder gaat een huis dat sinds de jaren 80 niet gerenoveerd is en dus nog steeds zich in die staat bevindt, ook niet voor die prijs weg hé.
  • Begin jaren 80 was ook wel de periode van de devaluatie van de Belgische Frank. Inflatie lag rond de 9% en intresten rond de 15%....
Ik ga ermee akkoord dat de stijging niet proportioneel was t.o.v. inflatie/koopkracht; maar er komt wel wat meer bij kijken.

En om op je vraag te antwoorden: je moet er niet akkoord mee zijn. Maar genoeg anderen zijn dit wel, dus dan ga je niets vinden als je bij he principes blijft :p
Dat huis in Asse was ook echt een veel te hoog geprijsd krot... ik stelde het wat scherp voor maar bon. Er is overigens niks mis met rijwoningen hoor. Ik heb zelf als eerste woning op een app. van 50 vkm gewoond en vond dat heel ok... Ik vind het gewoon jammer dat huizen ondertussen een voorrecht van de happy few begint te worden. Ik heb in 2020 zelf een huis verkocht en eentje gekocht (scheiding enz, ik bespaar jullie details) en ik kan geen enkel argument verzinnen waarom ik zelf de prijs van de aankoop kan rechtvaardigen. Het is te duur voor wat het is maar ik heb weinig alternatieven dus bon dan slikken we maar en leggen de euro's neer.

Dit.

En ook zijn de meeste lastenboeken van een SOD eerder aan de basic-kant. Zou er eigenlijk 1 koper in slagen om binnen het lastenboek te blijven?
Het begint al met “optioneel een vaste trap naar de zolder”. Als je een deftige zolderruimte hebt is een vaste trap een must, pakt voor een simpele beuken trap 4k.
Stopcontacten ook vaak basic 2 per slaapkamer...
Ruimtes zijn beneden vaak al zo smal (3,70m breed qua leefruimte is geen uitzondering) waardoor je al gedwongen wordt om met vloerverwarmingen (extra!!) te werken ipv radiatoren omdat je anders al uw kasten niet kwijtgeraakt.

Bij de ene SOD is uw keukenbudget 6K (onmogelijk om een keuken bij een keukenboer te vinden hiervoor), bij de andere 15K...

Zit ook vaak in kleine dingen: waterput 5000 liter of 10000 liter etc...
Bouwen met radiatoren is imo sowieso belachelijk want niet future-proof en om uw e-peil te halen is dat ook zeer lastig dan.
En voor 6k kan je keuken zetten hoor, zal idd niet zo groot zijn en basis toestellen

Iemand ervaring met het kopen (/verkopen) van een huis via de mehode van een vanafprijs? We zijn momenteel geïnteresseerd in zo'n woning.
Hoe doet men de prijszetting ongeveer? Zet men de vanafprijs een 10% lager dan de prijs die ze minimaal in gedachten hebben of?

De miserie begint wel te worden dat er nog weinig buurten overblijven die niet duur zijn én iet of wat praktisch om te wonen. Tis tof dat ge in het hol van Pluto een goedkoop huis kunt op de kop tikken, maar als ge dan anderhalf uur enkele rit moet pendelen omdat er in uw boerengat niks te beleven valt zijt ge er schoon mee.
Bij dit soort reacties vraag ik mij toch altijd af wat jij verstaat onder 'iets te beleven' moeten zijn als het in vlaanderen mogelijk zou zijn om er anderhalf uur voor te pendelen.

Ik snap zijn punt wel (die tijd is wel wat overdreven natuurlijk) maar van die mensen die ergens in een afgelegen streek gaan wonen omdat het goedkoper is en dan altijd klagen dat ze lang onderweg zijn voor vanalles tja

Ik snap zijn punt wel (die tijd is wel wat overdreven natuurlijk) maar van die mensen die ergens in een afgelegen streek gaan wonen omdat het goedkoper is en dan altijd klagen dat ze lang onderweg zijn voor vanalles tja
Is ook maar hoe je zelf georiënteerd bent natuurlijk. Wonen in Limburg wordt hier ook afgedaan als wonen in het hol van pluto terwijl de meerderheid hier gewoon sterk georiënteerd is op de euregio en daar het centrum van hun belangen heeft.

Is ook maar hoe je zelf georiënteerd bent natuurlijk. Wonen in Limburg wordt hier ook afgedaan als wonen in het hol van pluto terwijl de meerderheid hier gewoon sterk georiënteerd is op de euregio en daar het centrum van hun belangen heeft.
Nee, Limburg wordt hier afgedaan als wonen in de uithoek van België. Wat gewoon zo is. Net zoals West-Vlaanderen.
En zeker indien je in Brussel werkt, is dat geen optimale ligging. Ook als je rekening houdt met de OV-mogelijkheden (die iets beter zijn in W-Vl dan Limburg).

Er is een reden dat bepaalde streken een pak goedkoper zijn dan de rest van Vlaanderen (Limburg grensstreek in W-Vl, de buurt rond Oudenaarde-Ronse-Geraardsbergen, ...). Namelijk slechtere bereikbaarheid. Wat geen probleem is indien je lokaal gaat werken, maar toch wel een serieus minpunt voor een hoop jobs die je niet lokaal kunt vinden.

Bij dit soort reacties vraag ik mij toch altijd af wat jij verstaat onder 'iets te beleven' moeten zijn als het in vlaanderen mogelijk zou zijn om er anderhalf uur voor te pendelen.
Ze geven hier het voorbeeld van bv Ploegsteert of in Wallonië onder Ronse. Daar valt lokaal uiteraard wel iets te beleven, maar werkgelegenheid is daar minimaal.
Van Overpelt naar bv Hasselt of richting Antwerpen pendelen is al even goed gene kado.

en daar gaat het over hé, anderhalf uur woon werk verkeer. Niet om iets plezant te doen

Nee, Limburg wordt hier afgedaan als wonen in de uithoek van België. Wat gewoon zo is. Net zoals West-Vlaanderen.
En zeker indien je in Brussel werkt, is dat geen optimale ligging. Ook als je rekening houdt met de OV-mogelijkheden (die iets beter zijn in W-Vl dan Limburg).

Er is een reden dat bepaalde streken een pak goedkoper zijn dan de rest van Vlaanderen (Limburg grensstreek in W-Vl, de buurt rond Oudenaarde-Ronse-Geraardsbergen, ...). Namelijk slechtere bereikbaarheid. Wat geen probleem is indien je lokaal gaat werken, maar toch wel een serieus minpunt voor een hoop jobs die je niet lokaal kunt vinden.
Daarom natuurlijk dat veel mensen die hier wonen ook werken in Nederland. Het is niet alsof Brussel of Antwerpen de enige twee plaatsen zijn waar je kan werken hé. Het is niet alsof de wereld stopt aan de grens met NL Limburg.
Hier zit je meteen in Maastricht, Geleen, Heerlen of Aken.
Ik heb hier dan ook absoluut niet het gevoel dat ik decentraal woon, wij zijn hier gewoon helemaal niet gefixeerd op steden zoals Brussel.
Uiteraard is het niet logisch om hier te komen wonen als je al werkt in Brussel en dit ook wil blijven doen, dat is nogal evident. Maar naar mijn gevoel is hier in de buurt ook gewoon werk genoeg. Dus op dat vlak zie ik echt het probleem niet :-)

Daarom natuurlijk dat veel mensen die hier wonen ook werken in Nederland. Het is niet alsof Brussel of Antwerpen de enige twee plaatsen zijn waar je kan werken hé. Het is niet alsof de wereld stopt aan de grens met NL Limburg.
Hier zit je meteen in Maastricht, Geleen, Heerlen of Aken.
Hangt allemaal af van welk werk je doet. Je kunt moeilijk ontkennen dat voor bepaalde sectoren je niet om Antwerpen of Brussel omkunt.
Om nog maar te zwijgen over consultancy of vertegenwoordigers ofzo. Die zitten qua locatie ook met een nadeel.
Ik heb hier dan ook absoluut niet het gevoel dat ik decentraal woon, wij zijn hier gewoon helemaal niet gefixeerd op steden zoals Brussel.
Uiteraard is het niet logisch om hier te komen wonen als je al werkt in Brussel en dit ook wil blijven doen, dat is nogal evident. Maar naar mijn gevoel is hier in de buurt ook gewoon werk genoeg. Dus op dat vlak zie ik echt het probleem niet :)
Woont letterlijk in de uithoek van het land, voelt niet als decentraal aan... :unsure: :p

Goed voor u dat je geen probleem hebt om daar werk te vinden. Als ik zoek in mijn branche kom ik vlug deze vacatures tegen:
  • Brussels 157
  • Antwerp Province 127
  • East-Flanders 58
  • Flemish Brabant 50
  • West-Flanders 38
  • Hainaut 18
  • Limburg 15
  • Luxembourg (province) 13
  • Walloon Brabant 11
  • Liège Province 4
  • Namur Province 2
En dan heb ik het nog niet over het loonsverschil :D

Is maar puur welk referentiekader je neemt. Als ik mezelf beperk tot Vlaanderen dan woon ik uiteraard decentraal. Maar ik zie echt geen enkele reden om dat te doen?

Is maar puur welk referentiekader je neemt. Als ik mezelf beperk tot Vlaanderen dan woon ik uiteraard decentraal. Maar ik zie echt geen enkele reden om dat te doen?
Omdat er momenteel een verbod is op niet-essentiële reizen, dus je tot België beperkt bent in principe 😅

En omdat het logisch is dat je België/Vlaanderen als referentiekader pakt als je er woont.
In Europa zitten we ook niet centraal. In de wereld ook niet...

Omdat er momenteel een verbod is op niet-essentiële reizen, dus je tot België beperkt bent in principe 😅

En omdat het logisch is dat je België/Vlaanderen als referentiekader pakt als je er woont.
Dat verbod is er niet voor werkgerelateerde zaken he.

Corona gaat er ook niet voor eeuwig blijven

Gelukkig dat verplaatsing voor het werk nog altijd kunnen :-)

Nee dat vind ik allerminst logisch. De meerderheid van de mensen die hier wonen zijn sterk op NL georiënteerd. Niet dat dit nodig is want in de onmiddellijke omgeving zijn hier uiteraard ook alle voorzieningen. Om boodschappen te doen, shoppen of uit eten steken we hier al eens heel snel de grens over. Net zoals de Nederlanders dat uiteraard ook omgekeerd doen. De grens is hier gelukkig geen muur waar je verplicht moet omkeren.

Allemaal tof, maar naar mijn ervaring zijn de arbeidsvoorwaarden in België door de band stukken beter dan in Nederland.

Ik heb geluk dat in de IT sector ondertussen genoeg jobs zijn in Limburg zodat we niet naar Antwerpen / Brussel moeten. Heb dt een tijdje gedaan, en dat gaat als het tijdelijk is, maar voor lang vol te houden, no thank you.
Limburg valt wel mee als ge er horizontaal doorkruist :), maar zoals hierboven iemand al zei, ga niet van het noorden (Overpelt, Bree, ...) naar het zuiden :), die verbindingen sucken gewoon..

Wij gaan hier vaak over de grens naar NL/DE voor boodschappen / shoppen / etentjes etc. Dat zit hier gewoon in de cultuur denk ik.

Nu, ik ben eens benieuwd na Corona tijden.. Als je thuiswerk mag blijven doen, gaan er misschien ook meer mensen wegtrekken naar "goedkopere buurten"?

Hier in Lummen zijn er de laatste jaren immens veel woningen bijgebouwd door mensen die in Brussel/Antwerpen werken maar nog een relatief betaalbare (kuch kuch) woning willen zetten in een gemeente waar het woon-werktraject goed te doen is. (Klaverblad, op 2min zit je op de e313 of e314)

Bij ons in de straat zijn er op 5j tijd zo'n 30 moderne nieuwbouw woningen erbij gekomen, allemaal mensen van rond de 30j die in Brussel /Antwerpen wonen.

Uiteraard je moet de tering naar de nering zetten... Er was een tijd, enkele decennia terug, dat typische middenklasse gezinnen op basis van 1 inkomen zich een degelijke woning konden veroorloven. De prijzen van vastgoed zijn harder gestegen als de koopkracht dus tegenwoordig moeten die middenklasse beroepen met 1 inkomen naar de lagere segmenten op de markt zakken als ze een woning willen verwerven. Het is een aanbodmarkt, het type starterswoning werd in de jaren '80 ook verkocht voor 200.000... Belgische Franken en geen Euro's. En zolang de vraag blijft zullen de prijzen stijgen... een heilig economisch principe waar ik niet tegen ben. Maar vandaar mijn opmerking: waarom moeten we daarmee tevreden zijn aan de vraagzijde?
Ik redeneerde ook zo van dat tevreden zijn omdat ik mij vergelijk met vroeger, maar wel een tijd die ik nog bewust meegemaakt heb. Als ik kind was en bij andere kinderen van mijn klas of in de buurt ging spelen waren dat in 1995 nog vaak eenverdieners en de moeder was huisvrouw (ter info ik ben opgegroeid in het waasland) De man arbeider, al dan niet in de haven. De meesten woonden in een grote vrijstaande woning met 1000m2 grond of meer. Typisch was die fermettestijl. Hoeveel koste die woning toen? 4/5miljoen bef? Hoeveel is 5miljoen bef nu in euro waard? Hoeveel koste die arbeiderswoning toen? 1miljoen bef.

Waarom zouden tweeverdieners zich moeten tevreden stellen met een arbeiderswoning voor 200K met een koertje achteraan en in een buurt waar je s avonds niet op straat durft te komen. De betere buurten gaan ook wel al naar de 350K.

Allemaal tof, maar naar mijn ervaring zijn de arbeidsvoorwaarden in België door de band stukken beter dan in Nederland.
Daar heb ik geen volledig beeld op. In mijn vriendenkring zijn er 4 die in NL werken. Die hebben daar toch allemaal een goedbetaalde functie, maar die hebben er uiteraard ook het diploma voor. Zij betalen in ieder geval een stuk minder belastingen dan ons, voor wat het waard is :)

Ik heb geluk dat in de IT sector ondertussen genoeg jobs zijn in Limburg zodat we niet naar Antwerpen / Brussel moeten. Heb dt een tijdje gedaan, en dat gaat als het tijdelijk is, maar voor lang vol te houden, no thank you.
Limburg valt wel mee als ge er horizontaal doorkruist :), maar zoals hierboven iemand al zei, ga niet van het noorden (Overpelt, Bree, ...) naar het zuiden :), die verbindingen sucken gewoon..

Wij gaan hier vaak over de grens naar NL/DE voor boodschappen / shoppen / etentjes etc. Dat zit hier gewoon in de cultuur denk ik.

Nu, ik ben eens benieuwd na Corona tijden.. Als je thuiswerk mag blijven doen, gaan er misschien ook meer mensen wegtrekken naar "goedkopere buurten"?

horizontaal doorkuisen valt idd goed mee, wij wonen hier op een paar minuten van de E314 en zijn dan ook gwn overal snel. Desalniettemin hebben steden als Brussel en Antwerpen mij niet veel te bieden waar ik behoefte aan heb en al zeker geen zaken die ik hier dichter bij in de buurt ook niet kan vinden.
Boodschappen doen we idd ook al eens regelmatig in Duitsland, restaurant bezoeken in Nederland, maar ook dat zit hier aan onze kant van de grens ook gewoon goed.

Terug
Bovenaan