Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
De miserie begint wel te worden dat er nog weinig buurten overblijven die niet duur zijn én iet of wat praktisch om te wonen. Tis tof dat ge in het hol van Pluto een goedkoop huis kunt op de kop tikken, maar als ge dan anderhalf uur enkele rit moet pendelen omdat er in uw boerengat niks te beleven valt zijt ge er schoon mee.

In Limburg kunt ge nog redelijke HOB SOD nieuwbouw krijgen voor 250-300k. Hiermee bedoel ik 130m2 +- (incl carport).
Dus tis echt afhankelijk van de regio waar ge zoekt.
Inc btw ? Dan moogt ge toch eens vertellen waar zenne. Daar heb je nu max een casco woning voor.
En als het mogelijk is dan zit je op een grond van 2-3 are opeengepakt op van die wijkskes waar iedereen elkaar voor de voeten loopt en ge uwe auto 200 meter verder moogt parkeren.

Laatst bewerkt:
Wij zijn grens Wallonië ook wat SOD projecten gaan bekijken waar we aan 360.000€ inc BTW kwamen, afgewerkt met keuken. 250-300k lijkt me inderdaad optimistisch voor 2 of 3gevels van 130m².

Wij zijn grens Wallonië ook wat SOD projecten gaan bekijken waar we aan 360.000€ inc BTW kwamen, afgewerkt met keuken. 250-300k lijkt me inderdaad optimistisch voor 2 of 3gevels van 130m².
ter voorbeeld:

Het bestaat, maar niet altijd evident.

Het enige dat daar overblijft is 262k exc BTW, zit je al snel aan 320k afgerond, misschien nog niet met keuken of afwerking op het verdiep...

Minder dan 30k (incl) om van casco naar 'SOD' te gaan, is dat realistisch? Laatst offerte gevraagd voor mijn kleine badkamer en dat was al de helft daarvan.

Ja is altijd een keuze qua materiaal ed. Daar niet van, maar om een volledig huis vanaf casco op te bouwen met dat budget lijkt me toch wel heel krap?

Minder dan 30k (incl) om van casco naar 'SOD' te gaan, is dat realistisch? Laatst offerte gevraagd voor mijn kleine badkamer en dat was al de helft daarvan.

Ja is altijd een keuze qua materiaal ed. Daar niet van, maar om een volledig huis vanaf casco op te bouwen met dat budget lijkt me toch wel heel krap?
Hun casco is voor mij al meer dan casco (want zitten pleisterwerken in bv)
Die 30k is dus voor keuken, sanitair, tegels, deuren en trap. Zal idd allemaal basis zijn maar op zich kan dat wel

Het enige dat daar overblijft is 262k exc BTW, zit je al snel aan 320k afgerond, misschien nog niet met keuken of afwerking op het verdiep...
Prijzen zijn volledig afgewerkt. Kan wel eens een meerkost zijn als je boven budget gaat, maar moet dus niet hé als je binnen uw budget wilt blijven. Moet je gewoon tevreden zijn met minder. Al geef ik toe dat dat niet simpel is.

Daarnaast is het niet 21% BTW op alles hé. Grondwaarde is aan 10%. En mogelijks kan je het constructiegedeelte tegenwoordig zelfs aan 6% krijgen (hangt ervanaf wat er allemaal meetelt voor die regel van 200m2 (totale oppervlakte of enkel de oppervlakte van de woning en garage en dus niet de gemeenschappelijke overdekte inrit)).. Daarnaast moet je er in principe 20k vanaf tellen voor die kelder/ garage. Want het basisstatement was namelijk zonder garage.
Ik heb er echter in de loop van de 4 jaren afgewerkte nieuwbouwwoningen zien passeren tussen 230 - 250k excl BTW. Zonder een garage maat wel met een carport. Natuurlijk niet in de hasseltse hub, wel in zolder, beringen, leopoldsburg, lommel, bree, peer, overpelt, etc... En dat is dan ook altijd in zo'n nieuwbouwwijk waar iedereen op elkaar woont.

Nu bon, ander punt. Hier verschoot ik mij toch een beetje dat dit weg is voor die prijs...

Ik ben eens gaan horen voor die renteloze renovatie lening. Je moet toch door wat hoepels springen vooraleer je er kans op hebt.

Er moet een volledig plan ingediend worden van de architect om je lening goed gekeurd te krijgen (en die mannen werken nu niet geweldig snel)
een EPC certficaat van >2019 (terwijl een EPC certificaat 10 jaar geldig is, maar eentje van 2018 telt niet) en na 5 jaar nog eentje => is al 2x 800e ofzo
Je moet naar een bepaald pijl, anders boete + alles terugbetalen

Langs de andere kant, als je aan alles kan voldoen, dan heb je ong een 8K extra 'winst' tov gewoon de 60K te lenen bij de bank (rente + de eenmalige 5K).

Ik ben aan het kijken, maar als het een huis van m'n goesting is, dan ga ik het niet voor die 8K laten afhangen. Veel belangrijker is dat ik een pandiwssel ga moeten kunnen doen, kwestie van de woonbonus nog te behouden

Omdat ge als starter, alleenstaande, met 50k kapitaal en 1800 loon, met als wens in een dure regio te wonen, realistische eisen moet hebben. Daarboven is er ook niks mis met dat type huis. Niet iedereen kan noch moet in een groot kot wonen.
Uiteraard je moet de tering naar de nering zetten... Er was een tijd, enkele decennia terug, dat typische middenklasse gezinnen op basis van 1 inkomen zich een degelijke woning konden veroorloven. De prijzen van vastgoed zijn harder gestegen als de koopkracht dus tegenwoordig moeten die middenklasse beroepen met 1 inkomen naar de lagere segmenten op de markt zakken als ze een woning willen verwerven. Het is een aanbodmarkt, het type starterswoning werd in de jaren '80 ook verkocht voor 200.000... Belgische Franken en geen Euro's. En zolang de vraag blijft zullen de prijzen stijgen... een heilig economisch principe waar ik niet tegen ben. Maar vandaar mijn opmerking: waarom moeten we daarmee tevreden zijn aan de vraagzijde?

Uiteraard je moet de tering naar de nering zetten... Er was een tijd, enkele decennia terug, dat typische middenklasse gezinnen op basis van 1 inkomen zich een degelijke woning konden veroorloven. De prijzen van vastgoed zijn harder gestegen als de koopkracht dus tegenwoordig moeten die middenklasse beroepen met 1 inkomen naar de lagere segmenten op de markt zakken als ze een woning willen verwerven. Het is een aanbodmarkt, het type starterswoning werd in de jaren '80 ook verkocht voor 200.000... Belgische Franken en geen Euro's. En zolang de vraag blijft zullen de prijzen stijgen... een heilig economisch principe waar ik niet tegen ben. Maar vandaar mijn opmerking: waarom moeten we daarmee tevreden zijn aan de vraagzijde?
Omdat het alternatief huren is wat weggegooid geld is.

Belangrijke kanttekeningen erbij:
  • Vraag en aanbod. In 1980 zaten we nog met <10miljoen inwoners in België, nu met 11,5miljoen+.
  • Een huis uit 1980 zou jij als krot bestempelen, afgaand op je vorige uitspraken in deze thread. De bouwtechnieken en voorzieningen kan je niet vergelijken met recente woningen (denk isolatienormen om een duidelijke te noemen).
  • Verder gaat een huis dat sinds de jaren 80 niet gerenoveerd is en dus nog steeds zich in die staat bevindt, ook niet voor die prijs weg hé.
  • Begin jaren 80 was ook wel de periode van de devaluatie van de Belgische Frank. Inflatie lag rond de 9% en intresten rond de 15%....
Ik ga ermee akkoord dat de stijging niet proportioneel was t.o.v. inflatie/koopkracht; maar er komt wel wat meer bij kijken.

En om op je vraag te antwoorden: je moet er niet akkoord mee zijn. Maar genoeg anderen zijn dit wel, dus dan ga je niets vinden als je bij he principes blijft :p

Ze willen u liefst van al alles verkopen. Daarmee dus ook die prijs zetting.

En er wordt veel korting afgedwongen bij de tegelverkoop, keuken verkoop, ...

Tja, mijn ouders kochten ook een huis begin de jaren 80. 2 elektrische kachels, 1 wc, een zitdouche als badkamer in een hoekje van de keuken,... Al deze luxe aan 12.5% rente op de hypotheek.
Dat is totaal niet meer te vergelijken met de normen van vandaag. Centrale verwarming op elk verdiep, minimum 2 wc's en liefst zelfs 2 volledige badkamers, garage is standaard,... Het is niet "hetzelfde" huis dat voor het dubbele van de prijs verkocht wordt ook he....

je kijkt er met een roze bril door.

het aandeel arbeidershuisjes, hele cité's rond grote bedrijven, dat kwam echt wel meer voor dan het grote alleenstaande huis op een grote lap grond hoor. En dan spreek ik over huisjes waar je met 5(+) kinderen moest leven in een huis waar we nu nog geen koppel zouden steken. Allemaal samen op één kamer, dat soort dingen.

Daarnaast zie je ook het resultaat na 40-50 jaar leven, als je vergelijkt met hoe mensen begonnen zijn aan dat huis, dan gaat dat ook ferm tegenvallen (eigen voorbeeld, n=1 maar het ouderlijk huis is ook zelf gezet, en dan gedurende 30 jaar lang elk jaar wel iets aan verbouwd/bijgebouwd. Hoe het er nu uit ziet, kan je totaal niet vergelijken met hoe ze zelf erin gegaan zijn. Nog afgezien van het gebrek aan technologie, ze hadden 1 radio en dat was het zowat qua technologie...)

Inc btw ? Dan moogt ge toch eens vertellen waar zenne. Daar heb je nu max een casco woning voor.
En als het mogelijk is dan zit je op een grond van 2-3 are opeengepakt op van die wijkskes waar iedereen elkaar voor de voeten loopt en ge uwe auto 200 meter verder moogt parkeren.
https://www.kolmont.com/aanbod/huis-te-koop/in-de-mool vanaf 230K. staat wel niet in hoe groot, maar afgaande van de foto's lijken me deze huisjes niet kleiner als het mijne:
Ik heb van deze firma 4 jaar geleden ook een HOB SOD gekocht voor 300.000k incl BTW & meerprijs. 130m2 waarvan 109 m2 effectief in het huis, die overige 20 wordt geteld bij carport/tuinhuis. Natuurlijk is dat idd een wijkje waar er 2-3are per huis voorzien word. En inderdaad met maar 1 carport, hier staat de straat ook veelal vol met 2e/3e auto's.

Ik heb nergens gezegd dat je voor 250-300k een 7are grond SOD nieuwbouw met 250m2 oppervlakte kon krijgen. Maar moet dat dan als single / koppel zonder kinderen? Ik wou alleen maar aantonen dat er op sommige regio's best nog wel wat mogelijk is als jonge starter.

https://www.kolmont.com/aanbod/huis-te-koop/in-de-mool vanaf 230K. staat wel niet in hoe groot, maar afgaande van de foto's lijken me deze huisjes niet kleiner als het mijne:
Laat het ons even nuchter bekijken hé.
€233k excl kosten. Volgens de folder heb je keuze tussen casco en afgewerkt. Zal dus casco voor de kleinste €233k excl kosten zijn...
Dan nog maar te zwijgen over hun "energiezuinige woning" van E40. Volgens vlaamse normen was E35 al verplicht in 2020 en is het in 2021 al E30... (dat is jaar bouwaanvraag, dus hangt waarschijnlijk geen boete aan vast als die in 2019 al ingediend is)

Misschien iets te snel gekeken inderdaad, men excuses. Maar ik zie er niet instaan voor wat die 230K prijs is.
Het kan zijn dat die bouwaanvraag al langer gebeurd is. de aanvraag bij mij was ook al van 2015, waar mijn huis pas 2017 is opgeleverd.

Anyway.. Tis dus wel regio afhankelijk + eisen wat budget je nodig gaat hebben.

Dit.

En ook zijn de meeste lastenboeken van een SOD eerder aan de basic-kant. Zou er eigenlijk 1 koper in slagen om binnen het lastenboek te blijven?
Het begint al met “optioneel een vaste trap naar de zolder”. Als je een deftige zolderruimte hebt is een vaste trap een must, pakt voor een simpele beuken trap 4k.
Stopcontacten ook vaak basic 2 per slaapkamer...
Ruimtes zijn beneden vaak al zo smal (3,70m breed qua leefruimte is geen uitzondering) waardoor je al gedwongen wordt om met vloerverwarmingen (extra!!) te werken ipv radiatoren omdat je anders al uw kasten niet kwijtgeraakt.

Bij de ene SOD is uw keukenbudget 6K (onmogelijk om een keuken bij een keukenboer te vinden hiervoor), bij de andere 15K...

Zit ook vaak in kleine dingen: waterput 5000 liter of 10000 liter etc...

Terug
Bovenaan