Chauffagist
Well-known member
In mijn post maak ik duidelijk het onderscheid tussen 3e/4e generatie en meer recente vluchtelingen uit landen met strenge religieuze regimes. Ik zeg niet dat dit altijd onderdrukking is. Wat is trouwens vrije wil, is alles wat wij doen volledig uit vrije wil? Mijn vader stond er op dat wij naar de kerk gingen, ik ben zo tot mijn 18 elk weekend naar de mis gegaan. Dat was eigenlijk ook deels van moeten. Soms zijn bepaalde keuzes onbewust al voor ons gemaakt.Dan maak je opnieuw de link tussen een hoofddoek en vrouwenonderdrukking. En net zoals @KnightOfCydonia hierboven: Het is niet omdat die link er soms is, dat ze in twee richtingen te maken is. Ja, moslimfundamentalisme gaat gepaard met vrouwenonderdrukking en een hijab. Maar dat betekent niet dat een hijab altijd wijst op moslimfundamentalisme. Een elke stoel is een meubel, maar elk meubel is geen stoel.
Ik ben niet voor of tegen religie, maar religie mag niet boven de wet staan. Willen mensen een hoofddoek dragen, dan is dat ok, maar als de school of onderwijskoepel verwacht dat je geen hoofddoek draagt, dan pas je je daaraan aan. Wil je hem buiten de school weer opzetten, dan is dat natuurlijk geen probleem. Bij ons op de hogeschool is er geen verbod, dus kan het wel.Ik ben trouwen geen voorstander van de "imagine no religion" als ideaalbeeld. Ik hou eerder van "imagine all religions, living in harmony" als ideaal. En net als bij het feminisme kun je zeggen dat een jurk of een korset onderdrukking was, maar de echte vrijheid ligt dan niet in het verbieden van de jurk of het korset, maar in de keuze laten bij de vrouw om een jurk of een broek te dragen.
Praktisch over deze discussie: Zoals ik al zei, ben ik geen voorstander van hoofddoeken op school, en geen tegenstander. Eigenlijk maakt het mij niks uit, zolang het inhoudelijk geen invloed heeft. Net als @rubenvb zou ik liever zien dat het wél gewoon kan en geen problemen geeft, maar dat kan een utopie zijn, en ik ben zeker bereid om toe te geven dat het praktisch dan misschien anders zal moeten geregeld worden.
Maar wat ik in jouw stukje mis: Het zou kunnen dat dat de toekomst is. Maar wat betekent dat voor leerkrachten nu? Voor het grote leerkrachtentekort en blijkbaar wel degelijk ook het aantal mogelijke kandidaten met hoofddoek dat nu al op voorhand wordt geweerd. Voor de werkdruk van leerkrachten nu en de kwaliteit van ons onderwijs nu wanneer we nog liever de biologieles vervangen door een uurtje studie gegeven door de pedagogisch assistent dan door iemand met een hoofddoek?
Over hoeveel leerkrachten met een hoofddoek gaat dit? Ging dit initieel niet over het vinden van een stageplaats? Een stagiair is nog geen leerkracht, er zijn genoeg stagiairs die nooit een goede leerkracht zullen worden, taal en algemene kennis is vaak een groot probleem. Gaat het puur om de hoofddoek, of spelen er ook andere zaken mee bij het krijgen van die stageplaats. Ik neem aan dat het eerste contact met een stageplaats via mail verloopt.