Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
"redelijk ingebouwd" is natuurlijk een vaag begrip.

Als er twijfel over bestaat had je dit moeten specifiëren in het compromis. Dat is toch wel een gemiste kans.

In mijn vorig appartement had ik ook een soort van TV-wand dat rond een vrijstaand tv meubel gebouwd was. Dat tv meubel kon ik gemakkelijk weg halen zonder ook maar 1 vijs los te moeten draaien, maar dan bleef er een gat in de wand achter waar dit meubel stond.

Dit hebben we dus gewoon eenvoudig in de compromis opgenomen dat dit bij de woning hoorde.

Je moet er nooit van uit gaan dat een verkoper zomaar op dezelfde manier denkt over zulke zaken dan jij. Zo zijn er ook mensen die de sleutel krijgen van hun nieuwe woning en ineens vreemd opkijken omdat alle verlichting en gordijnen zijn weggehaald. Als het de bedoeling is dat deze zaken blijven hangen, bepaal dit dan in het compromis (en later de notariële akte). Daar dient dit nu eenmaal voor. Op die manier kan je ook nog een beetje registratierechten uitsparen door een paar duizend euro van de verkoopwaarde toe te kennen aan roerende zaken in de woning.

Als ik u was zou ik de verkoper nu contacteren met de boodschap dat je er van uit ging dat dit "redelijk ingebouwd" tv meubel zou blijven staan. en van daar uit kan je verder kijken. Misschien dat je wel nog wat andere zaken kan overnemen voor een prijsje (kleerkast bv). Uit ervaring weet ik goed genoeg dat je bij een verhuis daar vaak héél weinig zin in hebt om dit weer te verhuizen en de nieuwe eigenaar er vaak een nodig heeft.

Dank je wel aan allen voor de respons!

De gordijnen en verlichting had ik wel laten noteren in het compromis.
I had de redenering dat de op maat gemaakte wandplanken en op maat gemaakte Tv-meubel onroerende goederen waren vanwege dat dit specifiek voor deze woning is gemaakt.

Ik zal met de eigenaars daar nog verder over spreken.

Het is wel een les geweest om echt alles te laten noteren in het compromis.

+ zo'n trap in de woonruimte is niet goed om efficient te verwarmen beneden.

Wij hadden zo'n trap in de keuken van ons duplex appartement vroeger. Als je beneden de verwarming aanzette, zat je boven warm en beneden nog steeds koud.
Idd, veel huizen hier in de buurt zijn verbouwd en hebben een open trap. Wij hebben specifiek gekozen om onze deur te behouden en zeker als de kachel brandt en de deur staat toevallig nog open weet ik dat dat een goeie beslissing was, dan wordt het op de slaapkamers echt warm.

Toen ik de eerste foto zag dacht ik dat het voor het hele gebouw was
maar 422.700 euro incl. kosten voor de helft daarvan :crazy:

Welcome to Gent en omstreken.

Nee even serieus, is geen onrealistische prijs. Onze nieuwbouw was een 380.000 euro all in (toen wel nog 21% btw en geen 6%) en in Oostakker, dus wel iets duurdere regio dan Ertvelde.

Deze woning is wel weer stuk moderner qua technieken, de tuin is blijkbaar ook al afgewerkt (was bij ons niet zo), dus 422.700 alles inclusief voor een nieuwbouw is niet zo onrealistisch...

Is dit nu niet spuuglelijk, zo een trap in de keuken? En t is dan nog eens een gedrocht ook,
dat is voor mij nu zo eens een afknapper.
Damn, en dan zit je nog maar in Ertvelde? Gent en omstreken wordt dit genoemd, maar zo aantrekkelijk vind ik die locatie toch niet.

Gisteren zag ik deze advertentie passeren via kennissen:

Voor amper 325k krijg je dan toch een veel aangenamer en interessanter huis. En je zit vlakbij Maastricht. Of geraakt nog vlot in Genk of Hasselt.

+ zo'n trap in de woonruimte is niet goed om efficient te verwarmen beneden.

Wij hadden zo'n trap in de keuken van ons duplex appartement vroeger. Als je beneden de verwarming aanzette, zat je boven warm en beneden nog steeds koud.
Is niet relevant. Het is een nieuwbouw, dus goed geïsoleerd en er wordt met een geothermische warmtepomp gewerkt waardoor er vermoedelijk overal vloerverwarming ligt en die doet dus overal hetzelfde. Mogelijks zijn er voor de slaapkamers zelf wel thermostaten voorzien (is helemaal niet zeker bij sleutel op de deur) maar alle andere ruimtes verwarmen dus gewoon mee op basis van de binnenvoeler die ergens beneden in de leefruimte zal hangen. (tenzij je manueel de kranen op de collector smoort.

Welcome to Gent en omstreken.

Nee even serieus, is geen onrealistische prijs. Onze nieuwbouw was een 380.000 euro all in (toen wel nog 21% btw en geen 6%) en in Oostakker, dus wel iets duurdere regio dan Ertvelde.

Deze woning is wel weer stuk moderner qua technieken, de tuin is blijkbaar ook al afgewerkt (was bij ons niet zo), dus 422.700 alles inclusief voor een nieuwbouw is niet zo onrealistisch...
€422k lijkt mij all things considered geen slechte prijs inderdaad (in de huidige markt). Geothermische warmtepomp, zonnepanelen, ventilatie D, vloerverwarming... tuin afgewerkt (enfin, gras gezaaid...)

Chance dat het 'maar' Ertvelde is, dat drukt de prijs nog wel hard. Als ze dit in Drongen hadden gezet was het gewoon +€50k.

Maar 163m² blijft natuurlijk gewoon klein tot zéér klein. Zeker als je weet dat de garage inpandig is en sowieso bij in die 163m² gerekend is. Dan is het dus ook logisch dat ze die trap in de leefruimte steken. Dat spaart alweer enorm veel plaats.

Damn, en dan zit je nog maar in Ertvelde? Gent en omstreken wordt dit genoemd, maar zo aantrekkelijk vind ik die locatie toch niet.

Dat stuk van ertvelde is al zo meer bijna de kant op van Lembeke. Ook wel goed gelegen qua locatie (vergeet even die hangar) nabij R4.

Groot-Evergem (i.e. Sleidinge, Ertvelde, Evergem) wordt de laatste jaren echt volgebouwd.
Huurprijzen van zulke woningen draaien ook rond de 1000/1100 eur.

Feit is dat men, en dat is heel frustrerend, voor het dubbele van de prijs, eigenlijk 3 tot 4 keer zoveel woning krijgt.

Prijzen in dit segment zijn echt duur.

Gisteren zag ik deze advertentie passeren via kennissen:

Voor amper 325k krijg je dan toch een veel aangenamer en interessanter huis. En je zit vlakbij Maastricht. Of geraakt nog vlot in Genk of Hasselt.
Is geen eerlijke vergelijking hé wanneer we spreken over de omgeving van gent. Lanaken is het hol van pluto :p wanneer je in gent of brussel moet zijn.

Feit is dat men, en dat is heel frustrerend, voor het dubbele van de prijs, eigenlijk 3 tot 4 keer zoveel woning krijgt.
Prijzen in dit segment zijn echt duur.
Is nu eenmaal logisch. Mensen die het geld hebben om het dubbele te leggen zijn beperkt. En veel volk, niet iedereen, vist in de range 350 - 450k€. Zeker met de leningen die zo goedkoop geworden waren. Indien de rente nog op 5% stond, was dat ook niet waar geweest.

Voor amper 325k krijg je dan toch een veel aangenamer en interessanter huis. En je zit vlakbij Maastricht. Of geraakt no
Ge pakt letterlijk de andere kant van het land ... :unsure:. Gent ligt dan ook nog eens een beetje centraal EN is een grootstad.
Alléjah ... ook wel beke serieus blijven als ge wilt vergelijken eh :).

Is geen eerlijke vergelijking hé wanneer we spreken over de omgeving van gent. Lanaken is het hol van pluto :p wanneer je in gent of brussel moet zijn.

Is nu eenmaal logisch. Mensen die het geld hebben om het dubbele te leggen zijn beperkt. En veel volk, niet iedereen, vist in de range 350 - 450k€. Zeker met de leningen die zo goedkoop geworden waren. Indien de rente nog op 5% stond, was dat ook niet waar geweest.
Ge pakt letterlijk de andere kant van het land ... :unsure:. Gent ligt dan ook nog eens een beetje centraal EN is een grootstad.
Alléjah ... ook wel beke serieus blijven als ge wilt vergelijken eh :).
Ik zeg ook niet dat ik een eerlijke vergelijking maak. Ik maak een vergelijking tussen 2 moderne, doorsnee huizen die totaal anders geprijsd worden.
Ook even serieus blijven, in België is enkel Brussel en Antwerpen een grootstad. Gent is een provinciestad.

Voor mij is Ertvelde het hol van Pluto, dat op 20km van Gent ligt. Centraal kan je dat ook niet noemen.
Voor een ander is Lanaken het hol van Pluto, maar vanuit Lanaken pis je wel tot in Maastricht (ok die stad heeft maar de helft inwoners van Gent) en zit je vlakbij de natuur.

Ik zeg ook niet dat ik een eerlijke vergelijking maak. Ik maak een vergelijking tussen 2 moderne, doorsnee huizen die totaal anders geprijsd worden.
Ook even serieus blijven, in België is enkel Brussel en Antwerpen een grootstad. Gent is een provinciestad.

Voor mij is Ertvelde het hol van Pluto, dat op 20km van Gent ligt. Centraal kan je dat ook niet noemen.
Voor een ander is Lanaken het hol van Pluto, maar vanuit Lanaken pis je wel tot in Maastricht (ok die stad heeft maar de helft inwoners van Gent) en zit je vlakbij de natuur.
Awel,

Dat is zeggen dat die nieuwbouw in ertvelde aan 422k duur is want in sivry vind je dat voor 270k€. Terwijl sivry een boogscheut (<20km) van aarlen af is. En op 40km van Luxemburg ligt. Wat toch ook geen klein stadje is (600k+ inwoners).

Awel,

Dat is zeggen dat die nieuwbouw in ertvelde aan 422k duur is want in sivry vind je dat voor 270k€. Terwijl sivry een boogscheut (<20km) van aarlen af is. En op 40km van Luxemburg ligt. Wat toch ook geen klein stadje is (600k+ inwoners).
Euh, jouw link brengt me naar een huis op 160km van Aarlen, en 190km van Luxemburg.
Een huis dat nog gebouwd moet worden (en zonder tuinafwerking etc vermoed ik), en alles inclusief 297k kost en geen 270k. Daar is precies iets mis gegaan.

Uiteraard weet ik dat locatie 1 van de grootste prijsdrivers is inzake vastgoed. Ik zeg nergens dat het ene te duur of het andere te goedkoop geprijsd staat. Het enige waardeoordeel dat ik geef, is dat het huis dat in Lanaken te koop staat een aangenamer huis lijkt om in te leven dan dat in Ertvelde (niet afgewerkt presenteert niet goed natuurlijk), ongeacht de locatie.

Ik ben alleen verbaasd dat zelfs Ertvelde een prachtige centrale locatie wordt gevonden die die prijs zou moeten rechtvaardigen. In mijn ogen is dat nog de plattelandsgemeente waar niet zolang geleden Eddy Wally als marktkramer geboren is. Maar blijkbaar is de vastgoedmarkt zo warm dat de prijzen in de regio's zelfs de pan beginnen uit te swingen.

Ik probeer die vergelijking ook vaak te maken, maar het helpt me niet het te begrijpen :)
In welk opzicht ligt Gent centraal ? niet centraal in België en niet centraal in Vlaanderen.
De prijs in Lanaken vind ik oké voor wat je krijgt, die in Ertvelde is van de pot gerukt, maar blijkbaar voor daar wel normaal

Ik ben alleen verbaasd dat zelfs Ertvelde een prachtige centrale locatie wordt gevonden die die prijs zou moeten rechtvaardigen. In mijn ogen is dat nog de plattelandsgemeente waar niet zolang geleden Eddy Wally als marktkramer geboren is. Maar blijkbaar is de vastgoedmarkt zo warm dat de prijzen in de regio's zelfs de pan beginnen uit te swingen.

Maar die prijs wordt niet gerechtvaardigd. De prijs is wat die is. Doordat mensen nu eenmaal relatief kort bij gent willen wonen maar niet in gent.
Net zoals dat er mensen zijn die niet IN brussel willen wonen maar er wel in de geburen. Of niet in hasselt maar er wel relatief kort bij.

In gent betaal je daarvoor gewoon meer, als je het zelfs al zou kunnen vinden (want daar zit je aan dergelijke projecten en prijzen : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/gent/9000/9212053?searchId=604a18aac5d7c). En dan zou mijn voorkeur eerder gaan hiernaar : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/gent/9000/9195283?searchId=604a19f587ffd al kan mijne rooie dat niet trekken en is het ook niet super want eigenlijk zou het nog gerenoveerd moeten worden vanuit energetisch standpunt. Qua feel heeft deze woning het in mijn ogen gewoon meer dan die nieuwbouwwoningkjes.

Ik probeer die vergelijking ook vaak te maken, maar het helpt me niet het te begrijpen :)
In welk opzicht ligt Gent centraal ? niet centraal in België en niet centraal in Vlaanderen.
De prijs in Lanaken vind ik oké voor wat je krijgt, die in Ertvelde is van de pot gerukt, maar blijkbaar voor daar wel normaal
Gent ligt vrij centraal in Vlaanderen hoor. Geografisch middelpunt van Vlaanderen ligt tussen Dendermonde & Mechelen ergens.
Verder is Gent deel van de Vlaamse Ruit en ligt Lanaken (en gans Limburg eigenlijk :p ) daar ver buiten.

Gent-Brussel is 55km, Lanaken-Brussel is 110km.
Gent-Antwerpen is 60km, Lanaken-Antwerpen is 100km.

En dat is met de auto, dan spreken we nog niet van de ramp dat OV is in Limburg.
Lanaken - Brussel-Centraal: ~2u20. Eerst met de bus naar Genk of Maastricht en dan de trein op.
Gent - Brussel-Centraal: ~35min, rechtstreeks trein.

En als je het dan over Ertvelde wilt hebben:
Ertvelde - Brussel: 90km
Ertvelde - Antwerpen: 50km
Ertvelde - Brussel-Centraal: ~1u40. Eerst met de bus naar Gent-Sint-Pieters, dan de trein op.

En locatie bepaalt een groot deel van de prijs. Lanaken is in de uithoek van België zonder grootsteden in de buurt; met beperkte mobiliteit en beperkte arbeidsmarkt.

Als locatie de prijs bepaalt vraag ik mij toch af waarom de woningen aan de westkust zo duur zijn. Qua werkgelegenheid is dat hier echt shit, zeker voor hoger opgeleiden. Je hebt een pannenkoekenfabriek, een chocoladefabriek en fabriek in ventilatieboxen ( waar om de 3 maand dezelfde vacatures open staan).

Zelf gezinswoningen gaan vlot over de 500000. Dat begint hier zoals de cote d'azur te worden, de grote huizen worden opgekocht door rijke Parisiens.

Als locatie de prijs bepaalt vraag ik mij toch af waarom de woningen aan de westkust zo duur zijn. Qua werkgelegenheid is dat hier echt shit, zeker voor hoger opgeleiden. Je hebt een pannenkoekenfabriek, een chocoladefabriek en fabriek in ventilatieboxen ( waar om de 3 maand dezelfde vacatures open staan).

Zelf gezinswoningen gaan vlot over de 500000. Dat begint hier zoals de cote d'azur te worden, de grote huizen worden opgekocht door rijke Parisiens.
Hebben we het over dezelfde westkust als dit? En ik vind er genoeg in dit prijssegment hoor...

En ja, locatie betekent niet enkel werkgelegendheid hé. Daar betaal je voor de kust. Trekt dan ook een ander publiek aan. Maar het is wel de locatie die mee de prijs bepaalt.

Terug
Bovenaan