Houten (binnen) vensterbanken

Greny

Well-known member
Crowdfunder FE
Binnen enkele weken worden hier de nieuwe ramen geplaatst.
Momenteel hebben we van die ouwbollige marmerachtige vensterbanken.
We willen deze graag vervangen door houten exemplaren. Dus geen overzetvensterbanken maar volledig vervangen.
Iemand die hier ervaring mee heeft ?
Persoonlijk zou ik opteren voor massief eiken planken die gewoon ingeschoven worden op de plaats van de huidige.
Uiteraard zal hier van tijd tot tijd wel eens wat onderhoud aan moeten gebeuren.
Ik denk dan vooral aan verkleuring.
Met wat kan ik het deel van het hout dat in de bakstenen komt te hangen best behandelen ?

Enkele vb-en :

Wij hebben afgelopen winter deze geplaatst:

En dan behandeld met een rubio monocoat.

Zeer tevreden van het resultaat.
Thnx voor de link.
Toevallig foto's van je eindresultaat ?
Muren bij ons zijn gebroken wit , de ramen worden in antraciet (bijna zwart) geleverd .
Ik denk dat ik best dezelfde kleurtint neem die we voor de vloeren gaan gebruiken.

Zal morgen kijken voor een foto.

Is gelijkaardig aan wat jullie gaan doen.
Zwarte alu ramen. Vloer is een parket met zelfde kleurtint.
Dagkanten zijn afgerond.
Tis voorlopig ook wit, we moeten nog verven 😛

Ik vind dat eigenlijk ook mooi maar heb je daar standaard geen schrik om iets op te zetten? Ik denk maar een glas met koud water dat condenseert of iets dergelijks? Zeker met kinderen. Zijn toch direct kringen die je er niet meer uitkrijgt?

Wij zetten eigenlijk zeer zelden daar iets op.
We hebben enkel in de slaapkamers vensterbanken. We doen daar ook iedere avond de gordijnen naar beneden, dus sowieso niet de beste plaats om een glas te zetten.

Op het gelijkvloers hebben we ramen tot op de grond of schuin afgepleisterde “vensterbanken”.
De kinderen hebben dus ook geen gewoonte om iets op de vensterbanken te zetten.

Lijkt mij ook zeer vreemd om iets op een vensterbank te zetten. En al zeker een glas water.
Een plant misschien ja, maar doorgaans is die pot waterdicht anders zit je met een probleem.

Ik vind dat eigenlijk ook mooi maar heb je daar standaard geen schrik om iets op te zetten? Ik denk maar een glas met koud water dat condenseert of iets dergelijks? Zeker met kinderen. Zijn toch direct kringen die je er niet meer uitkrijgt?
Eigenlijk niet. Hout kan je heel gemakkelijk opschuren en als je de correcte stain/lak/vernis behandeling gebruikt, gaat de vlek niet verder dan dat en kan je gemakkelijk schuren en opnieuw beschermlaag erover.

Zelfs gewoon onbehandeld hout is kwestie van opschuren.

Ik spreek wel over massiefhout zonder fineerlaag zoals in de foto hierboven waarschijnlijk. Als de fineerlaag beschadigd is, is dat een andere zaak.

Wij hebben steen/granieten vensterbanken (huurhuis) en die ronde vlekken (waarschijnlijk glazen) die erin zitten van de vorige bewoners zijn eigenlijk veel moeilijker eruit te krijgen.

Nadeel van hout is dat het niet goed kan tegen diepe krassen, dan moet je heel de diepte van de kras wegschuren.

Terug
Bovenaan